Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Minulla on saab 9-3 2.0t mallia BUSINESS SONIC . Onko tämä se matalapaine turbo vai ei ? Minkälaiset on matalapaineturbon ahtopaineet ja mitkä on ihan normiturbo versiossa?????
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Ehkä helpoin tapa päätellä, jos mittaristossa (lämpömittarin ja bensamittarin yläpuolella) on ahtopainemittari, kyseessä on täyspaine, jollei ole, niin matalapaine.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Jos oikein muistan matalapaineturbon paineiksi ilmoitetaan jossain ohjekirjan syövereissä 0,4 bar. Rekisteriotteen tehosta se selviää ainakin sen ollessa 110kw trionic 7 matalapaineessa ja 113kw pykälää vanhemmassa trionic 5 versiossa. Korjailkaa jos olen väärässä =)
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Täyspaineisen ahdot muistaakseni 0.8 ja stage 1 1.05.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Niin ja jos et ole jo asiaa tutkinut, niin ainoa ero matala- ja täyspaineessahan on softa, joten vajaapaineisesta saa äkkiä täyspaineisen tai ylikin
Pakoventtiilit myös taisivat olla erilaiset, ainakin joku täällä niin väitti, mutta tuosta ei kannata välittää.
Pakoventtiilit myös taisivat olla erilaiset, ainakin joku täällä niin väitti, mutta tuosta ei kannata välittää.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Siis onko turbo sama matalapaineisessa ja korkeapaineisessa ? Eli vaikka softa olisikin eri , niin eiköhän tuota painetta sais nostettua hukkaporttia säätämällä ja näin tehoa lisää .
Tämä on mulla ensimmäinen saab:i joten ei ole oikein tietoa näistä.
Tämä on mulla ensimmäinen saab:i joten ei ole oikein tietoa näistä.
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Hukkaportit voit unohtaa samantien. Softa säätää ja hukkaporttikokeilut vain haittaavat.
Eli virisoftaa kehiin.
Eli virisoftaa kehiin.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Koska "BUSINESS SONIC" ei minulle kerro juurikaan mitään vuosimallista, niin en osaa arvata onko T5 vai T7 kyseessä vaikka veikkaukseni olisi kovasti T7-puolella
Jos matalapaine ja T5 niin softan lisäksi tarvitaan myös magneettiventtiili letkuineen, muuten softalla ei ole mitää millä ohjata paineita
T7:ssahan on kaikki samat palikat oli sitten matalapaine tai täyspaine, eli softaa vain kehiin.
Ja koska kyseessä on elektroniikalla ohjattu ahtopaine, niin kannattaa ja PITÄÄ hoitaa kaikki tehonnostot softalla.
Bleedit, lisäjouset, rautalangat jne. voi jättää 80-luvun autoihin.
Jos matalapaine ja T5 niin softan lisäksi tarvitaan myös magneettiventtiili letkuineen, muuten softalla ei ole mitää millä ohjata paineita
T7:ssahan on kaikki samat palikat oli sitten matalapaine tai täyspaine, eli softaa vain kehiin.
Ja koska kyseessä on elektroniikalla ohjattu ahtopaine, niin kannattaa ja PITÄÄ hoitaa kaikki tehonnostot softalla.
Bleedit, lisäjouset, rautalangat jne. voi jättää 80-luvun autoihin.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Terve.
Uuden sairastuneen eka viesti.
Uusi Saabini on siis 9-3 2.0t se business. Rekisteröity marraskuussa -01 ja käsittääkseni vuosimalli -02. No joka tapauksessa se 110kw matalapaineturbo-versio. Mittarissa 140tkm eli sisäänajettu.
Aiheeseen: keväällä viimeistään pitää saada lisää tehoa. Nyt olen jo oppinut:
"T7:ssahan on kaikki samat palikat oli sitten matalapaine tai täyspaine, eli softaa vain kehiin"
ja softaa kattelinkin jo netistä. Vaikuttaa juuri sopivalta hinta-laatu suhteelta.
