Vasen hihnarulla propleema.
Vasen hihnarulla propleema.
Onnistuukohan tuon vasemman ylimmän hihnarullan vaihto, ettei tarvi löysätä kiristinrullaa ? Onko kellään Saapistilla kokemuksia? Rulla näyttäs olevan hyvästi hollilla. Vaikeuttaakohan kireällä oleva hihna rullan irrotusta ja paikalleen laittamista liikaa Ostamani rulla on orkkis-osa ja makso Deltassa 50e pienen tinkimisen tuloksena.
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Hihna on kyllä sen verran kireällä etten itse yrittäisi moista temppua. Pois sen rullan tietty siitä saa, mutta kiinittäminen voi olla hieman hankalaa. Ja miksei sitä hihnaa voi löysätä, eihän siihen mene kuin pari sekuntia aikaa?ekark1 kirjoitti:Onnistuukohan tuon vasemman ylimmän hihnarullan vaihto, ettei tarvi löysätä kiristinrullaa ? Onko kellään Saapistilla kokemuksia? Rulla näyttäs olevan hyvästi hollilla.
Re: Vasen hihnarulla propleema.
No.. Sanosko,että vähintään kaksi tuntia mänöö rullan vaihtoon? Eikä ehken riittäkkään parituntinen? Kun irrottelee renkaan +lokarin ja muut tilpehöörit. Sanoi Esa
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Siis kyse siitä taittopyörästä vasemmalla ylhäällä?
1) Hihna löysälle, pitkä jatkovarsi kiristyspyörän neliskanttiseen koloon ja vääntö eteenpäin, 4mm (saattaa sopia paksumpikin) tappi tätä varten olemassaolevaan reikään jolloin kiristyspyörä jää löysälle.
2) Hihnapyörä irti lenkkiavaimen, mielellään taittuvapäisen räikkälenkin avulla.
3) Uusi pyörä tilalle.
4) Kiristyspyörän vapautus.
Aikaa tähän mennee noin vartti jos ei hihnaa vaihda. Jos taas vaihtaa hihnan, niin sisälokaria kannattaa hieman raottaa niin saa hihnan kampiakselin pyörän ympärille helpommin. Tässä tapauksessa lisäaikaa menee ehkä toiset 0,5h.
Saa tuohon ihmettelyineen tunnin helposti kulumaan.
1) Hihna löysälle, pitkä jatkovarsi kiristyspyörän neliskanttiseen koloon ja vääntö eteenpäin, 4mm (saattaa sopia paksumpikin) tappi tätä varten olemassaolevaan reikään jolloin kiristyspyörä jää löysälle.
2) Hihnapyörä irti lenkkiavaimen, mielellään taittuvapäisen räikkälenkin avulla.
3) Uusi pyörä tilalle.
4) Kiristyspyörän vapautus.
Aikaa tähän mennee noin vartti jos ei hihnaa vaihda. Jos taas vaihtaa hihnan, niin sisälokaria kannattaa hieman raottaa niin saa hihnan kampiakselin pyörän ympärille helpommin. Tässä tapauksessa lisäaikaa menee ehkä toiset 0,5h.
Saa tuohon ihmettelyineen tunnin helposti kulumaan.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Eihän tuon hihnan vaihtoon rengasta tarvitse irroittaa. Kun renkaan kääntää ratista ääriasentoon, niin hihnan mahtuu ihan hyvin vaihtamaan siitä raosta.ekark1 kirjoitti:No.. Sanosko,että vähintään kaksi tuntia mänöö rullan vaihtoon? Eikä ehken riittäkkään parituntinen? Kun irrottelee renkaan +lokarin ja muut tilpehöörit. Sanoi Esa
Re: Vasen hihnarulla propleema.
^Aika vaikeaa, sanoisin. Sitä alinta hihnapyörää kun ei oikein saa näkyviin ilman sisälokarin raottamista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Miten alemman sileän hihnapyöränvaihto onnistuu.
Saako (mahtuuko) vaihdettua siten, että tekee poralla oikealle kohdalle kuusioavaimelle 10 mm reiän lokasuojaan. Reiästä saa ehkä löysättyä hihnapyörää pitelevän kiinnitysruuvin.
Mutta mahtuuko pyörä ja ruuvi tulemaan lokasuojan ja navan/moottorin välistä.
Pitääkö moottoria jotenkin kammeta kauemmas lokasuojasta?
Saako (mahtuuko) vaihdettua siten, että tekee poralla oikealle kohdalle kuusioavaimelle 10 mm reiän lokasuojaan. Reiästä saa ehkä löysättyä hihnapyörää pitelevän kiinnitysruuvin.
Mutta mahtuuko pyörä ja ruuvi tulemaan lokasuojan ja navan/moottorin välistä.
Pitääkö moottoria jotenkin kammeta kauemmas lokasuojasta?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Jos tarkoitat kiristysrullaa, niin kyllä sen sopii vaihtamaan ilman mitään vippaskonsteja. Tai sitten irrottaa koko kiristyspyörän jalkoineen ja vaihtaa pöydällä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vasen hihnarulla propleema.
En tarkoita kiristysrullaa, vaan kiristysrullan alapuolella olevaa n. 100 mm halkaisijaista, joka on sileäpintainen.Jos tarkoitat kiristysrullaa, niin kyllä sen sopii vaihtamaan ilman mitään vippaskonsteja. Tai sitten irrottaa koko kiristyspyörän jalkoineen ja vaihtaa pöydällä.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Onko kyse tuosta profiilin autosta? Kiristysrullan alapuolella ei pitäisi olla mitään muuta kuin laturin hihnapyörä eikä sekään ole sileäpintainen.
Vasemmalla ylimpänä on siis pienempi, urapintainen taittorulla ja sen alla noin 100mm sileäpintainen kiristysrulla. Ainakin tuossa profiilini kulkineessa molemmat pystyi vaihtamaan ilman vippaskonsteja.
Vasemmalla ylimpänä on siis pienempi, urapintainen taittorulla ja sen alla noin 100mm sileäpintainen kiristysrulla. Ainakin tuossa profiilini kulkineessa molemmat pystyi vaihtamaan ilman vippaskonsteja.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Kiristin kannattaa irrottaa kokonaan rullan vaihtoa varten, huomattavasti helpompi näin. Saa sen toki vaihdettua kiristin paikallaankin, käyttäen esimerkiksi lyhennettyä kuusiokoloavainta.
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Olen vaihtamassa sitä pyörää, joka on laturin ja kampiakselin välissä ylempänä (kiristin pyörän alla).Kiristin kannattaa irrottaa kokonaan rullan vaihtoa varten, huomattavasti helpompi näin. Saa sen toki vaihdettua kiristin paikallaankin, käyttäen esimerkiksi lyhennettyä kuusiokoloavainta.
Niinpä niin, kyllä varmaan ylempänä oleva kiristinpyörä on otettava ensin pois tieltä.
Mutta mutta, kuinka pitkästi on kierrettä siinä isommassa sileässä n.100 mm halkaisijaisen kiinnitysruuvissa.
Mahtuuko kuusiokoloavain olemaan välissä, vaikka sen lyhentäisikkin (näyttää olevan 6 mm kuusioavaimelle se kiinnitysruuvin kolo).
Reikä lokasuojaan oikealle kohdalle, niin pääsee avaamaan kuusioavaimella suoraan ja saa vedettyä avaimen pois tieltä.
ONNISTUUKO NÄIN, vai onko vietävä korjaamolle ja maksettava ko. hommasta 10xkossupullon hinta mokomasta?
Tai olisiko jollain tähän rullanvaihtoon näppärämpi (varmasti onnistuu) ohje?
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Vasen hihnarulla propleema.
kannattaa varmaan ottaa se sisälokasuoja irti mielummin kuin tehdä siihen reikää, Ei se niin monella ruuvilla ole kiinni?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Se sileä n. 100mm halkaisijalta oleva rulla on nimenomaan kiristinrulla. Uritettu rulla on ohjainrulla, voi virheellisesti näyttää ylhäältä katsottuna toista.
Eli tämä: https://lh6.googleusercontent.com/-QSAU ... ristin.jpg
Eli tämä: https://lh6.googleusercontent.com/-QSAU ... ristin.jpg
Re: Vasen hihnarulla propleema.
Hämeenlinnan länsiautossa vaihtoivat hihnan ja rullat puoleentuntiin. Muistaakseni maksoi noin 160€. Suosittelen, jos ei itse halua tusata