NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Eli tuollainen n. 325 000 ajettu NG 900 turbo olisi tiedossa, mutta koeajolla huomasin muutamia vikoja:

Matkanopeutta n. 90km/h 5-vaihteella ajaessa SID näyttää kulutukseksi 37l/100 km!!! voiko SID valehdella tai olla jotenkin hajalla, koska bensamittari ei kyllä siihen malliin tippunut, että kulutukset noissa lukemissa oikeasti olisivat? Lisäksi keskikulutus alkoi tippumaan koeajon mittaan ollen lopuksi "vain" 14l/100km.. lienee tuossa jotain mätää kuitenkin, eihän tuo voi pitää paikkaansa..

Sitten tälläinen, että matkanopeutta ajaessa kun nostaa jalan kaasulta vaihteen ollessa vitosella, alkaa jostain kuulumaan "kahiseva" ääni; kuin jotkin rattaat pomppisivat toisiaan vasten hetken ennen kuin saavat kunnolla kontaktia. Tämä huolestuttaa, koska tuttavani autossa laatikko piti juuri tuollaista meteliä, ja kohtahan se sitten jumittuikin täydellisesti; edes vaihde vapaalla ei autoa saanut liikutettua. Voisiko tässä olla jotain samaa vikaa? Myyjä väitti niitä imuääniksi :D

Lisäksi koneesta kuuluu ihme rallatus, voisiko nokkaketju (olettaen että 900NG:ssä sellainen on, en ole tutustunut tarkemmin) olisi kulunut?

Niin, ja kytkinkin kuulemma vaihdon tarpeessa olisi. Kuinka kallis remontti tehdä?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Jos ne todella imuääniä ovat, niin jotain on aika pahasti tukossa... Mulla ei mitään sellaista ääntä tosiaan kuulu, mutta sen sijaan kaikkia muita kolinoita ja natinoita. :lol:
Kulutushan toki riippuu aika monestakin eri asiasta, mutta mulla tossa 90km/h keskivauhdissa kulutus kuitenkin pysyttelee alle 8l/100km, joten jotain mätää tuntuisi olevan.

Kytkinremppa voi teetettynä maksaa aika sievoisia summia, koska siihen saa kuitenkin aikaa palamaan tuntitolkulla. Puhutaan siis sadoista euroista. Mutta ei ole käsittääkseni mikään paha rasti tehdä itse, jos vain tilat ja kalut löytyy. Kytkinpaketti esim. motonetistä 170€, kalliimpia ja parempiakin on olemassa.

Rallatus voi olla myös vesipumppu. Mulla se äänsi aikansa, kunnes sanoi sopimuksensa irti työmatkalla. Siitä sitten tulikin tuhansien eurojen remontti, mikä ei taas johtunut mitenkään vesipumpusta. :mrgreen: Pumpunkin vaihtaa itse, mutta teetettynä taisi ottaa reilun tunnin asennuspalkan sekä pumpun hinnan n. 50€. Moniurahihna menee samalla vaivalla vaihtoon, koska mulla se ainakin oli melko hapoilla jo tossa vaiheessa. Kunto kannattaa tarkistaa. Hihna maksaa kolmisenkymppiä motonetissä.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Minulla NG900:ssa kahisevaa ääntä piti vaihdelaatikon laakerit. Ääni oli todettavissa kaikilla vaihteilla, kun jalan nosti kaasulta ja painoi kytkimen pohjaan. Tämän vuoksi luulin ensin virheellisesti, että johtui kytkimestä.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Korteksi kirjoitti:Eli tuollainen n. 325 000 ajettu NG 900 turbo olisi tiedossa, mutta koeajolla huomasin muutamia vikoja:

Matkanopeutta n. 90km/h 5-vaihteella ajaessa SID näyttää kulutukseksi 37l/100 km!!! voiko SID valehdella tai olla jotenkin hajalla, koska bensamittari ei kyllä siihen malliin tippunut, että kulutukset noissa lukemissa oikeasti olisivat? Lisäksi keskikulutus alkoi tippumaan koeajon mittaan ollen lopuksi "vain" 14l/100km.. lienee tuossa jotain mätää kuitenkin, eihän tuo voi pitää paikkaansa..

Sitten tälläinen, että matkanopeutta ajaessa kun nostaa jalan kaasulta vaihteen ollessa vitosella, alkaa jostain kuulumaan "kahiseva" ääni; kuin jotkin rattaat pomppisivat toisiaan vasten hetken ennen kuin saavat kunnolla kontaktia.
Oiskohan myyjä nollannu sidin ennen koeajoa, meinaan silloin kulutuslukemat näyttää ens alkuun aika levottomilta ainakin jos auto käy paikoillaan vähänki pidempää.

