9-3 2.0t nykii kiihdytyksessä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Secotto
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 19:45
Paikkakunta: Mikkeli

9-3 2.0t nykii kiihdytyksessä

Viesti Kirjoittaja Secotto »

Sellaista vikaa on alkanut olemaan, että reippaammin kiihdytettäessä moottori alkaa nykimään. Nykiminen esiintyy aika tarkasti 3000 kierroksen kohdalla, ja siitä selvittyä moottori kiihtyy ilman ongelmia.

Nykiminen ilmenee parina, kolmena terävänä 'nykäisynä'. Tätä nykimistä esiintyy joka vaihteella. Erityisesti ohitustilanteissa tästä on kiusaa, normaaliajossa (kaupungissa) tästä ei ole kiusaa.

Mikähän mahtaa olla vialla?

Auton vuosimalli on -00 ja takana 91 tkm. Huollettu ohjelman mukaan, viimeeksi n. 3000 km sitten.
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Onko T5 vai T7?
Siis heppoja 150 vai 154?
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

93t sport kirjoitti:Onko T5 vai T7?
Siis heppoja 150 vai 154?
T5 toi on ainakin vuosimallin perusteella, ellei sitten ole näitä 00 vuoden puolella rekisteröityjä 01 malleja.

Ja kuten aina vika voi löytyä esim
DI-boksi
bensa-suodatin
MAF
MAP
Vuoto

Onko autossa muuten viriä?
#1730
500whp.net member
Secotto
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 19:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Secotto »

Tämä on T5, otettu käyttöön alkuvuonna 2000.
Viriboksia ei ole, ihan peruskunnossa (vielä...)

Bensasuodatin on vielä katsomatta, mahdollisia ilmavuotoja
yritin löytää, mutta letkut ja liittimet näyttäis olevan kunnossa.

Mitä ovat MAF ja MAP?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Secotto kirjoitti:Tämä on T5, otettu käyttöön alkuvuonna 2000.
Viriboksia ei ole, ihan peruskunnossa (vielä...)

Bensasuodatin on vielä katsomatta, mahdollisia ilmavuotoja
yritin löytää, mutta letkut ja liittimet näyttäis olevan kunnossa.

Mitä ovat MAF ja MAP?
Jos ja kun T5 niin silloin autossa ei ole MAFia, eli ilmamassamittaria. Sen voi siis unohtaa.
MAP=manifold absolute pressure= imusarjanpaineanturi.

Suosittelen että käyt tarkistamassa auton TECH:llä, sillä kuitenkin näkee jos jokin anturi heittää yli ja sen seurauksena nykii.
DI kasetin voi tarkistaa helpoiten niin että lainaat joltain toiselta saabistilta hetkeksi.
Toisaalta kummaa nykimistä aiheuttaa myös kampiakselin asentoanturi, jolle tiettävästi ei ole vikakoodia. TS:llä tais olla jotain tällaista vikaa, jos oikein muistan. Saattaa löytyä haulla.
#1730
500whp.net member
Secotto
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: To Kesä 24, 2004 19:45
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Secotto »

Noniin, vika korjattu.

Käytin auton TECH.llä, ei antanut mitään vikakoodeja, liike suositteli DI-kasetin vaihtoa, ja sillähän se vika korjaantui.

On se kyllä heikko osa tuo DI-kasetti...
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Secotto kirjoitti:Noniin, vika korjattu.

Käytin auton TECH.llä, ei antanut mitään vikakoodeja, liike suositteli DI-kasetin vaihtoa, ja sillähän se vika korjaantui.

On se kyllä heikko osa tuo DI-kasetti...
Tän auton heikoin lenkki, valitettavasti.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
saabistinro900
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
Paikkakunta: Espoo

Tyhmiä kysyn taas?

Viesti Kirjoittaja saabistinro900 »

Nykii mullakin, Check Engine palaa, ilmoittaa kolme välähdystä, eli imusarjassa vikaa.

Pitäis viedä TECHiin, mutta MIKÄ ON TECH, miten asia saa hoidettua PK-seudulla ja paljonko homma maksaa. Ja paljonko tuo di-kasetti maksaa? Tosin myyjän ilmoituksen mukaan kasetti oli vaihdettu hetkeä ennen viime syyskuun kauppaa.

