9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja tolonen »

Terve, vaihdoin polttoainesuodattimen, jonka jälkeen auto pysähtyi tallin ovelle eikä moottori käynnisty enää.
-startti pyörii
-dieseliä on
-auto kävi mainiosti juuri ennen suodattimen vaihtoa
-akussa on apuvirtaa
-pumppu on uusittu

Olen yrittänyt ilmata avaamalla suuttimille meneviä putkia yksi kerrallaan kaverin startatessa. Ekasta putkesta tuli tavaraa, muista ei. Eikä auta. Pari kertaa on luvannut kolmen tunnin aikana, mutta ei sen enempää.

WISsistä en ole löytänyt ohjeita ilmaamiseen, tietäisikö joku miten asia pitää hoitaa?

auto on allekirjoituksen mukainen Saab VP44-pumpulla.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja suorsa »

VP44:n tietämillä on polttoaineputkessa samantapainen venttiili kuin renkaassakin. Siitä runsaasti imua, jolloin ilma poistuu. Minun aikanani suodatinta vaihtaessa muistaakseni lähti käyntiin ilman ilmausta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Pienimuotoinen tarkistus tässä asian liittyvässä asiassa, kun eikös noissa VP44 PSG5:ssä sekä VP44 PSG15:ssa ole sähkökäyttöinen polttoainepumppu tankissa, joka siis mahdollistaa dieselin pumppauksen, kun virta avainta käännetään?

Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja tolonen »

Terve Kimmo! Sun vanha kiesihän toi on, onko sulla ehdotusta millä sitä imua saisi siihen siten tiiviisti ettei sitä pääsisi takaisin sisään? Siellä sisällä tuntuisi olevan alipaine.

Yritin tollasella käsipumpulla ja polttoainetta tuli ulos ainakin litra, mutta samalla taisi mennä ilmaa sisään kun se liitin oli sellainen vähän falskaava renkaantäyttöliitin.

Mikä olisi hyvä kotikonsti imun aikaansaamiseen? kompura löytyy mutta liittimet on vähän huonoja.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tolonen kirjoitti:Terve Kimmo! Sun vanha kiesihän toi on, onko sulla ehdotusta millä sitä imua saisi siihen siten tiiviisti ettei sitä pääsisi takaisin sisään? Siellä sisällä tuntuisi olevan alipaine.

Yritin tollasella käsipumpulla ja polttoainetta tuli ulos ainakin litra, mutta samalla taisi mennä ilmaa sisään kun se liitin oli sellainen vähän falskaava renkaantäyttöliitin.

Mikä olisi hyvä kotikonsti imun aikaansaamiseen? kompura löytyy mutta liittimet on vähän huonoja.
Yksi pieni varoituksen sana sitten, että VP44:ssa kun on ohjainlaite tuossa pumpun päällä niin se sitten ylikuumenee todella helposti ja voin näin käräyttää ohjainlaitteen, koska naftan pitäisi toimia jäähdytyksenä ohjainlaitteelle, mutta ilma ei sitä tee. Joten malttia niiden sahaamisien(starttauksien) kanssa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja tolonen »

Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
Tolla tavalla tein, mutta hyyty n. 15 sekunnin päästä käynnistyksestä, sitten tietysti sahailtiin mut suht maltilla, toivottavasti en tuhonnu sitä ohjainyksikköä siinä...
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

tolonen kirjoitti:
Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
Tolla tavalla tein, mutta hyyty n. 15 sekunnin päästä käynnistyksestä, sitten tietysti sahailtiin mut suht maltilla, toivottavasti en tuhonnu sitä ohjainyksikköä siinä...
Ethän koskenut kaasuun?
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja suorsa »

tolonen kirjoitti:Mikä olisi hyvä kotikonsti imun aikaansaamiseen? kompura löytyy mutta liittimet on vähän huonoja.
Paineilmakäyttöinen jarrujen ilmauslaite. Ko. pömpeli toimii siis pelkästään paineilmalla ja saa aikaan kunnon imun siinä olevaan letkuun. Laitteessa on myös pieni säiliö, johon neste kertyy eikä roisku pitkin tallia. Aikaisemmin ainakin hinta pyöri lähempänä satasta kuin viittäkymppiä eli yhtä ilmausta varten hieman hinnakas. Toisaalta jos joskus vaihtaa itse jarrunesteet niin sitten tuo kannattaa hankkia.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Mike Hunt
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Marras 30, 2005 19:20
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja Mike Hunt »

