Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Ei haku auttanut asiaan.
Jokunen päivä sitten huomasin, että isommilla vaihteilla kiidyttäessä ja ahtopaineiden noustessa imuääni nopeahkosti väpättää hassusti. Väpätys loppuu ahtojen noustua, paitsi vitosvaihteella, jolla se vaan väpättää.
Tein tuossa oikein pienen testipolkemislenkin ja tuntuu ahtavan pidempään, siis imuäänistä päätellen ja bybassikin tuntuu suhisevan vähän jo liikaakin. Siis enemmän kun vielä muutama päivä sitten.
Tehot on kuitenkin pysyneet ennallaan ja ohjaamoon ei tunnu mitään nykimistä tms. Ilman vv-suodatinta olisi väpätystä vaikea varmaan edes huomata.
Vilkuilin kojehuoneeseen jo, mutta ei osunut mitään ilmeistä silmiin. Letkutkin on kiinni, mitkä siitä päältä näkee.
Bybassin pikkuletku on kyllä aika haperan oloinen. Hilsettä jäi sormiin kun sitä hipelöi, mutta muuten sekin tuntui vielä ehjältä
Turbon vaihdoin uuteen jokunen viikko sitten. Liekö siitä jäänyt joku jälkitauti päälle vaikka toimikin nätisti, kunnes pari päivää sitten? Perusahtopaine?
Jokunen päivä sitten huomasin, että isommilla vaihteilla kiidyttäessä ja ahtopaineiden noustessa imuääni nopeahkosti väpättää hassusti. Väpätys loppuu ahtojen noustua, paitsi vitosvaihteella, jolla se vaan väpättää.
Tein tuossa oikein pienen testipolkemislenkin ja tuntuu ahtavan pidempään, siis imuäänistä päätellen ja bybassikin tuntuu suhisevan vähän jo liikaakin. Siis enemmän kun vielä muutama päivä sitten.
Tehot on kuitenkin pysyneet ennallaan ja ohjaamoon ei tunnu mitään nykimistä tms. Ilman vv-suodatinta olisi väpätystä vaikea varmaan edes huomata.
Vilkuilin kojehuoneeseen jo, mutta ei osunut mitään ilmeistä silmiin. Letkutkin on kiinni, mitkä siitä päältä näkee.
Bybassin pikkuletku on kyllä aika haperan oloinen. Hilsettä jäi sormiin kun sitä hipelöi, mutta muuten sekin tuntui vielä ehjältä
Turbon vaihdoin uuteen jokunen viikko sitten. Liekö siitä jäänyt joku jälkitauti päälle vaikka toimikin nätisti, kunnes pari päivää sitten? Perusahtopaine?
Viimeksi muokannut Tomsson, Ke Elo 06, 2008 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Imuäänet väpättää
Kuulostaako tältä eli sakkaako turbo? http://www.youtube.com/watch?v=nCj6Spwl1CU
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Imuäänet väpättää
Tuon tyylinen ääni kyllä, mutta pienemmässä mittakaavassa ja vain vitosvaihteella. Pienemmillä vaihteilla (3 ja 4) ahtojen noustua väpätys lakkaa. Kakkosella ei väpätä.
Kuulostaa pahalta kun puhutaan sakkaamisesta. En oo moisesta ennen kuullut
Missä vika ja mistä apu?
Kuulostaa pahalta kun puhutaan sakkaamisesta. En oo moisesta ennen kuullut

