Taustaa:
"Parkkipaikkavauhdissa" ja paikallaan ollessa rattia käännellessä ohjaus kolahtelee, ääni tulee selvästi apukuskin puolelta edestä. Käytin saappia korjaamolla, jossa arvasivat kolinan johtuvan jostain iskunvaimentimen kannatinlaakerista(?) tms (en nyt tähän hätään muista ko. osan tarkkaa nimeä). No tämän he sitten vaihtoivatkin, mutta kolina ei hävinnyt mihinkään. Lisälaskuna myös kulmien suuntaus. Mistään muualta eivät löytäneet resuja osia/väljyyttä tai mitään muutakaan.
Kysymyksiä:
Kannattaako kolinaa lähteä hakemaan seuraavaksi apurungon löystyneistä pulteista (korjaamon arvaus)?
Tarviiko kulmia suunnata tuon edellä mainitun laakerinvaihto-operaation jälkeen, vai tekivätkö ja laskuttivat vain varalta?
Käännänkö stereoita siommalle ja annan kolinan jatkua?
Auto siis 9-3 ja vm -98 ja kiitos vastauksista.
9-3:n ohjaus kolisee
Re: 9-3:n ohjaus kolisee
Iskarinlaakerin jälkeen ei mun tietääkseni kulmia tarvitse säätää ellei vaihda iskareita samalla.
Katso ohjausvaihteen (hammastanko) kiinnitykset ja mekaaninen välys jos kilometrejä paljon autossa.
Apurungon pultti jos korkannut niin pitäisi reippaassa kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa kolahtaa kunnolla. Jos apurunkoa ei ole irroitettu niin ei pitäisi olla siellä vikaa.
Katso ohjausvaihteen (hammastanko) kiinnitykset ja mekaaninen välys jos kilometrejä paljon autossa.
Apurungon pultti jos korkannut niin pitäisi reippaassa kiihdytyksessä ja moottorijarrutuksessa kolahtaa kunnolla. Jos apurunkoa ei ole irroitettu niin ei pitäisi olla siellä vikaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Heinä 10, 2005 22:18
Re: 9-3:n ohjaus kolisee
Kilometrejä mittarissa 130tkm, eikä apurunkoa ole tietääkseni irrotettu. Kolina ei kuulu kiihdytyksissä tai moottorijarrutuksessa, parhaiten sen kuulee ja eniten sitä ilmenee kun rattia pyörittää auton ollessa paikallaan..
Re: 9-3:n ohjaus kolisee
Onko koiranluu, alapallo ja puslat ja moottorin kumi ihan kunnolla katsottu? Katso löytyykö läheltä jotain saabin kunnolla tuntevaa korjaamoa/henkilöä jos nykyisellä menee arpomiseksi.
Noilla kilometreillä ei ohjausvaihteen ainakaan pitäisi olla hajalla ja apurunko ei kolahda paikallaan ratin käännöstä.
Noilla kilometreillä ei ohjausvaihteen ainakaan pitäisi olla hajalla ja apurunko ei kolahda paikallaan ratin käännöstä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Su Heinä 10, 2005 22:18
Re: 9-3:n ohjaus kolisee
Saappi kävi korjaamolla, jossa apurungon pulttien kiristyksen jälkeen lonksahtelu kyllä nyt loppui. Ja olivat kuulemma olleet oikeasti (osa) löysälläkin.
Re: 9-3:n ohjaus kolisee
Hyvä että selvisi.
Outo juttu jos löysät ellei joskus avattu.
9-3 en tiedä mutta samantyyppinen kiinnitys, mulla entisessä ng:ssä korkannut kierteet kahdesta pultista. Ei kolissut paikallaan vaan vedätys ja jarrutus tilanteissa.
Outo juttu jos löysät ellei joskus avattu.
9-3 en tiedä mutta samantyyppinen kiinnitys, mulla entisessä ng:ssä korkannut kierteet kahdesta pultista. Ei kolissut paikallaan vaan vedätys ja jarrutus tilanteissa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01