Alatukivarren vaihto

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Moro! Ostin pari kipaletta alatukivarsia 9-3:een -vm 99. Onko paha vaihtaa? Siinä tukivarressa on keskellä se pusla johon tulee se toinen tanko kiinni ja siinä olevssa reijässä on sellainen pieni kolo mikä tarkoitus sillä on en ole vielä ottanut vanhaa pois. :oops:
Jartsi
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Haulla löysin tokipin, mutta eipä näemmä vastauksia ole herunut. Tarvitsisi myös vaihtaa tukivarsi väljän alapallon takia (kilsoja <90tkm!). Alustaremppaan löysin jonkun kuvasarjan, mutta tuossa vaihdettiin samalla myös iskarit. Mitä kaikkea täytyy irrottaa pelkän alatukivarren vaihtoa varten?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

SS kirjoitti:Mitä kaikkea täytyy irrottaa pelkän alatukivarren vaihtoa varten?
Kallistuksen vakaaja kolmiotuesta, kolmiotuki alatukivarresta, pallonivel joustintuesta ja alatukivarsi apurungosta.

Eli kaksi mutteria ja kaksi pulttia muttereineen.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Sillä varsinaisen alatukivarren reaktiotangon ison puslan sisäholkissa olevalla sisäuralla ei ole muistaakseni mitään merkitystä ropaamisen kannalta jos pelkkää puslaa tukivarteen ei vaihdeta. Muuten sitä käytetään ilmeisesti puslan oikean asennon määrittämisessä pelkkää puslaa tukivarteen vaihdettaessa.

Muutenhan homma on aika yksioikoinen varsinkin tapauksessa jossa itse palloniveltä tai sen suojakumia ei enää tarvitse irrottaa ehjänä, eli raakasti murtohaarukalla alatukivarren ja olka-akselin väliin tai paukuttamalla pallonivelen kartiotapin kiinnitystä olka-akselissa vaikkapa kahdella pajavasaralla molemmin puolin.

Mahdollisesti jostakin syystä tai tarpeesta johtuen tukivartta irrotettaessa pallonivel ja sen suojakumi ehjänä homma on vaikeampi sillä tavanomainen haarukkatyyppinen nivelöity pallonivelen irrotustyökalu ei yläleuastaan mahdu pallonivelen kartiotapin ja ulomman vetonivelen varsin ahtaaseen väliin työkalua "ranettamatta" vaikkapa rälläkällä, ja siinä taas tahtoo mennä itse työkalu niin heikoksi että ei kestä enää itse irroitustouhuja.

Ja tottahankai koko keula kannattaa nostaa kerralla ilmaan ja molemmat etupyörät irti sekä tukea kaara kunnolla niin että kallistuksenvakaaja ei jää suotta kankeamaan aiheuttaen ylimääräistä hikoilua ja päänvaivaa.
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Onko osanro 17-1614 motonetistä juuri tuo tukivarsi missä on tuo alapallo??? Pitäis itsekin vaihtaa, vanha jo purettuna pois ja auto tiilien päällä :D
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Jep, 17-1614 on oikeanpuoleinen alatukivarsi pallonivelineen ja puslineen. Vasen muuten oli ainakin Tampereella ihan asiallisen näköinen, pussissa luki "Original parts from Sweden".

Vaihtoa varten nappasin Motonetin hyllystä irrotushaarukan (muistaakseni 5,90e), saa nähdä saako tuolla pallonivelen irti. Hyllyssä oli myös aika solakan näköinen ulosvetäjä (noin 20e), joka saattaisi tuurilla sopia vetonivelen ja pallonivelen pultin pään väliin. Onkohan kukaan testannut? Tuossa siis leuka oli matala, mutta leveä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

No toivottavasti nyt tulis sellainen mikä kestää... Vanha ei ehtinyt olla vuottakaan kun tuo alapallo oli sitten jo niin väljä ettei tullu leimaa.... Viittis kuitenkaan vuoden välein olla vaihtelemassa, vaikkakin tuon saa itse tehtyä... :saab: :saab: :saab:
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos ei se vuotta kestä, niin kannattaa laittaa valitus menemään. Pakko mennä takuuseen. Onhan tuon nyt pakko kestää enemmän, tuo meikäläisen 90tkm alkuperäisellekin on todella ala-arvoinen suoritus :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

No voishan tuota tietysti kokeillakin... Kilometrejä sille ei kertynyt ainakaan 25tkm enempää, eikä sitä ole mihinkään kuopaan tms. ajettu... Pitää katsoa valmistaja siitä ja lähettää sinne vähintään kehuja :D
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

"Original parts from Sweden" kuulostaa epäilyttävästi Scantechiltä.

Lähes poikkeuksetta jokainen osa joka on Scantechiltä tullut on ollut silkkaa paskaa, menee samaan kastiin italialaisten osien kanssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Jahas, kuvittelin että olisi ollut hyvä merkki tuo pussin teksti. Onkohan juuri noiden tukivarsien kestosta kellään? Mistäs sitten saisi asiallista tavaraa kohtuuhinnalla?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

jcarlson kirjoitti:"Original parts from Sweden" kuulostaa epäilyttävästi Scantechiltä.

Lähes poikkeuksetta jokainen osa joka on Scantechiltä tullut on ollut silkkaa paskaa, menee samaan kastiin italialaisten osien kanssa.
Mulla toinen tukivarsi oli nimenomaan "Original parts from Sweden", ja mielestäni se vaikutti ihan laadukkaalta. Toinen tukivarsi puolestaan oli saksalaista tekoa, ja "köpöisemmän" tuntuinen. Näin siis ihan näppituntumalla. Aika näyttää kuinka kestävät.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja SS »

Osaako kukaan sanoa, minkä kokoinen on torx, joka yhdistää vinottaisen tukivarren alatukivarteen? Siis tuon ison kumipuslan läpi menevä pultti?

Meikäläisen WIS:n kuvissa tuossa on normaali kuusiopultti, mutta torx siinä oikeasti on. EPC:stä katsottuna osanro 46 45 156.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Ulkomuistista heittäen oliskohan ollut koko 55.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Alatukivarren vaihto

Viesti Kirjoittaja baasenar »

SS kirjoitti:Osaako kukaan sanoa, minkä kokoinen on torx, joka yhdistää vinottaisen tukivarren alatukivarteen? Siis tuon ison kumipuslan läpi menevä pultti?

Meikäläisen WIS:n kuvissa tuossa on normaali kuusiopultti, mutta torx siinä oikeasti on. EPC:stä katsottuna osanro 46 45 156.
Muistaakseni se on 45... vai olikohan 50? :roll: Täytyypä tarkistaa tuo. :)
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Vastaa Viestiin