9-3:n etutolpat ?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ti Elo 19, 2008 11:33
- Paikkakunta: Vaala
9-3:n etutolpat ?
Arvoisat ysikolmosten omistajat. Miten ootte ajatellu selvitä tuosta etutolppien ruostumisesta, siis tolpathan näyttää ruostuvan siitä iskarin kiristysmutterin juuresta aika nopeasti. Itselläni ois kohta iskarien vaihto tarpeen mutta en uskalla siihen vielä alkaa. Kun sitä isoa mutteria vääntää auki niin todennäköisesti tolppa rusahtaa siitä kohtaa poikki...
Onko kellään kokemusta esim. jos katkaisis vanhan tolpan poikki yläpäästä ja siihen sorvais sopivan holkin johon tulis kierre mutteria varten ja hitsillä kiinni?
Uudet tolpat maksaa jotain 420e kpl + laakerit + iskarit..... Jos ois vähän halvemmat niin eihän tätä koko hommaa tarvis edes miettiä.
Niin tää härveli on -98 2.0 vapari.
Onko kellään kokemusta esim. jos katkaisis vanhan tolpan poikki yläpäästä ja siihen sorvais sopivan holkin johon tulis kierre mutteria varten ja hitsillä kiinni?
Uudet tolpat maksaa jotain 420e kpl + laakerit + iskarit..... Jos ois vähän halvemmat niin eihän tätä koko hommaa tarvis edes miettiä.
Niin tää härveli on -98 2.0 vapari.
Re: 9-3:n etutolpat ?
Niinpä. Poikki meni ja katkes meikäläisenkin tapauksessa. Purkaamoilta saa edullisemmin kuin uutena. En tosin tiedä onko laatu parantunut, vai ostaako tuolla vain jatkoaikaa muutaman vuoden. Itse sain vm 02 autosta puretun (alle 100tkm ajetun) tolpan hintaan 150 eur.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: 9-3:n etutolpat ?
Ei enää tässä vaiheessa auta, mutta kannattaa varmaan vaihdon jälkeen suojata tuo kohta jollain. Vaikkapa kotelosuojaa kerros päälle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: 9-3:n etutolpat ?
Mistä tolpista on kyse?
Re: 9-3:n etutolpat ?
Iskunvaimennin tolppa. Joustintuki.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tuleehan siihen tuo iskarin suojakumi päälle, mutta sekin on alhaalta avoin. Mietin vaihdon aikana suojakumin kiinnittämistä alaosasta pannalla, mutta ajattelin että saattaa revetä, jos iskari tekee joskus tavallista isomman liikkeen. Ja toisaalta jos ei ole hengitysväylää, niin suojakumin sisälle päässyt kosteus viimeistään muhisi tuon ruosteen kunnon kukkaan
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tuttu juttu.. Jäi itselläni alusta vaihtamatta juuri tuosta syystä, nimenomaan sieltä kierteen juuresta lähes puhkiruostunut.. käytettyjä ei ole tielle osunut,--> metsästys jatkuu...
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Re: 9-3:n etutolpat ?
Viitsisikö joku ottaa valokuvaa siitä ruostuneesta kohdasta ja postata tälle foorumille? Voisi vähän vertailla miten pahalta nuo omat tolpat sitten näyttää...
Re: 9-3:n etutolpat ?
Tältä näytti ennen rälläköintiä ja maalausta, peltiä oli vielä jäljellä niin ei tarvinnut uusia.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: 9-3:n etutolpat ?
Kaveri törmäsi samaan ongelmaan kun toinen tolpista katkesi ajossa... käytössähän koneet yleensä hajoaa. Mitään muuta ikävää ei onneksi kuitenkaan sattunut, mutta korjata se tietysti piti aika kovalla rahalla kun tilanne tuli niin yllättäen.
Samalla kiinnostuin oman vastaavan 9-3:n tolpista ja olihan nekin lohduttoman näköiset. Oman alustan päivitys osui siten viimehetkille pelastustoimien osalta. Mulla tolpat kesti purkamisen vaikka iskarien kiristysmutterit olikin tiukassa. Kevyen hiekkapuhalluksen jälkeen tolpissa oli kuitenkin hyvin paksuutta jäljellä joten maalit päälle ja takaisin alle. Menevät toivottavasti muutaman ajan kun ei sitä keulaa viitsisi kovin usein paloitella ja kasailla.
