Kosteutta sisällä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja yason »

Ongelma: NG900 kerää kosteutta sisälle ja tuulilasi kirkastuu hitaasti. Ei vissiin harvinaista, mitä vanhoja viestiketjuja luin?

Nappasin vanhan ja kostuneen raitisilmasuodattimen veke ensi alkuun ja tuulilasi kirkastuu nyt kyllä paremmin. Ei mitenkään mahdottoman nopeasti kuitenkaan. Pesin ikkunat sisältä ja hinkkasin sanomalehdellä putipuhtaaksi, mutta ei mitään olennaista parannusta edelleenkään.

Matkustamon takaosaan kuitenkin kertyy huurua ajossakin, ja takaluukun lasi kerää sisäpuolelle reilusti pisaroita auton seisoessa parkkipaikalla. Nyt oli aamulla ratissa ja vaihdekepissäkin hitusen kosteutta, että piti pyöräyttää ennen liikkellelähtöä hihalla kuivaksi, että ote pitää.

Lammikoita ei ole löytynyt, kosteus vain tiivistyy takana ikkunalaseihin. Takatilassa myös vähän nihkeä fiilis, takaluukun matto on alta myös kosteahkoa, ei märkä kuitenkaan. Olen pitänyt sitä mattoa osittain auki, ettei ala homehtumaan pohjapeltiä vasten.

Ei nyt huvittais mädännyttää autoa tollasessa kosteudessa, ruostekin vielä tykkää jatkuvasta märästä.

Toki kun ulkoilma on kosteaa, niin ei autokaan kuivana pysy. Edellinen OG900:ni kuitenkin lähinnä keräsi pintakosteutta laseihin, joka lähti tuuletuksen käynnistyttyä pois ja takakontti oli kuiva, vaikka oli kunnon sadekelikin.

Missä NG900:ssa on sisäilman poistoaukot, niin tarkistaisin, että ne on auki ja puhtaat? OG:ssahan ne oli takapilareissa sivulla ja ilma ja kosteus kiersi mukavasti sieltä ulos, kun puhaltimet oli päällä.

Ja millä operaatioilla toi tarkistuslista jatkuis, kun oikeasti meinaan saada kosteuden kuriin?


t:s
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja Pola »

Vanhassa nopassa oli samat oireet. Korjaantu lämppärin kennon vaihdolla.
#3272
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja mursu »

yason kirjoitti:Ongelma: NG900 kerää kosteutta sisälle ja tuulilasi kirkastuu hitaasti. Ei vissiin harvinaista, mitä vanhoja viestiketjuja luin?
Kyllä toimivan auton ikkunat huurteettomina pysyy, en tiedä onko sitten harvinaista löytää ehjä auto? Ainakin kolkkia, ja nyt femmaa etsiessä tuntuu olevan tämä "ominaisuus" lähes joka autossa. Näillä keleillä sen vasta huomaakin :)

Poistoaukot löytyy takakontista takavalojen "alta". Sisäilmankiertoläppä jumittaa tai höyrystin höyryää, ilmastoinnin kompura ei toimi tai sitten kaikkia näitä. :)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja 900i »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =vesivuoto

Oman 9-3 taistelu raportti löytyy tuolta. Näiden kuvien mitä tuokin linkki sisältää pitäisi päästä jonnekkin usein kysyttyjen topicciin. Oli muuten niin v mäinen löytää syy tuohon että en toivo sitä kenellekkään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja yason »

900i kirjoitti:http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =vesivuoto

Oman 9-3 taistelu raportti löytyy tuolta. Näiden kuvien mitä tuokin linkki sisältää pitäisi päästä jonnekkin usein kysyttyjen topicciin. Oli muuten niin v mäinen löytää syy tuohon että en toivo sitä kenellekkään.
No ei voi muuta sanoa, että ovat s**tanan monta vuotoa ja vikaa saaneet yhteen takakonttiin mahtumaan! Tota ketjua lukiessa alkoi tuntua, että vettähän tulee sisään vähän joka paikasta.

Pitääpä huomenissa tarkistella saumoja ja irrotella noita verhoiluja lisää, kun lomakin alkoi. Jos ei olis lomaa, niin saabikin olis varmaan pysyny koko syksyn kuivana :o)

Ilmottelen, jos/kun löytyy jotain mielenkiintoista.


t:s
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja 900i »

Takaloosterin sivuverhoilut auki ja kato ensin se tankkaus aukon vuoto. Vettä kaveri laskemaan ja ite konttiin lampun kanssa.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja yason »

900i kirjoitti:Takaloosterin sivuverhoilut auki ja kato ensin se tankkaus aukon vuoto. Vettä kaveri laskemaan ja ite konttiin lampun kanssa.
Se tankkausaukon puoleinen ulkoseinä oli kuivemmasta päästä. Tää ei tietysti kerro koko totuutta, mutta kestää hetken ennen kuin pääsen paremmalle pihalle korjaamaan ja suihkuttelemaan letkula.

Takatilan takakulmissa oli hieman vettä, toisesta päästin ne pois irrottamalla mustan kumitulpan. Sisäilman poistoaukon alla vähän hiekkaa/mutaa, joka oli kerännyt kosteutta, pyyhin pois.

Lattiamatto meni kyllä kellariin kuivumaan!

Ilmeisesti pieniä pisaroita tippuu kummaltakin puolelta takavalojen tiivisteistä, kun niistä tuli kirkkaita vesivanoja. Noh, tiivistetään uudestaan, helppo homma.

Takakaiuttimien alla lattialla oli kosteaa, ei tosin vettävettä. En löytänyt mistään mistään vesijuovia ja ulkoseinät oli kutakuinkin kuivat. Vasen puoli oli enempi märkä: eristeet olivat kosteat toisin kuin oikealla puolella. Luulen, että toi vois johtua siitä, kun avaan takaluukun, niin ulkopuoliset veden lorahtaa korin reunan valumauomaan ja aina tipahtaa jonkun verran kaiuttimienkin päälle ja siitä sitten alas jonnekin.

Yllättävän hyväkuntoinen tuo korin sisus oli kuitenkin, vaikka vanha auto onkin. Mutta mitäs tollaset muovikelmuun käärityt vaahtomuovikappaleet oikein on, joita löytyi kummaltakin puolelta ängettynä sivupeltien ja -palkkien väliin pyöräkotelon päälle? Ja kummallakin puolella ihan alhaalla pyöräkotelon ja ulkopellin välisessä raossa oli kaks litimärkää paperi- tai jotain muuta pehmeää tolloa, jotka oli runtattu siihen alas ikään kuin patoamaan vettä(?) ? Liekö unohtunut ruosteenestossa sisään vai onks noilla jokin saabillinen funktio?

t:s
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja vfr »

Entisessä NG900 3-ovinen oli iso vuoto,vesi näytti tulevan takavalon saumasta.Mutta ei tullut,vuotokohdaksi paljastui takasivulasi.on kasettilasi ja siinä on ns.laku tiiviste joka vuoti.
#3945
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja 900i »

Takavalojen tiivisteet 4831087 9-3 saabiin maksoi laakkosella noin 30e 2007 kesällä molemmat yht jos jotakuta kiinnostaa. Varma vuoto kohta sekin.
Ng900 vastaavat numerot on 4469011. Ja molemmissa sama tiiviste kummallakin puolella.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja mursu »

Harva se päivä tulee pestyä auto joku ikkuna auki, välillä kaatuu limpparit jalkotilaan, mutta ei mulla silti ikkunat huurru missään vaiheessa vaikka kosteaa olisikin. Takakonttikin oli joskus märkä, nyttemmin tiivistelty, mutta ei sekään ikkunoiden huurtumiseen varsinaisesti vaikuttanut.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja yason »

900i kirjoitti:Takavalojen tiivisteet 4831087 9-3 saabiin maksoi laakkosella noin 30e 2007 kesällä molemmat yht jos jotakuta kiinnostaa. Varma vuoto kohta sekin.
Ng900 vastaavat numerot on 4469011. Ja molemmissa sama tiiviste kummallakin puolella.
Minkäslaisella saumausaineella noi vois vaihtoehtoisesti olla hyvä vetää kiinni? Saabin takavalojen ruuvithan puristavat kotelon kiinni peltiin, joten riittää, että saumasta tulee vesitiivis. Sikaflex kuuluu olevan aika ihme ainetta, mutta niitäkin tuntuu olevan ties minkämoisia.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja yason »

mursu kirjoitti:Harva se päivä tulee pestyä auto joku ikkuna auki, välillä kaatuu limpparit jalkotilaan, mutta ei mulla silti ikkunat huurru missään vaiheessa vaikka kosteaa olisikin. Takakonttikin oli joskus märkä, nyttemmin tiivistelty, mutta ei sekään ikkunoiden huurtumiseen varsinaisesti vaikuttanut.
Tällä hetkellä mulla ei ole edes raitisilmasuodatinta kiinni, joten käsittääkseni ulkoilma vaan tulee suoraan flektin läpi sisään ja ilmakanaviin? Jos siinä matkalla on jossain kosteutta, niin sehän tietysti hiljalleen haihtuu läpivirtaavan ilman mukaan ja tulee sisätilaan. Silloin, kun auto on jo kerran saatu selkenemään ja jätän sen vaikka kaupan pihalle tunniksi, ikkunat kyllä kirkastuvat nopeammin. Ehkä samaa vauhtia kuin mitä og900:n ikkunat kylmänä ;-)

Kauankos sulla kestää, että läpeensä huurtunut etulasi selkiää sateisen yön jälkeen? Mulla menee suunnilleen näin: täysillä tehoilla ja puhallus ylössuunnattuna menee ehkä 3 minuuttia, että uskaltaa lähteä ajelemaan. Sivuikkunat kiinni tai auki, niin about sama homma. Siihen päälle 5-10 minuuttia ajoa, niin lämmin ilma viimeistään aukaisee tuulilasin ehkä ihan alinta reunaa lukuunottamatta.

Etusivuikkunat aukeaa vielä hitaammin, joten pyyhin ne yleensä tiivisteisiin käyttämällä alas ja ylös. Pysyvät kohtalaisen auki sivupuhalluksen ansiosta, mutta kirkastuvat kunnolla vasta 15-30 minuutin lämpimän ajon jälkeen.

Takasivuikkunat ja takalasit sitten ihan huurussa, ja ne eivät kaupunkiajossa selkiä ollenkaan. Pari tuntia maantiellä yleensä kirkastaa nekin, jos autossa on vain yksi tai kaksi ihmistä eikä ole tolkuttoman märkä keli.

Ja en ole pakkasilla ja jäätyneillä laseilla vielä ehtinyt edes kokeilla, kun vasta kesällä ostin auton! Muistan, että joskus og900:een mentiin puuskuttaen viisi märkää ihmistä märällä kelillä, niin kyllä ne etuikkunat saatiin ajokuntoon minuutin tai parin jälkeen ja takaikkunastakin näki hyvin peruutella auton lämmettyä.
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja mursu »

yason kirjoitti:
Tällä hetkellä mulla ei ole edes raitisilmasuodatinta kiinni, joten käsittääkseni ulkoilma vaan tulee suoraan flektin läpi sisään ja ilmakanaviin? Jos siinä matkalla on jossain kosteutta, niin sehän tietysti hiljalleen haihtuu läpivirtaavan ilman mukaan ja tulee sisätilaan. Silloin, kun auto on jo kerran saatu selkenemään ja jätän sen vaikka kaupan pihalle tunniksi, ikkunat kyllä kirkastuvat nopeammin. Ehkä samaa vauhtia kuin mitä og900:n ikkunat kylmänä ;-)

Kauankos sulla kestää, että läpeensä huurtunut etulasi selkiää sateisen yön jälkeen? Mulla menee suunnilleen näin: täysillä tehoilla ja puhallus ylössuunnattuna menee ehkä 3 minuuttia, että uskaltaa lähteä ajelemaan. Sivuikkunat kiinni tai auki, niin about sama homma. Siihen päälle 5-10 minuuttia ajoa, niin lämmin ilma viimeistään aukaisee tuulilasin ehkä ihan alinta reunaa lukuunottamatta.
No harvemmin tarvitsee säätimiin edes koskea kun tuo on ACC, mutta jos sanon että kompura päällä tuulilasi aukeaa valehtelematta alle 10 sekunnissa niin en kai paljoa valehtele... ilman kopressoria sitten vähän pidempään, mutta ei siihenkään minuutteja mene jos puhallustehon säätää täysille.

Ettet nyt vaan ole ostanut 96:sta? Ja vaikket olisikaan niin mikä ilmanvaihtosysteemi autossa on? Kävin juuri koeajamassa ysivitosta jossa ilmastoinninkompura oli mallia "toimii, ei toimi" ja auto oli näillä keleillä lähes käyttökelvoton :)
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja yason »

mursu kirjoitti: No harvemmin tarvitsee säätimiin edes koskea kun tuo on ACC, mutta jos sanon että kompura päällä tuulilasi aukeaa valehtelematta alle 10 sekunnissa niin en kai paljoa valehtele... ilman kopressoria sitten vähän pidempään, mutta ei siihenkään minuutteja mene jos puhallustehon säätää täysille.
No suunnilleen tommosta mä autolta odottaisinkin. Ei se nyt niin mahdotonta pitäis olla saada ne ikkunat kirkkaiksi.
mursu kirjoitti: Ettet nyt vaan ole ostanut 96:sta? Ja vaikket olisikaan niin mikä ilmanvaihtosysteemi autossa on? Kävin juuri koeajamassa ysivitosta jossa ilmastoinninkompura oli mallia "toimii, ei toimi" ja auto oli näillä keleillä lähes käyttökelvoton :)
Satku on -94, mutta ilmastoinnin kompressori on ollut rikki alusta asti, eli käytännössä auto on ilmastoimaton. (Ajattelin korjauttaa sen ens kesänä, jos auto osoittautuu muuten hyväksi.)
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kosteutta sisällä

Viesti Kirjoittaja 900i »

yason kirjoitti:
900i kirjoitti:Takavalojen tiivisteet 4831087 9-3 saabiin maksoi laakkosella noin 30e 2007 kesällä molemmat yht jos jotakuta kiinnostaa. Varma vuoto kohta sekin.
Ng900 vastaavat numerot on 4469011. Ja molemmissa sama tiiviste kummallakin puolella.
Minkäslaisella saumausaineella noi vois vaihtoehtoisesti olla hyvä vetää kiinni? Saabin takavalojen ruuvithan puristavat kotelon kiinni peltiin, joten riittää, että saumasta tulee vesitiivis. Sikaflex kuuluu olevan aika ihme ainetta, mutta niitäkin tuntuu olevan ties minkämoisia.
Sikaflexillä kun laittaa niin ei taida lähteä valot enää sen jälkeen irti kuin palasina. Ihan mm takavaloihin tarkoitettua tiiviste mönjää saa ainakin automaalikaupoista. Ja valot saa tulevaisuudessa irtikin. Orggis tiivistettä käyttäen ei tarvi mönjääkään.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Vastaa Viestiin