Liikkeellelähtö jurnuttaa helposti? Normaalia?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Liikkeellelähtö jurnuttaa helposti? Normaalia?

Viesti Kirjoittaja yason »

Vaihdoinpas hiljan OG 900:n NG 900:een ja ensimmäisiä eroja, mitä olen huomannut on, että liikkeellelähtö on hankalampaa. Kytkin on hivenen tunnottomampi ja lähes aina käy niin, että kytkin (tai moottori?) täristää, kun lähtee ykkösellä liikkeelle. Onkos tämä joku tunnettu juttu vai pitäiskö etsiä ihan vikaa jostain?

Kierroksia antamalla tärinävaihe lyhenee, vaikka pientä jurnutusta löytyy aina ykkösvaihteella, kunhan etsii kytkimellä tietyn kohdan, jossa se melkein ottaa kiinni. Kakkosvaihteelle vaihdettaessa olen jonkun kerran huomannut, että pieni ravistus käy ennen kuin levy nappaa kiinni. Ensin epäilin kytkinjalan lihasten tottumista uuteen rutiiniin, mutta 2-3 viikon ajelun jälkeen mikään ei ole muuttunut.

Kytkin ei luista, joten voiko kytkinlevy mahdollisesti olla jotenkin vääntynyt/kuprulla? OG 900:lla havaitsin joskus, kun auto oli kostean aikaan seisonut useamman päivän platalla, että kytkin jurnutti muutamalla ensimmäisellä liikkeellelähdöllä. Sitten se taas "pehmeni" pian tasaiseksi -- ihan kuin levylle olisi hapettunut jotain kröhnää, joka sitten höyläytyi pois. NG:llä tuo jurnutus ei kyllä katoa mihinkään. Kytkin ottaa ensin pienen matkan pehmeästi kontaktia, mutta ottaa sen jälkeen varsin äkkiä kiinni.

Pakilla tuota jurnutusta taas ei juurikaan esiinny. Sehän on pienempi vaihde, joten voiko NG 900:n pidempi ykkösvaihde tosiaan tehdä auton noin herkäksi liian matalille kierroksille? Sammumaan en ole sitä vielä saanut, vaikka ykkönen on hyppyyttänyt ihan kunnollakin.

OG:ssahan ykkösen välitys on turkasen pieni, mutta toisaalta tuossa NG:ssäni on isompi 2.3-litrainen moottori, jonka luulis pysyvän sen verran käynnissä, että auton sentään saa pehmeästi liikkeelle ilman suurempaa revittämistä.

OG:llä lähdin about 1500rpm:llä liikkeelle, usein allekin, eikä yskinyt yhtään. Paljonkos teillä on tapana antaa NG:lle kierroksia liikkeellelähdössä? Ajotapana mulla on rauhallinen bensaa säästävä(?) pappakaasu...


Muuten vaikuttaa kelpo peliltä tuo NG900, vaikka OG:lla ajelinkin pitkään ja hartaasti.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Liikkeellelähtö jurnuttaa helposti? Normaalia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo vähän valitettavasti tyyppiongelma. NG900 loota on suht pitkä ja kaasupolkimen välityskin sellainen että täristämään saa helposti. Sama homma 9-3:ssa. Omassa autossa ongelma helpottui hieman kun muutin Trionicin sytytyskarttaa mutta tämä ei valitettavasti ole (järkevästi) mahdollista vaparissa jossa Bosch Motronic.

Ratkaisuksi ehdottaisin reippaampaa kaasunpainamista lähdössä, kaasupoljin on välitetty niin että sitä saa painaa kunnolla että läppä aukeaa, vrt. esim. pikkukoneiset japsit ja eurooppalaisetkin joissa läppä suunnilleen selällään pintakaasulla jo.

Eli ei tarvitse kierroksia huudattaa lähtiessä, kunhan painaa kaasua riittävän syvälle kytkimen nostovaiheessa. Vaati alussa hieman totuttelua ettei luistata liikaa ja huudata, mutta onnistuessaan lähtee jurnuttelematta niinkuin pitää.

Ainakin 9-3:ssa tuntuu olevan polkimien korkeudetkin vähän hölmösti tuon suhteen sijoitettu, eli kytkinpoljin on korkeammalla kuin kaasu, jolloin luontaisesti tulee herkästi painettua liian vähän kaasua lähdössä. Aluksi voi tuntua oudolta painaa paljon syvemmälle sitä kaasupoljinta mutta siten se homma toimii.
Pappakaasu ei säästä bensaa jos moottori ei meinaa vetää puhtaasti. :) Hyötysuhdehan on sitä parempi mitä enemmän läppä on auki, periaatteessa siis reilu kaasu ja matalammat kierrokset on parempi kuin korkeat kierrokset ja kevyt kaasu.

Vielä tuohon varsinaiseen täristämiseen niin se on tyypillistä poikittaiskoneisille autoille jos kone meinaa tukehtua, OG:ssa on kone pitkittäin jolloin ei tuota täristämisefektiä saa aikaiseksi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikkeellelähtö jurnuttaa helposti? Normaalia?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Joo kaasua saa antaa ja lievää luistatusta niin sitten ng lähtee nätisti. Jos sulla vaijerikytkin niin sekin jossain vaiheessa voi alkaa kanittaa jos rispaantunut tai säätö virunut loppuun, automaattisäätövaijeri pitäisi olla jos ei joku ole vaihtanut tarvikevaijeria tilalle. Jos vaihdettu nestekytkin niin sitten ei sitäkään ongelmaa ole.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
VVV
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 10:40
Paikkakunta: Ikaalinen\Tre

Re: Liikkeellelähtö jurnuttaa helposti? Normaalia?

Viesti Kirjoittaja VVV »

Pientä jurnutusta saattaa esiintyä jos sopivasti satuu osumaan oikealle alueelle kierrokset, mutta en sitä ainakaan tuossa omassa mitenkään häiritsevänä pidä. Liikkeelle päästyä pärjää kyllä ykkösvaihteella ilman tärinöitä ja jurnutuksia vaikkei antaisi kaasua ollenkaan. Tietysti kaikkeen tottuu, joten en sitten tiedä onko vika itsellä ratin ja penkin välissä kun ei häiritse. OG kuitenkin täälläkin oli ennen alla. Niin ja ihan hyvä perusmottihan tuo 2.3 on. Kohtuu pienellä kulutuksella menee jos normaalisti ajelee ja tarvittaessa löytyy sitä ytyä edes jonkin verran. 315tkm menty ja edelleen käy ja kukkuu. 8)
- Saab 9-3 SC 2.0t Vector -
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Liikkeellelähtö jurnuttaa helposti? Normaalia?

Viesti Kirjoittaja mursu »

Harvemmin tulee rundimittaria stiikailtua, mutta varmaan lähemmäs 2000rpm on kierrokset kun haluaa nätist, rivakasti ilman pidempää luistatusta valoista lähteä... toinen vaihtoehto on sitten luistattaa n.15m kytkintä :)
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Liikkeellelähtö jurnuttaa helposti? Normaalia?

Viesti Kirjoittaja yason »

Nyt on sitten harjoiteltu kytkimen käyttöä ja alkaa sujumaan paremmin tämä uuden sukupolven kanssa eläminen. Ilmeisesti seitsemän vuoden lihasmuisti OG900:n polkimilla vie aikansa unohtua.

Vaihdoin lisäksi öljyt uuteen ja turhan vanhat tulpat uusiin nelikärkitulppiin ja jotenkin moottori on eloisampi kuin ennen, minkä luulen huomaavani myös tuossa jurnutusasiassa.

Kiitoksia vaan kommenteista, auttoi asenteeseeni ;)
Vastaa Viestiin