Tervehdys
Motronichan saa tiedon nokka-akselin asennosta virranjaottimessa /-jakajassa (kansankielellä) olevalta hall-anturilta. Onko hall-anturi tarkempi kuin kampiakselin asentoanturi, vai poistaako hall-anturin tieto esim ketjun venymisestä /kiristimen painumisesta johtuvaa nokka-akselin eriasentoisuutta kampiakseliin nähden, vai täydentääkö jotenkin kampiakselin asentoanturin tietoa?
Itsellä kokemusta nyt yhden iltapäivän verran ajelusta, jolloin hall-anturin piuha oli irti (ei saisi puhua puhelimeen kesken rempan). Auto toimi ihan normisti....
Kertokaas nyt joku viisas mihin se vaikuttaa ihan konkreettisesti. Varsinaisestihan ei hall-anturin vioittuminen edes anna mitään vikakoodia. Kuulemma, eikä WIS:nkään mukaan. Joku jossain topicissa mainitsi tehottomasta kierrosalueesta, itse en sitä ainakaan huomannut, ei silti, oli aika niljakkaat tiet tänään...
Hall-anturista ja sen toiminnasta
Hall-anturista ja sen toiminnasta
HT_ng900 #1139
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
9-3 SC 1.8t -08
RAUMA
Re: Hall-anturista ja sen toiminnasta
Kaipa tuon hall-anturin pääasiallinen tarkoitus on se, että siitä ohjauselektroniikka tietää mikä sylinteri on sytytysvuorossa ja osaa avata oikean ruiskusuuttimen. Kampiakselihan pyörii kaksi kertaa nopeammin kuin nokka-akseli joten tuota ei voi päätellä kampiakselin anturista.HT_ng900 kirjoitti:Motronichan saa tiedon nokka-akselin asennosta virranjaottimessa /-jakajassa (kansankielellä) olevalta hall-anturilta. Onko hall-anturi tarkempi kuin kampiakselin asentoanturi, vai poistaako hall-anturin tieto esim ketjun venymisestä /kiristimen painumisesta johtuvaa nokka-akselin eriasentoisuutta kampiakseliin nähden, vai täydentääkö jotenkin kampiakselin asentoanturin tietoa?
Jossain Motronicilla varustetuissa bemareissa ainakin tuon anturin (tosin se on tulpanjohdossa oleva induktioanturi) poistaminen vain aiheuttaa sen, että ruiskusuutin avataan myös väärään sylinteriin. Saabissa varmaan toimii samalla lailla. Tiedä sitten miten suurta vaikutusta tällä on käytännössä koneen toimintaan.
-
- "Aero"
- Viestit: 372
- Liittynyt: Ke Joulu 28, 2005 00:22
- Paikkakunta: Espoo
Re: Hall-anturista ja sen toiminnasta
Itsellä on päällä vikakoodi nokka-akselin anturin virheellisestä tiedosta, eipä tullut mieleen kokeilla ajaa ilman anturia kiinni, pitänee testata se vielä. Kampiakselin anturin vaihdon jälkeen auto toimi viikon-pari lähes täydellisesti, nyt taas nykii ja on voimaton ja starttaa huonosti jäähdyttyään hetken.
Hall-anturi lienee sama, joka on vapari-NG:ssä virranjakajan kyljessä kii.
Hall-anturi lienee sama, joka on vapari-NG:ssä virranjakajan kyljessä kii.
Re: Hall-anturista ja sen toiminnasta
Itselläni on myös 900ng antanut vikakoodia nokka-akselin vajaatoiminnasta. Harmi vain kun ilmeisesti se on koko virranjakaja vaihdettava jos haluaa anturin vaihtaa. Korjatkoon viisaampi jos tietää paremmin...
Ainoa oire joka vaivaa on joskus kylmänä käynnistettäessä tyhjäkäynnin heijaus ja kiihdytettäessä alle 3000 kierroksessa vedon puutuminen. Tuntuu kuin veto loppuisi ja sitten taas vetää. Kun kierroksia on enemmän niin ei tämä oire enää vaivaa.
Kiinnostaisi että voisiko tuo nokka-akselin tunnistin vaikuttaa tähän koska nyt on erinäisistä syistä tutkittu imuilmavuodot, vaihdettu ilmamäärämittari, ruiskun lämpöanturi ja tietty tulpat vaihtovälin mukaan.
Onko muut törmänneet vastaavaan?
Ainoa oire joka vaivaa on joskus kylmänä käynnistettäessä tyhjäkäynnin heijaus ja kiihdytettäessä alle 3000 kierroksessa vedon puutuminen. Tuntuu kuin veto loppuisi ja sitten taas vetää. Kun kierroksia on enemmän niin ei tämä oire enää vaivaa.
Kiinnostaisi että voisiko tuo nokka-akselin tunnistin vaikuttaa tähän koska nyt on erinäisistä syistä tutkittu imuilmavuodot, vaihdettu ilmamäärämittari, ruiskun lämpöanturi ja tietty tulpat vaihtovälin mukaan.
Onko muut törmänneet vastaavaan?
Skoda Fabia 1.4 tdi
ex NG900 S 2.0i -96
ex NG900 S 2.0i -96