Missä vika ja mistä apu?
Re: Imuäänet väpättää
Veikkaisin äkkiseltään että peruspaineet liian korkeat jolloin ahdot (ilmamassa) meinaa karata käsistä liian aikaisin ja T7 yrittää pelastaa tilannetta sulkemalla kaasuläppää jolloin kone virtaa vähemmän ilmaa kuin turbo haluaisi ahtaa ja aiheuttaa sakkauksen.
Oikeassa olet että sakkaus on vaarallista varsinkin pienillä ja hennoilla ahtimilla joista menee herkästi akseli poikki ja laakerointi kärsii. Tarkista ja säädä mahdollisimman pian peruspaine kuntoon ja vältä vedättelyä jolla saat sakkauksen aikaan.
Helppo tapahan T7:n kanssa peruspaineiden säätöön on (asteikollisen mittarin kanssa!) ohittaa magneettiventtiili yhdistämällä kompressorilta tuleva "C"-letku suoraan hukkaportin kellon nippaan.
Oikeassa olet että sakkaus on vaarallista varsinkin pienillä ja hennoilla ahtimilla joista menee herkästi akseli poikki ja laakerointi kärsii. Tarkista ja säädä mahdollisimman pian peruspaine kuntoon ja vältä vedättelyä jolla saat sakkauksen aikaan.
Helppo tapahan T7:n kanssa peruspaineiden säätöön on (asteikollisen mittarin kanssa!) ohittaa magneettiventtiili yhdistämällä kompressorilta tuleva "C"-letku suoraan hukkaportin kellon nippaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Imuäänet väpättää
Ok, kiitos tiedoista.
Eli voisin pikatestinä koittaa lähteekö väpätys, eli sakkaus pois tai väheneekö, jos ruuvaan peruspainetta kierroksen pienemmälle ihan muutoksenhavaitsemistarkoituksessa?
Jos saan pienellä säädöllä ilman painemittaria homman korvakuulolla ja kaasujalalla havaittavasti entisenlaiseen tilaan, niin uskaltaako silloin asian antaa olla?
Meni aika tehokkaasti ohi toi T7:n helppo säätötapa.
Mankun C-letku kyllä löytyy ja bybassin nippa, mutta painemittaria ei löydy eikä ideaa miten sillä sen säätäis tai mihin liittäis
Joten...
jcarlson, sulla kun tuntuu olevan paljon hyvää tietotaitoa, niin pystytkö kiteyttämään tuon ahtomittarin kanssa peruspaineen säätämisen sellaiseen pieneen stooriin, etten mitään pitkää selostusta pyydä? Jos ei pysty, niin ei sitten tarvi =)
WISsin ohjeistuskin asian tiimoilta vähän ympäripyöreä tällaiselle turbo-noobielle - ei niinkään säädön, vaan oikean säädön osalta.
Eli voisin pikatestinä koittaa lähteekö väpätys, eli sakkaus pois tai väheneekö, jos ruuvaan peruspainetta kierroksen pienemmälle ihan muutoksenhavaitsemistarkoituksessa?
Jos saan pienellä säädöllä ilman painemittaria homman korvakuulolla ja kaasujalalla havaittavasti entisenlaiseen tilaan, niin uskaltaako silloin asian antaa olla?
Meni aika tehokkaasti ohi toi T7:n helppo säätötapa.
Mankun C-letku kyllä löytyy ja bybassin nippa, mutta painemittaria ei löydy eikä ideaa miten sillä sen säätäis tai mihin liittäis

Joten...
jcarlson, sulla kun tuntuu olevan paljon hyvää tietotaitoa, niin pystytkö kiteyttämään tuon ahtomittarin kanssa peruspaineen säätämisen sellaiseen pieneen stooriin, etten mitään pitkää selostusta pyydä? Jos ei pysty, niin ei sitten tarvi =)
WISsin ohjeistuskin asian tiimoilta vähän ympäripyöreä tällaiselle turbo-noobielle - ei niinkään säädön, vaan oikean säädön osalta.
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Tai kylmästi käyt ostamassa autogaugen painemittarin jonka kytket bensanpaine säätimen letkuun y-haaralla ja vedät pikaiseen letkun vaikka oven kautta kabiiniin.
Motarille, 3 silmään, rundit n:3000 ja painat jarrua samalla kuitenkin kaasua painaen..
Eikös tämäkin tapa katsoa peruspaineet
Itse ainakin välillä testannut, melkeen jo selkärangasta
Joka tapauksessa se ahtopainemittari vois olla hyvä valinta stage autossa.
jcarlson ehti ensin..
Motarille, 3 silmään, rundit n:3000 ja painat jarrua samalla kuitenkin kaasua painaen..

Eikös tämäkin tapa katsoa peruspaineet

Itse ainakin välillä testannut, melkeen jo selkärangasta

Joka tapauksessa se ahtopainemittari vois olla hyvä valinta stage autossa.
jcarlson ehti ensin..

