Nyt olis pikaiset vinkit ja vihjeet tervetulleita.
Tänään auto (Saab 9-3 2.0t A vm.2001) rupesi savuttamaan enemmän kuin laki sallii. Aluks peruutuspeilistä huomasin, et minultako moinen kärypilvi tuli.
Vähän ajan päästä jätin kaverin kyydistä ja tyhjäkäynnillä rupes pölläyttelee vähän sinertävää ja pahanhajuista (kitkerää) käryä. Lähdin ajelemaan ja painoin kaasua reippaasti, ei käryä, nostin kaasun kiihdytyksessä ylös ja taakseni en nähnyt, koska savua tuli niin paljon.
Pakoputken pää näyttää olevan aivan musta ja nokinen. Öljyä on tikun mukaan ylärajan yläpuolella (auto oli just 150 tkm huollossa, sen jälkeen olen ajanut n 1000 km). Öljy ihan normaalin väristä.
Onko turbo mennyt vaiko jotain muuta? Vai voiko ylimääräinen öljy aiheuttaa moiset käryt? Mitään vikakoodeja ei ole auto kertonut.
Vähän on **** olo, tulipa jopa mieleen auton vaihto...
Merkkiä en kylläkään aikonut vaihtaa
aapuuva, saab savuttaa!!!
-
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
savua...
Turbon vaihdolta vaikuttaa. Mulla oli just auto turbon vaihdossa (93 2.0T -01 aj.57tkm!!). Turpo meni takuuseen, mut työn joutui pulittaan itse... Öljy + suodatin kannattaa viedä itse mukana, jos teetät vaihdon huollossa.
Mun turbon vaihto tehtiin turun metro-autossa, hintaa työlle tuli n.280e. Tree:n metrossa työn hinta olis kuulemma ollu 120-140e, joten en voi suositella ensin mainittua.
Mun turbon vaihto tehtiin turun metro-autossa, hintaa työlle tuli n.280e. Tree:n metrossa työn hinta olis kuulemma ollu 120-140e, joten en voi suositella ensin mainittua.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
En tunne uudempien saabien sielunelämää juurikaan
mutta heitän villin arvauksen...
Josko männän renkaat ois menny? Päästävät öljyt sylinteriin kampikammion puolelta. Kuulemma näin voi käydä,
jos öljyä on liikaa koneessa -> paine kammiossa kasvaa,
kunnes männän renkaat eivät enää kestä. Tai jotain
Sulla sitä öljyä taisi aika reippaasti olla...
vetäsin tämän arvauksen siis täysin hihasta, kuin ässä perseestä siis.
mutta heitän villin arvauksen...
Josko männän renkaat ois menny? Päästävät öljyt sylinteriin kampikammion puolelta. Kuulemma näin voi käydä,
jos öljyä on liikaa koneessa -> paine kammiossa kasvaa,
kunnes männän renkaat eivät enää kestä. Tai jotain
Sulla sitä öljyä taisi aika reippaasti olla...
vetäsin tämän arvauksen siis täysin hihasta, kuin ässä perseestä siis.
syy selvisi
Juhannus meni ja syykin savuttamiseen selvisi, eli turbo mennyt...
Auto on nyt kunnossa, mutta lasku oli JÄRKYTTÄVÄ, eli 1189 euroa!!! Lähetin postia maahantuojalle ja odottelen vastausta...
Auto oli Satakunnan Autotalossa remontoitavana. Soitin maanantaina, kerroin ongelmasta ja sanoin että 'olis vähän kiire'. Totesivat, että töitä paljon, mutta tekevät minkä voivat. Auto lavetille ja nokka kohti Poria. Tiistaina aamulla tuli 'tyly' tuomio, turbo mennyt, osat löytyvät hyllystä ja korjausta tullaan tekemään 'välitöinä'. Keskiviikkona aamulla soittivat väliaikatietoja ja sanoivat auton olevan pian valmiina. Hain auton keskiviikkona iltapäivällä. Palvelu ja toiminta olivat nopeaa ja asiallista!!!
Auto on nyt kunnossa, mutta lasku oli JÄRKYTTÄVÄ, eli 1189 euroa!!! Lähetin postia maahantuojalle ja odottelen vastausta...
Auto oli Satakunnan Autotalossa remontoitavana. Soitin maanantaina, kerroin ongelmasta ja sanoin että 'olis vähän kiire'. Totesivat, että töitä paljon, mutta tekevät minkä voivat. Auto lavetille ja nokka kohti Poria. Tiistaina aamulla tuli 'tyly' tuomio, turbo mennyt, osat löytyvät hyllystä ja korjausta tullaan tekemään 'välitöinä'. Keskiviikkona aamulla soittivat väliaikatietoja ja sanoivat auton olevan pian valmiina. Hain auton keskiviikkona iltapäivällä. Palvelu ja toiminta olivat nopeaa ja asiallista!!!
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Re: syy selvisi
Mikäs osuus tosta oli työn hinta (suunnilleen)? Ja oliko muilla jäsenillä kokemuksia turbon vaihdosta, että onnistuu se "maallikolta"? Vai onko parempi antaa huollon poikien tienata rahat vaihdosta?kivij kirjoitti:Auto on nyt kunnossa, mutta lasku oli JÄRKYTTÄVÄ, eli 1189 euroa!!! Lähetin postia maahantuojalle ja odottelen vastausta...
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
Itse olen vaihtanut turbon kahteen Saabiin. 9000 ja 9-5. Sinäänsä vaihto on helppo homma jos ei tee mitään muutoksia. Eihän siellä ole kuin vesi ja öljy putket ja sitten imu ja paine letkut/putket pakosarjasta neljä pullttia auki niin siinä se kädessä huoltoon menossa . 9-3:sta en tiedä tarviiko purkaa jotain pois tieltä että mahtuu tulemaan pois.
9000:seen aikoinaan maksoi täysin uusittu garretin t25 turbo n. 4000mk ilman vaihtoturboa.
Nykyiseen 9-5:seen tuli turbo vaihdettua n. 2kk sitten. tuo oli hieman hankalempi homma kun tuli samallla pistettyä uusi Aeron(Mitsubishi tdo4-15t) turbo,muuten sopi hyvin mutta öljy putket olivat erillaiset mitä Garret GT17 joten niitä tarvi hieman modifioida. Tuo kustansi 600 eeroa ja öljyä polttava Garretti
Öljyt ja vedet siinä tulee vaihdettua!
9000:seen aikoinaan maksoi täysin uusittu garretin t25 turbo n. 4000mk ilman vaihtoturboa.
Nykyiseen 9-5:seen tuli turbo vaihdettua n. 2kk sitten. tuo oli hieman hankalempi homma kun tuli samallla pistettyä uusi Aeron(Mitsubishi tdo4-15t) turbo,muuten sopi hyvin mutta öljy putket olivat erillaiset mitä Garret GT17 joten niitä tarvi hieman modifioida. Tuo kustansi 600 eeroa ja öljyä polttava Garretti
Öljyt ja vedet siinä tulee vaihdettua!
Saab 9-3 TTID Vector 2008