9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Terve, vaihdoin polttoainesuodattimen, jonka jälkeen auto pysähtyi tallin ovelle eikä moottori käynnisty enää.
-startti pyörii
-dieseliä on
-auto kävi mainiosti juuri ennen suodattimen vaihtoa
-akussa on apuvirtaa
-pumppu on uusittu
Olen yrittänyt ilmata avaamalla suuttimille meneviä putkia yksi kerrallaan kaverin startatessa. Ekasta putkesta tuli tavaraa, muista ei. Eikä auta. Pari kertaa on luvannut kolmen tunnin aikana, mutta ei sen enempää.
WISsistä en ole löytänyt ohjeita ilmaamiseen, tietäisikö joku miten asia pitää hoitaa?
auto on allekirjoituksen mukainen Saab VP44-pumpulla.
-startti pyörii
-dieseliä on
-auto kävi mainiosti juuri ennen suodattimen vaihtoa
-akussa on apuvirtaa
-pumppu on uusittu
Olen yrittänyt ilmata avaamalla suuttimille meneviä putkia yksi kerrallaan kaverin startatessa. Ekasta putkesta tuli tavaraa, muista ei. Eikä auta. Pari kertaa on luvannut kolmen tunnin aikana, mutta ei sen enempää.
WISsistä en ole löytänyt ohjeita ilmaamiseen, tietäisikö joku miten asia pitää hoitaa?
auto on allekirjoituksen mukainen Saab VP44-pumpulla.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Ford Bronco II -88
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
VP44:n tietämillä on polttoaineputkessa samantapainen venttiili kuin renkaassakin. Siitä runsaasti imua, jolloin ilma poistuu. Minun aikanani suodatinta vaihtaessa muistaakseni lähti käyntiin ilman ilmausta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Pienimuotoinen tarkistus tässä asian liittyvässä asiassa, kun eikös noissa VP44 PSG5:ssä sekä VP44 PSG15:ssa ole sähkökäyttöinen polttoainepumppu tankissa, joka siis mahdollistaa dieselin pumppauksen, kun virta avainta käännetään?
Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Terve Kimmo! Sun vanha kiesihän toi on, onko sulla ehdotusta millä sitä imua saisi siihen siten tiiviisti ettei sitä pääsisi takaisin sisään? Siellä sisällä tuntuisi olevan alipaine.
Yritin tollasella käsipumpulla ja polttoainetta tuli ulos ainakin litra, mutta samalla taisi mennä ilmaa sisään kun se liitin oli sellainen vähän falskaava renkaantäyttöliitin.
Mikä olisi hyvä kotikonsti imun aikaansaamiseen? kompura löytyy mutta liittimet on vähän huonoja.
Yritin tollasella käsipumpulla ja polttoainetta tuli ulos ainakin litra, mutta samalla taisi mennä ilmaa sisään kun se liitin oli sellainen vähän falskaava renkaantäyttöliitin.
Mikä olisi hyvä kotikonsti imun aikaansaamiseen? kompura löytyy mutta liittimet on vähän huonoja.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Ford Bronco II -88
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Yksi pieni varoituksen sana sitten, että VP44:ssa kun on ohjainlaite tuossa pumpun päällä niin se sitten ylikuumenee todella helposti ja voin näin käräyttää ohjainlaitteen, koska naftan pitäisi toimia jäähdytyksenä ohjainlaitteelle, mutta ilma ei sitä tee. Joten malttia niiden sahaamisien(starttauksien) kanssa.tolonen kirjoitti:Terve Kimmo! Sun vanha kiesihän toi on, onko sulla ehdotusta millä sitä imua saisi siihen siten tiiviisti ettei sitä pääsisi takaisin sisään? Siellä sisällä tuntuisi olevan alipaine.
Yritin tollasella käsipumpulla ja polttoainetta tuli ulos ainakin litra, mutta samalla taisi mennä ilmaa sisään kun se liitin oli sellainen vähän falskaava renkaantäyttöliitin.
Mikä olisi hyvä kotikonsti imun aikaansaamiseen? kompura löytyy mutta liittimet on vähän huonoja.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Tolla tavalla tein, mutta hyyty n. 15 sekunnin päästä käynnistyksestä, sitten tietysti sahailtiin mut suht maltilla, toivottavasti en tuhonnu sitä ohjainyksikköä siinä...Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Ford Bronco II -88
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Ethän koskenut kaasuun?tolonen kirjoitti:Tolla tavalla tein, mutta hyyty n. 15 sekunnin päästä käynnistyksestä, sitten tietysti sahailtiin mut suht maltilla, toivottavasti en tuhonnu sitä ohjainyksikköä siinä...Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Paineilmakäyttöinen jarrujen ilmauslaite. Ko. pömpeli toimii siis pelkästään paineilmalla ja saa aikaan kunnon imun siinä olevaan letkuun. Laitteessa on myös pieni säiliö, johon neste kertyy eikä roisku pitkin tallia. Aikaisemmin ainakin hinta pyöri lähempänä satasta kuin viittäkymppiä eli yhtä ilmausta varten hieman hinnakas. Toisaalta jos joskus vaihtaa itse jarrunesteet niin sitten tuo kannattaa hankkia.tolonen kirjoitti:Mikä olisi hyvä kotikonsti imun aikaansaamiseen? kompura löytyy mutta liittimet on vähän huonoja.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Ei taida diisseleissä olla pumppua tankin puolella. Onko jollain faktatietoa?Pienimuotoinen tarkistus tässä asian liittyvässä asiassa, kun eikös noissa VP44 PSG5:ssä sekä VP44 PSG15:ssa ole sähkökäyttöinen polttoainepumppu tankissa, joka siis mahdollistaa dieselin pumppauksen, kun virta avainta käännetään?
Eikös tuon pitäisi ilmata itte ittensä? Tietysti jos on pelit ja vehkeet niin kannattaa ilmaus suorittaa. Säästää starttia ym laitteita. Itellä on käynnistynyt aina ilman erillistä ilmausta.Olen yrittänyt ilmata avaamalla suuttimille meneviä putkia yksi kerrallaan kaverin startatessa. Ekasta putkesta tuli tavaraa, muista ei. Eikä auta. Pari kertaa on luvannut kolmen tunnin aikana, mutta ei sen enempää.
Tuo on outoa että naftaa ei tullut kuin yhdestä putkesta Onko PA-suodatin kunnolla ja ettei höri sieltä ilmaa järjestelmään?
Mielestäni olet ilmannut oikein.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Uusi päivä ja uusin voimin, kohta ilmaan uudella jarrujenilmauspumpulla ja tsekkaan systeemit uudelleen jos ei auta.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Ford Bronco II -88
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Jes. Auto käy taas!
Vika piili ilmeisesti nimenomaan siellä suodatinrasian tiiviydessä. Avasin paketin uudestaan ja kokosin kuten aiemminkin ja laitoin naftaa täyteen. Se tiivisterengas oli alunperin hieman soikea, eikä asettunut täydellisesti paikoilleen ruuvia kiristettäessä. Toisella kerralla ilmeisesti onnistui, sillä ilmaus tapahtui alta aikayksikön. Silmin sitä ei pysty näkemään enää siinä vaiheessa kun alkaa kantta ruuvaamaan kiinni.
Ilmauksen suoritin Motonetin JWL Air-Boy jarrujen ilmauspumpulla( paineilma), johon liitin suoraan ilman mitään letkukiristimiä tms. IKH:n irtona myytävän (Motonetista) renkaantäyttöliittimen.
Kiinnitys pumpun yhteydessä olevaan venttiiliin, homma ei falskannut yhtään ja pumppukin tuntuu yllättävän kelpo tekeleeltä ko. hommaan yms. ilmaukseen.
Kiitoksia tuesta!
Vika piili ilmeisesti nimenomaan siellä suodatinrasian tiiviydessä. Avasin paketin uudestaan ja kokosin kuten aiemminkin ja laitoin naftaa täyteen. Se tiivisterengas oli alunperin hieman soikea, eikä asettunut täydellisesti paikoilleen ruuvia kiristettäessä. Toisella kerralla ilmeisesti onnistui, sillä ilmaus tapahtui alta aikayksikön. Silmin sitä ei pysty näkemään enää siinä vaiheessa kun alkaa kantta ruuvaamaan kiinni.
Ilmauksen suoritin Motonetin JWL Air-Boy jarrujen ilmauspumpulla( paineilma), johon liitin suoraan ilman mitään letkukiristimiä tms. IKH:n irtona myytävän (Motonetista) renkaantäyttöliittimen.
Kiinnitys pumpun yhteydessä olevaan venttiiliin, homma ei falskannut yhtään ja pumppukin tuntuu yllättävän kelpo tekeleeltä ko. hommaan yms. ilmaukseen.
Kiitoksia tuesta!
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Ford Bronco II -88
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Yleensä lähtee kotona ja huollossa yskimättä lyhyellä sahauksella tulille, kun muistaa täyttää sen suodattimen kipon.
Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus
Vanha ketju tiedän..mutta miksi ei saisi kaasuun koskea?Turbo16 kirjoitti: ↑Pe Maalis 20, 2009 19:19Ethän koskenut kaasuun?tolonen kirjoitti:Tolla tavalla tein, mutta hyyty n. 15 sekunnin päästä käynnistyksestä, sitten tietysti sahailtiin mut suht maltilla, toivottavasti en tuhonnu sitä ohjainyksikköä siinä...Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
Silloinhan pumppu tuottaa maksimi virtauksen