Nokkaketju

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Jyrki
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Tammi 29, 2007 23:43
Paikkakunta: Oulu

Nokkaketju

Viesti Kirjoittaja Jyrki »

Alkoi Saabissani (9-3 vm 2000, ajettu 175tkm) kone pitää pientä naputusta, välillä pienempää ja välillä pikkasen isompaa. Itse epäilin ensin venttiileitä, mutta kokeneempi kaveri ehdotti nokkaketjua. Kävin sitten paikallisella Saab-korjaajalla ja hän vahvisti sen nokkaketjuksi, meinasi etteihän tuo vielä paha, anna mennä vain :)

Kysyin kumminkin että onko kovakin homma! Meinasi että tässä mallissa pitää kone ottaa pois, päivän työ. Myöhemmin korjasi että onnistuu ilman koneen irroitusta, kun kannen käyttää pois. Pyysin tarjousta ko hommasta + perushuollosta ja hetken mietinnän jälkeen, 1100 euroa. Pikkasen säikähdin ja lähdin kotia miettimään :(

Soitin merkkiliikkeeseen ja pyysin samasta hommasta tarjousta. Kertois että samalla kannattaa vaihtaa öljysiivilä (en ole varma oliko just tuo) ja päivittää huohotinjärjestelmä ja hinta huollon kanssa n. 2100 (1800+300) euroa!

Onko tuo homma oikeasti noin kallis? Paljonko osat (nokkaketju) maksaa ja tarviiko vaihtaa paljon muuta osaa? Pystyykö peruspaja vaihtaan ketjun vai pitääkö olla ammattimies?

Jyrki
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Re: Nokkaketju

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

jos pelkän ketjun haluat vaihtaa/vaihdattaa niin siinä ei kauan mene ja kustannukset pysyy kivasti kurissa :)

Ketju ehkä ~40e ja ranemies vaihtaa sen kansi paikallaan. Eli venakoppa irti, vanha ketju poikki ja uus ketju vanhaan lukolla kii ja sitten vaa konetta pyöritteleen että saa uuden ketjun pyöräytettyä mosaan.

Eli näinkin onnistuu mikäli pelkän ketjun haluat vaihtaa, en ota kantaa korjaantuuko vikasi tällä.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Nokkaketju

Viesti Kirjoittaja Eski »

Autosi on ilmeisesti B205-koneella/Trionic7-sytkällä, eli ns. huohotinvaivaista mallia. Huohotinvaivan ansiosta juuri tässä konetyypissä ovat jakopääongelmat varsin yleisiä. Yleensä jakopää alkaa kuitenkin rohisemaan, kun ketjut (jako- ja tasapainoakselien) ovat tarpeeksi venyneet ja tp-rattaat kuluneet sileiksi. Pelkän jakoketjun vaihdosta on tuskin mitään hyötyä. Jakopään korjaussarja maksaa noin 185e ja remontin pystyy gynekologin käsillä varustettu asentaja tekemään kone paikallaan. Kannattaa nyt kuitenkin ensin varmistaa, että kone on B205 eikä B204, koska M2000 9-3:ssa voi olla myös tuo vanhempi versio.

B2x5-koneiden huohotinvaivasta löytyy lisätietoa tuolta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=15138

Eski
Vastaa Viestiin