Viimeksi muokannut aero t7, Ke Elo 06, 2008 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Hukkaportin kello on eri asia kuin by-pass.
By-pass on siis se musta muoviventtiili ahtoputkessa kun taas hukkaportin kello on turbossa kiinni oleva metallinen kello jonka tanko kääntää hukkaporttia tapista. Siihen tulee ohjausletku magneettiventtililtä (nimetty "W").
Eli lyhykäisyydessään:
1. Osta mekaaninen asteikollinen ahtopainemittari
2. Nyppää "C"-letku irti magneettiventtiilistä (varo venttiiliä, voitele crc:llä tms. jos ei irtoa herkästi ettei muovinen nippa katkea)
3. "W"-letku irti hukkaportin kellosta
4. Liitä "C"-letkun irroitettu pää hukkaportin kellon nippaan
5. Liitä ahtopainemittarin mukana tulleen tai erikseen ostetun T-haaran toinen pää imusarjan ja bensakiskon päässä olevan bensanpaineensäätimen väliseen alipaineletkuun
6. Liitä T-haaran toinen pää jostain hommattuun lyhyeen alipaineletkun pätkään ja sitten alipaineletku bensanpaineensäätimen nippaan josta irroitit aiemmin letkun ja liitit toiseen päähän ahtopainemittarin T-haaraa
7. Ahtopainemittarin letkun voi vetää ovitiivisteen välistä väliaikaisesti ohjaamoon että voit vilkuilla mittaria polkiessa. Korkein lukema jonka saat aikaan tällä järjestelyllä on peruspaine.
Niin ja se bensanpaineensäädin löytyy kuskinpuolelta bensakiskoon pannalla kiinnitettynä kun irrotat moottorin muovisuojuksen. Siihen tulee lyhyehkö alipaineletku imusarjasta/läppäkotelolta läpän takaa (en nyt muista kummasta).
Trionic 7 autossa jarrun painaminen ei toimi peruspainemittauksena! T7:ssa rajoitetaan ilmamassaa kun jarrupoljinta painetaan, tämä ei kerro todellista peruspainetta. T5 autossa toimisi, kuten myös magneettiventtiilin sähköliittimen irroitus. Liitintä ei saa T7 autossa irroittaa, se ei myöskään kerro peruspainetta vaan auto menee vikatilaan jolloin CE palaa ja ahdot rajataan todella alas läpän avustuksella.

Eli lyhykäisyydessään:
1. Osta mekaaninen asteikollinen ahtopainemittari

2. Nyppää "C"-letku irti magneettiventtiilistä (varo venttiiliä, voitele crc:llä tms. jos ei irtoa herkästi ettei muovinen nippa katkea)
3. "W"-letku irti hukkaportin kellosta
4. Liitä "C"-letkun irroitettu pää hukkaportin kellon nippaan
5. Liitä ahtopainemittarin mukana tulleen tai erikseen ostetun T-haaran toinen pää imusarjan ja bensakiskon päässä olevan bensanpaineensäätimen väliseen alipaineletkuun
6. Liitä T-haaran toinen pää jostain hommattuun lyhyeen alipaineletkun pätkään ja sitten alipaineletku bensanpaineensäätimen nippaan josta irroitit aiemmin letkun ja liitit toiseen päähän ahtopainemittarin T-haaraa
7. Ahtopainemittarin letkun voi vetää ovitiivisteen välistä väliaikaisesti ohjaamoon että voit vilkuilla mittaria polkiessa. Korkein lukema jonka saat aikaan tällä järjestelyllä on peruspaine.
Niin ja se bensanpaineensäädin löytyy kuskinpuolelta bensakiskoon pannalla kiinnitettynä kun irrotat moottorin muovisuojuksen. Siihen tulee lyhyehkö alipaineletku imusarjasta/läppäkotelolta läpän takaa (en nyt muista kummasta).
Trionic 7 autossa jarrun painaminen ei toimi peruspainemittauksena! T7:ssa rajoitetaan ilmamassaa kun jarrupoljinta painetaan, tämä ei kerro todellista peruspainetta. T5 autossa toimisi, kuten myös magneettiventtiilin sähköliittimen irroitus. Liitintä ei saa T7 autossa irroittaa, se ei myöskään kerro peruspainetta vaan auto menee vikatilaan jolloin CE palaa ja ahdot rajataan todella alas läpän avustuksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Noniin, kiitos hyvistä neuvoista.
Koitan huomenna jos saan ihan vaan säätämällä hukkaportin kelloa sakkaamisen loppumaan. Jos tuntuu ettei tule kuntoon, niin alan sitten noiden neuvojen kanssa hakemaan sitä oikeaa painetta, jahka metsästän mittarin jostain.
Olen kyllä miettinytkin, jos laittais ahtomittarin tuohon valokatkaisijan reikään, mutta mitä äkkiä tsekkasin, niin mittarit joilla irtoaa tuollainen tarkan mittauksen vaatima 0,01bar tarkkuus on vähän tuota, köh, niissä hinnoissa, että ei tartte ostella
Jos pakottava tarve tulee, niin pitää tyytyä palveluihin sitten. Tai sitten töistä koittaa "lainata" jotain sopivan skaalan nestevaimennettua painemittaria, jos löytyy.
Joku tommonen Autogauge sitten joskus tms. Näkee niistä kumminkin jos ahdoille jotain erikoista tapahtuu.
"hukkaportin kello", näin vaan lukiessani, että puhuttiin hukkaportista, dumpista ja oletin, että meni T5 ja T7 sekasin, kun T7:ssa on se bybassi =) Noh, nyt on ainakin loppuelämän muistissa toi tähän asti hämärän peitossa olleen systeemin nimi turbon kyljessä
Koitan huomenna jos saan ihan vaan säätämällä hukkaportin kelloa sakkaamisen loppumaan. Jos tuntuu ettei tule kuntoon, niin alan sitten noiden neuvojen kanssa hakemaan sitä oikeaa painetta, jahka metsästän mittarin jostain.
Olen kyllä miettinytkin, jos laittais ahtomittarin tuohon valokatkaisijan reikään, mutta mitä äkkiä tsekkasin, niin mittarit joilla irtoaa tuollainen tarkan mittauksen vaatima 0,01bar tarkkuus on vähän tuota, köh, niissä hinnoissa, että ei tartte ostella