Suosittelen kyllä jokaiselle 9-3:n omistajalle kiinnittämään asiaan huomiota. On sen verran arvokkaista osista kyse. Nämä ei pitäisi olla varsinaisesti kuluvia osia, eikä kuuluisi ainakaan uusittavan yhtäaikaa iskaripatruunoiden kanssa kun kyseessä muutaman vuoden ikäiset autot. Olisikohan kyseessä materiaali- tai valmistusvirhe? Silloinhan valmistaja saisi jakaa näitä torilla tarvitseville.
Samalla kiinnostuin oman vastaavan 9-3:n tolpista ja olihan nekin lohduttoman näköiset. Oman alustan päivitys osui siten viimehetkille pelastustoimien osalta. Mulla tolpat kesti purkamisen vaikka iskarien kiristysmutterit olikin tiukassa. Kevyen hiekkapuhalluksen jälkeen tolpissa oli kuitenkin hyvin paksuutta jäljellä joten maalit päälle ja takaisin alle. Menevät toivottavasti muutaman ajan kun ei sitä keulaa viitsisi kovin usein paloitella ja kasailla.
Suosittelen kyllä jokaiselle 9-3:n omistajalle kiinnittämään asiaan huomiota. On sen verran arvokkaista osista kyse. Nämä ei pitäisi olla varsinaisesti kuluvia osia, eikä kuuluisi ainakaan uusittavan yhtäaikaa iskaripatruunoiden kanssa kun kyseessä muutaman vuoden ikäiset autot. Olisikohan kyseessä materiaali- tai valmistusvirhe? Silloinhan valmistaja saisi jakaa näitä torilla tarvitseville.
Re: 9-3:n etutolpat ?
Minkä ikäisissä autoissa nuo ovat olleet vaihtokunnossa? Kuulostaa aikalailla huonosti suojatulta materiaalilta...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3:n etutolpat ?
Porukoitten Saabissa oli (-00 ja 160tkm) vähän alkavaa ruostetta, jonka poistin ja maalasin iskarien vaihdossa. Oli akuperäiset iskarit vielä. Ex TID:ssä oli pahemmat, mutta vielä oli rautaa jäljellä. Siihen oli vaihdettu iskarit ainakin kertaalleen.SS kirjoitti:Minkä ikäisissä autoissa nuo ovat olleet vaihtokunnossa? Kuulostaa aikalailla huonosti suojatulta materiaalilta...
Kuinkahan monella pahasti ruosteessa oleviin on vaihdettu iskarit ainakin kertaalleen? Aika herkästi korjaamot käyttävät pillejä tiukasti olevien osien irroitukseen ja välttämättä sen jälkeen ei tehdä tarpeellisia suojauksia.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 9-3:n etutolpat ?
Oma auto on vuosimallia -98 ja rauta on enään kaunis sana menneisyydessä,, läpi mädät...SS kirjoitti:Minkä ikäisissä autoissa nuo ovat olleet vaihtokunnossa? Kuulostaa aikalailla huonosti suojatulta materiaalilta...
Og 9-3 Turbo -98 projekti
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
#2605#
http://www.turbofriiks.com
I love my SAAB like fat kid love cake !!
Re: 9-3:n etutolpat ?
Samoin on asianlaita tuossa muorin -98 Satkussa eikä ole lämmitelty kaasupilleillä. Luulenpa että kyseessä on ihan materiaalivika, ts. jo teräslaadussa valmistusvaiheessa tapahtunut moka. Myös tolpan kääntövarret joihin raidetagonpäät kiinnittyvät, ovat alkaneet hajota.
Kuten tuosta ylläolevasta kuvastakin näkyy, ei ruostuminen enää ole "normaalia" vaan teräksestä lähtee käsiin selviä kuoria ja kyse on suoranaisesta lahoamisesta jo teräksen sisältäkäsinkin. Olisiko valmistusvaiheessa materiaaliin jäänyt hiilitaskuja tai muita virheitä, ei tuota oikein muuten voi käsittää.
Kuten tuosta ylläolevasta kuvastakin näkyy, ei ruostuminen enää ole "normaalia" vaan teräksestä lähtee käsiin selviä kuoria ja kyse on suoranaisesta lahoamisesta jo teräksen sisältäkäsinkin. Olisiko valmistusvaiheessa materiaaliin jäänyt hiilitaskuja tai muita virheitä, ei tuota oikein muuten voi käsittää.