tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Autossa on nyt kilometrejä 140 000 ja tulpat on vaihdetty viimeksi 110 000 km kohdalla merkkihuollossa. Kuitin mukaan tulpat ovat mallia BCPR6ES-11.
Onko huoletonta ajaa vielä toiset 30 tkm samoilla tulpilla? Foorumia lueskellessa huomasin, että joidenkin mielestä kulunut tulppa rasittaisi sytytyskasettia. Kustannuksena tuo ei nyt iso juttu olisi vaikka tihentäisin vaihtoväliä, mutta jos se on turhaa niin en sitten tee sitä.
Auto on ihan vakio.
Onko huoletonta ajaa vielä toiset 30 tkm samoilla tulpilla? Foorumia lueskellessa huomasin, että joidenkin mielestä kulunut tulppa rasittaisi sytytyskasettia. Kustannuksena tuo ei nyt iso juttu olisi vaikka tihentäisin vaihtoväliä, mutta jos se on turhaa niin en sitten tee sitä.
Auto on ihan vakio.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Eivät huonot tulpat DI-kasetille ainakaan hyvää tee tai muutenkaan paranna auton toimintaa ja polttoainetaloutta. En tiedä mikä on virallinen suositus vaihtoväliksi, mutta 10-15 tkm lienee käytännössä aika yleinen. Tuo 30 tkm on tulpille jo paljon ja toiset 30tkm = yht. 60 tkm = ei mitään järkeä. Tietenkin tulpat voivat tuurilla toimia vaikka sata tonnia, mutta miksi harrastaa moisia kestotestejä kun tulppasarja ei kuitenkaan paljoa maksa ja vaihto kestää ehkä kymmenen minuuttia...
#1970
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Kyllä ne nuo ei-platinatulpat kannattaa ainakin tuon 30tkm välein vaihtaa aivan vakiossakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Mun Vaari ajoi nuukana miehenä tavallisilla ngk:n tulpilla yli 100000km, eipä keskielektrodista ollu enään paljoa jälellä, mutta auto toimi vielä normaalisti.
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Vaihtoväli muistaakseni 60tkm. Normitulpat maksavat kuitenkin jotain alle 20€, halpa ja helppo tapa välttyä käyntiongelmilta. Jos ei vaihda tulppia, niin ainakin kärkiväli kannattaa tsekata parin kympin välein. Oikea kärkivälihän on 1.1 milliä 60tkm vaihtovälillä kerkeää se kulumaan jo yli 1.5millin.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
NGK:n tulpat tosiaan maksavat kokonaiset 14€/4kpl motonetissä... vaihtoaika ehkä 15min. Itse olen vaihdellut autoihin yleensä 10-15tkm välein.
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Pitääkö niistä muuten säätää/tarkistaa kärkiväli ennen paikoilleenlaittoa?
#3272
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
BCPR6ES-11 ja BCPR7ES-11 ovat nimensä mukaisesti (11) kärkiväliltään valmiiksi 1.1 milliä.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Jaa a. tuo luku meinaa notta se on mitoitettu sellaiseksi, että sivuelektrodi on oikeassa kulmassa, kun etäisyys on sen 1,1 mm. En ole seurannut mitä se on paketista otettaessa mutta ilmeisesti voi olla mitä tahansa maan ja taivaan väliltä.
#3272
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Kyllä se sen 1,1mm on paketista otettunakin, ei kärkivälejä enää tänä päivänä tarvitse itse säädellä.
Huoltokirjan mukaan mulle on ilmeisesti vaihdettu tulpat 40tkm sitten. Mittasin huvikseni kärkivälin ja se on edelleen tasan 1,1mm. En sitten tiedä, mitkä kaikki tekijät tuohon kulumiseen vaikuttavat.Oikea kärkivälihän on 1.1 milliä 60tkm vaihtovälillä kerkeää se kulumaan jo yli 1.5millin
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Kiitos vastauksista!
Näyttää siltä, että vaihtoväliksi tulee nyt se 30 tkm vaikka huolto-ohjelman mukaan voisi antaa mennä 60 tkm asti.
Näyttää siltä, että vaihtoväliksi tulee nyt se 30 tkm vaikka huolto-ohjelman mukaan voisi antaa mennä 60 tkm asti.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Huolto-ohjelman 60tkm on platina tulpille, jos en nyt aivan väärin muista.Ipa65 kirjoitti:Kiitos vastauksista!
Näyttää siltä, että vaihtoväliksi tulee nyt se 30 tkm vaikka huolto-ohjelman mukaan voisi antaa mennä 60 tkm asti.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Väittäisin 60000km olevan vakiotulpan vaihtosuositus, mutta olen vaihtanut 30000km välein. Hyvin ovat toimineet tähän asti, ei ole pahemmin kuluneet.
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Ei ole kuin platinatulpan (mikä tosin on "vakiotulppa" 2,3l vapareissa).KN/Lieto kirjoitti:Väittäisin 60000km olevan vakiotulpan vaihtosuositus.
Perinteiselle tulpalle ei kukaan uskalla antaa noin pitkää käyttöikää.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Re: tulpanvaihtoväli 9-3 2.0t -01 ?
Heh, mäkin väittäisin huoltovälin normitulpalle olevan. Jos et usko niin katon kohta huolto-ohjelmasta ja väitän sitten taasMacTurbo kirjoitti:Ei ole kuin platinatulpan (mikä tosin on "vakiotulppa" 2,3l vapareissa).KN/Lieto kirjoitti:Väittäisin 60000km olevan vakiotulpan vaihtosuositus.
Perinteiselle tulpalle ei kukaan uskalla antaa noin pitkää käyttöikää.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11