Pienimuotoinen tarkistus tässä asian liittyvässä asiassa, kun eikös noissa VP44 PSG5:ssä sekä VP44 PSG15:ssa ole sähkökäyttöinen polttoainepumppu tankissa, joka siis mahdollistaa dieselin pumppauksen, kun virta avainta käännetään?
Ei taida diisseleissä olla pumppua tankin puolella. Onko jollain faktatietoa?

Olen yrittänyt ilmata avaamalla suuttimille meneviä putkia yksi kerrallaan kaverin startatessa. Ekasta putkesta tuli tavaraa, muista ei. Eikä auta. Pari kertaa on luvannut kolmen tunnin aikana, mutta ei sen enempää.
Eikös tuon pitäisi ilmata itte ittensä? Tietysti jos on pelit ja vehkeet niin kannattaa ilmaus suorittaa. Säästää starttia ym laitteita. Itellä on käynnistynyt aina ilman erillistä ilmausta.

Tuo on outoa että naftaa ei tullut kuin yhdestä putkesta 8O Onko PA-suodatin kunnolla ja ettei höri sieltä ilmaa järjestelmään?

Mielestäni olet ilmannut oikein.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja tolonen »

Uusi päivä ja uusin voimin, kohta ilmaan uudella jarrujenilmauspumpulla ja tsekkaan systeemit uudelleen jos ei auta.
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
tolonen
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:46

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja tolonen »

Jes. Auto käy taas!

Vika piili ilmeisesti nimenomaan siellä suodatinrasian tiiviydessä. Avasin paketin uudestaan ja kokosin kuten aiemminkin ja laitoin naftaa täyteen. Se tiivisterengas oli alunperin hieman soikea, eikä asettunut täydellisesti paikoilleen ruuvia kiristettäessä. Toisella kerralla ilmeisesti onnistui, sillä ilmaus tapahtui alta aikayksikön. Silmin sitä ei pysty näkemään enää siinä vaiheessa kun alkaa kantta ruuvaamaan kiinni.

Ilmauksen suoritin Motonetin JWL Air-Boy jarrujen ilmauspumpulla( paineilma), johon liitin suoraan ilman mitään letkukiristimiä tms. IKH:n irtona myytävän (Motonetista) renkaantäyttöliittimen.
Kiinnitys pumpun yhteydessä olevaan venttiiliin, homma ei falskannut yhtään ja pumppukin tuntuu yllättävän kelpo tekeleeltä ko. hommaan yms. ilmaukseen.

Kiitoksia tuesta!
Saab 9-3 2.2 TiD -00
Ford Bronco II -88
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Yleensä lähtee kotona ja huollossa yskimättä lyhyellä sahauksella tulille, kun muistaa täyttää sen suodattimen kipon.
saab96v60
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Marras 18, 2016 15:49

Re: 9-3 tid: Polttoainejärjestelmän ilmaus

Viesti Kirjoittaja saab96v60 »

Turbo16 kirjoitti:
Pe Maalis 20, 2009 19:19
tolonen kirjoitti:
Itse olen vaihtanut aina suodattimen niin, että suodattimen "ämpäri" täyteen naftaa ja kabiinissa pari kertaa kääntänyt virta-avainta "virrat päälle-pois" periaatteella ja hyvin on lähtenyt käyntiin aina.
Tolla tavalla tein, mutta hyyty n. 15 sekunnin päästä käynnistyksestä, sitten tietysti sahailtiin mut suht maltilla, toivottavasti en tuhonnu sitä ohjainyksikköä siinä...
Ethän koskenut kaasuun?
Vanha ketju tiedän..mutta miksi ei saisi kaasuun koskea?
Silloinhan pumppu tuottaa maksimi virtauksen 🤔
Vastaa Viestiin