Ahtopainemittari & BSR

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja HMK »

En löytänyt vastausta tähän, mutta pitäisikö Saabin ahtopainemittarin mennä punaiselle täyskaasutuksella kun autossa on BSR:n viritys? Jos se menee vain siihen keltaisen ja punaisen rajalle vaikka lähteekin kuin tykin suusta niin onko autossa/virissä jotain vikaa? 8O

Paljonko paineita tuollainen steg 1-2 antaa noin suunnilleen?
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos kyseessä on T7 moottori niin mittari ei ole ahtopainemittari ja näyttää sitä mitä se on säädetty näyttämään. Joissakin virityksissä ei mene punarajaa pidemmälle ja joissakin punaisen pohjaan vaikka saattaisi olla todelliset ilmamassat samaa luokkaa.
Paineistakaan paha sanoa kun riippuu keleistä. :) Mikä moottorivaihtoehto kyseessä? Ilmamassojen loggaus esim OBD:n kautta kertoisi eniten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Mulla näytti T7 menevän vakio 185hp boksilla tohon kelta/puna rajalle. Maptun Stage 1 heittää mittarin n.5mm punasen puolelle...

Mittasi se sitten mitä mittasikaan, mutta muutosta tuli ainakin. :wink:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja HMK »

T7 Viggen. Jotenkin muistelen, että aikaisemmin mittari meni sinne punaisen puoleen väliin. Viime ajolla ei. En tosin huomannut kulkupuolessa mitään eroa aikaisempaan. Juu se ei taida olla oikea ahtopainemittari. Sopii kuitenkin turbosaabiin täydellisesti.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Täällä menee "reilusti" punaisen puolelle (muistaakseni noin punaisen puoleen väliin tai hiukan yli). Auto Gaugen mittari näyttää jotain 1.0-1.1 bar.
Kuva
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Mulla menee punasen ja keltasen rajalle maxipaineilla (1,5) ja ennen lastutusta vakio aerolla missä kilon paineet niin meni vähän yli keltasen puolen välin.
Ja kaikki tämä rikkinäisellä immulla.
Eli kyl pitäis mennä t7 vakionakin ainakin lähelle punasta.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja pade »

aero t7 kirjoitti: Eli kyl pitäis mennä t7 vakionakin ainakin lähelle punasta.
Siis t7-mittarin voi ohjelmoida näyttämään "mitä vaan" joten sitä ei oikein voi yleistää noin!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Samoin rikkinäisellä IMM:llä mittari näyttää puutaheinää koska Trionic rehellisesti uskoo ettei ilmamassaa ole niin paljon kuin sitä todellisuudessa on. :) Siksi ne paineetkin karkaavat..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Villesimila
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Elo 06, 2013 20:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja Villesimila »

Mulla menee neljänneksen keltasen puolelle. Kyseessä on Trionic7 185hp , normaalia?
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1469
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja ippe »

Helpointa on seurata SID-infosta absoluuttisia paineita, sieltä näkee paljonko on ennen kaasuläppää ja paljonko tulee imusarjan paineeksi.

Paineiden kanssa kannattaa myös muistaa että ilman lämpötila ja kosteus vaikuttavat jonkin verran ahdetun moottorin käytökseen, kuuma ja kostea ilma on tehon kannalta huonoa, koska siinä on paljon vesihöyryä ja vähän happea.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopainemittari & BSR

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Villesimila kirjoitti:Mulla menee neljänneksen keltasen puolelle. Kyseessä on Trionic7 185hp , normaalia?
Ei, pitäisi mennä keltaisen ja punaisen rajalle toimivassa vakioautossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin