käsijarru ng 900

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

900ng seuraava katsastus, minä ja yksinkertaisesti minä itse aion keksiä toisenlaisen systeemin tähän gm:n naurettavaan hätäapu käsijarrusysteemiin tulen vaihtamaan jarrucaliberit jostain muusta merkistä jotka toimivat vaijereilla suoraan jarrupaloihihin jotka vaikuttavat takajarruihin vaijerilla käsijarruvetostimella.
Haluan tähän linkkiin monta vastaajaa, koska biltemassa ja muilla varaosa myyjillä on monta vastaavaa jarrusatulaa mitkä on käypän pieniä muutoksia vailla, tällä systeemillä ratkaisemme monta katsastus jarrubropleemaa
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Joo-o. Ja katsastuksessa inssi on varmasti paljon tyytyväisempi siihen ihan itse rakennettuun jarruhässäkkäviritykseen kuin orkkisjarruihin... tai sitten ei.

Eihän se kaksinen värkki ole mutta jos kaikki osat uusii ja säätääkin vielä oiken niin ei tuo nyt niin rakettitiedettä ole etteikö se toimis (ainaki katsastuksessa).
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Pitäs varmaan uusissa satuloissa olla mäntien/männän pinta ala suurinpiirtein samaa luokkaa originaalien kanssa. Saattaa muuten jarrujen pitkittäinen balanssi häiriintyä...
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja patse »

Viimeisimmissä ogsatkuissa ja kaikissa tonnareissa toimiva käsijarru systeemi, joka on myös nopea säätää jarrusatulasta. Sopivuudesta ei tietoa. Olisikohan jollain varaosaputiikilla hyllyssä erilaisia käkkärillisiä satuloita, jotta voisi mallailla sopivaa.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja SS »

Joo-o. Ja katsastuksessa inssi on varmasti paljon tyytyväisempi siihen ihan itse rakennettuun jarruhässäkkäviritykseen kuin orkkisjarruihin... tai sitten ei.
Eipä katsarilla ole sanomista kunhan jarrut pitävät ja satuloiden kiinnitys on rakenteeltaan asiallinen. Parempaan suuntaanhan jarruja saa päivittää jopa ilman prosentteja.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Ei jarruja saa päivittää edes parempaan suuntaan ilman prosentteja, kuulostaa tyhmältä mutta näin se vain menee :!: :!: :!:

Oma satkuni meni jälleen läpi leimasta ilman ongelmia käkkäristä joka on ihan alkuperäinen osiltaan :saab: , kannattaa olla vuoden käyttämättä sitä ja viikko ennen leimaa alkaa hieman käyttämään niin hyvä se on.
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja tetammi »

konepyorailija kirjoitti:Ei jarruja saa päivittää edes parempaan suuntaan ilman prosentteja, kuulostaa tyhmältä mutta näin se vain menee :!: :!: :!:
Ake:n osaluettelossa ei ole enää eritelty jarruja eli mielestäni niitä saa päivittää ilman prosenttien menetystä:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/18A0C0A5 ... 0/C115.pdf

Tuostahan julkastiin tiedote mutta sitä en pikaisella etsinnällä löytänyt.

Jarruja saa muutella tehokkaammaksi, tarkemmin:
13 §
Jarrujen muutokset

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton jarrujen vaihtaminen seuraavin edellytyksin:

a) jarrut ovat alkuperäisiä tehokkaammat ja peräisin autosta tai tarkoitettu autoon, jonka akselimassa tai valmistajan sallima akselimassa ja moottoriteho vastaavat vähintään muutettavaa autoa;

b) jarrusatula tai -kilpi on kiinnitetty ruuviliitoksella suoraan tai asianmukaista soviteosaa käyttäen olka-akseliin tai vastaavaan taikka taka-akselistoon; omavalmisteisten soviteosien lujuudesta on tarvittaessa esitettävä luotettava selvitys;

c) jarrupääsylinteri on toiminnalliselta mitoitukseltaan jarrujärjestelmään sopiva; tarvittaessa on käytettävä tehostusta;

d) jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin kiinnitykset ovat asianmukaiset;

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;

f) jarrujen lukkiutumisenestojärjestelmää ei poisteta eikä levyjarruja vaihdeta auton mallisarjaan kuulumattomiksi rumpujarruiksi; ja

g) jarrut, joiden on edellytetty auton käyttöönottoajankohtana olevan E-säännön, direktiivin tai FMVSS-standardin mukaiset, tulee muutoksen jälkeen osoittaa sanotut vaatimukset täyttäviksi.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös yksipiirisen jarrujärjestelmän muuttaminen kaksipiiriseksi vaihtamalla alkuperäinen jarrupääsylinteri asennusmitoiltaan ja toimintaan vaikuttavalta mitoitukseltaan vastaavaksi kaksipiirijärjestelmän jarrupääsylinteriksi. Jarrupiirit on tällöin jaettava samalla tavalla kuin autoon asennettavaa pääsylinteriä vastaavassa järjestelmässä. Tarvittaessa on tehtävä uuden jarrupääsylinterin vanhaan jarrujärjestelmään edellyttämät muutkin muutokset.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Onkos kellään tietoa mitä se säätökappale maksaa?
Renkaiden vaihdon yhteydessä ruuvailin tuota kireämmälle ni nyt on Tidissä ekaa kertaa jonkinlainen käppäri. Oli vaan muutama hammas melko kulunu ni ei meinanu onnistuu.
NG:hen jouduin toistaan varmaan viis kertaa että säädin piukkaan -> koeajo -> lisää kiristystä... Katsastuksessa rimaa hipoen läpi ja kaikki osat uusia, jarrukengät hain jopa saabilta tosin ooppelin koodilla. Hintaero oli melkone, ooppelin kenkiä sais kolmet yksien saabin hinnalla ja siinä ooppelin paketissakin luki :saab: päällä. :roll:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Tässä aiheessa juuri nyt ei käsitellä säätökappaleita, kysymys on jutun alussa, koetappa näppäillä sinne.
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: käsijarru ng 900

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Tämä juttu meni myös täysin perseelleen, tetammi loukkaa inhimillistä loukkaavutta
Vastaa Viestiin