900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Uusi Saabisti ilmoittautuu. Eli ostin :saab: 900SE Turbon vuosimallia 1995 (kuva!) ja ei ole aiempaa kokemusta Saabeista eikä sen puoleen muistakaan autoista niin täytyy kysyä osaavampien neuvoja. Pari kyssäriä:

1. Eli tuo alkuperäinen kasettisoitin/radio pitäisi vaihtaa. Miten tuo lähtee irti? Siihen taitaa mennä tilalle 2din soitin, eikös?

2. Mikä on vannejako? Meneekö 9-5 Saabin (vm. jotain väliltä 03-06) vanteet tähän?

3. Vaihdekepin nuppi on aika kulahtanut, saako jostain tarvikenuppeja tähän? Pakkilukko kun on. Kepin pussikin on parhaat päivänsä nähnyt, minkälaiset tarvikepussit sopii tähän?

4. Autossa on sähköpeilit, mutta ne reistaa eli miten niitä pystyy säätämään manuaalisesti? Sitten toisesta peilistä on lasi halki, että miten sen saa vaihdettua?

5. Sopiiko 9-5 Saabin (vm.03-06) kuskin penkki tähän? Säädöthän molemmissa mekaaniset, mutta sopiiko kiskot sun muut?

Toivottavasti joku jaksaa auttaa aloittelijaa. :) Postailen varmaan lisää kysymyksiä sitten tähän topiciin kun niitä mitä luultavimmin ajan mittaan tulee.
Viimeksi muokannut Jur1, Ma Joulu 01, 2008 16:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900SE Turbo '94 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Noista peilinsäädöistä: Kahdesta autosta olen nuo korjannut ja molemmissa on ollut vikana hapettunut katkaisija. Eli katkaisin auki ja puhdistus ja rasvaus. Kannattaa avata varovasti, sisältää pieniä osia mitkä häviävät helposti.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '94 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Uskoisin että vika noissa peleissä on siinä säätönappulassa. Se säätää kyllä kaikkiin muihin suuntiin paitsi alaspäin. Tuntuma näppäimessä alaspäin painettaessa kehno. Pitää irrottaa se ja kattoa pystyykö sen korjaamaan vai pitääkö ostaa uusi säätönappula.

Sitten meinasin dump valven ostaa, niin sopiiko tämä malli suoraan: klik
Onko mitä hyötyä/haittaa normaali katuajossa dumpista?

Samaan kasaan aattelin tilata myös uuden ilmansuodattimen, open air kitin:klik
Onko tuo normaaliajossa hyvä? Tehoa en nyt niin hirveästi hae, mutta imeekö pölyä, kosteutta yms. koneen sisään vai uskaltaako ajaa säässä kuin säässä? Tarviiko ton laiton yhteydessä vaihtaa mitään muuta vai voiko vaan laittaa kiinni ja lähtä ajamaan?
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 900SE Turbo '94 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Jur1 kirjoitti: 5. Sopiiko 9-5 Saabin (vm.03-06) kuskin penkki tähän? Säädöthän molemmissa mekaaniset, mutta sopiiko kiskot sun muut?
9-3 (98-02) penkit ei sovi NG900 malliin ilman rakentelua..
Tietääkseni 9-5 penkit ei sovi 9-3 malliin (ainakaan vanhempaan 98-02) joten melkoinen "sattuma" olis jos sopis NG900 malliin :)

En muista nähneeni pahemmin tarinoita 9-5 penkeistä NG:ssä, Viggen-penkkejä sensiaan on rakennettu NG-satkuun, mutta vaativat siis askartelua jonkinlaisen välilevyn muodossa.

Dumpit: Ei ainakaan mitään hyötyä katukäytössä, bypass toimii erinomaisesti.
Tuosta dumpista: Slanganslutningen för monteringen är Ø25 mm (som standard).
Utvecklad för att passa Saab.
Eli, pitäis olla plugandplay.

Ilmansuodattimet:
Olen pysynyt vakiosuodattimessa, tämän kun vaihtaa hieman useammin (motonet 9,50€) niin varmasti toimii vakiossa ja lievästi viritetyssä vallan hyvin jollei paremmin kun vapaavirtaus "suodattimet".
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '94 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Nappe kirjoitti:
Jur1 kirjoitti: 5. Sopiiko 9-5 Saabin (vm.03-06) kuskin penkki tähän? Säädöthän molemmissa mekaaniset, mutta sopiiko kiskot sun muut?
9-3 (98-02) penkit ei sovi NG900 malliin ilman rakentelua..
Tietääkseni 9-5 penkit ei sovi 9-3 malliin (ainakaan vanhempaan 98-02) joten melkoinen "sattuma" olis jos sopis NG900 malliin :)
Tämä on harmi sillä saisin ilmaiseksi 9-5 penkin. Vakiopenkissä ei ole muuten vikaa mutta siinä on ennen joku riskimpi kaveri istunut niin se on hieman kallellaan vasemmalle. :D

Onko tässä vakiona toi by-pass? Dumpin vaan haluaisin kun siitä lähtee kivat "suhaukset". Nyt vakiona ei pidä minkäänlaista ääntä.

