Millanen homma olisi vaihtaa 900:n vasen takanapa? Autossa vikana ABS valo palaa ja matka/nopeus mittari ei toimi. Tänään käytin auton huolto liikkeessä jossa todettii vika olevan takanavassa ja sanottiin, että korjaus maksais 400€ joten ajattelin vaihtaa sen ite. Jos osaan.
Onko vaihto vaikea toimen pide auton laitosta vähän tietävälle ja millaset työkalut siihen tarvitsee?
Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900
Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900
Tuollaisen ohjeen löysin jostain. Helppo homma.
1. Nosta auto ylös ja poista pyörä.
2. Paina jarrumännät sisään moniotepihdeillä.
3. Irrota jarruyksikön kaksi kiinnitysruuvia. Putkiliitäntä on mahdollisesti irrotettava. Ripusta jarrusatula nippusiteellä.
4. Kierrä jarrukenkien säätö takaisin
5. Irrota vivun palautusjousi
6. Irrota käsijarruvaijeri vivusta.
7. Irrota jarrulevyn kiinnitysruuvi. Poista jarrulevy.
8. Jaa kierroslukuanturin liitinkappale.
9. Irrota pyörännavan neljä kiinnitysmutteria.
10. Poista pyörännapa, jarrukilpi sekä välilevy. Irrota pyörännapa jarrukilvestä.
1. Nosta auto ylös ja poista pyörä.
2. Paina jarrumännät sisään moniotepihdeillä.
3. Irrota jarruyksikön kaksi kiinnitysruuvia. Putkiliitäntä on mahdollisesti irrotettava. Ripusta jarrusatula nippusiteellä.
4. Kierrä jarrukenkien säätö takaisin
5. Irrota vivun palautusjousi
6. Irrota käsijarruvaijeri vivusta.
7. Irrota jarrulevyn kiinnitysruuvi. Poista jarrulevy.
8. Jaa kierroslukuanturin liitinkappale.
9. Irrota pyörännavan neljä kiinnitysmutteria.
10. Poista pyörännapa, jarrukilpi sekä välilevy. Irrota pyörännapa jarrukilvestä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900
Kiitos TjK hyvistä yksityis kohtaisista ohjeista.
Tollasia juuri tarvitsen.
Vielä kysyisin onko jotain otettava huomioon ettei se mene ihan käelleen. Jottei siitä tulisi lopulta suurempaa remonttia.


Tollasia juuri tarvitsen.
Vielä kysyisin onko jotain otettava huomioon ettei se mene ihan käelleen. Jottei siitä tulisi lopulta suurempaa remonttia.
Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900
Taka-akselin, ja pyörännavan välissä mahdollisesti lymyilevien takapyörän aurauksen- ja pystykallistuman säätölevyjen sijainti ja määrä kannattaa silmäillä jo navan irroitusvaiheessa. Simmilevyjen maatessa yhtäkkiä sekalaisessa kasassa tontissa voi kasaamisvaihe mennä arpomiseksi.
Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900
Ei kait tuossa noiden mainittujen säätölevyjen lisäksi mitään ihmeitä. Kun varoo jarruletkua (ripustaa satulan jollain roikkumaan) ja anturin johtoa.
Korjauksena ohjeeseen, että käsijarruvivun jousta ei kyllä tarvii ottaa irti, vaijerin saa vivusta muutenkin irti.
BTW, sama remontti taitaa olla itselläkin edessä, kun cabriossa syttyi eilen abs-valo..
Korjauksena ohjeeseen, että käsijarruvivun jousta ei kyllä tarvii ottaa irti, vaijerin saa vivusta muutenkin irti.
BTW, sama remontti taitaa olla itselläkin edessä, kun cabriossa syttyi eilen abs-valo..

TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: Kuinka tapahtuu takanavan vaihto ng900
Kiitoksia avusta enköhän nällä ohjeilla pärjää, jos en kysyn sitten lisää apua
Ja TjK onnea ja työn iloa navan vaihtoon "jos" tarvii napavaihtaa
Ja TjK onnea ja työn iloa navan vaihtoon "jos" tarvii napavaihtaa
