En löytänyt vastausta tähän, mutta pitäisikö Saabin ahtopainemittarin mennä punaiselle täyskaasutuksella kun autossa on BSR:n viritys? Jos se menee vain siihen keltaisen ja punaisen rajalle vaikka lähteekin kuin tykin suusta niin onko autossa/virissä jotain vikaa?
Paljonko paineita tuollainen steg 1-2 antaa noin suunnilleen?
Jos kyseessä on T7 moottori niin mittari ei ole ahtopainemittari ja näyttää sitä mitä se on säädetty näyttämään. Joissakin virityksissä ei mene punarajaa pidemmälle ja joissakin punaisen pohjaan vaikka saattaisi olla todelliset ilmamassat samaa luokkaa.
Paineistakaan paha sanoa kun riippuu keleistä. Mikä moottorivaihtoehto kyseessä? Ilmamassojen loggaus esim OBD:n kautta kertoisi eniten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Mulla näytti T7 menevän vakio 185hp boksilla tohon kelta/puna rajalle. Maptun Stage 1 heittää mittarin n.5mm punasen puolelle...
Mittasi se sitten mitä mittasikaan, mutta muutosta tuli ainakin.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1 Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
T7 Viggen. Jotenkin muistelen, että aikaisemmin mittari meni sinne punaisen puoleen väliin. Viime ajolla ei. En tosin huomannut kulkupuolessa mitään eroa aikaisempaan. Juu se ei taida olla oikea ahtopainemittari. Sopii kuitenkin turbosaabiin täydellisesti.
Mulla menee punasen ja keltasen rajalle maxipaineilla (1,5) ja ennen lastutusta vakio aerolla missä kilon paineet niin meni vähän yli keltasen puolen välin.
Ja kaikki tämä rikkinäisellä immulla.
Eli kyl pitäis mennä t7 vakionakin ainakin lähelle punasta.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggene85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Samoin rikkinäisellä IMM:llä mittari näyttää puutaheinää koska Trionic rehellisesti uskoo ettei ilmamassaa ole niin paljon kuin sitä todellisuudessa on. Siksi ne paineetkin karkaavat..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Helpointa on seurata SID-infosta absoluuttisia paineita, sieltä näkee paljonko on ennen kaasuläppää ja paljonko tulee imusarjan paineeksi.
Paineiden kanssa kannattaa myös muistaa että ilman lämpötila ja kosteus vaikuttavat jonkin verran ahdetun moottorin käytökseen, kuuma ja kostea ilma on tehon kannalta huonoa, koska siinä on paljon vesihöyryä ja vähän happea.