Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Ongelma joka on pahentunut koko ajan tässä muutaman viikon sisällä. Jostain syystä akku purkautuu jo yön aikana niin tyhjäksi että aamuisin saab ei lähde käymään ilman latausta/apuvirtaa. Laturi tuntuisi olevan kunnossa, parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen pyörittää starttia taas ihan normaalisti. Latausjännitettä en ole vielä mitannut, varmaankin tänään mittaan. Akkuhan on melkein uusi.

Toinen ongelma joka mahdollisesti johtuu akun tyhjenemisestä on hälyttimen käynnistyminen itsestään. Parina viime yönä olen noussut kello kolme sammuttamaan sitä. Todellakin perseestä - varmasti naapurienkin mielestä. Pakko saada hälytin kytkettyä pois päältä, onnistuuko muutoin kuin poistamalla sulakkeen? Onko hälyttimellä edes omaa sulaketta?

Olisin todella kiitollinen jos osaisitte neuvoa!

E: Latausjännite mitattu, se oli 14.5
Viimeksi muokannut Jonni Peura, Ke Helmi 18, 2009 08:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

9-5T kirjoitti:Olisko järkevää korjata itse vika eli akku tai lataus, uusikin akku voi olla sökö.
Jollet halua korjata vikaa laita auto avaimella lukkoon.
Tarkoitus olisi korjata vika, kun nyt ensin saisi paikannettua missä se on. Hälyttimen poiskytkentää kysyin siksi ettei se alkaisi taas ensi yönä huutaa. Hälytin ei siis aktivoidu jos lukitsen oven avaimella?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla ei ole edes hälyytintä ja tonttu on tyhjännyt akun.

Parina aamuna oli akku tyhjä, joten kävin hakemassa uuden. Sillä meni muutama päivä, mutta eilen se oli taas ihan tyhjä. Ajattelin, että oisko joku maakaapelin kosketushäiriö tms. mutta varmistin yleismittarilla, että akku on oikeastikin tyhjä.
Ennen tyhjääntymistä EDU kertoin latausjännitteen olevan 13.6V tms. joten kyllä se jotain lataa.

Eli tod. näk. mulla on nyt kaksi hyvää ja toimivaa, mutta tyhjää akkua ja yksi akkua tyhjentävä auto.

Mikä noita akkuja tyhjää? Joku huurteinen liitos vai mistä noita lähtisi etsimään?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Hälyttimen ongelmista löytyy runsaasti juttua haulla.

Kokeile ensin vaihtaa sireenin paristot. Minulla ei korjaantunut kaksienkaan paristojenvaihdon jälkeen. Veikkaan johtokatkosta jossakin. Ongelmallisen sireenin voi myös poistaa käytöstä ja ohjelmoida hälytyksen auton torvelle, jolloin menetetään sireenin paristovarmennus ja mahdolliset sireenin antamat hälyttimen kytkentä- ja poiskytkentä-äänet. Jos haluaa vain valehälyttimen niin sireenin "kaiuttimien" johdot voi irrottaa sireenin piirikortista, jolloin LED vilkkuu normaalisti ja hälytyksen lauetessa vilkut vilkkuu normaalisti, vain ääntä ei kuulu. Ja tilapäisesti tosiaan ovet avaimella lukkoon niin hälytin ei aktivoidu.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja ballantine »

9-5T kirjoitti:
ballantine kirjoitti:Hälyttimen ongelmista löytyy runsaasti juttua haulla.

Kokeile ensin vaihtaa sireenin paristot. Minulla ei korjaantunut kaksienkaan paristojenvaihdon jälkeen. Veikkaan johtokatkosta jossakin. Ongelmallisen sireenin voi myös poistaa käytöstä ja ohjelmoida hälytyksen auton torvelle, jolloin menetetään sireenin paristovarmennus ja mahdolliset sireenin antamat hälyttimen kytkentä- ja poiskytkentä-äänet. Jos haluaa vain valehälyttimen niin sireenin "kaiuttimien" johdot voi irrottaa sireenin piirikortista, jolloin LED vilkkuu normaalisti ja hälytyksen lauetessa vilkut vilkkuu normaalisti, vain ääntä ei kuulu. Ja tilapäisesti tosiaan ovet avaimella lukkoon niin hälytin ei aktivoidu.
Auton ja hälyttimen akun ongelmat on eri juttuja.
Niin, tässä annoin ohjeita hälyttimen ongelmiin, varsinkaan kun sireenissä ei ole akkuja.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

ballantine kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
ballantine kirjoitti:Hälyttimen ongelmista löytyy runsaasti juttua haulla.

Kokeile ensin vaihtaa sireenin paristot. Minulla ei korjaantunut kaksienkaan paristojenvaihdon jälkeen. Veikkaan johtokatkosta jossakin. Ongelmallisen sireenin voi myös poistaa käytöstä ja ohjelmoida hälytyksen auton torvelle, jolloin menetetään sireenin paristovarmennus ja mahdolliset sireenin antamat hälyttimen kytkentä- ja poiskytkentä-äänet. Jos haluaa vain valehälyttimen niin sireenin "kaiuttimien" johdot voi irrottaa sireenin piirikortista, jolloin LED vilkkuu normaalisti ja hälytyksen lauetessa vilkut vilkkuu normaalisti, vain ääntä ei kuulu. Ja tilapäisesti tosiaan ovet avaimella lukkoon niin hälytin ei aktivoidu.
Auton ja hälyttimen akun ongelmat on eri juttuja.
Niin, tässä annoin ohjeita hälyttimen ongelmiin, varsinkaan kun sireenissä ei ole akkuja.
Jep, kyselin tosiaan vähän molemmista, että onko tuo hälyttely mahdollisesti yhteydessä akun tyhjenemiseen. En edes tiennyt että sireenillä on omat patterit varmistuksena. Joku sitä akkua purkaa mutta mikä. Taidan seuraavaksi käydä popit läpi, uusi soitin, vahvistin, ehkä vika löytyy sieltä. Jokseenkin turhauttavaa käynnistää auto joka aamu kaapeleilla. Ja vielä akulla jonka vaihdoin uuteen, kun luulin sen olevan lopussa. :evil:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Eihän sulla ole vahvarin ohjaus jatkuvasti aktiivisena ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

9-5T kirjoitti:
Jonni Peura kirjoitti:että onko tuo hälyttely mahdollisesti yhteydessä akun tyhjenemiseen.
Kyllä yleinen ongelma 9-5:ssa(sama sireeni kuin 9-3:ssa)
Ok, pitääpä tutkia hälytintä tarkemmin. Oli hyvä vinkki tuo että lukitsee oven avaimella, ei tarvi pelätä jälleen yhtä herätystä ensi yönä. Tietenkin varsinainen vika pitää selvittää, jos viikonloppuna tutkisi asiaa kunnolla.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

vesa67 kirjoitti:Eihän sulla ole vahvarin ohjaus jatkuvasti aktiivisena ?
Ei pitäisi olla... Se kyllä söisi akun tyhjäksi melko nopeasti? Mutta tämä akun tyhjeneminen ei ole vaivannut näin pahana koko aikaa kun vahvistin on ollut kytkettynä. Tyhjeneminen on pahentunut aika radikaalisti viimeisen viikon aikana, ja samalla kuvaan tuli tuo itsekseen hälyttely.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

9-5T kirjoitti:Eiii, ongelma johtuu auton akusta ei hälyttimen paristosta, älä tee hälylle mitään.
Näinhän sen täytyy olla, nyt menee jakeluun... Eipä lähtenyt duunista lähtiessäni käymään ilman lisävirtaa, nopeasti kyllä akku tyhjenee. Juuri ja juuri jaksoi starttia pyörittää kyllä mutta melko hengetön. Sitten kun sain auton lisäakulla käymään niin CHECK ENGINE valo syttyi.... :twisted: Sammui tosin noin 2 minuutin ajon jälkeen. Auto toimi täysin normaalisti matkan kotiin (35km).

Oon nyt useamman kerran joutunu käynnistelemään lisäakku + kaapelit- yhdistelmällä, voiko tuo aiheuttaa jotain vahinkoa moottorinohjauksessa tms? Hyvä lähteä nyt kyselemään, kun vahinko luultavasti sitten jo tapahtunut...

Paska homma että Saab saattaa mennä konkurssiin, mutta enpä arvannu että se vaikuttaisi heti vanhoihinkin saabeihin... hehheh.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Mimmi kirjoitti:Hälyttimen sireeni rupeaa huutamaan akkujännitteen laskiessa tietyn rajan alapuolelle.
Tarkista akku (lataa se erillisellä laturilla täyteen) ja mittaa lataus.
Kiitti, täytyy kokeilla...
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
ballantine
"Aero"
Viestit: 426
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja ballantine »

Mimmi kirjoitti:Kyseessä on femma, jonka sireeni EI OLE näkyvässä paikassa ja sen irrotus vaatii pyörän irrotuksen.
Niin? Tämä on OG9-3 -osasto ja sellainen on kysyjän autokin, jossa sireeni ei ole paljoa sen näkyvämmässä paikassa kuin 9-5:ssakaan eikä irtoa 9-3:stakaan kovin helposti ilman pyörän irrotusta, enkä toisin tainnut missään kohtaa väittääkään. Mutta samapa se missä se on kun ei vika kerran siinä ole.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Perjantaina tuli ajettua vähän pidempi lenkki (n. 500km), ja ilmeisesti akku latautui sen verran täyteen että lähti tänään aamulla käymään ilman apuvirtaa. Normaalisti ajan päivässä yhteensä n. 70km työmatkat ja akku lähes tyhjä joka aamu. Voiko olla niin että laturi ei ehdi ladata akkua riittävästi näillä "normaaliajoilla"?
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

Oon tsekannu latausjännitteen joka oli 14.5 eli normaali. Siitä päätellen laturi olisi kunnossa. Täytyykin laittaa akku lataukseen. Akkulaturi löytyy mutta perhana kun ei ole jatkojohtoa. Lämitystolppa kyllä on mutta ajastimella joten en saa yhtämittaista latausta. No, kai se täytyy käydä siirtämässä ajastinta tunnin välein. :?

E: Ratkaisin ongelman ajamalla auton kylmästi parkkikselta oven eteen. :mrgreen:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
jack the ripper
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2009 11:50

Re: Akku tyhjenee ja hälytin huutaa

Viesti Kirjoittaja jack the ripper »

Jonni Peura kirjoitti:Ongelma joka on pahentunut koko ajan tässä muutaman viikon sisällä. Jostain syystä akku purkautuu jo yön aikana niin tyhjäksi että aamuisin saab ei lähde käymään ilman latausta/apuvirtaa. Laturi tuntuisi olevan kunnossa, parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen pyörittää starttia taas ihan normaalisti. Latausjännitettä en ole vielä mitannut, varmaankin tänään mittaan. Akkuhan on melkein uusi.

Toinen ongelma joka mahdollisesti johtuu akun tyhjenemisestä on hälyttimen käynnistyminen itsestään. Parina viime yönä olen noussut kello kolme sammuttamaan sitä. Todellakin perseestä - varmasti naapurienkin mielestä. Pakko saada hälytin kytkettyä pois päältä, onnistuuko muutoin kuin poistamalla sulakkeen? Onko hälyttimellä edes omaa sulaketta?

Olisin todella kiitollinen jos osaisitte neuvoa!

E: Latausjännite mitattu, se oli 14.5

Joo eiköhän ongelma korjaannu ku ostat uuden akun ja jos saabissa ei ole originaali radio on virta koko ajan päällä mutta eipä hätä siihenkin on olemassa ratkaisu asentaa toinen akku peräkonttiin ja tuolta puljusta siihen välille osa ja ehkä siihen vois liittää sen hälyttimen niin ei menis uus akku pilalle
http://www.autostudio.fi/product_info.p ... ts_id=2065

Oma kokemus akuista on se kun kerran tilttaa niin ei se enään ole luotettava
se todennäköisesti menee uudestaankin tyhjäksi
Vastaa Viestiin