Laiska startti?
Laiska startti?
Tossa kun oli pakkasta -20C niin tein pientä vertailua. pari vuotta vanha akku molemmissa autoissa (VW golf 1.6 -04 ja oma 9-3 2.0t -00 ). Molemmat roikassa noin 2h jonka jälkeen startti. Volkkari pyöritti konetta ihan kuin mitään kylmää olis ollutkaan, mutta oma saappaan startti kuulosti kyllä kovin hyytyneeltä) Mistä tämä johtuu, onko tuo Saban starttimoottori niin suuritehoinen, että se kyykyttää akkua? Akku tietty oli jotain -20C lämmössä, sillä lohkolämmitin ei sitä lämmitä. Mutta sama tilanne oli ton VAG-vehkeen kanssa... ja iloisesti pyöritti. Molemmat kuitenkin hörähti heti käyntiin, että ei siinä mitään.
Ei olis yhtään hassumpi idea, että kotelois tuon akun ja laittais pienen eristeen ympärille. Sitten joku lämpöelementti sinne akun ja eristeen väliin ja johdotus tohon lohkolämppärin kaapeliin. Lämpeis akkukin siinä roikan nokassa, jolloin jaksais pyörittää paremmin. Ja ajoviima ei jäähdyttäis akkua niin tehokkaasti, jolloin akku ottais varaustakin paremmin vastaan...
Ei olis yhtään hassumpi idea, että kotelois tuon akun ja laittais pienen eristeen ympärille. Sitten joku lämpöelementti sinne akun ja eristeen väliin ja johdotus tohon lohkolämppärin kaapeliin. Lämpeis akkukin siinä roikan nokassa, jolloin jaksais pyörittää paremmin. Ja ajoviima ei jäähdyttäis akkua niin tehokkaasti, jolloin akku ottais varaustakin paremmin vastaan...
Re: Laiska startti?
Traktoreihin myydään akun lämittimiä hyötyä näissä pienissä akuissa epäilen. Valtra lehdessä vasta oli noita lämmittimiä. Laiska on startti kyllä. 9000 ja vanhassa og i16 oli ihan yhtä laiska pyörittämään. Jos ei ole muita merkkejä kokeillut niin ehkei sitä tule ajatelleeksi. Aivan erikuuloinen startti on kyllä ainakin japseissa mitä olen kuunnellut.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Laiska startti?
Jostain syystä näissäkin on yksilöeroja, omani starttaa hieman iloisemmin kuin toinen suvussa oleva yksilö. Bensapumppukaan ei Saabissa taida käynnistyä ennen starttausta, joten vaatii myös pidemmän pyöräytyksen kuin volkkareissa. Tottumiskysymys, kyllähän tuo käyntiin tuntuu lähtevän hieman verkkaisemmallakin pyöräytyksellä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Laiska startti?
Onko VW:n tai japsin starttimoottorissa alennusvaihde kuten Saabissa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Laiska startti?
Henkilöautoissakin on akkujen lämmittimiä, ja hyvin ajavat asiansa. Jotkut ottavat jopa käyttövoimansa siitä jäisestä akusta, mutta maksaa itsensä sitten takaisin tuossa, nimittäin hieman erilailla antaa ja ottaa virtaa lämpimänä kuin kylmänä... ja hyvin eristettynä pysyy lämpimänä työpäivän.
Natriumkalsiumissa uitettu akku saattaa purkaa itseään, joten kannattaa pitää akku puhtaana ja navat rasvata. Jos lyhyttä matkaa ajelee niin akku ei välttämättä edes lataudu kun ei ota kylmänä virtaa oikein vastaan, tyhjänä akku tuppaa jäätymään ja käyttöikä lyhenee entisestään. Noidankehä.
Mutta niinkuin tuossa jossain topicissa kerroin, niin vaihdoin sen onnettoman 55Ah akun tilalle uuden Boschin 74Ah akun niin pyörittää -20 asteen pakkasessakin kuin tojota konsanaan.
Vanhalla 55Ah:lla jäi pihaan -10 asteessa jossei ollut johdossa kiinni, ja mun
mielestä tässä autossa on ennemminkin alimitoitettu akku kuin raskas startti.
Bensapumppu tekee paineen ainakin T5:ssa ennenkuin pyöritetään.
Natriumkalsiumissa uitettu akku saattaa purkaa itseään, joten kannattaa pitää akku puhtaana ja navat rasvata. Jos lyhyttä matkaa ajelee niin akku ei välttämättä edes lataudu kun ei ota kylmänä virtaa oikein vastaan, tyhjänä akku tuppaa jäätymään ja käyttöikä lyhenee entisestään. Noidankehä.
Mutta niinkuin tuossa jossain topicissa kerroin, niin vaihdoin sen onnettoman 55Ah akun tilalle uuden Boschin 74Ah akun niin pyörittää -20 asteen pakkasessakin kuin tojota konsanaan.
Vanhalla 55Ah:lla jäi pihaan -10 asteessa jossei ollut johdossa kiinni, ja mun
mielestä tässä autossa on ennemminkin alimitoitettu akku kuin raskas startti.
Bensapumppu tekee paineen ainakin T5:ssa ennenkuin pyöritetään.
Re: Laiska startti?
Mikä ihmeen alennusvaihde? Starttimoottorilla on pieni ratas ja vauhtipyörällä iso niin Saabissa kuin volkkarissakinOnko VW:n tai japsin starttimoottorissa alennusvaihde kuten Saabissa?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Laiska startti?
Tarkoitin starttimoottorin sisällä olevaa planeettapyörästöä, en bendix-laitetta.SS kirjoitti:Mikä ihmeen alennusvaihde?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Laiska startti?
^Ainakaan WISin mukaan Saabin (bensa 9-3) startissa ei moista ole, suora akseli ja sen päässä ratas.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
-
- "Kaasari"
- Viestit: 37
- Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 16:24
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Laiska startti?
Meneekö tommonen 74Ah akku ihan "heittämällä" paikoilleen, vai vaatiiko jotain modifiointia??Mutta niinkuin tuossa jossain topicissa kerroin, niin vaihdoin sen onnettoman 55Ah akun tilalle uuden Boschin 74Ah akun niin pyörittää -20 asteen pakkasessakin kuin tojota konsanaan.
Voisiko starttimoottorissa olla hiilet finaalissa tai niiden kosketuspinta töhnässä ja siksi ei sais kunnon kosketusta??
Mistään mitään tietämätön!!
Re: Laiska startti?
"mielestä tässä autossa on ennemminkin alimitoitettu akku kuin raskas startti."
Olen aivan samaa mieltä!! hyvä vehje kyllä mutta lastenvikoja alkaa oleen kun on itellä jo niin vanha ja rahakun ei puissa kasva...
Olen aivan samaa mieltä!! hyvä vehje kyllä mutta lastenvikoja alkaa oleen kun on itellä jo niin vanha ja rahakun ei puissa kasva...
900ng S 2.3l - 94v
Re: Laiska startti?
Onko Saabissa muka vain 55Ah akku alunperin? Tuollaisiahan käytetään yleensä paljon pienempien koneiden yhteydessä...vaihdoin sen onnettoman 55Ah akun tilalle uuden Boschin 74Ah akun niin pyörittää -20 asteen pakkasessakin kuin tojota konsanaan
E: Minä puusilmä. Saabin startissa tosiaan on planeettapyörästö alennusvaihteena vaikka muuta väitin. Liekö sitten miten yleistä autoissa...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Laiska startti?
Ainakin itsellä oli 55Ah, ja sitä motonetissakin ekana ehdotettiin.SS kirjoitti:Onko Saabissa muka vain 55Ah akku alunperin? Tuollaisiahan käytetään yleensä paljon pienempien koneiden yhteydessä...vaihdoin sen onnettoman 55Ah akun tilalle uuden Boschin 74Ah akun niin pyörittää -20 asteen pakkasessakin kuin tojota konsanaan
Mutta ampeeritunteja enemmän on merkitystä sillä paljonko akku kykenee antamaan hetkellistä käynnistysvirtaa, varsinkin kylmänä. Toki isompi akku yleensä enemmän...
Samoin myös kannattaa ajatella akun latausta, jos esim. ajelet jäisellä akulla alle 30min työmatkaa niin ei akku paljoa lämpene eikä oikein ota virtaa vastaan, jos ottaa ollenkaan. Siihen vielä webastot yms. päälle. Pieni akku joka on jatkuvasti tyhjillään ei kestä pakkasessa kovinkaan pitkään, ja jossain vaiheessa auto jää varmasti pihaan
Akkuun ja sen huoltoon kannattaa panostaa. Tuo lämmitys/eristäminen on ihan varteenotettava vaihtoehto jos haluat akulle pitkän elinkaaren näissä olosuhteissa.
Re: Laiska startti?
Tyhmä kysymys:
Omassa 9-3:ssa on 60Ah:n akku, voikos sinne lykätä akkua järeämmilläkin luvuilla minkä vaan ja mitä hyötyä tulee konkreettisesti?
Omassa 9-3:ssa on 60Ah:n akku, voikos sinne lykätä akkua järeämmilläkin luvuilla minkä vaan ja mitä hyötyä tulee konkreettisesti?
Re: Laiska startti?
Itselläni 78 Ah. Ainakin bensalämmittimen kanssa jaksaa kummasti paremmin kun 55 Ah.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96