Joku tommonen Autogauge sitten joskus tms. Näkee niistä kumminkin jos ahdoille jotain erikoista tapahtuu.
"hukkaportin kello", näin vaan lukiessani, että puhuttiin hukkaportista, dumpista ja oletin, että meni T5 ja T7 sekasin, kun T7:ssa on se bybassi =) Noh, nyt on ainakin loppuelämän muistissa toi tähän asti hämärän peitossa olleen systeemin nimi turbon kyljessä

Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Se by-pass venttiili joka löytyy sekä T5 että T7 (ei dumppi joka puhaltaa ulkoilmaan) on täysin eri asia kuin hukkaportti vaikka jotkut joskus jostain syystä asian sekoittavat. Hukkaportti on ahtimen pakopesään integroitu ja sitä käyttää hukkaportin kello joka tunnetaan myös nimellä aktuaattori. Ulkoisiakin hukkaportteja on olemassa jolloin tulevat pakosarjaan ennen ahdinta.
Nuo "halpamittarit" ovat yllättävänkin tarkkoja ahtopaineilla, alipaineilla joskus vähän miten sattuu mittarin nollakohdasta riippuen. Mutta töissä huvikseni testasin kalliilla kalibrointilaitteella myöskin ja helposti 0,01bar tarkkuudella oli tuollainen tarvikeliikkeen halpismittari kohdallaan. Eli riittää kyllä peruspaineiden säätöön.
Nuo "halpamittarit" ovat yllättävänkin tarkkoja ahtopaineilla, alipaineilla joskus vähän miten sattuu mittarin nollakohdasta riippuen. Mutta töissä huvikseni testasin kalliilla kalibrointilaitteella myöskin ja helposti 0,01bar tarkkuudella oli tuollainen tarvikeliikkeen halpismittari kohdallaan. Eli riittää kyllä peruspaineiden säätöön.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Jahas, taas väärää tietoa ollut 
Joo, en tiedä mistä lähtien on ollut mielessä toi, että hukkaportti olis sama kun dumpvalve. Kai kun jotenkin se sopis suomennokseksi tuolle "hukkaventtiilille", vaikka nyt kun asia tuli selväksi ja sitä miettii, niin kyllä tuo hukkaportti ja wastegate on parempi pari
Turbon anatomiaan tutustuminen on varsin alkutekijöissään vielä.
Tänään säädin, ensin kierroksen löysemmälle. Suurimman eron huomasi kakkosella, kun bybassi ei pihauttanut niin kiivaasti vislaten ja spoolaaminen alkoi imuäänistä päätellen rauhallisemmin. Edelleen kuitenkin nelosvaihteella hieman riippuen kuun asennosta taivaalla tuli ahtojen noustessa pientä väpätystä mutta loppui melko pian. Vitosvaihde väpätti melkoisen samaan tapaan kuin ennen säätöä.
Annoin pari tuntia moottorin jäähtyä ja säädin vielä toisen kierroksen löysemmälle, eli yhteensä 0,04bar pitäis olla nyt vähemmän ja kyllä eron taas huomasi mutta vitosvaihde vaan jaksaa väpättää.
Tuntuu, että tuota muutoksen tahtia tipahtaa hukkaportin kellonvarresta se päätykappale, ennen kuin vitosvaihde lakkaa väpättämästä.
Pistää vähän epäilyttämään, koska jos vielä löysää, niin hukkaportti alkaa olemaan aina raollaan.. noh, en puhu sen enempää, kun en tiedä. Puhuuko joku muu? =)
Katselin WISsiä tuossa ja pisti silmään kohta jossa hukkaportin tankoon sanotaan tulevan noin 2.5-3mm esijännitys. Mitä tällä tarkoitetaan?
Tosin, toi mun WIS on vanha malli, eli moottori jota siitä ropataan lie T5-mallinen.