Kahina moottorijarrutuksessa kyllä kuulostaa laatikkovialta, voi mennä vielä pitkäänki mutta kyllä se hinnassa ois huomioitava.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4567
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Taitaa SID:in pikseleitä puuttua sopivasti numeron vasemmasta laidasta että "8" näyttää "3":lta ja "7" "1":ltä. Ilmeisesti pilkkukin hukassa ... tuollainen kulutus heittäisi jo check engine valon hulluista lambda-arvoista.

Jos tuosta luotettavan käyttöauton haluaa niin noilla kilometreillä voi joutua päivittämään monenlaista hihnaa/ketjua/pyörää ja apulaitetta. Hinta ei ainakaan voi olla kova koska siinä tulee tuo remppariski mukana. Lisäksi vastaavia vaihtoehtoja on netti pullollaan.
Nokkaketjun venymän näkee osaava tekijä viidessä minuutissa kiristäjän asennosta, siinä voi olla rallatuksen syy.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Kiitoksia vastauksista!

SID:n näyttö ei ole hajalla ja kaikki pikselit kyllä käytössä, vaan silti kulutukset sen mukaan huitelevat tähtitieteellisissä lukemissa..

tsaarela, joo, itsekin epäilin kohinan syyksi laatikon laakeroinnin pettämistä.. Aika kalliiksi voi tulla ja kun pyyntöäkin on vielä reilusti päälle 2000e, niin taitaapi olla ainakin tonni ilmaa hinnassa tuon vikalistan perusteella.. Moottori sen sijaan tuntuu timmiltä ja vetää aivan h**vetin hyvin verrattuna entisiin autoihini, 2-vaihteella rengas vielä vahingossa tuppaa sutimaan mutkaan kiihdyttäessä..

Saabkuume on taas iskenyt. Ehkä tuo nyt ei sitten ole se oikea valinta, mutta joku Saabas se on kesäksi saatava. :D
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kyllä melkein jättäisin tuolla hintaa hankkimatta. Nuo kaikki ongelmakohdat kun korjaat, niin kymmeniä satoja euroja olet saanut palamaan, ja tässä vaiheessa auto onkin tullut jo kalliimmaksi kuin vastaava ilman vastaavia vikoja. :D
Mutta tinkaa vähän hintaa pois ja pistä samantien vähän timmimmät kytkin ja laatikko, niin ei tarvitse odotella ehjän kanssa sitä "hyvää tekosyytä päivittää vähän parempaan". :mrgreen:
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Se kulutusmittarihan EI kerro hetkellistä kulutusta vaan keskiarvon siitä mitä on kulunut edellisestä nollauksesta (tai siitä kun se nollaa itse itsensä jonkun kilometri määrän jälkeen). Ja jos auto käy tyhjäkäyntiä pihassa ja on juuri nollattu niin sinne sidiin ilmestyy muistaakseni 99l/100km, josta se sitten alkaa laskemaan kun lähtee koeajolle. Eli tuskin mitään vikaa siinä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kiitos.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Korteksi
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 17, 2009 10:45

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Korteksi »

Vai että sellainen systeemi SIDissä. Hyvä, että nyt tietää tuonkin. :)
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Azanovix kirjoitti:Kyllä melkein jättäisin tuolla hintaa hankkimatta. Nuo kaikki ongelmakohdat kun korjaat, niin kymmeniä satoja euroja olet saanut palamaan, ja tässä vaiheessa auto onkin tullut jo kalliimmaksi kuin vastaava ilman vastaavia vikoja. :D
Mutta tinkaa vähän hintaa pois ja pistä samantien vähän timmimmät kytkin ja laatikko, niin ei tarvitse odotella ehjän kanssa sitä "hyvää tekosyytä päivittää vähän parempaan". :mrgreen:
Jep, pelkästään lootaremppaan saattaa herkästi saada tonnin menemään (itsellä meni, kun tehtiin merkkihuollossa). Riippuu tietenkin, missä teettää tai onko mahdollista tehdä itse.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: NG 900:n ostoa harkitsemassa. Neuvoja kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

no jos paritonnia huutaa, niin eipä tuo paha ole, mikäli vaan koppa on hyvässä kunnossa. Ei näytä nettiautossa pahemmin noita myynnissä olevan, ja kaksi taisi olla alle kolmen.
Onneksi ei ole saanu omaa menemään kaupaksi, kun tulee se nyt toukokuun aikana otettua ajoon :mrgreen: juuri viimevkl aikana laittelin leimakuntoon. Ei puutu enään muuta kuin konsoli kiinni, ja ilmastointi täyteen(tosin ei vaikuttaisi leimaan :D )
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin