9-3 tehoista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Moody
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 01:07
Paikkakunta: Raisio

9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja Moody »

Moro!
Ensimmäinen viesti foorumilla...

Itsellä 2001 9-3 matalapaine T7 150hp(??) tai niin ainakin :saab: liike kertoi, kun sen runsas vuosi sitten ostin.

Kuinka ollakaan, isäni´99 T5 154hp ON huomattavasti laiskempi. 0-100 kiihdytyksessä jää about 1-1,5 sekunttia.

No onhan mulla vapari siinä. ; )
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Ekana tulisi mieleen hukkaportin kello ja magneettiventtiili,
itsellä oli samanikäisessä molemmissa vikaa.

Hukkaportin kellon jousi oli kuoleentunut 8-9 vuodessa. Uusi kello tilalle.
Magneettiventtiili ei säädellyt painetta. T7 magneettiventtiili ja ECU on modattu.
T5 manku kun maksaa enemmän. Sillä tuli ahdot takaisin.
Sytytystulppien vaihto tietysti kannattaa myös, mut se on varmaan jo tehty.

Siihen sitten vaan stage 1 purkki kiinni, niin jää se uusi jälkeen.
Sitten välijäähy+ahtoputket+3" putkisto... käyttöautohan se oli ;)?
Itsellä tosin täyspaineturbo... 200+hp - saattaa olla hiukan eroja matalapaineiseen.

Saattahan se olla että uudessa on stage1 purkki?
Saab 93 vm 99 - 200+hp
Moody
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 01:07
Paikkakunta: Raisio

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja Moody »

Niin, unohtui mainita, autoa pois liikkestä roudatessa, myyjä tokaisi "saat vielä vähän lisähevosia kaupan päälle, ja koputteli konepeltiä.." :D

Että kai siin sitten jotain on, hyvä näin!
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Jos haluut vielä varmistaa, niin dynottamien ainakin kertoo hevosten määrän,
ja toinen vaihtoehto on katsoa se purkki.
Purkissa sitten pitäisi lukea nordic/maptun/bsr (Stage 1).

Tuossa pitäisi sitten olla noin 200hv eli noin viisikymmentä lisähevosta.
Sen eron huomaa helposti.

Eri stageista ja niiden tehoista löytyy sitten juttua foorumilla sekä
esim maptunin tai muun virifirman sivuilta. Sieltä vaan hakemaan.

Laita sinne isäsi autoon myös se Stage 1 purkki, niin alkaa saada sinua kiinni.
(T5 autoissa eri purkki)
Jos ei sillä tuo korjaannu tuo ero niin sinne sitten tarkistaa hukkaportin kellon ja
magneettiventtiilin...
OBD portin kautta voi lukea ahtoja - ehkä myös canusb väylän kautta -
Tai sitten hankkii ahtopainemittarin.

Edit: ainakin siinä T5 mallia olevassa autossa ECU löytyy hansikaslokeron takaa
oikealta reunealta ja irtoaa samalla avaimella kuin hansikaslokerokin (torx).
Saab 93 vm 99 - 200+hp
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja mursu »

Eiköhän se ahtaminen selviä helpoiten kun hankkii ahtopainemittarin?

En tiedä, mutta olen kuullut, että alkuperäiset boksitkin voi ohjelmoida uudelleen, joten ECU:n ihmettely tai tuuningfirmojen tarrat takapuskurissa ei välttämättä paljasta koko totuutta. :wink:
HandOfNod
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: Ti Helmi 19, 2008 13:22
Paikkakunta: Lohja

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja HandOfNod »

Kiitos korjauksesta mursu - tuossa pöydällänihän lojuu Pemicron BDM ja purkki jossa lukee SAAB. Usb johto tietokoneeseen ja lattakaapeli menee purkin sisään. Tietokoneessa T5 Suite... Lisää aiheesta löytyy ecuproject:in sivuilta...

Jostain kumman syystä en sitten vaan menisi sanomaan automyyjälle
lisähevosista jos on itse viritetty. Siksi epäilin tuota virifirman purkkia DIY purkin sijaan.

Ei ollut vaan thuninkitopikki niin ei viitsinyt vielä runoilla liikaa...
Saab 93 vm 99 - 200+hp
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja SS »

Voihan sinne olla päivitetty vaikka BSR:n softa diagnostiikkaliittimen kautta, ei näy purkin kyljestä katsomalla. Ja onko sillä nyt niin väliä, pääasia että toimii ja kulkee ;)
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja nugge »

SS kirjoitti:Voihan sinne olla päivitetty vaikka BSR:n softa diagnostiikkaliittimen kautta, ei näy purkin kyljestä katsomalla. Ja onko sillä nyt niin väliä, pääasia että toimii ja kulkee ;)

itel oli tollane just aiemmas 9-3 aeros.
hyvin toimi ja stage3 oli sillo
penkistä tuli arvostetut 264hv 456nm
eli vähä enemmä ku mitä lupaavat
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja Poy »

SS kirjoitti:Ja onko sillä nyt niin väliä, pääasia että toimii ja kulkee ;)
Kannattaa siinä se muistaa, että laittaa ainakin 98:a tankkiin, eikä 95:sta, jota matalapaineen ohjekirja suosittelee.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Moody
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 01:07
Paikkakunta: Raisio

Re: 9-3 tehoista

Viesti Kirjoittaja Moody »

Jep! Kiitoksia vastauksista!

Otin yhteyttä mun :saab: in alkuperäiseen omistajaan, itse olen toinen omistaja.

Sinne on softaa vaihdettu, ei kaveri muistanut että mitä/minkä lafkan systeemit. Vois tietty katsoa että mitä löytyy, kunhan saan aikaseksi sit "joskus"... :)

Ja 98sia olen tankannut.

Orkkis pakoputki rupeaa olemaan melko nautittu, joten ajattelin että joku vähän(paljon) "tehokkaampi" putkisto pitäis laittaa.

Mitä te kokeneemmat suosittelisitte? Mikä olisi hinta/laatusuhteessa järkevin...
Vastaa Viestiin