Omassani on tanko nyt niin, että vipuvarren kun kääntää kiinni, niin napsahtaa hyvin tappi reikään ilman vetämistä. Vieno veto, arviolta 1-1,5mm taisi olla ennen kuin aloin löysemmälle säätämään, mutta tuli ihan itsellään pois tapista. Onkohan se liian löysällä ollut ja ahdot ei pysy? <- voimakas mutuarvaus vailla mitään tietoa
Mittarista. Mitä mittaria jcarlson tarkoitat? Tarkimman näköinen asteikko jonka
itte sain googlattua on TÄSSÄ
Ja kyllä tuollakin saa vielä haaveilla näkevästä 0.01bar eroja.
Nimim. väpätykselle ei tarvetta
Edit,
Kävin viestin päätteeksi irroittamassa vanhan turbon hukkiksen tangon ja totisesti siinä on se 2,5-3mm jännitystä. Tuossa uudessa ei niin paljoa ollut ennen säätöä ja nyt tuskin lainkaan...
Nyt tiedän seuraavan säädön, 2,5 kierrosta kireemmälle
Jäähdy moottori jäähdy!

Joo, en tiedä mistä lähtien on ollut mielessä toi, että hukkaportti olis sama kun dumpvalve. Kai kun jotenkin se sopis suomennokseksi tuolle "hukkaventtiilille", vaikka nyt kun asia tuli selväksi ja sitä miettii, niin kyllä tuo hukkaportti ja wastegate on parempi pari

Tänään säädin, ensin kierroksen löysemmälle. Suurimman eron huomasi kakkosella, kun bybassi ei pihauttanut niin kiivaasti vislaten ja spoolaaminen alkoi imuäänistä päätellen rauhallisemmin. Edelleen kuitenkin nelosvaihteella hieman riippuen kuun asennosta taivaalla tuli ahtojen noustessa pientä väpätystä mutta loppui melko pian. Vitosvaihde väpätti melkoisen samaan tapaan kuin ennen säätöä.
Annoin pari tuntia moottorin jäähtyä ja säädin vielä toisen kierroksen löysemmälle, eli yhteensä 0,04bar pitäis olla nyt vähemmän ja kyllä eron taas huomasi mutta vitosvaihde vaan jaksaa väpättää.
Tuntuu, että tuota muutoksen tahtia tipahtaa hukkaportin kellonvarresta se päätykappale, ennen kuin vitosvaihde lakkaa väpättämästä.
Pistää vähän epäilyttämään, koska jos vielä löysää, niin hukkaportti alkaa olemaan aina raollaan.. noh, en puhu sen enempää, kun en tiedä. Puhuuko joku muu? =)
Katselin WISsiä tuossa ja pisti silmään kohta jossa hukkaportin tankoon sanotaan tulevan noin 2.5-3mm esijännitys. Mitä tällä tarkoitetaan?
Tosin, toi mun WIS on vanha malli, eli moottori jota siitä ropataan lie T5-mallinen.
Omassani on tanko nyt niin, että vipuvarren kun kääntää kiinni, niin napsahtaa hyvin tappi reikään ilman vetämistä. Vieno veto, arviolta 1-1,5mm taisi olla ennen kuin aloin löysemmälle säätämään, mutta tuli ihan itsellään pois tapista. Onkohan se liian löysällä ollut ja ahdot ei pysy? <- voimakas mutuarvaus vailla mitään tietoa
Mittarista. Mitä mittaria jcarlson tarkoitat? Tarkimman näköinen asteikko jonka
itte sain googlattua on TÄSSÄ
Ja kyllä tuollakin saa vielä haaveilla näkevästä 0.01bar eroja.
Nimim. väpätykselle ei tarvetta
Edit,
Kävin viestin päätteeksi irroittamassa vanhan turbon hukkiksen tangon ja totisesti siinä on se 2,5-3mm jännitystä. Tuossa uudessa ei niin paljoa ollut ennen säätöä ja nyt tuskin lainkaan...
Nyt tiedän seuraavan säädön, 2,5 kierrosta kireemmälle

Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Joo ei siinä mitään 0,01 bar tarkkuutta tarvita. Mittarista silmämääräisesti speksattu peruspaine (kuten 0,4 bar) ja säätö siihen. Ei mitään merkitystä heittääkö se luokkaa +/- 0,05bar johonka tarkkuuteen noilla mittareilla pääsee kyllä.
Esijännitys tarkoittaa sitä nimenomaan että montako milliä tankoa pitää vetää että sen saa tappiin kiinni. Tällä siis säädetään kellon sisällä olevan jousen esijännitystä.
Se on ilmoitettu sitä varten että saa suurinpiirtein jonkun järkevähkön alkuasetuksen josta voi alkaa säätämään sitten mittarin avulla tarkemmin.
Jos sulla on nyt peruspaineet jo niin alhaiset että tuntuu spoolissa ja tangossa ei yhtään esijännitystä niin sitten vikaa on kyllä jossain muualla jos edelleen sakkaa.
Mittarilla olisi kuitenkin hyvä mitata sekä peruspaineet että ahdot silloinkun kuuluu sakkausääntä. Ahtomittarissakin sakkaus näkyy viisarin väpätyksenä edestakaisin ellei ole todella paljon vaimennettu mittari.
Jotkut virisoftatkin osaavat moista sekoilua läpän kanssa tehdä, mutta jos sama softa on aiemmin toiminut ongelmitta niin ei vika luultavasti siinä ole.
Esijännitys tarkoittaa sitä nimenomaan että montako milliä tankoa pitää vetää että sen saa tappiin kiinni. Tällä siis säädetään kellon sisällä olevan jousen esijännitystä.
Se on ilmoitettu sitä varten että saa suurinpiirtein jonkun järkevähkön alkuasetuksen josta voi alkaa säätämään sitten mittarin avulla tarkemmin.
Jos sulla on nyt peruspaineet jo niin alhaiset että tuntuu spoolissa ja tangossa ei yhtään esijännitystä niin sitten vikaa on kyllä jossain muualla jos edelleen sakkaa.
Mittarilla olisi kuitenkin hyvä mitata sekä peruspaineet että ahdot silloinkun kuuluu sakkausääntä. Ahtomittarissakin sakkaus näkyy viisarin väpätyksenä edestakaisin ellei ole todella paljon vaimennettu mittari.
Jotkut virisoftatkin osaavat moista sekoilua läpän kanssa tehdä, mutta jos sama softa on aiemmin toiminut ongelmitta niin ei vika luultavasti siinä ole.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Juu, haluan vielä koittaa säätää puolikierrosta alkuperäisestä kireämmälle. Jos vika ei ole paranemaan päin, niin sitten alan etsimään muualta.
Mittarin voisi kyllä tilata pläjäyttää vielä tänään.
Edit, lisään nyt tähän vielä, että jos kyse on sakkaamisesta kiihdytyksessä, niin pitäisikö sen tuntea autossa istuessaan? Voisin kuvitella, että joo.
Katsoin nuo monet compressor surge yms. -videot youtubesta ja eihän tuo mun auto tuollaista ääntä pidä kuin nuo autot noissa videoissa. Kaasua nostaessa tulee ihan normaali sihaus, ei tuollaista aaltoilevaa puhinaa. By-bassin tyylisestä, mutta vienommasta sihahtelusta tuo mainitsevani vakiotaajuinen väpättely koostuu.
Mittarin voisi kyllä tilata pläjäyttää vielä tänään.
Edit, lisään nyt tähän vielä, että jos kyse on sakkaamisesta kiihdytyksessä, niin pitäisikö sen tuntea autossa istuessaan? Voisin kuvitella, että joo.
Katsoin nuo monet compressor surge yms. -videot youtubesta ja eihän tuo mun auto tuollaista ääntä pidä kuin nuo autot noissa videoissa. Kaasua nostaessa tulee ihan normaali sihaus, ei tuollaista aaltoilevaa puhinaa. By-bassin tyylisestä, mutta vienommasta sihahtelusta tuo mainitsevani vakiotaajuinen väpättely koostuu.
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Videon alkuosassa kuuluva vingahdus, tai ainakin samanlainen ääni kuuluu aina ripeämmissä kiihdytyksissä suunnilleen samalla hetkellä kun painaa kytkintä suuremmalle vaihdettaessa. Ääni kuuluu vain kun kierrokset ovat ~500rpm päässä punarajasta. Pitäisikö tuosta olla huolissaan?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Äsken tein kolmannen koeajon, kun säädin hukkiksen tankoon sen parin kolmen millin esijännityksen. Ihan eri auto on kyllä ajaa, kun noin ettei ollut jännitystä yhtään. Väpätykseen se ei kuitenkaan tunnu vaikuttavan juurikaan, enemmän tuntuu vaikuttavan se miten kaasua painelee.
Tuntuu, että tämä väpätys tulee siinä ~2500-3000rpm ajalla. Sen jälkeen se loppuu. Vitosvaihteella tosin alkaa olemaan kolmen tontun jälkeen vauhtia sen verran jo, että äänen katoamista ei pysty ihan varmaksi sanomaan näillä ajomeluilla, mutta siellä 140km/h tuntuu loppuvan vitosvaihteellakin väpätys.
Perseeseen tämä hetkellinen väpätys ei tunnu millään tavalla, auto vaan jatkaa kiihtymistä samaan tapaan, ennen, kesken ja jälkeen väpätyksen.
Tässä pieni video jossa kuuluu paineiden purkusuhinat ja lopussa kolmosvaihteellakin 60-70km/h välillä tämä väpätys/sakkaus.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/urbo/suhinoita.mp4
Taidan nyt ajella vaan varoen isoilla vaihteilla tuota 2500-3000rpm aluetta ja tilata ja asentaa sen mittarin ja hutkia sitten lisää.
ps. mitä mittaria suosittelette?
Tuo aiemmin linkkaamani itseäni kiinnostaa.
Tuntuu, että tämä väpätys tulee siinä ~2500-3000rpm ajalla. Sen jälkeen se loppuu. Vitosvaihteella tosin alkaa olemaan kolmen tontun jälkeen vauhtia sen verran jo, että äänen katoamista ei pysty ihan varmaksi sanomaan näillä ajomeluilla, mutta siellä 140km/h tuntuu loppuvan vitosvaihteellakin väpätys.
Perseeseen tämä hetkellinen väpätys ei tunnu millään tavalla, auto vaan jatkaa kiihtymistä samaan tapaan, ennen, kesken ja jälkeen väpätyksen.
Tässä pieni video jossa kuuluu paineiden purkusuhinat ja lopussa kolmosvaihteellakin 60-70km/h välillä tämä väpätys/sakkaus.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/urbo/suhinoita.mp4
Taidan nyt ajella vaan varoen isoilla vaihteilla tuota 2500-3000rpm aluetta ja tilata ja asentaa sen mittarin ja hutkia sitten lisää.
ps. mitä mittaria suosittelette?
Tuo aiemmin linkkaamani itseäni kiinnostaa.
Viimeksi muokannut Tomsson, To Elo 07, 2008 19:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Imuäänet väpättää (turbo sakkaa?)
Eikö wissin ohjeen mukainen T7 peruspaineen säätöohje pidä kutinsa sitten vai mihin uskoa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015