9-3 -98 alustaan vinkkejä
9-3 -98 alustaan vinkkejä
Nyt kaivattaisiin vinkkejä alustan suhteen moiseen keksintöön. Vaatimuksia meikäläisellä on, että siitä ei saisi tulla mikään nikamat notkauttava kivireki vaan alusta, joka on sopivan (mikä sitten on kenenkin mielestä sopiva ) napakka mutta ei mikään pehmeä ranskanpulla.
Minkälainen paketti, jouset / iskarit, voisi olla passeli ja olisiko hyvä samalla vaivalla vaihdella puslat samoin tein?
Ja minkä valmistajan tuotteissa olisi myös tuo hintalaatusuhde kohillaan?
Mites muuten noitten puslien kanssa, kun olette uretaanit vaihtanut tilalle niin oletteko vaihdattanut nuo liikkeessä vai kotosalla omin konstein?
Etutolpat pitää myös samalla käsitellä hiekkapuhalluksen kautta ja ihmetellä tuliko niistä pelkkää kanaverkkoa
Sen verran puslista kokemuksia maastoautojen osalta, että järeät ovat välineet meikäläisellä verstaalla olleet mutta lähteekö näistä hieman kevyemmällä kalustolla?
Että tuommoista mielessä, saas nähä mitä tuosta vielä syntyy....
Minkälainen paketti, jouset / iskarit, voisi olla passeli ja olisiko hyvä samalla vaivalla vaihdella puslat samoin tein?
Ja minkä valmistajan tuotteissa olisi myös tuo hintalaatusuhde kohillaan?
Mites muuten noitten puslien kanssa, kun olette uretaanit vaihtanut tilalle niin oletteko vaihdattanut nuo liikkeessä vai kotosalla omin konstein?
Etutolpat pitää myös samalla käsitellä hiekkapuhalluksen kautta ja ihmetellä tuliko niistä pelkkää kanaverkkoa
Sen verran puslista kokemuksia maastoautojen osalta, että järeät ovat välineet meikäläisellä verstaalla olleet mutta lähteekö näistä hieman kevyemmällä kalustolla?
Että tuommoista mielessä, saas nähä mitä tuosta vielä syntyy....
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Lyhyesti: H&R jouset, Koni säädettävät iskarit ja powerflex puslat ympäriinsä.. et pety. Ja ei tule kivirekeä muuta kuin tarvittaessa.MiHä kirjoitti: Minkälainen paketti, jouset / iskarit, voisi olla passeli ja olisiko hyvä samalla vaivalla vaihdella puslat samoin tein?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1080
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Koni sport kit
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Onko iskareiksi muita hyviä vaihtoehtoja kuin nuo Konin säädettävät?
Paremmin kelpaisi ei säädettävät, koska tuskin käytän säätöominaisuutta...
Paremmin kelpaisi ei säädettävät, koska tuskin käytän säätöominaisuutta...
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Sillä säädöllä juuri saa tarvittaessa pois sen kivireen.. madallusjousien kanssa toimivat iskarit tahtoo olla aika kovia ilman säätöä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Hmmm....Pitääpi siis katsella niitä säädettäviä toisesta vinkkelistä.
Mites nuo puslat yleisesti, onko niitten pois saanti miten työläs operaatio?
Ei sillä ettenkö siitä suoriutuisi mutta tietäisi etukäteen mitä on tulossa niin ei ole ainakaan yllätys
Mites nuo puslat yleisesti, onko niitten pois saanti miten työläs operaatio?
Ei sillä ettenkö siitä suoriutuisi mutta tietäisi etukäteen mitä on tulossa niin ei ole ainakaan yllätys
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Ehdottomasti kannattaa laittaa ainakin etualatukivarren keskimmäiset puslat! muuttuu meno kummasti. Ei vetele, tärinät vähenee/loppuu ja ohjaus on jämäkämpi ja tarkemman oloinen. Asennukseen tarvitsee avainten lisäksi: viilapenkki, vasara, rautasaha ja talttapäämeisseli.
Taka-akselin puslat olisi tarkoitus vaihtaa myös. saa nähdä miten vaikuttaa ajoon.
Taka-akselin puslat olisi tarkoitus vaihtaa myös. saa nähdä miten vaikuttaa ajoon.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Alatukivarsien kolme puslaa: päätukivarsi apurunkoon, vinottainen aputukivarsi päärunkoon ja näiden kahden liitospiste jossa on se isoin ja aina porsiva originaalipusla. Täältä löytyy kuvasarjoja http://photo.platonoff.com/Auto/2005101 ... _Bushings/
Hydrauliprässillä onnistuu myös.
Ohjausvaihteen iso hyytelökumipusla (pelkääjän puolella tulipellin edessä), vähentää radikaalisti vetelyä isoilla renkailla. Jos haluaa ultimateratkaisun niin ko.pusla metallista, hakusanalla clamppi.
Paksumpi takavakaaja ! Rauhoittaa kallistelua merkittävästi ja on helppo operaatio. PCS:llä oli näitä vielä joku aika sitten jäljellä.
Taka-akselin puslat minullakin vielä asentamatta, en tiedä vaikutusta.
Hintoja kannattaa kysellä isommalle puslapaketille vaikkapa PCS:ltä, Varaosavarastolta tai Elkpartsin sivulta.
Joka tapauksessa kun etupään räjäyttää auki niin järkevintä on vaihtaa iskarit,jouset ja puslat kerralla.
Konin kitti on itselläkin alla mutta alkaa epäilyttämän kun kaikki veisaa samaa virttä että eikö muka ole kelvollista kilpailijaa markkinoilla. Hinnassa nimittäin tuntuu olevan Suomi-lisää.
Hydrauliprässillä onnistuu myös.
Ohjausvaihteen iso hyytelökumipusla (pelkääjän puolella tulipellin edessä), vähentää radikaalisti vetelyä isoilla renkailla. Jos haluaa ultimateratkaisun niin ko.pusla metallista, hakusanalla clamppi.
Paksumpi takavakaaja ! Rauhoittaa kallistelua merkittävästi ja on helppo operaatio. PCS:llä oli näitä vielä joku aika sitten jäljellä.
Taka-akselin puslat minullakin vielä asentamatta, en tiedä vaikutusta.
Hintoja kannattaa kysellä isommalle puslapaketille vaikkapa PCS:ltä, Varaosavarastolta tai Elkpartsin sivulta.
Joka tapauksessa kun etupään räjäyttää auki niin järkevintä on vaihtaa iskarit,jouset ja puslat kerralla.
Konin kitti on itselläkin alla mutta alkaa epäilyttämän kun kaikki veisaa samaa virttä että eikö muka ole kelvollista kilpailijaa markkinoilla. Hinnassa nimittäin tuntuu olevan Suomi-lisää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Joo kuten on mainittu niin se Koni Sport Kit, uretaanipuslat hammastankoon ja alatukivarsien keskipuslat uretaanista. Tulee jo näillä täysin eri auto ja sitten voi alkaa hifistelemään jos vielä kaipaa lisää.
Itsellä Konin sarjasta vain jouset, vakioilla Aero/Sport iskareilla mielestäni ihan ok. Kivireestä ei voi puhua vielä eli vastannee Konin satsia varmaan suunnilleen puolivälin tai hieman löysemmillä asetuksila.. Voi olla että kesällä tulee laitettua ne iskaritkin vielä jos siltä tuntuu.
Ai niin ja jos holkkiremppaa ei ole vielä tehty niin kannattanee tehdä, lähes varmasti se on jo selvästi väljistynyt jos autolla on ajettu edes se 200tkm. Tuntui jämäköittävän menoa ja vähensi niitä niin tyypillisiä ratin tärinöitä.
Itsellä Konin sarjasta vain jouset, vakioilla Aero/Sport iskareilla mielestäni ihan ok. Kivireestä ei voi puhua vielä eli vastannee Konin satsia varmaan suunnilleen puolivälin tai hieman löysemmillä asetuksila.. Voi olla että kesällä tulee laitettua ne iskaritkin vielä jos siltä tuntuu.
Ai niin ja jos holkkiremppaa ei ole vielä tehty niin kannattanee tehdä, lähes varmasti se on jo selvästi väljistynyt jos autolla on ajettu edes se 200tkm. Tuntui jämäköittävän menoa ja vähensi niitä niin tyypillisiä ratin tärinöitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Siis onko tuo pusla se mikä ympäröi ohjausvaihdetta ja on kahdella pultilla kiinni rintapellissä? Minä kun ajattelin että ei niillä kumeilla olisi juurikaan merkitystä...vesa67 kirjoitti: Ohjausvaihteen iso hyytelökumipusla (pelkääjän puolella tulipellin edessä), vähentää radikaalisti vetelyä isoilla renkailla. Jos haluaa ultimateratkaisun niin ko.pusla metallista, hakusanalla clamppi.
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Ensimmäisissä ng900 malleissa olikin paksumpi ohjausvaihteen putki ja se puslan kumivahvuus oli pienempi ja ongelmaa ei ollut tai sitä ei huomaa.
Sitten kun insinöörit meni vaihtamaan putken ohuemmaksi ja yhteensopivuuden säilyttääkseen vastaavasti lisäsivät puslan kumin vahvuutta niin johan repes. Pikkasenkin leveämmältä tarraavalla tai kanttiolkaisella jäykällä renkaalla ohjausgeometria muuttuu kun vaikkapa turvallisen ohituksen kiihdytyksessä nokka nousee, raidetanko liikkuu ja pusla antaa periksi. Tai urissa uran reuna työntää renkaan nurkkaa sisään/ulos -> geometria muuttuu ja vahvistaa ohjausvirhettä. Toki sama periksiantaminen tapahtuu myös huonoissa vakiopuslissa about kaikkialla.
Kai ne uudet vakio-osatkin on ihan ok hetken aikaa mutta samalla hinnalla saa päivitettyä kunnon PU-puslat tilalle, miksi siis valita scantechin laatua ?
ps. 15" softeilla vakiopyörillä ei taida kellään olla ongelmia eli onnellisia kilometreja kunnes katsastuksessa alatukivarsien puslista joskus voi tulla hylky
Sitten kun insinöörit meni vaihtamaan putken ohuemmaksi ja yhteensopivuuden säilyttääkseen vastaavasti lisäsivät puslan kumin vahvuutta niin johan repes. Pikkasenkin leveämmältä tarraavalla tai kanttiolkaisella jäykällä renkaalla ohjausgeometria muuttuu kun vaikkapa turvallisen ohituksen kiihdytyksessä nokka nousee, raidetanko liikkuu ja pusla antaa periksi. Tai urissa uran reuna työntää renkaan nurkkaa sisään/ulos -> geometria muuttuu ja vahvistaa ohjausvirhettä. Toki sama periksiantaminen tapahtuu myös huonoissa vakiopuslissa about kaikkialla.
Kai ne uudet vakio-osatkin on ihan ok hetken aikaa mutta samalla hinnalla saa päivitettyä kunnon PU-puslat tilalle, miksi siis valita scantechin laatua ?
ps. 15" softeilla vakiopyörillä ei taida kellään olla ongelmia eli onnellisia kilometreja kunnes katsastuksessa alatukivarsien puslista joskus voi tulla hylky
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Kiitoksia vastauksista! Nyt on huomattavasti helpompi alkaa suunnitella miten projekti alkaa edetä.
-Mikko-
-Mikko-
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Tämä ketjuhan oli täällä kuin tilauksesta...
Onkos kukaan tilannut Partsforsaabs:ilta tätä Konin iskareilla varustettua alustakittiä (jouset + iskarit), tuotenumero PFS901254
Eli tämä http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1254
Yritin kysyä että onko tämä konin sport kit, jossa siis on konin omat jouset. En saanut ihan kyllä tai ei vastausta. Epäilys tässä on se että jouset ovat jotain ihan muuta.
Auto tarttis pikkusen remonttia alustaan....
-Ville
Onkos kukaan tilannut Partsforsaabs:ilta tätä Konin iskareilla varustettua alustakittiä (jouset + iskarit), tuotenumero PFS901254
Eli tämä http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=1254
Yritin kysyä että onko tämä konin sport kit, jossa siis on konin omat jouset. En saanut ihan kyllä tai ei vastausta. Epäilys tässä on se että jouset ovat jotain ihan muuta.
Auto tarttis pikkusen remonttia alustaan....
-Ville
Re: 9-3 -98 alustaan vinkkejä
Selvittelin kesällä samaa asiaa ,niin päädyin että eivät ole Konin omat iskarit. En muista mistä katsoin sen tiedon.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86