NG900 nykiii

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

NG900 nykiii

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Pitäs nyt vissiin tällekkin ongelmalle tehä jotain ja jos vaikka täältä vinkkejä: eli kone käy hieman epätasaisesti lähinnä kylmänä. Kylmänä startin jälkeen käy 10 sekkaa hienosti, mutta tuon jälkeen kunnes kone on kunnolla lämmennyt esiintyy pientä epätasaisuutta käynnissä, tuntuu täristyksenä, ei nyt mikään paha mutta ei normaali joten häiritsee.

Lämpimälläkin koneella kun pitää tasakaasua vaikka 2000 kiekkaa niin väliin kuuluu pieniä nyrjähdyksiä wrrooooooooooom....pröt........ pröt.....wroooooooom.... (siis heikkoja sellasia :) ), eli ei oo tasasta kierrätystä.

- Suodatin on puhdas
- Tulpat on uudet
- Kahdella sytkäkasetilla kokeiltu
- Viriboksi (?) Ei kyllä aikasemmin ollu tuota ongelmaa.

Mites happianturi? CE valo ei oo palanut, mutta voisko tuo aiheuttaa häiriön seoksissa joka aiheuttaa tuollaista? Kyseinen anturi on saanut edellisessä elämässään varmasti palamattomia hiilivetyjä johtuen venttiilivarren kumien valskauksesta x aikaa, ja ehkä onpa se saattanut saada bensaakin kahden pakoventtiilin kärventymisen takia. Siksi epäilys johtaa ekana tohon lambdaan. Ei viittis ihan turhanpäiten uuttakaan ostaa kun ei taida ihan 150 eurollakaan saada.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

No toi vois tietenkin johtua lambdasta. Muistelisin, että lambda -anturikin pitäis tietyin väliajoin vaihtaa, mutta sen elinikä pitäis kyllä olla monen monta vuotta, ennen kuin sen joutuu vaihtamaan.

Oletko katsonut, mitä Haynesin NG900:n korjauskirjan "Trouble Shooting" -kohdassa sanotaan auton nykimisestä? Siellä oli muistaakseni jotain juttua, mikä kannattaisi tsekata.

Tämä juttu löytyy Saabin WISistä:

Happitunnistin

Happitunnistin muistuttaa ulkoisesti sytytystulppaa, mutta se muodostuu ensiökennosta, jossa on kiinteä elektrolyytti. Elektrolyytti on keraaminen zirkoniumoksidia ja lämpötilastabiloitu lisäämällä pienehkö määrä yttriumoksidia. Elektrolyytti on putkimainen ja umpinainen toisesta päästään. Vaippapinta on päällystetty titaanilla ja sen vuoksi sähköä johtava.

Kun moottori käy laihalla, pakokaasujen happipitoisuus lisääntyy, happitunnistimen jännite laskee ja järjestelmän ohjausyksikkö säätää ruiskutusaikaa pidemmäksi. Lambda-arvolla 1,0 jännite on n. 0,45 V.

Happitunnistimen toimialue on 200 - 800C (392F - 1562F). Se on sen tähden varustettu sähkötoimisella esilämmittimellä. TRIONIC:illa varustetuissa autoissa järjestelmän ohjausyksikkö ohjaa esilämmityksen. Tietyillä markkinoilla autoissa on rele, joka kytkee esilämmityksen pois, kun moottorin kierrosluku ylittää 3000 r/min, koska pakokaasut lämmittävät happitunnistimen. Happitunnistimen lähettämä signaali heikkenee tunnistimen vanhetessa, minkä takia se on vaihdettava uuteen 160 000 km (100 000 mailin) jälkeen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Turbo Sensonic kirjoitti:No toi vois tietenkin johtua lambdasta. Muistelisin, että lambda -anturikin pitäis tietyin väliajoin vaihtaa, mutta sen elinikä pitäis kyllä olla monen monta vuotta, ennen kuin sen joutuu vaihtamaan.

Oletko katsonut, mitä Haynesin NG900:n korjauskirjan "Trouble Shooting" -kohdassa sanotaan auton nykimisestä? Siellä oli muistaakseni jotain juttua, mikä kannattaisi tsekata.
JOo kattelin tuota haynessiä, ja pitää viikonloppuna tarkistella ne jutut. Ei nyt varsinaisesti ollu kylmään koneeseen liittyen mitään mainintaa mutta useimmissa käyntihäiriöihin liittyvissä tarkastuskohteissa oli mainittu mahdollinen vuoto imupuolella, vois hyvinkin olla sitä.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Vastaa Viestiin