9-3 -98 alustaan vinkkejä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MiHä
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 10:50
Paikkakunta: Salo

9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MiHä »

Nyt kaivattaisiin vinkkejä alustan suhteen moiseen keksintöön. Vaatimuksia meikäläisellä on, että siitä ei saisi tulla mikään nikamat notkauttava kivireki vaan alusta, joka on sopivan (mikä sitten on kenenkin mielestä sopiva :D ) napakka mutta ei mikään pehmeä ranskanpulla.

Minkälainen paketti, jouset / iskarit, voisi olla passeli ja olisiko hyvä samalla vaivalla vaihdella puslat samoin tein?

Ja minkä valmistajan tuotteissa olisi myös tuo hintalaatusuhde kohillaan?

Mites muuten noitten puslien kanssa, kun olette uretaanit vaihtanut tilalle niin oletteko vaihdattanut nuo liikkeessä vai kotosalla omin konstein?

Etutolpat pitää myös samalla käsitellä hiekkapuhalluksen kautta ja ihmetellä tuliko niistä pelkkää kanaverkkoa :?

Sen verran puslista kokemuksia maastoautojen osalta, että järeät ovat välineet meikäläisellä verstaalla olleet mutta lähteekö näistä hieman kevyemmällä kalustolla?

Että tuommoista mielessä, saas nähä mitä tuosta vielä syntyy....
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

MiHä kirjoitti: Minkälainen paketti, jouset / iskarit, voisi olla passeli ja olisiko hyvä samalla vaivalla vaihdella puslat samoin tein?
Lyhyesti: H&R jouset, Koni säädettävät iskarit ja powerflex puslat ympäriinsä.. et pety. Ja ei tule kivirekeä muuta kuin tarvittaessa.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1080
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Koni sport kit
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
MiHä
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 10:50
Paikkakunta: Salo

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MiHä »

Onko iskareiksi muita hyviä vaihtoehtoja kuin nuo Konin säädettävät?

Paremmin kelpaisi ei säädettävät, koska tuskin käytän säätöominaisuutta...
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja TjK »

Sillä säädöllä juuri saa tarvittaessa pois sen kivireen.. madallusjousien kanssa toimivat iskarit tahtoo olla aika kovia ilman säätöä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
MiHä
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 10:50
Paikkakunta: Salo

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MiHä »

Hmmm....Pitääpi siis katsella niitä säädettäviä toisesta vinkkelistä.

Mites nuo puslat yleisesti, onko niitten pois saanti miten työläs operaatio?

Ei sillä ettenkö siitä suoriutuisi mutta tietäisi etukäteen mitä on tulossa niin ei ole ainakaan yllätys :D
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Ehdottomasti kannattaa laittaa ainakin etualatukivarren keskimmäiset puslat! muuttuu meno kummasti. Ei vetele, tärinät vähenee/loppuu ja ohjaus on jämäkämpi ja tarkemman oloinen. Asennukseen tarvitsee avainten lisäksi: viilapenkki, vasara, rautasaha ja talttapäämeisseli.

Taka-akselin puslat olisi tarkoitus vaihtaa myös. saa nähdä miten vaikuttaa ajoon.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Alatukivarsien kolme puslaa: päätukivarsi apurunkoon, vinottainen aputukivarsi päärunkoon ja näiden kahden liitospiste jossa on se isoin ja aina porsiva originaalipusla. Täältä löytyy kuvasarjoja http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 ... _Bushings/
Hydrauliprässillä onnistuu myös.

Ohjausvaihteen iso hyytelökumipusla (pelkääjän puolella tulipellin edessä), vähentää radikaalisti vetelyä isoilla renkailla. Jos haluaa ultimateratkaisun niin ko.pusla metallista, hakusanalla clamppi.
Paksumpi takavakaaja ! Rauhoittaa kallistelua merkittävästi ja on helppo operaatio. PCS:llä oli näitä vielä joku aika sitten jäljellä.
Taka-akselin puslat minullakin vielä asentamatta, en tiedä vaikutusta.

Hintoja kannattaa kysellä isommalle puslapaketille vaikkapa PCS:ltä, Varaosavarastolta tai Elkpartsin sivulta.
Joka tapauksessa kun etupään räjäyttää auki niin järkevintä on vaihtaa iskarit,jouset ja puslat kerralla.
Konin kitti on itselläkin alla mutta alkaa epäilyttämän kun kaikki veisaa samaa virttä että eikö muka ole kelvollista kilpailijaa markkinoilla. Hinnassa nimittäin tuntuu olevan Suomi-lisää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo kuten on mainittu niin se Koni Sport Kit, uretaanipuslat hammastankoon ja alatukivarsien keskipuslat uretaanista. Tulee jo näillä täysin eri auto ja sitten voi alkaa hifistelemään jos vielä kaipaa lisää.

Itsellä Konin sarjasta vain jouset, vakioilla Aero/Sport iskareilla mielestäni ihan ok. Kivireestä ei voi puhua vielä eli vastannee Konin satsia varmaan suunnilleen puolivälin tai hieman löysemmillä asetuksila.. Voi olla että kesällä tulee laitettua ne iskaritkin vielä jos siltä tuntuu.

Ai niin ja jos holkkiremppaa ei ole vielä tehty niin kannattanee tehdä, lähes varmasti se on jo selvästi väljistynyt jos autolla on ajettu edes se 200tkm. Tuntui jämäköittävän menoa ja vähensi niitä niin tyypillisiä ratin tärinöitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

vesa67 kirjoitti: Ohjausvaihteen iso hyytelökumipusla (pelkääjän puolella tulipellin edessä), vähentää radikaalisti vetelyä isoilla renkailla. Jos haluaa ultimateratkaisun niin ko.pusla metallista, hakusanalla clamppi.
Siis onko tuo pusla se mikä ympäröi ohjausvaihdetta ja on kahdella pultilla kiinni rintapellissä? Minä kun ajattelin että ei niillä kumeilla olisi juurikaan merkitystä...
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ensimmäisissä ng900 malleissa olikin paksumpi ohjausvaihteen putki ja se puslan kumivahvuus oli pienempi ja ongelmaa ei ollut tai sitä ei huomaa.
Sitten kun insinöörit meni vaihtamaan putken ohuemmaksi ja yhteensopivuuden säilyttääkseen vastaavasti lisäsivät puslan kumin vahvuutta niin johan repes. Pikkasenkin leveämmältä tarraavalla tai kanttiolkaisella jäykällä renkaalla ohjausgeometria muuttuu kun vaikkapa turvallisen ohituksen kiihdytyksessä nokka nousee, raidetanko liikkuu ja pusla antaa periksi. Tai urissa uran reuna työntää renkaan nurkkaa sisään/ulos -> geometria muuttuu ja vahvistaa ohjausvirhettä. Toki sama periksiantaminen tapahtuu myös huonoissa vakiopuslissa about kaikkialla.

Kai ne uudet vakio-osatkin on ihan ok hetken aikaa mutta samalla hinnalla saa päivitettyä kunnon PU-puslat tilalle, miksi siis valita scantechin laatua ?

ps. 15" softeilla vakiopyörillä ei taida kellään olla ongelmia eli onnellisia kilometreja kunnes katsastuksessa alatukivarsien puslista joskus voi tulla hylky
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
MiHä
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2008 10:50
Paikkakunta: Salo

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MiHä »

Kiitoksia vastauksista! Nyt on huomattavasti helpompi alkaa suunnitella miten projekti alkaa edetä.

-Mikko-
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Tämä ketjuhan oli täällä kuin tilauksesta...

Onkos kukaan tilannut Partsforsaabs:ilta tätä Konin iskareilla varustettua alustakittiä (jouset + iskarit), tuotenumero PFS901254

Eli tämä http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1254

Yritin kysyä että onko tämä konin sport kit, jossa siis on konin omat jouset. En saanut ihan kyllä tai ei vastausta. Epäilys tässä on se että jouset ovat jotain ihan muuta.

Auto tarttis pikkusen remonttia alustaan....

-Ville
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Poy »

Selvittelin kesällä samaa asiaa ,niin päädyin että eivät ole Konin omat iskarit. En muista mistä katsoin sen tiedon.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Vastaa Viestiin