Hei vain kaikille.
Olen ollut vuodesta 1997 alkaen SAAB:n omistaja. Ensimmäinen oli 900C vm. 1990, jonka ainoat ongelmat olivat talvisin jäätyvät lukot ja polttoainekulutus. Oikestaan olin silloin tosi tyytyväinen luotettavaan ja turvalliseen autoon. Vaihdoin sen sitten uudempaan 900S Turbo (sensonic) vm. 1995, jossa oli myös täsmälleen niitä samoja ongelmia mitä esiintyy edelleen uudemmissa malleissa: SID näyttöviat, suorasytytysyksikön hajoamiset, käsijarrun reistailut (pahin tapaus oli kun jäi pakkasella hieman laahaamaan matka-ajossa vakionopeudensäädin päällä...takajarrukengät tuhoutui), varashälyttimen reistailut, jne. Vaihdoin tämän sitten uudempaan 9-3 vm. 2002 jubilee ajatuksena, että ehkäpä nämä tyyppiviat on 7 vuoden aikana osattu korjata. Petyin pahasti sillä samat tyyppiviat jatkui tässä ja sain aimo kasan lisäongelmia mm. talvella 2007 huohotusjärjestelmän tukkeutuminen => öljyt pakoputken kautta pihalle ja katalysaattori hajosi, talvella 2008 turbo hajosi => öljyt pihalle pakoputken kautta ja taas hajosi katalysaattori. Tämä SAAB oli moottorimallia B205E, jossa piti olla se kuuluisa 8 vuoden moottoritakuu ja asiaa merkkiliikkeen kautta hoidettua (neuvottelut maahantuojan kanssa) oli erittäin tylyä kuultavaa ja pelkkä mainosmiesten kupla. Moottoritakuu koskee ainoastaan joitain osia lähinnä laakereita moottorin sisällä, jos moottori hajoaa kokonaan. Korjaamolaskut oli aika kovat ja auton jättäminen välille suututti valtavasti. Tunsi itsensä typeräksi miettiessä paljonko maksoin autosta ja luotan automerkkiin missä ei osata 7 vuodessa korjata edes tyyppivikoja.
Nyt kesällä vaihtui automerkki uuteen VW Jetta 2.0tdi ja ainakin polttoainekulut tipahti roimasti 4,2 - 4,9 l/100 km. VW konserni ainakin on osannut korjata tyyppivikoja, mutta katsellaan kuinka käy...ehkäpä vaihdan takaisin SAAB:n joskus, kun siellä osaaminen kohenee muiden tasolle.
11 vuoden kertyneitä kokemuksiani SAAB:sta
Re: 11 vuoden kertyneitä kokemuksiani SAAB:sta
Kiitos ensimmäisestä postauksestasi näille sivustoille. Kyllä Saabista kritiikkiä saa esittää ja tunnen että olet pettynyt koska samat tyyppiviat ovat kohdanneet sinuakin siinä kuin monia muitakin. Silti monet ajavat edelleen Saabeillaan. Kirjoituksestasi ei ilmennyt tehtiinkö huollot takuuvaatimusten mukaan ja huohotinpäivitykset mutta se tietohan ei lopputulemaan enää tietenkään muuta.
Hyviä kilometreja sinulle Jetallasi, sehän on monien muidenkin käyttämä ajoneuvo.
Hyviä kilometreja sinulle Jetallasi, sehän on monien muidenkin käyttämä ajoneuvo.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Hävisikö samalla rengasmelu ja vetelevä ohjaus?Reiskan kirjoitti:Nyt kesällä vaihtui automerkki uuteen VW Jetta 2.0tdi ja ainakin polttoainekulut tipahti roimasti 4,2 - 4,9 l/100 km. VW konserni ainakin on osannut korjata tyyppivikoja, mutta katsellaan kuinka käy...ehkäpä vaihdan takaisin SAAB:n joskus, kun siellä osaaminen kohenee muiden tasolle.
Itse ajan Saabilla vain sen takia että olen perseaukinen, en sen takia että se olisi millään tavalla mukavaa tai taloudellista hommaa

Harvassa ovat autot tältä vuosituhannelta alle 5000e hintaluokassa, joista löytyy cruise, automaatti-ilmastointi ja yli 200hp. Kaikki siis jota autossa vaadin olevan. Kalliimpaa autoa en tänne yksityisautoilun luvattuun maahan aio hankkia.

Niinpä, meikäläinenkin kääntyi Saabistiksi lähinnä hinnan takia. Mukavasti tehoa ja varusteita hintaan nähden. Volkkarilta lähin vastaava tehojen ja varustelun puolesta olisi ollut joku ylihintainen GTI.
No tokihan 9-3 on osoittautunut ihan mukavaksi matkantekovälineeksi, muutamiin negatiivisiin piirteisiin (mm. alusta) tottuu aika äkkiä. Oireet huomaa vasta kun on hetken istunut jonkin muun kulkineen ratin takana
No tokihan 9-3 on osoittautunut ihan mukavaksi matkantekovälineeksi, muutamiin negatiivisiin piirteisiin (mm. alusta) tottuu aika äkkiä. Oireet huomaa vasta kun on hetken istunut jonkin muun kulkineen ratin takana

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Teetätin kaikki huollot säännöllisesti takuuhuollon ohjeiden mukaan (huoltokirjan) ja huohotinputkiston päivitysasennus tehtiin siten, että työosuus mun kustannuksilla ja osat takuuseen silloin kun öljyt oli ehtinyt tulla putkesta ulos. Teetätin jopa tämän jälkeen ylimääräisiä öljynvaihtoja, jottei tulisi murheita moottorin kanssa (190 tkm:ä ajettu niin turbon laakerit hajosi siitä huolimatta).
Juu kyllä Volkkarin rengasmelu on totta riippuen mihin vertaa. Rengasmelu kuuluu sisälle, kun ajaa karkealla asvaltilla
, mutta tosta vetelevästä ohjauksesta en ole samaa mieltä. Mutta mielestäni istuimissa hävisin, nimittäin SAAB:n istuimia parempia saa etsiä!
Olen samaa mieltä: SAAB:n moottoritehot oli yhtä nautintoa vaikka 900S:ssä oli vain 185hv. 9-3:n matalapaineversiossa oli liki sama kuin Jetta:n dieselissä (Jetta 140hv, 320Nm).
Olen täysin samaa mieltä kanssanne yksityisautoilusta suomessa, mutta on vain pakko kulkea töissä sillä.
Juu kyllä Volkkarin rengasmelu on totta riippuen mihin vertaa. Rengasmelu kuuluu sisälle, kun ajaa karkealla asvaltilla

Olen samaa mieltä: SAAB:n moottoritehot oli yhtä nautintoa vaikka 900S:ssä oli vain 185hv. 9-3:n matalapaineversiossa oli liki sama kuin Jetta:n dieselissä (Jetta 140hv, 320Nm).
Olen täysin samaa mieltä kanssanne yksityisautoilusta suomessa, mutta on vain pakko kulkea töissä sillä.
Saabi onkin vain kauppakassi (koska ikinä ei voi luottaa koska se jättää tielle), TDI VW:llä minäkin työmatkat liikun