9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
jarnom
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Huhti 21, 2008 14:19

9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja jarnom »

Mistä letkusta haaroitetaan paine ahtopainemittarille otsikon mukaisessa Saapissa? Toisissa ohjeissa neuvotaan laittamaan se by-passin letkuun, mutta esim. alla olevassa linkissä kerrotaan että se on ehdottomasti väärä paikka. Tämän ohjeen mukaan t-haara tulisi laittaa sulakerasian viereiseen letkuun.

http://www.saablink.net/forum/showthread.php?t=22071

Eli mikä on oikea paikka? Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
Avatar
sabatti 96
"Hölösuu"
Viestit: 1108
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 »

mullakin on ahtomittarin asennus edessä...olen ymmärtänyt että se t-liitin pitää laittaa sulakeboxin vieressä olevaan letkuun.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Bensanpaineensäätimen letku on hyvä paikka esimerkiksi, tai sitten tuon ohjeen mukaisesti.

Bypassin letku ei käy T7 autossa koska sitä ohjaa magneettiventtiili. T5 autoissa ja vanhemmissa se on ok.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Itse otin ahtopainemittarille paineet imusarjasta bypassin mag.venttiilille tulevasta letkusta, oliskohan ollut juuri sulakeboxin vieressä, siellä melkein tuululasin alla. Hyvin on toiminut :)

Bensanpaineensäätimen letku on ikävässä paikassa, ja harmittavan lyhyt pätkä, muuten sekin kävis.

Itse pyrin yleensä tekemään asennukset siten että voin poistaa haarotuksen tarvittaessa, ja jäljellejäävät letkut vielä riittää vielä alkuperäisiin paikkoihin.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itse tein oman erillisen T-haaralla varustetun letkupätkän siihen bensanpaineensäätimen letkun tilalle mittaria varten. Mittarin poiston jälkeen sitten vain alkuperäinen tai oikeastaan mielummin uusi t-haaraton letku tilalle.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
LaLLi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 14:21
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja LaLLi »

Just eilen pistin bensapaineensäätimen letkuun kiinni mittarin. Pikkasen ahdas väli, mutta pistin uutta letkua pienen lenkin josta riittää sitten pois ottaessa orrkis asennukseen letkua. Hyvin toimii vaikkakin tyhjäkäynnillä näyttää -0,8bar. No saapa ainakin liikettä mittariin kun se vetelee -0,8...0,4bar väliä. Jatkossa tuo yläraja tietysti nousee..kunhan saa valuuttaa viripalikoihin.

Tänään pitää jyrsiä valokatkaisijan reiästä vähän muovia pois, että saa mittarin pohjaan asti. Erinomainen paikka..vielä kun keksin mistä otan virrat mittarille. Ei ole oikein kokemusta tuosta sulakeboksiin kytkemisestä.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ota valokatkaisijalta, siinä on tarjolla himmennettyä ja virtalukon takaa. Valokatkaisijan liittimen kaapelikengät saa painettua sisään, kun painaa siitä kaapelikengän alapuolelta ja vapauttaa lukitusnastan. Sitte tinaten siihen kaapelikengän varteen piuhaa ja kenkä takaisin paikoilleen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Mulla näyttää -0.8/1.1 tai 1.2 bar. Pistin sen juuri siihen sulakeboksin viereiseen letkuun kiinni t-haaralla. Tuntuu heräävän jotenkin nihkeesti tuo mittarin neula. :wink: Oon tottunut siihen Saabin turbo mittariin... Liikkuu verkkasemmin. 8)

Sähköt tuli valokatkasijasta. Nyt voi tarvittaessa pitää valot pois päältä mittarista. Mittariksi ostin autogaugen smoken. Kivasti mustana pysyy kun ei ole päällä. :idea:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Risto Vee kirjoitti:Mulla näyttää -0.8/1.1 tai 1.2 bar. Pistin sen juuri siihen sulakeboksin viereiseen letkuun kiinni t-haaralla. Tuntuu heräävän jotenkin nihkeesti tuo mittarin neula. :wink: Oon tottunut siihen Saabin turbo mittariin... Liikkuu verkkasemmin. 8)

Sähköt tuli valokatkasijasta. Nyt voi tarvittaessa pitää valot pois päältä mittarista. Mittariksi ostin autogaugen smoken. Kivasti mustana pysyy kun ei ole päällä. :idea:
Tuo Trionic-7 turbomittari on sähköinen ja muistaakseni ei näytä suoraan ahtopainetta vaan on jonkunsortin kuormitusmittari, joten sitä ei ihan suoraan voi verrata ali/ylipainemittariin.

Itse asensin jonkun h#%vetin swuuuush-mittarin, ja pitää kyllä sanoa että perinteinen (kirkas) mittari voittaa 10:0 :(
Varmaan ihan OK jos pitää olla BlingBling, mutta päivällä siitä ei näe mitään, ja yöllä paistaa kun pieni aurinko. Lisäksi ainoalla kytkennällä jolla sain sen toimimaan niin se ei muista mihin väriin jäi, joten aina saa olla hakemassa jotain väriä jolla mittarista ottaa edes jotain selvää. Punainen on aivan loistava väri, häviää nimittäin viisari kokonaan, erittäin kätevää...