Miten käytännössä softa asennetaan?
Lisäksi samanikäisiä 9-3 omistavia pyydän kertomaan kokemuksiaan, niitä negatiivisia, jotta pystyy vähän varautumaan.
Kiitos jo tulevista tiedoista.
Uuden sairastuneen eka viesti.
Uusi Saabini on siis 9-3 2.0t se business. Rekisteröity marraskuussa -01 ja käsittääkseni vuosimalli -02. No joka tapauksessa se 110kw matalapaineturbo-versio. Mittarissa 140tkm eli sisäänajettu.
Aiheeseen: keväällä viimeistään pitää saada lisää tehoa. Nyt olen jo oppinut:
"T7:ssahan on kaikki samat palikat oli sitten matalapaine tai täyspaine, eli softaa vain kehiin"
ja softaa kattelinkin jo netistä. Vaikuttaa juuri sopivalta hinta-laatu suhteelta.
Miten käytännössä softa asennetaan?
Lisäksi samanikäisiä 9-3 omistavia pyydän kertomaan kokemuksiaan, niitä negatiivisia, jotta pystyy vähän varautumaan.
Kiitos jo tulevista tiedoista.
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Softa asennetaan ohjelmoimalla omaan purkkiin uusi ohjelma joka antaa enemmän tehoja, tai vaihtoehtoisesti hommaamalla valmiiksi ohjelmoitu tai joku muu mikä tahansa T7 purkki "aihioksi".
Ecuproject.com on hyvä osoite niille jotka haluavat tehdä ko. ohjelmointihomman itse eli mielenkiintoa ja taitoa riittää ohjelmointiin. Tai sitten voi pistää vaikka meikäläiselle YV asiasta.
Virifirmalle ei kannata stageista 1-3 maksaa 500-700e hintoja.
Ketjun aloittajan auto on muuten T7 ja on ohjelmoitu tietääkseni jo.
Ecuproject.com on hyvä osoite niille jotka haluavat tehdä ko. ohjelmointihomman itse eli mielenkiintoa ja taitoa riittää ohjelmointiin. Tai sitten voi pistää vaikka meikäläiselle YV asiasta.
Virifirmalle ei kannata stageista 1-3 maksaa 500-700e hintoja.
Ketjun aloittajan auto on muuten T7 ja on ohjelmoitu tietääkseni jo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Aaaa.
ei riitä taito ohjelmointiin. näkeehän sen jo kysymyksistäkin
tätä katselin: http://www.doc-power.com/index.php?page ... engine=584
ei riitä taito ohjelmointiin. näkeehän sen jo kysymyksistäkin
tätä katselin: http://www.doc-power.com/index.php?page ... engine=584
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Täältä saat vastaavan softan satasella. PPC yksikköä ei tosin tule, mutta en näe oikein sellaiselle tarvetta ja jotkut on onnistuneet sillä saamaan oman ecunsa mykäksikin jos on sopivasti esim. loppunut autosta akku kesken ohjelmoinnin. Toki ihan hyödyllinen pulikka jos jostain syystä haluaa välillä autoa vakioida (johon en kyllä näe mitään syytä).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
pidetään mielessä.
Re: Mistä tiedän onko tämä matalapaineturbo?
Siksi ohje käskeekin kytkemään auton laturiin ohjelmoinnin ajaksi, vie aikaa muistaakseni noin 40min. Siis se ohjelmointi, ei laturin kytkeminenPPC yksikköä ei tosin tule, mutta en näe oikein sellaiselle tarvetta ja jotkut on onnistuneet sillä saamaan oman ecunsa mykäksikin jos on sopivasti esim. loppunut autosta akku kesken ohjelmoinnin.
E: On tuosta vakioksi palauttamisen mahdollisuudesta ainakin se hyöty, että voi hyvällä omallatunnolla antaa vakiopelin vaihdossa autoliikkeelle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2