Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Automaatin ECU:n sorkkiminen?
M96 900 TA kyseessä, harmittaa tuo automaatin käytös ja kun se on kerran sähköohjattu niin voisi ilman rautamuutoksia saadakin parannusta aikaan. Onko kukaan moista viritellyt tai löytyykö jostain tietoa (googlea ja foorumin hakua jo yritin olemattomalla menestyksellä)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
mikäs siinä harmitaa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Momentinmuunninta luistatetaan käytännössä aina kun kiihdyttää vaikka sitten kevyesti maantievauhdista ja lisäksi vaihtaa turhan herkästi pienempää vaihdetta. Ei oikeastaan sen kummempaa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Tuttu ilmiö - 2.3T tonnarilla saa jurnutettua helpommin pienemmillä kierroksilla kuin tuolla kolkin automaatilla.
Tosin väljempi putkisto ja nostetut ahtopyynnöt alarekisterissä auttaa kolkissa asiaa. Nyt lukitulla nelosella 70 mittarinopeudessa (~1750 rpm) saa ahdot nostettua 0.5 bariin ennekuin vaihtaa kolmoselle. Paljonkaan enempää ei T25:sta taida löytyä noilla virtauksilla pienillä kierroksilla elikkä joko pitäis vaihtaa 2.3 kone tai diisseli. Tai joku vielä pienempi hyrrä.
Tosin väljempi putkisto ja nostetut ahtopyynnöt alarekisterissä auttaa kolkissa asiaa. Nyt lukitulla nelosella 70 mittarinopeudessa (~1750 rpm) saa ahdot nostettua 0.5 bariin ennekuin vaihtaa kolmoselle. Paljonkaan enempää ei T25:sta taida löytyä noilla virtauksilla pienillä kierroksilla elikkä joko pitäis vaihtaa 2.3 kone tai diisseli. Tai joku vielä pienempi hyrrä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Tonnarin ZF nyt onkin 80-luvun tekniikkaa ja pelkästään hydraulisesti toimiva, 4:lla on aina muunnin lukossa (3 tais olla 60% jne) ja sitä pystyykin mukavasti manipuloimaan kaasulla varsinkin kun se ei ole läheskään yhtä innokas vaihtamaan pienempää.
Itse asiasta: trionicin puukottaminen on ollut mielessä, kun ilmeisesti laatikko kuitenkin kestäisi ihan hyvin isommankin väännön kuin tuo 230Nm. 9-3 käsittääkseni (trionicin versiosta riippumatta) on eri versio samasta laatikosta joten se saattaa toimia jo valmiiksi eri tavalla vai vaikuttiko virittelyt laatikon käytökseen? En millään jaksa uskoa että ahtopyyntien nostaminen vaikuttaisi siihen että tuo alkaa luistattaa muunninta heti kun alkaa kiihdyttää..
Itse asiasta: trionicin puukottaminen on ollut mielessä, kun ilmeisesti laatikko kuitenkin kestäisi ihan hyvin isommankin väännön kuin tuo 230Nm. 9-3 käsittääkseni (trionicin versiosta riippumatta) on eri versio samasta laatikosta joten se saattaa toimia jo valmiiksi eri tavalla vai vaikuttiko virittelyt laatikon käytökseen? En millään jaksa uskoa että ahtopyyntien nostaminen vaikuttaisi siihen että tuo alkaa luistattaa muunninta heti kun alkaa kiihdyttää..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Onko tuossa Aisinin automaattilaatikon momentinmuuntimessa lukko vai mitä tarkoitat momentinmuuntimen luistatuksella? Missä nopeudessa tuon momentinmuuntimen pitäisi mennä lukkoon kun itse en ole omassani huomannut tuollaista ollenkaan.Haza kirjoitti:Momentinmuunninta luistatetaan käytännössä aina kun kiihdyttää vaikka sitten kevyesti maantievauhdista ja lisäksi vaihtaa turhan herkästi pienempää vaihdetta. Ei oikeastaan sen kummempaa.
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
On lukko, 3- ja 4-vaihteille. Asian ymmärtämistä auttaa kun tavaa WISsin selostuksia edestakaisin. Kolmosen lukkoa on vaikea havaita mutta nelosen lukko on se joka laskee viimeiset n. 500 rpm kierroksia kevyessä kiihdytyksessä jossain kahdeksankympin kohdalla.
Ohjausyksikkö säätää momentinmuuntimen luistoa öljynpaineella jota boksi säätää portaattomasti. Paineen tavoitearvoon vaikuttaa auton nopeus, vaihteiston sisään/ulostulevat kierrosnopeudet, vaihtamisohjelma (sport/winter) ja kaasuläpän asento. WIS kertoo että paineeseen vaikuttaa ensisijaisesti läpän asento.
Teoria: Koska muihin suureisiin on hankala vaikuttaa ilman että tuota vaihtamisohjelmaa todellakin pääsisi sorkkimaan, ainoastaan tuolla läpän asennon kanssa kikkailulla voi pelata.
Todettu: auttamalla ahdinta spoolaamaan alempaa ja varmistamalla että ahtopyyntö on pienellä läpän asennolla ja kierroksilla riittävä, saadaan kevyissä kiihdytyksissä vaihteisto pysymään lukkonelosella maantieajossa 70 km/h mittarinopeuden yläpuolella. Verrattuna matalapaineversion ja vakioputkiston käyttäytymiseen samassa tilanteessa ero on selkeä (joka vaihtaa kolmoselle todella herkästi vielä kahdeksankympin kohdalla pienessä ylämäessä).
Ohjausyksikkö säätää momentinmuuntimen luistoa öljynpaineella jota boksi säätää portaattomasti. Paineen tavoitearvoon vaikuttaa auton nopeus, vaihteiston sisään/ulostulevat kierrosnopeudet, vaihtamisohjelma (sport/winter) ja kaasuläpän asento. WIS kertoo että paineeseen vaikuttaa ensisijaisesti läpän asento.
Teoria: Koska muihin suureisiin on hankala vaikuttaa ilman että tuota vaihtamisohjelmaa todellakin pääsisi sorkkimaan, ainoastaan tuolla läpän asennon kanssa kikkailulla voi pelata.
Todettu: auttamalla ahdinta spoolaamaan alempaa ja varmistamalla että ahtopyyntö on pienellä läpän asennolla ja kierroksilla riittävä, saadaan kevyissä kiihdytyksissä vaihteisto pysymään lukkonelosella maantieajossa 70 km/h mittarinopeuden yläpuolella. Verrattuna matalapaineversion ja vakioputkiston käyttäytymiseen samassa tilanteessa ero on selkeä (joka vaihtaa kolmoselle todella herkästi vielä kahdeksankympin kohdalla pienessä ylämäessä).
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Noniin, laatikolle pitää siis vaan valehdella kaasuläpän asento pienemmäksi kuin se todellisuudessa on (tietty pitäisi tehdä epälineaarisesti että kunnolla polkiessa edelleen löytyy pienempää pykälää)
Muutamia "yksityiskohtia" pitäisi vielä selvittää, missä piuhassa signaali kulkee ja millainen se on.
Paras tapahan kyllä olisi jos TCM:n softaa pääsisi puukottamaan..
Muutamia "yksityiskohtia" pitäisi vielä selvittää, missä piuhassa signaali kulkee ja millainen se on.
Paras tapahan kyllä olisi jos TCM:n softaa pääsisi puukottamaan..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Se signaali tuleepi napaan 25 TCM:lle Trionicilta ja on 100 Hz:n PWM-signaali jonka pulssisuhde kertoo kuristusläpän asennon.
Piankos siihen signaaliin nikkaroit mikrokontrollerin joka muuttaa tuota pulssisuhdetta haluamallasi ohjelmoidulla tavalla Eli on mahdollista.
Sitä en vaan tiedä mittaamatta että suureneeko vai pieneneekö luisto läpän aukioloasennon mukaan, ts. onko luisto suuri vai pieni lappu lattiassa ?
Piankos siihen signaaliin nikkaroit mikrokontrollerin joka muuttaa tuota pulssisuhdetta haluamallasi ohjelmoidulla tavalla Eli on mahdollista.
Sitä en vaan tiedä mittaamatta että suureneeko vai pieneneekö luisto läpän aukioloasennon mukaan, ts. onko luisto suuri vai pieni lappu lattiassa ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Automaatin ECU:n sorkkiminen?
Sitähän pitäisi mittailla miten toimii mutta katsotaan nyt koska moistakin ehtii alkaa tekemään (jos koskaan)
Lisäksi tämä nyt ei ehkä ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä kun en itse edes juuri ng:llä ajele ja vaimon mielestä se toimii ihan hyvin
Lisäksi tämä nyt ei ehkä ole tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä kun en itse edes juuri ng:llä ajele ja vaimon mielestä se toimii ihan hyvin
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.