Toisessa autossa on muistaakseni juuri smoke, ja vähän samanlaisia kokemuksia, lisäksi se ei tykkää 9-3:n himmennyksestä yhtään, vaan pitää ärsyttävää surinaa :evil:

Noh, se lisämitareista.

Alipaineen näyttäminen on ihan normaalia, jollei mittari mene reilusti alipaineelle niin autossa on alipainevuotoja tai mittarin letku on asennettu väärään paikkaan...
Automaatti pitää tyhjäkäynnillä (D-asennossa) -0.5bar ja moottorijarrulla -0.8bar
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Yksi asennusvaihtoehto joka on melko huomaamaton ja helppo. Biltemasta muutaman euron muovinen mittarikotelo josta jalka irti ja kaksipuolisella teipillä kojelaudan päälle. Minulla se sopivasti osoittaa suoraan kuskin silmiin tuosta nurkasta. Eikä ole vaikea poistaa jälkiä jättämättä.
http://www.fotopankki.fi/vesseli/kuva/5093471356473600
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja mursu »

Itse pidän mittaria kiinni vain sillon kun tunnen paineiden tarvitsevan säätöä johonkin suuntaan.

Toki olishan se aika 2fast2furious, mut sit tarvis kyllä isomman rundikellonkin ja VAIHTOVALON :)
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Eikös auto ole ikuinen projekti, joten paineita pidetään aina silmällä :wink:

Tänään testasin alkuperäistä softaa autossani, ja on saabin insinööreillä ollut huumorintaju tallella kun ovat automaatti-aeron ohjelman tehneet :D
Pelästyin kun kiihdytin normaaliin tapaan kylmällä koneella rauhallisesti ramppia ylös, ja vilkasin auton omaa turbomittaria, ja se oli jossain oranssin puolessavälissä, ihmettelin että hurjat paineet noin pienellä vaivalla, kunnes vilkasin lisämittaria ja purskahdin nauruun... kokonaista 0,2bar ylipainetta 8O

Auton oma mittari meni punaisen rajalle jo 0,5bar ahdolla...

Hauskat nuo sähkötoimiset ahtopainemittarit :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Löysinpäs täsmätopikin vuosien takaa.

Ostin tänään extemporee Autogaugen smoke ahtopainemittarin ja paineletkun paikan sekä asennuksen jo tiedän surffailun tuloksena, mutta.
Mittarista lähtee 3 johtoa, "Connect to 12V lightning", "12V ignition switch" ja "Connect to good ground".

Valokatkaisijan siirrän kojelaudan alapaneeliin ja mittarille hoonaan katkaisijan vakiopaikan sopivaksi.
Katkaisijassa tuntuu vaan olevan aika piukalla johdot, koska ei tule kunnolla edes pois kolostaan? Meneekö toi katkaisija jotenkin osiin, kun mitään suoranaisia johtoja ei saa näkyviin vetämällä? Ei uskalla kovin kamalasti vetää ettei johdot irtoa tuonne pimeään koloseen.

Himmentimestä varmaan kannattaa ottaa valot mittariin, mutta mikä noista kolmesta johdosta ja mihin himmentimen johtoon? Onko himmentimisessä paikka peräti noille kaikille kolmelle johdolle?
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 9-3 -02 T7 Ahtopainemittarin asennus

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Ranettelin tänään paikalleen.
Vattumainen homma oli taas tuo tulipellin läpäisy, kun ei siellä näkynyt mitään kuvien mukaista vapaata läpivientikumia. Päädyin sitten lainaamaan jotain noin 5cm halk olevaa kumia jonka keskeltä meni johtonippu läpi kytkimen yläpuolella. Teroitetulla tig-langalla ensin testi, että mistä putkahtaa pihalle. Jostain sieltä sulakepoksin takaa tuli. Sitten ohuella ja pitkällä mattopuulolla viillot kumiin ristiin, varoen johtonippua ja tulihan se putki sieltä läpi tiglangan, teipin ja Fairyn avulla. T-haaran pistin tohon ei_bybassin letkuun, eli tuohon "engine and sh*t"- letkuun.

Valokatkaisijan tonteilla sai hääriä myös vähän liian pitkään. Lopuksi luovutin liian piukan johtonipun takia ja jätin valokatkaisijan lepäämään kojelaudan sisään(katsastusongelma?). Ei siihen ole tarvinnut kolmeen vuoteen koskea, joten tuskin jatkossakaan.
Dremelillä hinkkasin katkaisijan vakiokolosta piukkasovitteisen mittarille ja kytkin mittarin 2 johtoa himmentimen maahan ja säätyvään jännitteeseen rosvoliittimillä. Kolmannen johton jätin kytkemättä. En tiedä mitä virkaa se mahtaa toimittaa?

Tämmöinen siitä sitten tuli. Paineet ainakin pelaa ja toimii melkoisen käsikädessä kaasupolkimen kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=P6By_huY8Ao

Joku etuvastus vois olla jees, pimeällä turhan kirkas tuo mittarivalo ilman "turhaa" himmentämistä

Vielä kun keksis miten tuon moottorin vikavalon sais pysymään pois pidempään kuin muutaman päivän kerrallaan. Eilen tuo taas syttyi.

Ps. pahempi tuo on kuin ilman handsfreetä puhuminen :O
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Vastaa Viestiin