9-3 tyyppiviat ja muuta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

9-3 tyyppiviat ja muuta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Olen ollut tekemisissä 9-3:n kanssa nyt pari viikkoa ja alkaa olla jo hiukan tiedossa sen tyyppiviat jne. Itsellä -91 9000 CD 2.3T.

Emäntä osti (ehkä hiukan vaikutin asiaan :D ) -99 vuosimallin 9-3:n, jolla ajettu 277tkm. Auto on turboton. Todella hieno on kyllä. Vastaavalla rahalla olisi saanut pieniä ranskalaisia ja italialaisia ja onnekseni onnistuin kääntämään emännän pään pois niistä, vaikka se olikin työn takana :)

En tutustunut yhtään etukäteen mallin tyyppivikoihin, vaan vasta jälkeenpäin täältä foorumista kun etsin vastauksia ko. yksilön vikoihin.

Ko. yksilössä on/oli vikana SID -näytön pikseleiden puuttuminen, virtalukon temppuilu (kaulus jäi alas), sekä sylinterikannen öljyvuoto.

Virtalukon sain pelaamaan hienosti, kun voitelin lukkopesää (ei ole tarvinnut vielä kaivaa sitä pois).

Pikselit on vielä ehjäämättä. Täältä tuntuu löytyvän siihen hyvät, joskaan ei 100% varmat ohjeet, koska SID:iä ei ole tarkoitettu korjattavaksi.

Öljyvuotoa seuraillaan. 9-3:ssahan on ollut tyyppivikana, että kansipultit on jätetty liian löysälle, jolloin kansipahvi palaa. Kansipahvi on 40€ ja vaihto onnistuu kotona, ei ongelmaa.

Tänään korjasin emännän autosta kaksi vikaa. Vaihdoin moniurahihnan, joka on muuten todella helppo vaihtaa, sekä vaihdoin ohjaustehostimen säiliöltä rintapeltiin menevän letkun. Yllättävää, että -99 autossa ks. letku oli aivan murtunut monesta kohtaa. Laitoin tilalle metritavaraletkua ja korjaus oli loistava. Remontissa katosi hiukan nestettä säiliöstä ja ikäväkseni sain todeta että neste on "erikoisnestettä", jota ei saa kuin Saabilta. Toki sinne voi kuulemma laittaa myös automaattiöljyä, mutta vain tyhjään järjestelmään, ei vanhaan nesteeseen sekoittaen.

Miinuksena alustassa pidän sitä että se on Vectran alusta, josta johtunee myös se, ettei etupäähän saa alapalloa erikseen, vaan pitää ostaa koko alatukivarsi (Motonet 130€).

Tykkään kyllä 9-3:n alustasta ajossa, se on mukavan jämäkkä, eikä sen pintakovuuskaan haittaa minua yhtään.

Olen myös huomannut, että varaosahinnat on korkeammat, kuin ysitonnisissa ja myös että Motonetissä on pienempi valikoima 9-3:n osia, kuin tonnarin.

Kaikenkaikkiaan loistava auto ja onneksi ysitonnimaisuutta on edelleen riittävästi jäljellä, eli vastoin pelkoani auto ei ole ihan Opel.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 9-3 tyyppiviat ja muuta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Elikkä uudempaa käyttistä hakusassa ja og9-3 olis yks vaihtoehto. Sen verran hakua käyttäny että saanu selville että tuota huohotinongelmaa on uudemmissa joissa T7 kone ja vanhempien vuosimallien T5 olisi varmempi ja näissä olisi myös kestävempi turbo. Mitäs tuntomerkkejä noissa on että tunnistaa kumpi motti siellä pellin alla on :oops: ?

Niin ja vuosimallit missä noita on käytetty.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 tyyppiviat ja muuta

Viesti Kirjoittaja tturku »

Yksinkertaisen helppo tunnistaa, T5 autossa on punainen sytkäkasetti (jos ei ole väärä kasetti paikallaan) ja T7 autoissa musta.
T7 hyvä puoli on se että siihen saa sitten etanolisoftan jolla voi ajaa sekaisin sekä bensalla että etanolilla, T5 autoissa softa on joko/tai...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 9-3 tyyppiviat ja muuta

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Oukei kiitoksia. Mulle käyttövarmuus on käytettävää polttoainetta tärkeämpi joten pitää katsella T5 koneisia tai huohotinpäivityksellä olevia T7:ja.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Mikko Parikka
"Turbo"
Viestit: 212
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
Paikkakunta: AKAA

Re: 9-3 tyyppiviat ja muuta

Viesti Kirjoittaja Mikko Parikka »

Ohjaustehostinöljy on CHF115 tyyppistä. Ostin juuri tänään purkin Biltemasta, pitää emännän kolkkiin vaihtaa se sama letku.
Mikko Parikka
#1057#
Vastaa Viestiin