Nokka-akselin asentoanturi
Nokka-akselin asentoanturi
Auto antaa vikakoodin että nokka-akselin asentoanturi viallinen. Onko siis vaihdettava koko virranjakaja tuon vuoksi? onko muilla ollut vastaavaa vikaa tai anturiin viittaavaa oireilua?
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: Nokka-akselin asentoanturi
On ollut ongelmana, siten että moottorin lämmetessä ei lähtenyt käymään vaan piti odottaa että jäähtyi kunnolla ja taas lähti käymään. Mäkistartilla ja lykkäämällä lähti heti käymään mutta ei avaimesta. Ei tartte vaihtaa virranjakajaa.. anturi on pakosarjan oikealla puolella lohkossa aika keskellä, siitä lähtee piuha vaihdelaatikkoon päin. Ja on melko yleinen kiusa, ei maksa montaa kymppiä.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Nokka-akselin asentoanturi
Puhuttekos te nyt nokka-akselin asentoanturista vaiko kampiakselin asentoanturista? Vikakoodi viittasi NOKKA-AKSELIN asentoanturiin?
Ainakaan Trionic 5 ohjauksella olevissa (sama lohko&kansi) ei ole nokka-akselin asentoanturia, eikä taida olla Motronickissakaan (vaparissa siis)..?
är.jiin vinkkien perusteella löytäisin KAMPIAKSELIN asentoanturin pakosarjan alta, lohkon etupuolelta kuskin laidasta...
Ainakaan Trionic 5 ohjauksella olevissa (sama lohko&kansi) ei ole nokka-akselin asentoanturia, eikä taida olla Motronickissakaan (vaparissa siis)..?
är.jiin vinkkien perusteella löytäisin KAMPIAKSELIN asentoanturin pakosarjan alta, lohkon etupuolelta kuskin laidasta...
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Nokka-akselin asentoanturi
No joo, hook on oikkeassa. sekosin anturoissa.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Nokka-akselin asentoanturi
Niin. Edelleenkin ihmetyttää, että miten Motronic herjaa olemattomasta NOKKA-AKSELIN asento anturista? Onko vikakoodit katsottu millä? Onko oikeasta taulukosta katsottu koodia vastaava tieto?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Nokka-akselin asentoanturi
Tech:illä katsottiin. Anturi on siis virranjakajan kyljessä. Eli tämä anturi on vain virranjakajallisissa malleissa eli vapareissa. On vain aika tyyristä laittaa koko jakaja kun on vain anturissa vika. Tosin en vielä ole ihan varmasti keksinyt miten anturi oireilee muuta kuin että antaa vikakoodin. Auto käy hyvin. Tosin kylmänä joskus on sammunut kun heittää vaihteen vapaalle, mutta käynnistyy kyllä helpolla uudelleen. Ja voimakkaasti kiihdytettäessä kakkosella vedossa tuntuu sellainen lyhyt voimaton alue jonka jälkeen lähtee vetämään niin kuin pitäisikin. Mutta en tiedä ovatko nuo oireet anturin syytä.
Tällaista täällä
Tällaista täällä
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: Nokka-akselin asentoanturi
Vastaanpa itse itselleni. Virranjakaja on nyt purettu ja samalla sisempi stefa vaihdettu. Eli kyllähän tuon anturin saa vaihdettua mutta voi olla vaikea saada pelkkää anturia varaosana. Jos joku tietää paremmin niin kertokoon. Itse laitoin käytetystä jakajasta anturin omaani.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: Nokka-akselin asentoanturi
Itselläni on vapari kolkki, josta Hall-anturi hyytyi. Odottelen juuri uutta anturia, joten vaihto-operaatio on edessä. Pitääkö virranjakaja irrottaa paikaltaan, että anturin saa vaihdettua?
Re: Nokka-akselin asentoanturi
yleisesti boschin virranjakajiin on ollut saatavissa hall anturi korjaussarjoja sekä alkuperäisenä bosch sekä tarvikkeena, jopa erilasina sisältöinä
Anturi virranjakajan
1237031295
Bosch
tuolla numerolla lienee homman selvittelyssä pääse eteenpäin
Anturi virranjakajan
1237031295
Bosch
tuolla numerolla lienee homman selvittelyssä pääse eteenpäin
Re: Nokka-akselin asentoanturi
Taisin muotoilla vähän huonosti kysymykseni. Anturin tilasin Ebaystä Spectropartsilta ja hain sen tänään postista. Hinta oli n. 28€ +pk. Suomesta olisin saanut aidon Boschin, mutta hinta olisi ollut yli 150€. Anturi löytyi osakoodilla 1237031295.
Lähinnä halusin varmistaa, että jos joudun irrottamaan virranjakajan, niin kuin luulen, niin mitä minun pitäisi ottaa huomioon? Olen katsonut muutaman youtube-videon aiheesta, mutta kyseessä ei ollut Saab, vaan VW https://www.youtube.com/watch?v=KI-tOUA4EHQ.
Ymmärsin, että virranjakajan kiinnityskohtaan kannattaa laittaa kohdistusmerkki, että sen saa asennettua takaisin samaan asentoon. Entä pitääkö Saabissa merkata jotenkin myös pyörijän asento että sen saa varmasti takaisin samaan asentoon, ettei sytytys mene pieleen?
Tuossa katsomassani videossa VW:n virranjakajan moottorinpuoleisessa päässä oli akselissa muovitappi (drive gear stub), joka oli samassa asennossa, kuin pyörijä. Muovitappi asemoi pyörijän oikeaan asentoon, joten sitä ei saa menemään väärin silloin kun virranjakaja laitetaan paikalleen. Saabin virranjakajan rakenne lienee hiukan erilainen.
Onko Saabin virranjakajassa jokin lukituspinni, joka pitää irrottaa ennenkuin akselin saa irti? Ajattelin ottaa virranjakajan irti vasta sitten kun tiedän mitä työkaluja pitää vielä hankkia.
Lähinnä halusin varmistaa, että jos joudun irrottamaan virranjakajan, niin kuin luulen, niin mitä minun pitäisi ottaa huomioon? Olen katsonut muutaman youtube-videon aiheesta, mutta kyseessä ei ollut Saab, vaan VW https://www.youtube.com/watch?v=KI-tOUA4EHQ.
Ymmärsin, että virranjakajan kiinnityskohtaan kannattaa laittaa kohdistusmerkki, että sen saa asennettua takaisin samaan asentoon. Entä pitääkö Saabissa merkata jotenkin myös pyörijän asento että sen saa varmasti takaisin samaan asentoon, ettei sytytys mene pieleen?
Tuossa katsomassani videossa VW:n virranjakajan moottorinpuoleisessa päässä oli akselissa muovitappi (drive gear stub), joka oli samassa asennossa, kuin pyörijä. Muovitappi asemoi pyörijän oikeaan asentoon, joten sitä ei saa menemään väärin silloin kun virranjakaja laitetaan paikalleen. Saabin virranjakajan rakenne lienee hiukan erilainen.
Onko Saabin virranjakajassa jokin lukituspinni, joka pitää irrottaa ennenkuin akselin saa irti? Ajattelin ottaa virranjakajan irti vasta sitten kun tiedän mitä työkaluja pitää vielä hankkia.
Re: Nokka-akselin asentoanturi
Jotain juttua löytyi virranjakajan avaamiseen täältä http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=33389
Kyseessä on kuitenkin NG900. Onkohan sinä samanlainen virranjakaja, kuin OG9-3:ssa?
Kyseessä on kuitenkin NG900. Onkohan sinä samanlainen virranjakaja, kuin OG9-3:ssa?