3" DP + stage 2?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Voiko stage 2:n (Nordic) kaveriksi laittaa 3" DP:n kisakatilla? Softa on tarkoitus päivittää mutta ajattelin laittaa putken kiinni ensin. Onko vaikutusta tehoihin pelkän DP:n laitolla ja erityisesti onko riski että jotain hajoaa? Catback on ferritan 2.5".
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Jonni Peura kirjoitti:Voiko stage 2:n (Nordic) kaveriksi laittaa 3" DP:n kisakatilla? Softa on tarkoitus päivittää mutta ajattelin laittaa putken kiinni ensin. Onko vaikutusta tehoihin pelkän DP:n laitolla ja erityisesti onko riski että jotain hajoaa? Catback on ferritan 2.5".

Voit. Toiminee paremmin. Äläkä vaan osta stage3 seuraavaks, saattaa olla nimittäin että se stage2 ja 3 softa on aivan sama... Tohon on seuraavaks hyvä päivitys 19T ahdin ja 630cc ruutat, sillä pitäs olla jo kulkuakin aika mukavasti.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Ei ehkä ihan heti tuu ahtimen vaihto ajankohtaiseksi, mutta pidetään mielessä... :D Eihän sitä koskaan tiedä millon garretti paukahtaa, autolla kuitenki ajettu jo 167 000.

Laitan siis putken kiinni, onnistuukohan homma muuten kuin nostamalla auto ilmaan tai montulla? Saan kyllä auton etupäätä ylös vähäsen (sen verran että mahtuu alle makaamaan) mut melko ahdasta on.. :roll:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Varmaan sen DP:n saa ilman nousturiakin sinne alla menemään, itse en kyllä siihen ryhyis :roll:
Kyse on kait enemmän siitä että kuinka kovasti haluat sen sinne :wink:

Muutama pultti ahtimessa, lambda tai kaksi, kiinnike laatikon alla, parit helat muistaakseni, ja sitten se liitos loppuputkeen jossain rintapellin nurkilla. Ei pitäis mahdotonta olla ryömimälläkään...
Jollet irroita lambdat putkesta ennen kun tiputat sen pois, niin muista irroittaa lambdan liittimet, imusarjan murkilla kuskin puolella muistaakseni.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Nappe kirjoitti:Varmaan sen DP:n saa ilman nousturiakin sinne alla menemään, itse en kyllä siihen ryhyis :roll:
Kyse on kait enemmän siitä että kuinka kovasti haluat sen sinne :wink:

Muutama pultti ahtimessa, lambda tai kaksi, kiinnike laatikon alla, parit helat muistaakseni, ja sitten se liitos loppuputkeen jossain rintapellin nurkilla. Ei pitäis mahdotonta olla ryömimälläkään...
Jollet irroita lambdat putkesta ennen kun tiputat sen pois, niin muista irroittaa lambdan liittimet, imusarjan murkilla kuskin puolella muistaakseni.
Kyllähän mä sen sinne haluaisin tosi kovasti.... :mrgreen: Jos koittais nostaa etupäätä vähän enemmän traktorin etukuormaajalla... Ehkä helpommin suunniteltu kuin tehty niin että autokin pysyis ehjänä... :lol: Mut tosiaan jos se tahdonvoimasta on kiinni, niin hommiin vaan. :D
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Miltei vattumaisin tuossa hommassa on se turbon laipan alimmainen vaarnapultti/mutteri. Siinä ei isoja tiloja ole sillä kiintoavaimella vääntää/liikkua. Räikkälenkki ehdoton työkalu, eikä silläkään liian helppoa. Kannatinraudan pultit oli itselläni ainakin kuin uudet, eli ei juuri ruostetta ja lähti auki helposti.
Itellä tuossa turborempassa roikku DP vain kumien ja jatkon varassa(ja varoiksi nipparin), eli ei olis tarvinnut paljon lisää, niin olis saanu tiputtaa kumeista pois jos olis ollu korvaus-DP hollilla. No ehkä tässä jossain välissä..

Kai sitä nurkista jotain kakkosvitosta tms. lankkua löytyy(jos kerran traktorikin ;)), että nokan saa ajettua vaikka edes 20cm korkeudelle maasta ja miksei takarenkaiden alle kanssa jotain. Se keskipöntön jatko kun on aikalailla keskellä autoa ja jos perä on maassa eikä nokka kohti taivasta niin alkaa kiilaamaan uhkaavasti ;) Sitten pitäis mahtua jo mukavasti irrottamaan sen jatkon clampin. Itse jatko aukeaa hyvin kun iskee ison talttameisselin sinne väliin ja iskee vasaralla päälle, ja vääntää. Jos siis ei muuten.
Apukädet on jees, ettei tipahda otsaan. Painavaa kamaa.

Jään odottamaan kommentteja Streetgearin DP:stä :)
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Tomsson kirjoitti:Miltei vattumaisin tuossa hommassa on se turbon laipan alimmainen vaarnapultti/mutteri. Siinä ei isoja tiloja ole sillä kiintoavaimella vääntää/liikkua. Räikkälenkki ehdoton työkalu, eikä silläkään liian helppoa. Kannatinraudan pultit oli itselläni ainakin kuin uudet, eli ei juuri ruostetta ja lähti auki helposti.
Itellä tuossa turborempassa roikku DP vain kumien ja jatkon varassa(ja varoiksi nipparin), eli ei olis tarvinnut paljon lisää, niin olis saanu tiputtaa kumeista pois jos olis ollu korvaus-DP hollilla. No ehkä tässä jossain välissä..