Taidan sitten ostaa uuden ilmanputsarin motonetistä samalla kun pitää hieman muitakin varaosia sieltä ostaa. Parempi ainakin lompakolle toi motonetin tarvikesuodatin.

Kiitti vastauksista.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: 900SE Turbo '94 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja petok »

Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: 900SE Turbo '94 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Kaikissa näissä on bypassi vakiona (siis bensaturboissa) 70 ja 80-luvulla oli jotain malleja joissa ei ollut minkäänlaista venttiiliä.
Eipä sille dumpille yleensäkään ole vakioautoissa muuta syytä kun ääni :roll:

Penkit on kiinni about neljällä pultilla ja yhdellä liittimellä, joten ainahan voit irroittaa penkin ja tarkistaa yhteensopivuus jos kiinnostaa.
Varo sitten 9-5:n penkissä airbagia, liittimet ei taatusti sovi NG <-> 9-5 ja olen lukenut ainakin yhdestä NG viggen-penkkiprojektista jossa onnellinen omistaja ampui itsensä sairaalaan kytkettyään airbagin penkinlämmittimen nappulaan :?
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '94 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Aattelin että kokeilen sitä penkkiä viikonloppuna kun on aikaa. En kyllä tiennyt että 9-5 penkissä on airbagi, joten kiitti varoituksesta.
Penkinlämmitin ei kyllä tainnut muutenkaan toimia että voin vaikka jättää johot kytkemättä kuhan sais sellasen penkin mikä istuu suoraan.

Tilaan kyllä varmaan vain uuden bypassin (vanha näytti hieman sököltä) ja sitten tuon filtteri siihen, enkä dumppia niin säästää siinäkin ja jos ei toimi niin ei mene hukkaan turhaan niin paljon rahaa.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

No nyt paukki mieleen auton viritys. Eli mielessä olis laittaa Nordic tuningilta tuo stage 1 moottorinohjaus yksikkö ja KN ilmansuodatin, sekä katalysaattorista taaksepäin oleva pakoputki (Ferrita, JT ??). Onnistuisiko tuollainen setti, toimiiko tuo stage 1 moottorinohjaus noiden osien kanssa? Nordic Stage 3 kyllä himottaisi, mutta 2300€ hinta ei, kun nuo yllä olevat osat saisi kätevään n. 1000€. Onko stage 3 pakoputkisto sitten koko putki turbolta lähtien vai miksi se on niin paljon kalliimpi?

Katsastuksen noille palikoille varmaan voi saman tien unohtaa, turbokoneessahan kaikki muutokset piti muutoskatsastaa? Moottorinohjausyksikköä ja ilmansuodatinta inssi tuskin huomaa kuhan pitää suunsa kiinni niistä, mutta miten tuon pakoputkiston kanssa? Onko niistä tullut sanomista?

Se vielä, että miten vakiokytkin kestää noiden osien tuoman lisätehon/-väännön? Kytkinremppa ois tulossa missä laitetaan uusi vakiokytkin.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kaveria kiinnostaa kanssa toi putkistohomma, että mitä tykkäävät leimalla jos on avarampi. :o
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

KAPU2 kirjoitti:Kaveria kiinnostaa kanssa toi putkistohomma, että mitä tykkäävät leimalla jos on avarampi. :o
Riippuu varmasti katastajasta ja hänen mielentilastaan, mutta sain vihiä, että yleensä ei ole valiteltu pahemmin. Tänään kuitenkin käväisin tallilla, jossa oli menossa putkenvaihtotalkoot katsastusmiehen pyynnöstä ilmeisesti... Tiedä häntä.

Ahtopainemittaria olisin asentelemassa, niin kytketäänkö se by-pässiltä tulevaan alipaineletkuun vai mihin ihmeeseen?
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

by-passin alipaineletku on hyvä paikka ahtopainemittarille. Putkistosta muuten altavgasin systeemitkin on joillakin käytössä, hinta jt:n ja ferritan välimaastossa mitä nyt muistelen.
Virihommista kiinnostuneen kannattaa tsekata myös http://forum.ecuproject.com/viewforum.php?f=20
Kytkin kestää minkä kestää, stage3:lla alkaa normikykä antaa periksi mutta eiköhän se tuon ykkösen kestä ok.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

^Uusi viggenin kytkin on jo tilattu.

Miten onko tässä mottorissa ilmamäärämittaria?
Mikä on muuten tarkka moottorin malli?
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Minkä kokoiset nuo etuovien kaiuttimet ovat?
Takana oli 6x9 vissiin, mutta edessä olisi pitänyt ottaa ovipahvi pois että pääsisi kajariin käsiksi niin jäi katsomatta.
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Jur1
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 14:54
Paikkakunta: Lappeenranta / Kotka

Re: 900SE Turbo '95 - Pari kysymystä

Viesti Kirjoittaja Jur1 »

Jarrulevyt pitäisi ostaa eteen ja taakse. Palat on TRW:n (uudet) eli sellaset levyt mitkä sopii hyvin noiden palojen kanssa. Pitää olla reijitetyt/uritetut. Eli mitkä levyt ja mistä?
I'm your turbo lover!
Ex: Ng 900SE Turbo '95
Audi Ur-S6 2,2t
Vastaa Viestiin