Eberi ongelma uudella saabistilla

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Spoiler
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Su Tammi 04, 2009 19:05

Eberi ongelma uudella saabistilla

Viesti Kirjoittaja Spoiler »

Hei vaan kaikille saabisteille heti kärkeen.

Ongelmani koskee siis vm. -99 9-3 2.2TiD (ajettu 230tkm) saabin eberiä, jonka olemassa olosta sain tietää vasta kun olin asentamassa autoon lohkolämppäriä. Tässä laitteessa on kuitenkin vika, joka ilmenee monella tavalla. Ensinnäkin, en ole kertakaan havainnut pakkasilla sen käynnistyvän automaattisesti. Toisekseen, aluksi manuaalikäynnistyksellä käynnistyi vain sisätilan tuulettaja. Menin sitten sulakerasialle ja huomasin että kun poistan sulakkeen nro 16 (spare 2) niin eberin tuulettaja pyörähti käyntiin. Nyt olen muutamia kertoja saanut vehkeen tulille eli auton alla olevasta pakoputkesta tulee savua ja laitteesta alkaa kuulua kohiseva (palamisen) ääni. Mutta samantien kun laite on syttynyt, naftapumpun nakuttava ääni loppuu ja laite sammuu. Joinakin kertoina eberin tuuletin saattaa hurista vielä minuutin ja toisella kertaa sekin lopettaa samalla. Syttymisen yhteydessä olen ollut haistavinani polttoaineen, onko tämä normaalia?
Taas muutaman käynnistysyrityksen jälkeen laite ei suostu edes tuulettamaan kammiota eli ei anna mitään elonmerkkiä. Olen itse päätellyt että kun savua tulee pitää hehkun toimia ja naftan virrata. Tämä sulakkeen yhteys on mielestäni melko kummallinen, sille en keksi selitystä. Olisiko vika siis liekkivahdissa vai kenties hapettumia jossain kohtaa liittimissä? Olisiko neuvoja mitä voisi kokeilla. Onko eberissä joku järjestelmä joka estää laitteen käynnistymisen jos sen palokammio on lämmin? Onko mahdollista että huono akku johtaa siihen että liekki sammuu heti syttymisen jälkeen?

Jos jollain on tietoa tai arvauksia otan kiitollisena vastaan!
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Eberi ongelma uudella saabistilla

Viesti Kirjoittaja rr »

900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin