Käyttöhihnan vaihdosta
Käyttöhihnan vaihdosta
Moro,
Nyt kun olen ollut saab:isti jo reilun kuukauden, olen ruvennut miettimään käyttöhihnan ja rullien vaihtoa.
Autoni on siis 235tkm, 9-3, 2.0t, -01.
Ostaessani autoa autoliikkeellä ei ollut tietoa onko hihna, rullat ja kiristin vaihdettu.
(Muuten on kyllä huolto- ja remottikuitteja mm.kansiremontti 212tkm...)
Voiko tätä päätellä / todeta jostain, vai kannattaisiko minun ajaa suoraan huoltoon ja vaihdattaa osat?
Nyt kun olen ollut saab:isti jo reilun kuukauden, olen ruvennut miettimään käyttöhihnan ja rullien vaihtoa.
Autoni on siis 235tkm, 9-3, 2.0t, -01.
Ostaessani autoa autoliikkeellä ei ollut tietoa onko hihna, rullat ja kiristin vaihdettu.
(Muuten on kyllä huolto- ja remottikuitteja mm.kansiremontti 212tkm...)
Voiko tätä päätellä / todeta jostain, vai kannattaisiko minun ajaa suoraan huoltoon ja vaihdattaa osat?
Saab 9-5 Aero Wagon -04
-
- "Hölösuu"
Re: Käyttöhihnan vaihdosta
Joskus on ko hihnan ja rullien vaihto merkattu ihan huoltokirjaan muttei läheskään aina. Joidenkin ohjeiden mukaan tulisi vaihtaa 110/220tkm huollossa. Omalla kohdalla niin ei ole koskaan käynyt.
Kannattaa ihan silmämääräisesti kattoa miltä se hihna näyttää (halkeamia/rispaantunut) ja koneen käydessä kuulostella kuuluuko niistä rullista ylimääräistä ääntä. Muuten aika vaikea todeta irroittamatta hihnaa ja rullia. Itsellä tosin katkennut täysin "hyvännäköinen" hihna ilman ääntäviä rullia kesken ajon. Lienee ollut tarvikemateriaalia.
Ja sen verta varoituksen sanaa että jos tarvikkeena haet rullat esim Motonetistä, niin tarkista että ovat edes liki samaa kokoa halkaisijaltaan.
Kannattaa ihan silmämääräisesti kattoa miltä se hihna näyttää (halkeamia/rispaantunut) ja koneen käydessä kuulostella kuuluuko niistä rullista ylimääräistä ääntä. Muuten aika vaikea todeta irroittamatta hihnaa ja rullia. Itsellä tosin katkennut täysin "hyvännäköinen" hihna ilman ääntäviä rullia kesken ajon. Lienee ollut tarvikemateriaalia.
Ja sen verta varoituksen sanaa että jos tarvikkeena haet rullat esim Motonetistä, niin tarkista että ovat edes liki samaa kokoa halkaisijaltaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Jep,
Kiitos tiedoista, hihna näyttää silmämääräisesti ihan ok:lta ja käydessä kuuluu pientä "hankausääntä", vaikea sanoa onko normaalia hihnan ääntä vai onko rullat huonossa kunnossa...
Kiitos tiedoista, hihna näyttää silmämääräisesti ihan ok:lta ja käydessä kuuluu pientä "hankausääntä", vaikea sanoa onko normaalia hihnan ääntä vai onko rullat huonossa kunnossa...
Saab 9-5 Aero Wagon -04
Mitä liikkeessä velottavat suurinpiirtein operaatiosta (hihna ja rullat mukaan lukien) ?
Ja mikä tää juttu on kun jotkut puhuvat pitkästä ja lyhyestä hihnasta?
Ja mikä tää juttu on kun jotkut puhuvat pitkästä ja lyhyestä hihnasta?
Joissakin koneissa on keskellä taittopyörä ja osassa ei, noihin tarvitaan erimittainen hihna. Haulla varmaan löytyy kuva hihnoista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Joo tosiaan toi kustannuspuoli kiinnostaa muakin, onko kokemuksia?
Saab 9-5 Aero Wagon -04
ja taas löytyy haulla tarinaa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... ilit=hihna*
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Linkin takana olevassa kuvassa on lyhyt hihna ja pitkässä tulee keskelle yksi taittopyörä lisää jolloin hihna tekee M-kirjaimen mallisen lenkin. Jos siis konepellin alla hihnan yläosan reitti näyttää samalta kuin kuvassa, tarvitset lyhyen hihnan, muutoin pitkän 

Oli: OG9-3 2.0t 2003