NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
agapemissio
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
Paikkakunta: Helsinki

NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja agapemissio »

Teitä tiedonhaluisena tervehtien!

Mikä voi termostaatin vaihdossa mennä vikaan?

Tarinani on tämä:

Käytin autoani (NG 900S -96 vapari) katsastuksessa, päästömittaus vei hieman aikaa (mutta hyväksyttiin) kun moottori lämpeni aavistuksen hitaasti eli termostaatin vaihto oli edessä,olihan lämpömittari hieman "roikkunut" klo 8 ja klo 9 välissä jo hetken.

No,hain Motonetistä termostaatin,vein auton termostaatin ja glykolin kera korjaamolle ja kun hain auton niin olinpas tyytyväinen kun lämmöt nousi klo 9 pintaan nopeasti taajamanopeuksilla.

Mutta,pitihän se vielä todeta motarilla eli kohti Porvoota ja katso: lämmöt olikin kohta punasella ja SIDiki kilkutteli huutomerkki/kolmion kans liian lämpimästä nesteestä ja flekti luonnollisesti oli toiminnassa.

Auto tien sivuun tyhjäkäynnille ja kabiiniin puhallus kuumalle ni lämmöt laski n. klo 9-10 kieppeille.

Taajamanopeuksissa lämmöt pysyy klo 9 kohdalla kun lämmityksen vipu on kuumalla mutta kun on tuo kesäkin tulossa ni lämmityksen vivun asento on enemmänki siellä sinisellä...

Ilmastointia ei ole,ihan perinteinen manuaalisäätöinen lämmitys/viilennys, paisuntasäiliön korkkikin on uusi eli paineet pitäis olla kohdillaan.

Eli,voiko termostaatin asentaa väärin? Vesipumppu? Viallinen uusi termostaatti? Ilmaakin voi tietty olla mutta moottoria käytettiin lämpimänä paisuntasäiliön korkki auki ja kierroksillakin,mene sitten ja tiedä... Ennen ei ollu muuta ongelmaa lämpöjen kans ku hitaahko lämpeneminen,nyt tää...

Onko kohtalontovereita? Kommentteja/mielipiteitä vastaanotetaan...

-petri
9-3 SS 2.0t -03
agapemissio@gmail.com
050-3324049
Klubin jäsen #4753
mvuorinen
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 09:58
Paikkakunta: Mikkeli

Re: NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja mvuorinen »

Joo mulla nousi talvikäytössä lämmöt reilusti yli normaalin ja sitten huomasin auton laskevan alleen... eli oli jäähdyttimen kenno vasemmasta alanurkastaan paskana. Nyt jäähdytystehoa jopa liikaa ainaskin talvikeleille = lämpenee hitaasti. Niin ja auto NG900S vm.94.
9-3 SC 2008
agapemissio
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja agapemissio »

En huomannut nesteen katoamista.

Hidasta lämpenemistä kyllä on jengin Saabien vaivana ollut (omassakin ennen tätä) mutta lämpöjen nousemista ei oo helposti löytynyt....


-petri
9-3 SS 2.0t -03
agapemissio@gmail.com
050-3324049
Klubin jäsen #4753
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Nämä tarviketermarithan on olleet monella epäsuosiossa . Alkuperäinen marmoritiskiltä ja vaihto uudestaan. Jos lämmöt toimii sen jälkeen niin notomettiin hakemaan rahat takaisin.
Sitä ennen voi tietty keittää sitä tarviketermaria kattilassa ja ihmetellä aukeaako se.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vesa67 kirjoitti:Nämä tarviketermarithan on olleet monella epäsuosiossa . Alkuperäinen marmoritiskiltä ja vaihto uudestaan. Jos lämmöt toimii sen jälkeen niin notomettiin hakemaan rahat takaisin.
Sitä ennen voi tietty keittää sitä tarviketermaria kattilassa ja ihmetellä aukeaako se.
Saabin/GM:n saksalaisten orkkistermareiden hajoamisista lienee jo juttuja tarpeeksi. Itse epäilen että hajonnut "Motonetin" termari olikin yllättäen saksalainen, eli sama kuin marmoritiskiltä ostettu (mikälie Motorad tms).
Ranskalainen Colorstat toimii Saabissa hyvin.
Viimeksi muokannut ng900aero, La Maalis 28, 2009 19:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
agapemissio
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja agapemissio »

Oorait. Mikä taho myy tuota Colorstatia,oli niin hyvä myyntipuhe että kokeilla täytyy...? Onko termostaatti ylipäänsä mahdollista asentaa väärin? Vai onko ensimmäinen veikkaus toimimaton termostaatti? Mikä on sen metallisen "irtonaisen hilun" merkitys termostaatissa? Ihan kuin oisin sen jonkulaiseksi "venttiiliksi" havainnu muotoiltavan,ton termostaatin "hilun" toinen pää oli sellanen kartiopinta joka painuessaan termostaatin runkoa vasten (nesteen virtaus?) tukki muodollaan sen pienen reiän,"hilun" toinen pää oli t-muotoiltu joka esti sitä tulemasta reiän läpi...? Onko sillä reiällä/"hilulla" paikkaa,siis reikä tiettyyn kohtaan?


-p
9-3 SS 2.0t -03
agapemissio@gmail.com
050-3324049
Klubin jäsen #4753
agapemissio
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja agapemissio »

Nyt on Calorstat hankittu,AD-VaraosaMaailmasta 11.90e. Toivottavasti vika on tuossa edellisessä termostaatissa,ei jaksais sitä "korjaamolle-korjaamolta" -showta kun eihän tuon termostaatin vaihtaminen mikään iso työ ole. Vaihtaisin itse jos olis suotuisammat kelit ulkoaktiviteettiin/parkkiksella nyhräämiseen...


-p
9-3 SS 2.0t -03
agapemissio@gmail.com
050-3324049
Klubin jäsen #4753
agapemissio
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Maalis 29, 2008 17:36
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 900 S -96 Moottorin lämmöt nousee

Viesti Kirjoittaja agapemissio »

Viallinenhan se termostaatti oli,tuo Calorstat tuntuu toimivan hyvin,lämmöt on klo 9 kohdalla.


-petri
9-3 SS 2.0t -03
agapemissio@gmail.com
050-3324049
Klubin jäsen #4753
Vastaa Viestiin