Kai sitä nurkista jotain kakkosvitosta tms. lankkua löytyy(jos kerran traktorikin ;)), että nokan saa ajettua vaikka edes 20cm korkeudelle maasta ja miksei takarenkaiden alle kanssa jotain. Se keskipöntön jatko kun on aikalailla keskellä autoa ja jos perä on maassa eikä nokka kohti taivasta niin alkaa kiilaamaan uhkaavasti ;) Sitten pitäis mahtua jo mukavasti irrottamaan sen jatkon clampin. Itse jatko aukeaa hyvin kun iskee ison talttameisselin sinne väliin ja iskee vasaralla päälle, ja vääntää. Jos siis ei muuten.
Apukädet on jees, ettei tipahda otsaan. Painavaa kamaa.

Jään odottamaan kommentteja Streetgearin DP:stä :)
Pitänee käydä hakemassa räikkälenkkisarja ennen hommaan ryhtymistä, kiitos vinkistä. :D Talosta löytyy lankkua riittävästi jotta keulan saa ilmaan. Keula pitääkin saada ilmaan koska sen verran on madallettu ettei ohkaisempikaan mies pysty auton alle kiemurtelemaan...

DP on tosiaan tilattu streetgearilta ja nyt vaan odotellaan mitä sieltä tulee... Hiukan hirvittää kun jostain ketjusta lukaisin että automaattivaihteiston kanssa tilaa on paljon vähemmän putkelle kuin manuaalin. Et jos se ei sinne sovikkaan suoraan niin menee koko homma reisille tai ainakin vaikeutuu huomattavasti. Mut toivotaan parasta. :wink:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kyllä ainakin minulla on mahtunut molempien automaattien alle 3" DP, toiseen feritan race-kat malli, ja toiseen spedepartsin "ei-kat" putki johon laitoin saman putkan wanhan laipallisen 3" sportkatin. Hiukan teki kyllä tiukkaa se sovitus...
Eli kyllä 3" DP menee automaatin alle.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

JouniCSE kirjoitti:
Jonni Peura kirjoitti:Voiko stage 2:n (Nordic) kaveriksi laittaa 3" DP:n kisakatilla? Softa on tarkoitus päivittää mutta ajattelin laittaa putken kiinni ensin. Onko vaikutusta tehoihin pelkän DP:n laitolla ja erityisesti onko riski että jotain hajoaa? Catback on ferritan 2.5".

Voit. Toiminee paremmin. Äläkä vaan osta stage3 seuraavaks, saattaa olla nimittäin että se stage2 ja 3 softa on aivan sama... Tohon on seuraavaks hyvä päivitys 19T ahdin ja 630cc ruutat, sillä pitäs olla jo kulkuakin aika mukavasti.
Mulla oli manuaali ng:ssä mitsun vakio 19t ja tuli aivan liikaa vääntöä. Steg 5 piti saada 350nm/+300hv ja tuli penkitettyä 475nm/275hv. Viggenin kytkin kesti juuri ja juuri mutta laatikko hajos täydellisesti. Piti sitten rajoittaa tehoja. Kysele onko tehty softaa sillä minkä virin meinaat laittaa juuri 19t ahtimelle kun mulle piti erikseen sellainen värkätä kun ei ollut samanlaista kokoonpanoa ollut.

Ps. toi maksimivääntö ja hv tuli 4600rpm 1,65bar ja sitten käyrät alaspäin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Kupari kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
Jonni Peura kirjoitti:Voiko stage 2:n (Nordic) kaveriksi laittaa 3" DP:n kisakatilla? Softa on tarkoitus päivittää mutta ajattelin laittaa putken kiinni ensin. Onko vaikutusta tehoihin pelkän DP:n laitolla ja erityisesti onko riski että jotain hajoaa? Catback on ferritan 2.5".

Voit. Toiminee paremmin. Äläkä vaan osta stage3 seuraavaks, saattaa olla nimittäin että se stage2 ja 3 softa on aivan sama... Tohon on seuraavaks hyvä päivitys 19T ahdin ja 630cc ruutat, sillä pitäs olla jo kulkuakin aika mukavasti.
Mulla oli manuaali ng:ssä mitsun vakio 19t ja tuli aivan liikaa vääntöä. Steg 5 piti saada 350nm/+300hv ja tuli penkitettyä 475nm/275hv. Viggenin kytkin kesti juuri ja juuri mutta laatikko hajos täydellisesti. Piti sitten rajoittaa tehoja. Kysele onko tehty softaa sillä minkä virin meinaat laittaa juuri 19t ahtimelle kun mulle piti erikseen sellainen värkätä kun ei ollut samanlaista kokoonpanoa ollut.

Ps. toi maksimivääntö ja hv tuli 4600rpm 1,65bar ja sitten käyrät alaspäin.
Og9-3 laatikko on kestävämpi kuin NG900 aski. Pitäis kyllä kestää ihan ok 19T tuotos.
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Taitaa automaattilaatikolle stage 3 olla aika ylärajalla jo. Siitä eteenpäin kun lähdetään vaihtamaan ahdinta jne. alkaa väännöt nousta väkisinkin yli 400 nm (sehän on kai tarkoituskin..) ja laatikon rikkoutumisriski kasvaa vähän liian suureksi omasta mielestäni. Manuaali on tietenkin eri asia.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Mikäs tässä on tilanne, laitoitko DP:n ja kisakatin?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 3" DP + stage 2?

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

KAPU2 kirjoitti:Mikäs tässä on tilanne, laitoitko DP:n ja kisakatin?
Tämä homma siirtyi valitettavasti ensi kevääseen. Virikärpäsen purema ei ole parantunut mutta pitää välillä kasvattaa budjettia jotta saa vaivaan hoitoa. :twisted: Jouduin siis tuon tilaukseni perumaan. :cry:

Nimimerkillä "Termos" taitaa olla tuosta Streetgearin 3" DP:stä jo kokemuksia.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Vastaa Viestiin