OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Etsi-nappia on tullut paineltua. Silti ratkaisu on jäänyt löytymättä. Auto (9-3, 2001) on nyt ajosiltojen päällä pyörillään. Aikomus on avata öljypohja putsausta varten. Onnistuuko irrotus pelkästään moottorin kiinnityksiä löysyttämällä ja nostamalla tunkilla, vai onko apurunkoa pakko irrotella? Etupyöriä ei nyt saa ilmaan. Pakoputken etuosa on tietysti jo pois edestä.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja MrG »

Kylläpä sen apurungon joutuu irroittaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Oma kokemus on NG-Satasesta ja sen tasapainoketjun hävittämisestä mutta rakenne on sama. Öljypohjan irrottamiseksi täytyy moottori ripustaa joko asiallisemmalla tarkoitukseen tehdyllä poikittaispalkilla (mm. Motonet, Biltema) joka lepää lokasuojien sisempien (konetilan puoleisten) pokkausten päällä tai kuten itse tein eli puutavarasta ja kumitalloista sekä moottorin asennon säätämiseen haitaritunkista ja liinasta.

Apurunko täytyy irrottaa siksi että öljypohja tai pikemminkin sen matalampi hihnapyörän puoleinen osa ei mahdu tulemaan irti moottorilohkon ja apurungon oikanpuoleisen aisan välistä. Muuten riittäisikin pelkällä raottamisella sen mainitun puolen osalta mutta öljypohjaa täytyy kallistaa kuljettajan puoleisesta päädystään niin paljon alaspäin että se mahtuu tulemaan pois paikaltaan vaihdelaatikon kytkinkopan alaosan ohitse.

Apurunkoa irrotettaessa on todella hyvä jos käsillä on ylimääräisiä tunkkeja ja pelisilmää auton keulan muiden osien tukemiseen, siksi että keulan rakenne ei pääsisi notkahtamaan niin että apurungon ja sen pulttien takaisinlaitossa tulisi vaikeuksia. Keula on ilman apurunkoa sikäli veltto.

Itse en "oikeista" ohjeistuksista sen tarkemmin tiedä, mutta tältä palstalta saatujen ohjeiden mukaan apurunko takaisin asennettuna autolla pitäisi kuulemma ajaa apurungon pultit öbaut velttoon rannekireyteen kiristettynä tasaisella alustalla, ja pysähtyä jarruttamatta jolloin vasta apurungon pultit kiristetään ohjearvoihin.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Kiitos vastauksista!
Oli hyvä kuulla tuo kallistuksen tarve pohjalle. Nämä asiathan ovat itsestäänselvyyksiä sellaiselle, joka on homman jo tehnyt, mutta kun itse en ole vielä pohjan irrotusta kokenut, niin pitää kysellä tyhmiä :roll:

Ajattelin kyllä nostaa moottoria tunkilla/tolpalla.

Onnistuuko homma pyörät "maassa" eli rampeilla?
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Suappi9-3 kirjoitti:Onnistuuko homma pyörät "maassa" eli rampeilla?
Väittäisin että ei onnistu, muistaakseni havittelin itsekin tuota mahdollisuutta ennenkuin päädyin irrottamaan apurungon. Sehän nyt ei ole kuin muistaakseni kuudella pultilla kiinni.

Pyörät maassa ja apurunko paikoillaan ongelmaksi tulee se että öljypohjan repsikan puolen pystyseinämä tökkää apurungon sivuaisaan niin että öljypohjaa ei saa vedetyksi kytkinkopasta ulospäin ja taitettua sen ohi alaspäin. Öljypohjan kuljettajan puoleinen pääty ja pari kiinnityspulttia ulottuvat jonkinmatkaa kytkinkopan sisälle ja sen päädyn suojapellin ohitse. Peltihän on toki joka tapauksessa irrotettava.

Lisäksi ongelmaksi voi tulla pelkkää moottoria nostettaessa se öljypohjan irtisaamiseksi tarvittavan noston suuruus, eli siinä kannattaa jo tarkkailla ettei esim. jäähdyttäjän alavesiletku revi syyläristä sen muovista letkulähtöä rikki ja myöskin katsoa että kuinka ilmastoinnin kompuran letkut ym. hilppeet käyttäytyvät, ja myöskin enemmän nostettaessa sisemmän vetoakselin tripoidi voi muljahtaa ulos maljastaan tai pahimmassa tapauksessa mennä lukkoon niin vinoon asentoon maljassaan että halkaisee sen.
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Öh, taisin antaa liian vähän informaatiota :)
Tarkoitin: pyörät rampilla, moottorin nosto ja apurunko irti. Eli vissiin onnistuu.

Haynesin kirjassa käsketään irrottamaan molemmat etupyörät ja vain apurungon oikean puoleiset pultit. Sitten tunkilla vähän nostoa ja oikea moottorin kiinnike irti. Lisää nostoa ja puukiiloja apurungon väliin. Tämän takia luulin, että on joku todellinen syy ottaa pyörätkin pois.

Sen verran pitää vielä kysyä, että tarviiko apurunko ottaa kokonaan irti (pyörät "maassa")? Vai riittääkö, että ottaa oikean puolen pultit irti ja löysyttää vasemmat, mutta jättää ne lähes aukikierrettynä paikalleen? Silloin apurunko ei karkaisi kovin kauas :wink:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, noin se voi onnistua, kunhan vain huolehtii siitä etteivät etupyörät luista metallisilla rampeilla sivusuunnassa ja ripustukset pääse levähtämään niin että apurungon takaisinkohdistamisessa tulee vaikeuksia auton painon väännellessä kiinnityspisteitä. :)
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Lopultakin -reilun viikon jarittelun jälkeen- pudotin öljyn pois. 7000 km ajettu Mobil1 0W40 oli tumman ruskeaa, ihan siistiä ja terveen hajuistakin. Laskin öljyn puhtaaseen astiaan ja sitten analysoin silmämääräisesti öljyä ja astian pohjaa (läpikuultava 5 litran pytty, jonka kylki auki). Ei likaa. Kaadoin melkein kaiken öljyn toiseen astiaan ja pohjalle jäänyt ainekin oli ihan puhdasta.

Sitten yritin kalastaa rautalangalla öljymöhnää öljypohjasta ja sihdin alapinnasta. Varma havaito vain yhdestä pienestä, tummasta murusta, joka oli kärpäsen kakan kokoinen. Ryömin kohta auton alle ja jatkan kalastelua vielä tarkemmin.

Ilmeisesti 120 000 km kohdalla (nyt 167) tehty Forte-käsittely ja 100 000 km kohdalta lähtien 10 000 km välein vaihdetut Mobil1 0W40 + Saabin suodatin ovat tehneet tehtävänsä. Yhtä kauan ajo on ollut sellaista, että käynnistyksen jälkeen ajoa tulee vähintään 30 km yhtä soittoa. Kyllä maalla on mukavaa :D
Ensimmäinen omistaja oli valitettavasti huollattanut autoa merkkiliikkeessä säännöllisesti huolto-ohjelman mukaan eli 20 000 km välein. Mobil1:stä oli kuitenkin käytetty.

Onkos kukaan muu tutkiskellut öljypohjan möhnätilannetta avaamatta sitä?

Jos ei möhnää tunnu löytyvän, enpä taida avatakaan pohjaa.
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja patse »

Helpoin tapa etsiä tuota mönjää on puhdistaa huohotusjärjestelmä sekä ottaa venttiilikoppa pois ja ihmetellä miltä sielä näyttää. Jossainhan täällä noita kuviakin oli. Puhtaista ja mönjäisistä :roll:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Suappi9-3
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:07
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG 9-3 Öljypohjan irrotus

Viesti Kirjoittaja Suappi9-3 »

Juu, venakoppa on avattu viimeksi 47 000 km sitten ja puhdasta oli. Silloin oli pari letkua tukossa ja vaihdettu. Nyt vaihdan kaikki huohotuskamat uusimpaan päivitysversioon, vaikka kaikki letkut ovatkin nyt kunnossa. Versio ei kuitenkaan ole uusin.

Öljypohjasta huuhtelin loput öljyt ja muutaman kökkömurusen laittamalla vajaan litran petrolia öljyn tilalle. Jätin vielä yhden petrolisatsin yöksi muhimaan. Sitten on vuorossa vielä pari huuhtelua moottoriöljyllä ennen varsinaisen öljyn ja uuden suodattimen laittoa. Petroli hölskyy pohjalla ihan kivasti pelkästään autoa heiluttamalla :wink:
Saab 9-3 2,0T SE -2001 Stage X - Oikein. Hyvin. Kulkeva.
Saab 9-3 2,0T Sport -2000. Steg1 + Eibach Pro-Kit + Pro Dampers
Honda CBR1000F - Se. Oikea. Menopeli.
LIMB home = nilguta kotiin...
Vastaa Viestiin