OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

WIS kehottaa ajamaan kattokotelon pystyyn ja viides kaari alas kun tarkistetaan hydrauliöljyn määrää. Vaan silloin ei pääsekään takaluukusta kurkkaamaan vaklausreiästä öljysäiliön pinnan korkeutta. Sen näkee jos nostaa koneiston paikaltaan mutta yritetäänpäs team buildingia sitä ennen ...

Jos joku on äskettäin täyttänyt tai tarkistanut säiliön tilanteen niin millähän kohtaa se öljynpinta on siellä kun katto on talviasennossa. Vaikuttaako tuo kattokotelon ylösajo pinnankorkeuteen siis ?
Näyttää olevan omassa sentti pohjalla eli epäilen että pitää mennä tilaamaan tuota spesiaaliöljyä marmoritiskiltä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minkälaisia fakiireja huoltomiehet oikein on, jos ne pystyy nestepinnan tarkastamaan tuolla tavalla :D

Näkeekö tuon nestepinnan takaselkänojan suksiluukusta?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Siinä suksiluukun alla takapaksin puolella on kaksi parin sentin reikää matossa ja runkopelleissä. Niistä kun toisesta näyttää valoa niin toisesta näkyy syvemmällä säiliö, mitta-asteikko ja melko kirkkaanvärinen neste säiliössä. Tuohon tilanteeseen päästäkseen mitään ei tarvi purkaa (vai oliko se lattiamaton reuna sittenkin tiellä...?).

Mutta kun WIS sanoo että ajetaan se kattokotelo ylös ja viides kaari alas niin takaluukku ei tietty voi olla auki. Siksipä ohjeissa on pumppuyksikkö otettu jo esille siinä vaiheessa.
Ja taas kerran: Miksi, oi miksi tarkistusta ei ole tehty mahdolliseksi siten että mitta-asteikko näyttää tilanteen kun katto on kiinni ja sinne kurkistureikään pääsee kurkkaamaan ??

Hetken jo ajattelin laittaa pojan makoilemaan takapaksiin ja raportoimaan pinnankorkeutta kun takaluukku on kiinni, vaan enpä sittenkään taida tehdä niin.

Syy miksi tähän ryhdyin oli se että katto-operaatioiden kanssa tuli SIDiin pingping ja viesti, joka kyllä uudelleen yrittämällä katosi. Muistelin että öljynpuute voi aiheuttaa tuollaista.

ps. Öljy tilattu Ruotsista, 24 eur pullo, melko hyvä litrahinta. Mutta riittänee melko pitkälle ajalle
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Öljyä on sitten lisätty noin 1,5 dl. Koneisto nousee kehyksineen 13mm pultit irrottamalla ja säiliön täyttö pienen korkin kautta.
Pinnankorkeus mikä näkyi kurkkausreiästä katon ollessa talviasennossa kertoo kyllä tilanteen. Eli kun pohjalla on sentin kerros jäljellä alkaa pumppu haukkomaan ilmaa kattoliikkeen ääripäässä ja tarvii lopussa pikkasen renkata edestakaisin.
Tuolle puolen litran pullolle tuli lopuksi 20e hintaa jäsenalennuksineen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Markus
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2009 06:11

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja Markus »

vesa67 kirjoitti:Öljyä on sitten lisätty noin 1,5 dl. Koneisto nousee kehyksineen 13mm pultit irrottamalla ja säiliön täyttö pienen korkin kautta.
Pinnankorkeus mikä näkyi kurkkausreiästä katon ollessa talviasennossa kertoo kyllä tilanteen. Eli kun pohjalla on sentin kerros jäljellä alkaa pumppu haukkomaan ilmaa kattoliikkeen ääripäässä ja tarvii lopussa pikkasen renkata edestakaisin.
Tuolle puolen litran pullolle tuli lopuksi 20e hintaa jäsenalennuksineen.
Missäs tämä kurkkausreikä siis oikein on? Olenko jo lähellä?! (katto ylhäällä)

Kuva

Kuva
Saab 9-3 Cabriolet, 2ltr turbo, aut.
Ford Falcon sedan, 4ltr, aut.
@ Brisbane, Australia
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Itsellä taitaa myös kai olla nesteet vähissä kun nostamisessa ja laskemisessa saa renkata edestakaisin ja välillä kuuluu pinpong ja softop failure tulee näyttöön. Lisäksi koko ajan kuuluu sellaista vinkunaa kun katto liikkuu,,, 8O :?:

Toivottavasti ei vakavampaa....
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Markus kirjoitti: Missäs tämä kurkkausreikä siis oikein on? Olenko jo lähellä?! (katto ylhäällä)
Juu mutta katsot väärällä puolella :)
Katso takakontin puolelta, suksiaukon keskilinjan vasemmalla puolella on kaksi 20 mm:n reikää verhoilussa (ja jos ei näy niin pitää vetää pari muovinastaa irti jotka pitää pohjamattoa paikallaan välilaipiota vasten).
Taskulampulla toisesta valoa sisään ja toisesta kurkkaat sisälle, vaalea säilö näkyy ja pintamerkit.

HMK: minulla piti myös kummaa jurinaa ja kurinaa ja nyt kun öljyä riittää niin ei pidä. Samoin katto laskeutuu tosi jämäkästi etulukituskynsien päälle ennenkuin pumppu lopettaa työntämisen.

Valitettavasti täytön jälkeen tallin lattialle on ilmestynyt pari läikkää hydrauliöljyä vasemman takarenkaan eteen. Joko ylitäytin sen, systeemi vuotaa vasemman työsylinterin kohdalta tai sitten säiliön korkki ei ole tiiviisti kiinni.
Korkki kun ei ole säiliön yläosassa vaan kyljessä öljypinnan alapuolella ja kun kyseessä on muovijengat säiliössä ja metallikierteinen tulppa niin ei kovin tiukkaan uskalla kiristää.

Harkitsen jo täyttöletkun vetoa tuolta tulpalta pikkasen ylemmäs saataville jos pitää alkaa täyttämään tiheään, ei huvittais noita työsylintereitä alkaa purkamaan ja korjailemaan ennenkuin on täys pakko.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Markus
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: To Huhti 30, 2009 06:11

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja Markus »

Kiitos, löytyi!
Saab 9-3 Cabriolet, 2ltr turbo, aut.
Ford Falcon sedan, 4ltr, aut.
@ Brisbane, Australia
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja HMK »

Kun oma auto oli Tampereella Saabilla näyttelyssä vuosi siten se oli siellä jalustan päällä takapää ylempänä kuin etupää. Silloin huomasin, että hydrauliikkaöljyä oli valunut maahan ihan kunnolla. En tiedä onko siellä jossain vuoto, mutta pitääpä käydä tilaamassa sitä öljyä kun oli osa kuitenkin valunut pois. Viime kesänä tuli ajettua niin vähän, että kattoakin käytin vain joitain kertoja ja silloin vielä toimi vähän paremmin kuin nyt.

Vesa67: Tosiaan minulla katto ei jaksa laskeutua etulukituksen päälle vaan se viimeinen vaihe jää pois.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja Firon »

Jaha.. katto jumahti melko heti avaamisen jälkeen... Hydraulinesteet minimitasossa. Moottori pitää surinaa vaan katto ei liiku.

Kenelläkään PK-seudulla oikeanlaista hydraulinestettä tarjolla?

Missähän tämä lisäys sitten tehdään. Alla oleva ei avannut asiaa ainakaan minulle.
Öljyä on sitten lisätty noin 1,5 dl. Koneisto nousee kehyksineen 13mm pultit irrottamalla ja säiliön täyttö pienen korkin kautta.
KIIRE :)

Firon
040-5111011
#1899
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

... Vuoto jatkuu, täytin säiliötä toisen kerran pari viikkoa sitten. Tuntuu että öljyä valuu vaihtelevasti mutta ei aina vaikka kattoa operoikin.

Täyttö tapahtuu näin:
Takapenkki kips.
Muoviruuvit suksiluukun reunuksesta pois.
Muovi veke.
Näkyy sinkitty pelti ja se kiinni kuudella pultilla.
Pultit veks.
Nosta pelti pumppuineen kaikkineen ylöspäin ja tue taaksekallistettuun asentoon että pääset säiliön kyljessä olevaan ruuvitulppaan käsiksi.
Ruuvi veks.
Hae pieni tratti tai kuten minä kertakäyttöisen muovisen kuohuviinilasin juomaosa ja poraa reikä kaulaosaan ...
Öljää sisään desi.
Kuva
Ruuvi kiinni, systeemi paikalleen, varo letkuja edelleen.
Testaa.
Loput ruuvit ja rensselit takas ja baanalle.
Viimeksi muokannut vesa67, Ti Joulu 29, 2009 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Firon
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: Ti Joulu 16, 2003 11:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja Firon »

vesa67 kirjoitti: Muoviruuvit suksiluukun reunuksesta pois.
Muovi veke.
Kyse on siis siitä reunuksesta jossa on tuo "manuaalikäytön venttiili? Koitin jo aiemmin irrottaa yhtä niistä neljästä "nastasta". Ihmettelen miten ne saa ehjänä pois. Keskiö ei putoa painamalla "nastan" läpi eikä ne tule ehjänä kampeamalla ylöskään.

Ihmetystä herätti myös manuaalikäytön vipusysteemi takaluukun verhouksen sisällä. Melkoista hakemista koittaa saada pulttiavain oikeaan paikkaan sen pienen reiän kautta. Ei ottanut onnistuakseen puolen tunnin kokeilun jälkeen. Sormellakaan tunnustelu ei valottanut asiaa (Onneksi ei oltu sateessa jossain maantien varressa vaan kotipihassa).

Auto saatiin kuitenkin suojaan ja aamulla se matkaa Metroautoon keräämään laskua....

Firon
#1899
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Avokausi alkaa ja perushuolto on suoritettu - öljyn lisäys.
Sitä menee pari desiä kesässä joka on paljon halvempaa kuin mikään remppa selvästi vuotaville työsylintereille. Onneksi niiden alla on öljynkeruukaukalo jonka poistoletkun laitoin täksi kesäksi pieneen pilttipurkkiin. Tuo öljy kun tippuu takarenkaan edesta maahan ja sotkee paikkoja. Purkki mahtuu juuri sivupanelin taakse.

Edit: on muuten toiminut hyvin toi pilttipurkki, ei sotke enää yhtään lattiaa takarenkaiden edestä parkissa ollessa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Mitä öljyä tuonne voi laittaa? PCS mukaan käytetään nykyisin "vihreää tehostinöljyä". Jos jotakin ns. yleismallin öljyä, niin turha sieltä tilata ja posteja maksella, kun Motonetistä voisi saada vastaavaa tavaraa. Vaan mitä speksejä pitää tuon nesteen täyttää?
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: OG9-3 Cab katon hydrauliöljyn määrä katto ylhäällä ?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

GM 93160548 tehostinöljy (= CHF202). Tuota laitoin omaani. Vaihdoin öljyt siten, että tyhjensin ja täytin säiliön viiteen kertaan joka välissä kattoa aukoen ja sulkien. Säiliöön menee n. 2 dl kerrallaan ja loppu n. 3,5 dl on sisällä järjestelmässä. Ajattelin, että josko olisi parempi saada vanhat öljyt mahdollisimman hyvin pois. Kai se sekoittuu siihen vanhaan öljyynkin, mutta tuollainen "huuhtelu" tuntui fiksummalta.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Vastaa Viestiin