Ostin sunnuntaina ekan saabbini ja tänään töihin mennessä alkoi autossa haista savulle!
Ei kun parkkiin tienreunaan ja ihmettelemään.
Syy onneksi näkyi heti. Kuskin penkissä oli pieni reikä ja sieltä nousi savua.
Istuinlämmitin siellä savusi.
Kotona otin sulakkeet pois istuinlämmittimistä.
Miten tuollainen vika korjataan? Saako noihin istuinlämmittimiä?
Hehhee... otan osaa. Sama vika omassa. Poltti kynän mentävän reijän penkkiin lopulta kun olin aikani ihmetellyt että mikä nasta siellä penkissä oikein kannikkaan painaa. Penkin avausvinkit kiinnostavat itseäkin.
Itselläni oli 9-5:ssa vasemman reiden kohdalla kuumottava polttava kohta. Ennenkuin kerkisi palaa reikä verhoukseen avasin penkin ja kaivoin vikakohdan esille, missä osa vastuksen säikeistä oli katkennut ja näin aiheuttanut paikallisen tehon nousun ja vaahtomuovin polttamisen. Korjasin kohdan ottamalla pois n. 5cm pätkän vioittunutta vastuslankaa ja puhdistamalla ehjän osuuden päät liitosta varten. En tinannut johtimia, koska vastuslankaan normaalin juotostinan tarttuminen on epävarmaa vaan tein liitoksen puristusholkilla. Laitoin vielä molemmat vastuslangan päät puristusliittimen sisällä limittäin varmistaakseni liitoksen toimivuuden. Palaneen kohdan pehmusteessa ja verhouksen sisäpinnalla korjailin teflonteipillä. On toiminut tän jälkeen muutaman kuukauden ihan hyvin.
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
juccis kirjoitti:
Miten tuollainen vika korjataan? Saako noihin istuinlämmittimiä?
Hieman vanha topiikki mutta tuli tuossa joku aika sitten tiedusteltua tuon elementin hintaa niin oli noin 170egee joten korjailulle saa jotain palkkaakin, varsinkin kun joutuu joka tapauksessa verhoilun avaan.
Omassani ei ole kummankaan penkin lämmitys pelannut koko puolentoista vuoden omistuksen aikana. Tänään sain sitten aikaiseksi ruveta tutkimaan tuota tarkemmin. Mittasin molempien penkkien liittimiltä että jännää tulee ja siitä ajattelin että penkistä olisi vastuslanka poikki. Apparin puolen penkin irroitinkin ja aloitin jo verhoilun purkamisen kun tuli mieleen vielä mitata penkin puoleiselta liittimeltä, ja mittari näyttikin että koko piiri johtaisi eli vastuksien pitäisi olla ehjät?
Seuraava ajatus olikin että lämmitinten maadoituksessa olisi vikaa, eli jännite kyykkäisikin heti kun vastusten kuorma tulee päälle. Onkohan molempien penkkien lämmittimet samassa maadoituspisteessä? Ja oliskohan jollain äkkiseltään tietoa, että missä maadoituspiste sijaitsee?
Mulla ei myöskään herää ollenkaan kuskinpuolen hanurinlämmitin, mistäköhän kannattais ensimmäiseks ettiä syytä, onko erilliset sulakkeet tai jotain liitoksia mitkä yleensä löystyy/irtoaa tms ?