Check Engine: Intake air temperature sensor
Check Engine: Intake air temperature sensor
Pikku probleemaa pukkaa kolkissa! Check Engine Light (CEL) syttyi ajossa, samalla lämpömittari näytti karvan yli yhdeksää, ei kuitenkaan missään nimessä yli kymmentä eli ihan normaalirajoissa. Kaikki litkut näytti olevan tallessa, pientä kuplintaa oli paisarissa. Kun laittaa virrat päälle niin CEL näytti yhtä vikakoodia: kolme välkähdystä eli Trionic5.pdf mukaan Intake air temperature sensor out of boundaries or defective.
Lähdin nilkuttamaan kotia kohti ja CEL sammui ajossa, mutta näyttää edelleen samaa vikakoodia kun laittaa virrat päälle.
Kommentteja, vinkkejä yms? Lisäksi jos joku PKS saabisti omistaa laitteet vikakoodien lukuun ja tahtoo lukea ne toverihengessä, niin laittakaas viestiä tulemaan.
Lähdin nilkuttamaan kotia kohti ja CEL sammui ajossa, mutta näyttää edelleen samaa vikakoodia kun laittaa virrat päälle.
Kommentteja, vinkkejä yms? Lisäksi jos joku PKS saabisti omistaa laitteet vikakoodien lukuun ja tahtoo lukea ne toverihengessä, niin laittakaas viestiä tulemaan.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
LÄMPÖTILA-ANTURI SAAB 900 "GM" 94-- JA 9-3 --02
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
9-3 Mittarille jos VALKEA. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3005 4.20 ???
9-3 Moott valvonta jos VALKEA t MUSTA (M12x1,5). . . . . . 37-3348 9.90 ???
Onko jompikumpi näistä oikea osa? En löydä EPC:stä tuolta, millä nimellä se siellä on?
Anturi on vedenlämpömittarille jolei toisin mainita!
9-3 Mittarille jos VALKEA. . . . . . . . . . . . . . . . . 37-3005 4.20 ???
9-3 Moott valvonta jos VALKEA t MUSTA (M12x1,5). . . . . . 37-3348 9.90 ???
Onko jompikumpi näistä oikea osa? En löydä EPC:stä tuolta, millä nimellä se siellä on?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Imuilman lämpöanturi on läppäkotelon päälle tulevan alumiinimutkan kyljessä. Luultavasti pätkäisi joko itse anturi tai johto/liitin jolloin sytytti valon. Tai voihan se olla hajalla ja näyttää päin seiniä kokoajan. Yleismittarilla mittaamalla saa vastusarvoja joita voi verrata tuossa Trionic-manuaalissa oleviin arvoihin eri lämpötiloissa.
Ei välttämättä löydy tarvikeosana, merkkitiskillä maksaa luultavasti viitisenkymppiä. Saab-osanumero 9174442. EPC:ssä löytyy välijäähdyttimen kanssa samalta sivulta, osa nro 15.
Ei välttämättä löydy tarvikeosana, merkkitiskillä maksaa luultavasti viitisenkymppiä. Saab-osanumero 9174442. EPC:ssä löytyy välijäähdyttimen kanssa samalta sivulta, osa nro 15.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Loistavaa! Kiitos nopeasta vastauksesta.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Noniin osa löytyi EPCstä. Check Engineä ei ole polttanut tuon kerran jälkeen ajossa, mutta muistuttaa vielä virrat päälle laittaessa. Voisiko tästä päätellä, että vika on toistaiseksi poistunut? Jostain muistan lukeneeni, että näyttää 10 tai 20 kertaa virtojen laiton yhteydessä vanhat viat..?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Hinta nykyään marmorilla noin 90€
En löytänyt yleisimmistä nettikaupoista.
Vaihdoin anturin ja parin päivän jälkeen taas sytytti valon. Varmaankin liittimessa ongelma, täytyy tutkia kun ehtii.

Vaihdoin anturin ja parin päivän jälkeen taas sytytti valon. Varmaankin liittimessa ongelma, täytyy tutkia kun ehtii.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Selvisikö mikä tämän aiheutti?
Olen pähkäillyt 2.0T ng900:n kanssa vastaavaa ongelmaa:
Check Engine valo syttyi ajossa; sammutus ja virrat päälle, kolme CE valon väläystä. Vaihdoin itsekin tuon anturin ja nollasin vikakoodit, CE syttyi lyhkäsen ajon jälkeen ja palaa jatkuvasti. Tämän lisäksi antaa nyt vikakoodiksi 3 + 7 väläystä, eli lämpöanturin lisäksi seokset olisi pielessä.
Olen pähkäillyt 2.0T ng900:n kanssa vastaavaa ongelmaa:
Check Engine valo syttyi ajossa; sammutus ja virrat päälle, kolme CE valon väläystä. Vaihdoin itsekin tuon anturin ja nollasin vikakoodit, CE syttyi lyhkäsen ajon jälkeen ja palaa jatkuvasti. Tämän lisäksi antaa nyt vikakoodiksi 3 + 7 väläystä, eli lämpöanturin lisäksi seokset olisi pielessä.
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Ei selvinnyt, ongelma poistui jonkin ajan kuluttua anturin vaihdon jälkeen. Olisiko vanhat vikakoodit sitten jotenkin kummitelleet.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Nyt selvisi syy. Yksi alipaineletku oli hieman halki, josta aiheutui imuvuoto. Letkun uusimisen ja vikakoodien nollauksen jälkeen CE valo ei ole enää syttynyt.
Tuli samalla keksittyä hyvä apuväline imuvuotojen tutkimiseen; sopivan kokoinen urheilujuomapullo ilman korkkia ilmanputsarilta lähtevään torveen ja puristus pullosta. Sitten vaan kuuntelemaan missä päin suhisee...
Tuli samalla keksittyä hyvä apuväline imuvuotojen tutkimiseen; sopivan kokoinen urheilujuomapullo ilman korkkia ilmanputsarilta lähtevään torveen ja puristus pullosta. Sitten vaan kuuntelemaan missä päin suhisee...
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Saab herjaili pitkään tosta lämpöanturista. Vaihdoin uuden äsken tilalle ja mittailin vanhaa, niin näyttää ääretöntä vastusta koko ajan. Ihanan kallis oli tuo anturi.. 82,80€ PCS:ltä. Vaihtotyöhön ei onneksi kulunut edes yhtä bisseä 

Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Mittasitko mitä uusi anturi näyttää? esim. huoneenlämmössä?karg kirjoitti:Saab herjaili pitkään tosta lämpöanturista. Vaihdoin uuden äsken tilalle ja mittailin vanhaa, niin näyttää ääretöntä vastusta koko ajan. Ihanan kallis oli tuo anturi.. 82,80€ PCS:ltä. Vaihtotyöhön ei onneksi kulunut edes yhtä bisseä
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Ei tullu mitattua. Anturin vaihdon jälkeen ei oo näkyny samaa vikakoodia toistaseks. Aiemmin se tuli nollauksen jälkeen joka kerta kun kävi jossain.
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
T0 kirjoitti:Nyt selvisi syy. Yksi alipaineletku oli hieman halki, josta aiheutui imuvuoto. Letkun uusimisen ja vikakoodien nollauksen jälkeen CE valo ei ole enää syttynyt.
Tuli samalla keksittyä hyvä apuväline imuvuotojen tutkimiseen; sopivan kokoinen urheilujuomapullo ilman korkkia ilmanputsarilta lähtevään torveen ja puristus pullosta. Sitten vaan kuuntelemaan missä päin suhisee...
Eikös tuossa kuitenkin puhallettaessa jonkinverran suhise turbiinipuolen metallisesta imuputkesta lähtevä metallinen huohotusputki vent.kopan kannen paikkeille,siihen saab logon yläpuolelle. Sormella sen tukkimalla saakin jo tiiviin vastapaineen ja huomaa oikeat vuodot paremmin, eiks juu?
Mittasin mielenkiinnosta oman IAT anturin arvoja ohmialueella, +18asteessa näytti stabiilia n.3.2kohmia ja kun lämmitti hieman puhaltimella vastusarvo alkoi luonnollisesti tippumaan reilusti alle 1kohmin alle.
Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Ja palatakseni vanhaan aiheeseen, itselläni tekee ajoittain moottorin ollessa jo lämmin, syttyy ce valo palamaan.
Auto kuitenkin toimii normaalisti kuten ennenkin ilman mitään vikoja, ce valokoodi sanoo kolme + seitsemän välkähdystä eli onko tuo t5:sen oma CEL kuinka tarkka diagnosoimaan sitä vikaa vai onko se ihan suuntaa antava? Näyttäisi siis liittyvän imuilman lämpötilaan ja ilma/polttoaine seoksen tilapäiseen häiriöön.
Edellinen omistaja kertoi käyttäneensä autoa merkkihuollossa luetuttavana ja tulos oli ollut juurikin kyseinen ilma-anturi häiriö,ei huoltotoimenpiteitä
Auto kuitenkin toimii normaalisti kuten ennenkin ilman mitään vikoja, ce valokoodi sanoo kolme + seitsemän välkähdystä eli onko tuo t5:sen oma CEL kuinka tarkka diagnosoimaan sitä vikaa vai onko se ihan suuntaa antava? Näyttäisi siis liittyvän imuilman lämpötilaan ja ilma/polttoaine seoksen tilapäiseen häiriöön.
Edellinen omistaja kertoi käyttäneensä autoa merkkihuollossa luetuttavana ja tulos oli ollut juurikin kyseinen ilma-anturi häiriö,ei huoltotoimenpiteitä

Re: Check Engine: Intake air temperature sensor
Kyllä se imuilman lämpöanturi (tai johdot, tarkista) on silloin rikki jos vikakoodi tulee.
Adaptaatiovikakoodi voi johtua siitä samasta viallisesta imuilman lämpöanturista tai usein myös vanhasta lambdasta.
Adaptaatiovikakoodi voi johtua siitä samasta viallisesta imuilman lämpöanturista tai usein myös vanhasta lambdasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com