Muita vikoja, etujouset edelleen poikki, eli kolina on aika paha ja kytkinlevy odottaa edelleen vaihtamista.
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Tech on Saabin testeri, millä vikakoodit ja paljon muutakin saa selville.
DI-kasetti maksaa noin 200 euroa
BMW 320dA Coupe LCI
saabistinro900
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 15:53
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja saabistinro900 »

Ja sit vielä uusintana äskeinen, eli mistä päin pääkaupunkiseutua tällaisen TECH:n löytäis ja paljonko tuollainen operaatio kustantaa?
Anteeksi toisto.
SAAB 900SE 2.0 Turbo, 136kw, vm.96, aj. 230tkm.
Onko aikuisella iällä iskevä Saabismi ns. kakkostyypin Saabismi?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mikä avuksi kun edelleen vikaa (9-3, -01, 2.0LPT, ei viriä, 100tkm ajettu)?
Johonkin topiciin jo tästä kirjoitin, mutta kertaus:

Kiihdytettäessä voimakkaasti "väännön" avulla (esim. 4. vaihde 60--> tai 5.vaihde 80-->) alkaa pieni pätkintä. Se normaali tasainen suhina, jota auto pitää kiihdytettäessä katkeilee ja aavistuksen ehkä nykii...ei ainakaan kiihdy yhtäjaksoisesti. Kun kierrokset on 4000rpm vetää oikein tasaisesti kuten myös tasakaasulla. Ahtopainemittarilla olisi varmaan hyvä mitata, niin tietäisi johtuuko ahtopaineen heittelystä.

Seuraavat kohdat on tarkistettu toimivaksi:

* DI-kasetti toimii
* Bypass -venttiili toimii
* Tulpat kunnossa ja oikeanlaiset
* Magneettiventtiili kunnossa
* letkut tarkistettu silmämääräisesti
* hukkaportti ei ole jumissa

MAF-anturi näytti olevan puhdas ja kunnossa...miten tuonkin toteaa?
Bensaakin taitaa saada, kun yläkierroksilla ei nykimistä ole.

Muita mieleen tulleita vikapaikkoja (ei mitään tietoa miten nuo oireilee):

ECU-sökö..?
Lambda-anturi(t) rikki?
Kampiakselin asentoanturi?
Kaasuläppäkotelo likainen?
Tyhjäkäyntimoottori?
Mystinen ilmavuoto?

Onko ehdotuksia?
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

tevisu kirjoitti: MAF-anturi näytti olevan puhdas ja kunnossa...miten tuonkin toteaa?
Bensaakin taitaa saada, kun yläkierroksilla ei nykimistä ole.

Muita mieleen tulleita vikapaikkoja (ei mitään tietoa miten nuo oireilee):

ECU-sökö..?
Lambda-anturi(t) rikki?
Kampiakselin asentoanturi?
Kaasuläppäkotelo likainen?
Tyhjäkäyntimoottori?
Mystinen ilmavuoto?

Onko ehdotuksia?
MAFin voit tarkistaa OBD:llä/TECH 2:lle. Anturin pitäisi näyttää tyhjäkäynnillä arjoa x ja jos ei näytä niin jotain pielessä. Lisäksi viallisen MAFin voit päätettellä TECH kakkosen näyttämästä variaatiosta todellisen ja lasketun ilmamassan välillä. Nämä asiat pitäisi olla hanskassa Pron kaveraeilla, joten se siitä...
Paineanturit tarkistetaan niin että niitä verrataan toisiinsa kun mottori ei käy, jos liikaa eroa niin vaihtoon.
Mystinen ilmavuoto voi tulla kysymykseen suurimman ahtopaineen aluella, eli juuri siellä missä sulla tuntuu olevan ongelmia. Ongelman pitäisi kyllä laajeta myös muille kierrosalueille ennen pitkää, jos jostain vuotaa. Monesti saattaa olla niin että haurastunut putki on "tiivis" tietyyn paineeseen sakkaa mutta jollain paineella vuoto alkaa. Toki voit vaihtaa kaikki letkut, mutta apua siitä tuskin on. Koeponnaamalla saat myös selvyyttä asiaan, eli letkua irti ja pumpun perään.
#1730
500whp.net member
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kiitos Vigge...jälleen kerran...

Taitaa olla parasta odotella, että PCS pääsee auton kimppuun laitteineen ja taitoineen. Omat taidot kun rajoittuu vuotokohtien etsimiseen.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mitä jos otan MAF-anturin piuhan irti, meneekö Trionic "sekaisin" vai toimiiko se joillain oletusarvoilla?

Ajattelin vaan jos tuota kokeilisi....voisiko tuolla lailla saada selville MAFin kunnon?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

tevisu kirjoitti:Mitä jos otan MAF-anturin piuhan irti, meneekö Trionic "sekaisin" vai toimiiko se joillain oletusarvoilla?

Ajattelin vaan jos tuota kokeilisi....voisiko tuolla lailla saada selville MAFin kunnon?
Koklaa vaan tota systeemiä :lol:
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Vastaa Viestiin