Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja C900 »

Jarruttaessa kevyesti auton etupää värisee häiritsevästi, poljinvoimaa lisätessä värinä lakkaa. Olisikohan jarrulevyt menneet kieroksi ? Olin tänään reissussa sateella ja jarruttaminen oli säväyttävä kokemus...tuntui kuin ei olisi ollut jarruja olenkaan.

Kun etulevyt taitavat olla menossa uusiksi, niin mitä levy/jarrupalayhdistelmää suosittelette. Onko sellaisia, jotka pysäyttävät myös märkinä ?

En muista satkussa olleen tällaista ominaisuutta. Kun nyt muistas varoa sadekeleillä.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassa kolkissa on orggis levyt ja palat ja sateella jarrut häipyy osittain. Lisäksi orggis levyt maksaa 200e/kpl. Palat päälle.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
C900
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Pe Loka 28, 2005 20:22
Paikkakunta: Rauma

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja C900 »

Kolkillani on ajettu 106tkm, josta päättelisin levyjen olevan vielä alkuperäiset. Palat ovat kuluneet vain vähän, joten ne ovat ainakin kertaalleen vaihdetut. Kuivana jarrut pelittävät ihan hyvin tutinaa lukuunottamatta, mutta se kosteus...
tmo
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: La Elo 18, 2007 20:28
Paikkakunta: ESPOO

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja tmo »

Jos ajat paljon kaupunkiajoa, voivat levyt olla lopussa 100ktm:n kohdalla, eli niiden paksuus kannattaa mitata. Brembo + Ferodo yhdistelmä antoi männäviikolla 9-5:n katsastuksessa 3kN/etupyörä, mutta niin tekivät marmoritiskin tuotteekin... Joskin tiskin palojen hinnalla sai 3rd party levyt, palat, vaihtokaljat ja vähän bensarahaakin.
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja kummis »

Marmori tiskillä ainakin 3 kertaiset hinnat esim. motonettiin verrattuna jarrun osissa. Ostin tänään eteen kallistuksenvakaajan päihin nivelet joissa saab liikkeessä 6 kertainen hinta eikä edes kaikki mutterit ja puslat tule mukaan kuten Ad-varaosamaailman osissa. Ryöstöä sanon minä. Jos ei halua liikaa rahaa jarruihin laittaa niin kannattaa mennä motonettiin tai johonkin muuhun varaosa liikkeeseen. Esim. Fixus liikkeestä saa ihan fiksut osat kuten ferodoa paloiksi ja peruslevyä niin pelaa vähintään yhtä hyvin kuin alkuperäiset. Itsellä motonetin jarruosat levyt ja palat eikä nuo alkuperäisiä huonommat minusta ole. En tiedä sitten parin vuoden kuluttua. Nämäkin menettää tehoa sadekelillä, mutta opiskelijan kukkarolle käypä hinta. Urheilullisempaa pysähtyvyyttä kaipaavan kannattaa valita esim. ferodon tai green stuffin parempia paloja joidenkin kohtuu hyvien levyjen kera. Urheilulliset jarrut saa ostamalla brembot. Hinnat siis motonetin reilun kahdensadan paketista brembon pariin tonniin. Speedpartsin sivuilta löytyy noita alkuperäisiä vähän halvemmalla ja noita urheilullisempiakin vaihtoehtoja voi sieltä selailla. Speedpartsin tuotteet saa Procarserviceltä Jyväskylästä tilaamalla. Siitäpä sitten miettimään minkälaista autoon haluaa laittaa... :)
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Olen omassa satkussani huomannut viime aikoina mielenkiintoisen pikku yksityiskohdan. Normaalissa jarrutuksessa ei tapahdu mitään outoa, mutta vähänkin kun kovempaa tinttaa poljinta pohjaan, niin auto alkaa ravistaa melko voimakkaasti ja ihan äänekkäästikin.
Lieneekö takalevyt (tai toinen niistä) mennyt kieroksi? Ajattelin takalevyjä siksi, että kun takajarruthan eivät niin voimakkaasti osallistu tuohon jarrutustyöhön hiljaisissa jarrutuksissa kuitenkaan, ja silloin ei myöskään kuulu eikä tunnu mitään täristystä.
Tähän mennessä auto on kyllä pysähtynyt ihan ajoissa... :roll:

Mutta mitäs tuohon sitten kannattaa laittaa? Kokeilla takajarrujen vaihdolla (sekä levyt että palat) mitä tapahtuu?
Millaisia levyjä ja paloja suosittelette? Tarkoitushan on ajaa vain kaduilla ja maanteillä, ei missään radoilla, joten äärimmäistä suorituskykyä en tarvitse enkä hae. Jotkut perushyvät ja kestävät levyt sekä palat ovat hakusessa.
Varaosavarastoltakin olen kysynyt, mutta kun väittävät kivenkovaan, että ko. vuosimalliin (-96) on laitettu tehtaalla sekaisin sekä isompia että pienempiä paloja eivätkä suostu myymään kumpiakaan, ellen ole täysin varma oikeasta koosta. Tämän perustelevat sillä, etteivät kuitenkaan antaisi vaihto-oikeutta ties mihin syihin vedoten. Heidän tietolähteensä on National Performancen tuoteluettelo. EPC:n mukaan kuitenkin vasta vuodesta -97 eteenpäin on pistetty vähän sekaisin isompia ja pienempiä... Joten kyllästyin taistelemaan ko. lafkan kanssa.
Motonetistä hankin kolkkiin viimeksi tilpehöörit ja olin kyllä ihan tyytyväinen. Ne olivat kuitenkin vain takajarruihin, joten todellista tuntumaa niihin ei saanut millään.

Ehdotuksia ja hinta-arvioita, kiitos. Alkuun ajattelin siis pistää vain takajarrut (ellei tule parempia ideoita) kuntoon, mutta jos vatkaaminen ei lopu, niin myös etujarrut.
Onko muuten millainen homma ajallisesti ja vaikeustasoltaan toteuttaa itse? Mahdollisuus on nostaa auto pukeille, mutta ei juurikaan sen ylemmäs. Eli työskentelyolosuhteet eivät ole parhaat mahdolliset.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja SS »

Omassa kolkissa on orggis levyt ja palat ja sateella jarrut häipyy osittain
Sama vika, meinasin rysäyttää motarin rampilla eteen kurvanneen perään sadekelillä. Jotain parannusta täytyy seuraaviin osiin keksiä kun vaihto on ajankohtainen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

EBC:t ja Greenstuffit toimii ainakin itsellä oikein hyvin.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Greenstuffit ja National performancen uritetut levyt, vinkuminen kevyesti jarrutettaessa miinuspuolena, mut :saab: kyllä PYSÄHTYY oli sadekeli tai kuivaa.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Nationalin uralaikat ja Greentuffit myös täällä. Pysää kuin seinään.. melkein aina. Eikä myöskään kitise.
Välillä tuntuu, että poljinta saa painaa hampaat irvessä, eikä silti saa sitä parasta jarrutehoa irti. Kerran pari kun napakasti jarruttaa niin sitten alkaa puremaan todella lujaa. Mutta ei mielestäni noin vaisu teho sais "kylmänä" olla.
En ole pahemmin päiväkirjaan merkannut, mutta tuntuisi, että kun autolla lähtee liikenteeseen niin tarvii painaa kerran pari jarrua oikein voimakkaasti ja sitten ne pelaa loppumatkan viimeisen päälle.
Kyllä auto aina pysää riittävän hyvin, mutta olisi se kiva jos olisi aina abseja ruksuttava teho polkimessa, eikä vasta kutittelun jälkeen. Tiedä mikä nopea tilalle joskus tulee ja auton pitää pysähtyä

Voivatko kypsät jarrunesteet tehdä tuota, tai pieni ilmakupla tms. letkussa?
Nesteet ovat varmasti todella vanhat ja pitänyt pidemmän aikaa nekin vaihtaa.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Vaihda ihmeessä jarrunesteet,varsinkin jos ovat jo kovemmassa jarrutuksessa kiehahtaneet. RBF:t tilalle. Red Stuffit vaatii vähän lämmittelyä myös että toimii oikein. Mää viskaan kohta Brembon nelimäntäsillä jarrusatuloilla olevan kitin tilalle.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Vaihtaminen on lähiaikojen suunnitelmissa. Tuossa kesälomalla kenties. En ole keittänyt nesteitä.. tai ei ne voi siitä normaalia kovemmasta 2sek mittaisesta jarrutuksen kiehahtaa :roll:
Joskus kyllä jarrutin testiksi 100kmh -> 0. Voiko se jo keittää vanhat nesteet?

Otin sillon videonkin ja pistin tubeen.
Ottakaa äänet pois jos katotte, sönkään enkkua noihin tuben videoihin :)
http://www.youtube.com/watch?v=hiZAXMQzwTk
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Minkäs verran nuo nationalin laikat ja greenstuffit yhteensä mahtavat kustantaa? Ja ihan mukavana bonuksena olisi kiva tietää, minkä kokoiset nuo levyt autossani mahtavat olla... Kun tosiaan kahta eri infoa putoilee. Itse veikkaisin niitä pienempiä, mutta mistä sitä ikinä tietää...
Ja mikä on tämä hela, jonka väljyys aiheuttaa tutinaa? Aiheuttaako jatkuvasti vaiko vain ja ainoastaan kovemmissa jarrutuksissa?
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Azanovix kirjoitti:Minkäs verran nuo nationalin laikat ja greenstuffit yhteensä mahtavat kustantaa?
Ostin Varaosavarastosta 8 uraiset etulaikat mustauksella.
169e oli laikat ja mustaus päälle 16e, eli yht. 185e ja hinta sisälsi toimituksen.

Greenstuffit tilasin Performancebrakes.co.uk:sta eteen ja taakse yht. £117
Erikseen hinta oli £50 eteen ja 30£ taakse. Niiden päälle VAT:tia £17 ja toimituskuluja £20, eli 117£.


Takapalat on tuossa hyllyllä vielä odottamassa, jahka tilaan taakse vielä samanlaiset laikat tässä jossain välissä.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitkä jarrulevyt ja -palat ?

Viesti Kirjoittaja SS »

En ole keittänyt nesteitä.. tai ei ne voi siitä normaalia kovemmasta 2sek mittaisesta jarrutuksen kiehahtaa :roll:
Joskus kyllä jarrutin testiksi 100kmh -> 0. Voiko se jo keittää vanhat nesteet?
Kaipa se kiehahtaminen pitäisi huomata heti jarrutehon romahtamisena kun putkiin syntyy ilmakuplia. Tuskinpa huonojakaan nesteitä nyt ihan normaalikäytössä saa kiehumaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin