Kyssäri cabriolet tietäjille
Kyssäri cabriolet tietäjille
Osaisikohan kukaan kertoa voiko 9-3 sähkökattoa käyttää tarvittaessa manuaalisesti?
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
9-3 sähkökatto??
900 sähkötoimisen katon voi nostaa ilman sähköä, mutta laskeminen saattaa särkeä paikkoja joten sitä ei suositella.
9-3:ssa on minun mielestä hydraulinen järjestelmä enkä sen käsikäytöstä ole "satavarma" mutta luulisin saman pätevän siihenkin.
Pysyvästi käsikäyttöistä ei kummastakaan voi tehdä.
900 sähkötoimisen katon voi nostaa ilman sähköä, mutta laskeminen saattaa särkeä paikkoja joten sitä ei suositella.
9-3:ssa on minun mielestä hydraulinen järjestelmä enkä sen käsikäytöstä ole "satavarma" mutta luulisin saman pätevän siihenkin.
Pysyvästi käsikäyttöistä ei kummastakaan voi tehdä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
WISsin mukaan katon voi sulkea manuaalisesti hätätilanteessa:
Hydraulipaineet voi vapauttaa hanasta joka löytyy suksiluukun alapuolelta. Kattolokeron kansi avautuu lukitus vapauttamalla rengasraudalla tavaratilassa vasemmalla oleva koneisto. Peitekannen voi sitten nostaa ylös ja katto varovasti perässä ja eteen saakka ja lukkoon tietty.
En ole koskaan todellisuudessa kokeillut mutta näin ohjeet lyhyesti menee. Väkivaltaahan ei kannata käyttää ja tämäkin proseduuri lienee käyttäjän käsikirjassa.
Hydraulipaineet voi vapauttaa hanasta joka löytyy suksiluukun alapuolelta. Kattolokeron kansi avautuu lukitus vapauttamalla rengasraudalla tavaratilassa vasemmalla oleva koneisto. Peitekannen voi sitten nostaa ylös ja katto varovasti perässä ja eteen saakka ja lukkoon tietty.
En ole koskaan todellisuudessa kokeillut mutta näin ohjeet lyhyesti menee. Väkivaltaahan ei kannata käyttää ja tämäkin proseduuri lienee käyttäjän käsikirjassa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Non nii,kiitos vastauksista tähän saakka.
Nyt on katon sielunelämään perehdytty ja se siis todellakin on hydrauliikalla pelittävä.
Katto yrittää aueta,hetken pumppu hurisee ja releetkin naksuilevat,sitten hiljaisuus...Nyt on kuitenkin päästy niin pitkälle tutkimuksissa että ilmeisesti kyse on vain öljyn vähyydestä?
Paksin puoleta löytyi pari tarkistusreikää joista näkyvät säiliön max ja min merkinnät ja selkeästi on alle minimin öljyt että sitä seuraavaksi lisätään.
Ohjekirjaa kun ei minulla ole niin pakko taas kysyä, öljynä siellä lienee ihan tavallinen ATF?
Takapenkin selkänojan irroituksen se vaatii ja se lienee vain alhaalta sivuilta pultein kiinni ja nousee sitten ylöspäin ja saa pois nostettua?
Nyt on katon sielunelämään perehdytty ja se siis todellakin on hydrauliikalla pelittävä.
Katto yrittää aueta,hetken pumppu hurisee ja releetkin naksuilevat,sitten hiljaisuus...Nyt on kuitenkin päästy niin pitkälle tutkimuksissa että ilmeisesti kyse on vain öljyn vähyydestä?
Paksin puoleta löytyi pari tarkistusreikää joista näkyvät säiliön max ja min merkinnät ja selkeästi on alle minimin öljyt että sitä seuraavaksi lisätään.
Ohjekirjaa kun ei minulla ole niin pakko taas kysyä, öljynä siellä lienee ihan tavallinen ATF?
Takapenkin selkänojan irroituksen se vaatii ja se lienee vain alhaalta sivuilta pultein kiinni ja nousee sitten ylöspäin ja saa pois nostettua?
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
jaa-a. Ohjekirja sanoo että öljyä marmoritiskiltä numerolla (16)30 32 356. Ja varoitus vielä ettei missään nimessä saa käyttää 1994 ng cabrion öljyä.
koko järjestelmään menee vain 0,55L ja min/max merkkien väli on 65 ml. aika pipettihommaa sanoisin
koko järjestelmään menee vain 0,55L ja min/max merkkien väli on 65 ml. aika pipettihommaa sanoisin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Minulle sanoivat tiskillä kun tilasivat öljyä, että Viggen cabrioon on ihan omaa öljyä. Lienee kuitenkin samaa kuin vastaavan vuoden muihinkin malleihin. En usko, että katto olisi jotenkin erilainen.
Itsellä katto vihoittelee niin, että se viimeinen nykäys lähemmäs lukitussalpoja jää pois, mutta katkaisijaa taaksepäin hieman niin sitten laskee loppuun. Kauheaa jurinaa katto on alkanut kyllä pitämään
Itsellä katto vihoittelee niin, että se viimeinen nykäys lähemmäs lukitussalpoja jää pois, mutta katkaisijaa taaksepäin hieman niin sitten laskee loppuun. Kauheaa jurinaa katto on alkanut kyllä pitämään

Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
vesa67 kirjoitti:Ja varoitus vielä ettei missään nimessä saa käyttää 1994 ng cabrion öljyä.







Ei tuohon voi muuta kommentoida.
(-94 cabrion katto ei ole hydraulinen, vaan sähkömoottoreilla. Hydraulinen katto tuli vasta -97 tai -98.)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
hah hah
kommentti vastaanotettu. Lainaus wissistä: "TÄRKEÄÄ Älä käytä koskaan samaa öljyä kuin käytetään Saab 900 Cabriolet -94 mallissa"
Niin ja takaisin tuohon hydraulipumpun esilleottamiseen: Onko sulla suksiluukku takaselkänojassa ? Mulla on ja sen kehyksen kun poistaa niin hydrauliyksikön saa kiinnitysruuvit irrottamalla nostettua esille ... Ei tarvi takaselkänojan poistoa
mikä vuosimalli oli kyseessä ?

Niin ja takaisin tuohon hydraulipumpun esilleottamiseen: Onko sulla suksiluukku takaselkänojassa ? Mulla on ja sen kehyksen kun poistaa niin hydrauliyksikön saa kiinnitysruuvit irrottamalla nostettua esille ... Ei tarvi takaselkänojan poistoa
mikä vuosimalli oli kyseessä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
-
- "Kaasari"
- Viestit: 40
- Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 00:44
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Tervehdys.MacTurbo kirjoitti:vesa67 kirjoitti:Ja varoitus vielä ettei missään nimessä saa käyttää 1994 ng cabrion öljyä.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ei tuohon voi muuta kommentoida.
(-94 cabrion katto ei ole hydraulinen, vaan sähkömoottoreilla. Hydraulinen katto tuli vasta -97 tai -98.)
On tässä kuitenkin totuuden poikanen.
1994 Cab on vielä OG900, joissa siis hydraulinen katto.
Vasta 1995 tuli ensimmäinen NG900 Cab, näissä sähkökatto.
Hydrauliikka otettiin taas käyttöön OG9-3 Cab 1998.
Atte Sirén, Kerava-city
9-5 Aero Combi -01, 9-5 2.3t -98, 9000 CSE 2.3t -93
9-5 Aero Combi -01, 9-5 2.3t -98, 9000 CSE 2.3t -93
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Non nii, nyt voi nauttia helteistä taas,katto pelittää.
Tässä vielä tiedoksi korjausselostusta jos vaikka joku joskus joutuu saman homman eteen:
Öljy todellakin oli vähissä ja sitä sai Delta-autosta 12 jöröä litra.
Öljyä säiliöön ja hetken hurinan jälkeen hiljaisuus...Ei pelittänyt.
Seuraavaksi, pähkäilyn jälkeen, pumpun moottori irti ja tarkastelun alle.
Moottorin akselin päässä olevasta muovirattaasta(Joka siis pyörittää pumpun kampea) löytyi tarkan tutkailun jälkeen halkeama ja testattiin sen toimintaa....Ja niinhän siinä kävi että kun pumppuun alkoi tulemaan painetta, muoviosan halkeama antoi periksi ja akseli pääsi pyörimään vapaasti muovirattaan keskiössä ja ei siis pyörittänyt kuitenkaan pumppua.
Pähkäiltiin uuden osan hommaamista mutta sitten kaveri päätti yrittää vanhan korjaamista...Hankkiutui sorvin ääreen ja teki siistin metallipannan rattaan ympärille,täytti hiukan akselin osaksi jyrsimää koloa ja vielä liimaa kaiken lisäksi halkeamaan.
Nyt ratas ei edes teoriassa pääsisi hajoamaan eikä akseli reiässään pyörähtämään ja eikun osa paikallleen, lisää öljyä ulosvaluneiden tilalle ja kokeilemaan....
Kattohan alkoi pelittämään mutta sitten uusi vika.
Katon suojaluukku ei suostunut nousemaan...Ja eikun aivoriihi kasaan taas.
Ajoin kattoa hiljalleen edes takaisin ja akveri tutki kontinpuolelta mekanismien toimintoja.
Ja sieltähän se sitten löytyi vika tällekkin löytyi.
Kontin oikealta sivulta lähtee akseli ylöspäin ja sitten siinä on nivel kun se kääntyy kontin yläreunan suuntaisesti poikki auton...Akseli pyöri mutta nivelen jäleen ei.
O-renkaan alta löytyi sokka tai itseasiassa katkennut sellainen.
No, sokka ei ollut kummoinen este korjata ja taas kokeilemaan toimintoja...Ja voila!
Nyt pelittää kuin ihmisen mieli.
Mielenkiintoista tässä on että kattomekanismi on varsin kallis varmasti valmistaakkin mutta että sitten on jätetty siiheen kalliiseen mekanismiin kaksi(?) heikkoa kohta:
-Pääsiäismunan yllärilahjamainen muovinen ratas
-Heikko, ala-arvoista metallia oleva sokkatappi.
Noihon molempiin kun valmistaja olisi investoinut ehken euron enempi niin eivät hajoaisi.
Toisaalta, saattaahan se olla niin että parempi että pettää näistä kuin kalliista pumpun moottorista...
Tässä vielä tiedoksi korjausselostusta jos vaikka joku joskus joutuu saman homman eteen:
Öljy todellakin oli vähissä ja sitä sai Delta-autosta 12 jöröä litra.
Öljyä säiliöön ja hetken hurinan jälkeen hiljaisuus...Ei pelittänyt.
Seuraavaksi, pähkäilyn jälkeen, pumpun moottori irti ja tarkastelun alle.
Moottorin akselin päässä olevasta muovirattaasta(Joka siis pyörittää pumpun kampea) löytyi tarkan tutkailun jälkeen halkeama ja testattiin sen toimintaa....Ja niinhän siinä kävi että kun pumppuun alkoi tulemaan painetta, muoviosan halkeama antoi periksi ja akseli pääsi pyörimään vapaasti muovirattaan keskiössä ja ei siis pyörittänyt kuitenkaan pumppua.
Pähkäiltiin uuden osan hommaamista mutta sitten kaveri päätti yrittää vanhan korjaamista...Hankkiutui sorvin ääreen ja teki siistin metallipannan rattaan ympärille,täytti hiukan akselin osaksi jyrsimää koloa ja vielä liimaa kaiken lisäksi halkeamaan.
Nyt ratas ei edes teoriassa pääsisi hajoamaan eikä akseli reiässään pyörähtämään ja eikun osa paikallleen, lisää öljyä ulosvaluneiden tilalle ja kokeilemaan....
Kattohan alkoi pelittämään mutta sitten uusi vika.
Katon suojaluukku ei suostunut nousemaan...Ja eikun aivoriihi kasaan taas.
Ajoin kattoa hiljalleen edes takaisin ja akveri tutki kontinpuolelta mekanismien toimintoja.
Ja sieltähän se sitten löytyi vika tällekkin löytyi.
Kontin oikealta sivulta lähtee akseli ylöspäin ja sitten siinä on nivel kun se kääntyy kontin yläreunan suuntaisesti poikki auton...Akseli pyöri mutta nivelen jäleen ei.
O-renkaan alta löytyi sokka tai itseasiassa katkennut sellainen.
No, sokka ei ollut kummoinen este korjata ja taas kokeilemaan toimintoja...Ja voila!
Nyt pelittää kuin ihmisen mieli.
Mielenkiintoista tässä on että kattomekanismi on varsin kallis varmasti valmistaakkin mutta että sitten on jätetty siiheen kalliiseen mekanismiin kaksi(?) heikkoa kohta:
-Pääsiäismunan yllärilahjamainen muovinen ratas
-Heikko, ala-arvoista metallia oleva sokkatappi.
Noihon molempiin kun valmistaja olisi investoinut ehken euron enempi niin eivät hajoaisi.
Toisaalta, saattaahan se olla niin että parempi että pettää näistä kuin kalliista pumpun moottorista...
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Tässä kun nyt puhutaan katon toiminnasta, ja tuntuis olevan muutama tietäjä kuulolla, niin heittäisin kysymyken "oikeasta" toiminnasta 
Eli, kun katon laskee alas, niin lopuksi kuuluu merkkiääni, jonka jälkeen ikkunat laskee alas jos pitää kattokytkimen vedettynä. Ihan OK.
Kun nostan katon takasin, niin ensin laskee ikkunat hieman alas jos olivat ylhäällä, katto menee kiinni, viimeinen nykäisy ja kaikki on hyvin, MUTTA, tämän jälkeen syvä hiljaisuus.
Joskus yksittäisiä kertoja on kuulunut merkkiääni, ja ikkunat on nousseet ylös katton kytkimestä, mutta yleensä (99% kerroista) ei kuulu merkkiääntä, eikä ikkunat liiku. Toimivat tietty "kaikki kerralla" tai yksittäisen ikkunan kytkimellä.
Jos vapautan katon kytkimen, ja koitan uudestaan sulkea, niin tulee kyllä merkkiääni heti, samoin SIDi on koodattu oikein (tietääkseni) sillä kaikki varoitukset salvasta ja takakontin pussista näkyy kyllä.
Onko tuossa jotain taikaa, vai olisko vain joku ääriasentokytkin aavistuksen liian kaukana?
Ja autohan on tuo allekirjoituksen 9-3 Cab -01

Eli, kun katon laskee alas, niin lopuksi kuuluu merkkiääni, jonka jälkeen ikkunat laskee alas jos pitää kattokytkimen vedettynä. Ihan OK.
Kun nostan katon takasin, niin ensin laskee ikkunat hieman alas jos olivat ylhäällä, katto menee kiinni, viimeinen nykäisy ja kaikki on hyvin, MUTTA, tämän jälkeen syvä hiljaisuus.
Joskus yksittäisiä kertoja on kuulunut merkkiääni, ja ikkunat on nousseet ylös katton kytkimestä, mutta yleensä (99% kerroista) ei kuulu merkkiääntä, eikä ikkunat liiku. Toimivat tietty "kaikki kerralla" tai yksittäisen ikkunan kytkimellä.
Jos vapautan katon kytkimen, ja koitan uudestaan sulkea, niin tulee kyllä merkkiääni heti, samoin SIDi on koodattu oikein (tietääkseni) sillä kaikki varoitukset salvasta ja takakontin pussista näkyy kyllä.
Onko tuossa jotain taikaa, vai olisko vain joku ääriasentokytkin aavistuksen liian kaukana?
Ja autohan on tuo allekirjoituksen 9-3 Cab -01
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Kaksi veikkausta autoa näkemättä.
Joko tapit ylettää hipaisemaan tuulilasipalkin mikrokytkimiä, ja näinollen pysäyttämään liikkeen, tai sitten jompikumpi kytkin on rikki.
Älä mene ainakaan koskemaan mihinkään ääriasentokytkimeen, seuraukset voi olla arvaamattomia
Joko tapit ylettää hipaisemaan tuulilasipalkin mikrokytkimiä, ja näinollen pysäyttämään liikkeen, tai sitten jompikumpi kytkin on rikki.
Älä mene ainakaan koskemaan mihinkään ääriasentokytkimeen, seuraukset voi olla arvaamattomia

"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Ok, tyhmä kysymys, mutta missä mahtaa nuo mikrokytkimet olla piilossaMacTurbo kirjoitti:Kaksi veikkausta autoa näkemättä.
Joko tapit ylettää hipaisemaan tuulilasipalkin mikrokytkimiä, ja näinollen pysäyttämään liikkeen, tai sitten jompikumpi kytkin on rikki.
Älä mene ainakaan koskemaan mihinkään ääriasentokytkimeen, seuraukset voi olla arvaamattomia

Koitin vähän katella tuota palkkia, mutta ei sieltä mitään löytynyt...
Hyvinhän tuo toimii sinällään, olis tietty kiva jos ikkunat menis automaagisesti ylös lopuksi

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Sielläpä näyttää olevan reed-rele (kieleke-elementti) eli samanlainen kestomagneettiin reagoiva kielikatkaisin kuin murtohälytinsysteemeissä ovissa. Eli mikrokytkintä ei näy päällepäin.
Kieleke-elementti on tuulilasin puolella lukkopesien yhteydessä ja magneetit katon puolella koukkujen lähellä.
Mulla toistaiseksi pelittää
Kieleke-elementti on tuulilasin puolella lukkopesien yhteydessä ja magneetit katon puolella koukkujen lähellä.

9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Kyssäri cabriolet tietäjille
Ok, jos tosiaan on reed-releet niin selittänee miksi en mikrokytkimiä löytänyt, ja ratkaisee tämän ongelman hyvinkin kätevästi, eli toimii jatkossakin ihan samalla tavalla.
Paalikuntosta romurautaa siis
Paalikuntosta romurautaa siis

Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower