Ohjauksessa väljää

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Olis tuollainen 2000 vuosimallin 9-3 aero jolla ei meinaa pysyä tiellä...
Kertokaapa amatöörisaapistille että missä todennäköisimmin on vika?
Katsoin molemmat raidetangon päät (sisemmät & ulommat) enkä nähnyt niissä väljää.
Voiko ohjausvaihde olla vain yksinkertaisesti väljä, ja voiko sitä kiristää?
Onko raju vetely normaalia saabissa kun alla on 225/40r18 gummit?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SS »

Ainakin vakio-matalapaineturbolla raju vetely on "normaalia" jo kapeammillakin kumeilla. Hammastangon kiinnityspuslien vaihdolla uretaanisiin tai "clampilla" (haku auttaa) saa aikaan huomattavaa parannusta. Lieköhän nuo puslat aerossa samanlaiset? Lisäksi kaikki muutkin pyöräntuennan puslat ovat aika pehmeää ainetta :(
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Varmasti on rajua vetelyä noilla kumeilla jos ohjaukselle ei ole mitään tehty.
Omassa samankokoiset kumit ja clampin kanssakin uraisella tiellä oli yhtä helvettiä. Myös kovin kallistavilla ajokastoilla ohittaminen oli aika tarkkaa hommaa. En osaa edes kuvitella millainen olisi ollut kelluvalla ohjausvaihteella ilman clamppia. Vakiorenkaallakin clamppi teki muutoksen.
Nyt viikon verran ollut lisänä etupään tukivarsissa Powerflexin puslat ja muutos parempaan oli kohtuullisen iso. Edelleen kuitenkin etenkin urat vääntää rattia, mutta tasaisella ja ohittelujenkin hyökimiset katosivat lähes täysin.
Nyt on itseasiassa ohjaus ihan "OK", kun pitää kuitenkin muistaa, että alla on väärällä offsetilla olevat ylileveät kumit. Kolkki varmaan enemmän ottaa näistä poikkeavuuksista nokkiinsa kuin monet muut autot.

Eli jos maltat muutaman satkun laittaa, niin muutos parempaan on melkoinen.

Clamppi löytyy varmaan kivasti foorumiltakin.
Puslat vaikka täältä
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_175

Tämän näköisiä palikoita.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/clamppi.jpg
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/puslarna.jpg
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Tietääkseni tuossa on powerflexin puslat tukivarsissa... sekä nuo hammastangon kiinnityspuslat... Tuota clamppia täytyy kokeilla seuraavaksi...
En kyllä silti voi käsittää tätä ohjauksen väljää joka on pahempi kuin edesmenneessä -66 Newportissa... :?:
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Niinno, eihän sen pitäisi väljää sentään olla? Vaan tuota.. löysyyttä. .pehmeyttä. Paikat myötäilee. Renkaat vääntää, muttei käänny ja rattia joutuu silti muljaamaan sisällä puolelta toisella että ajolinja säilyy
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Kun ottaa raidetangonpään irti ja heiluttelee raidetankoa ymmärtää, miksi ohjaus ei ole maailman tarkin. Kiinnnitys ohjausvaihteeseen on todella elastinen voisi jopa luonnehtia taikinamainen.
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

usvaa putkeen kirjoitti:Kun ottaa raidetangonpään irti ja heiluttelee raidetankoa ymmärtää, miksi ohjaus ei ole maailman tarkin. Kiinnnitys ohjausvaihteeseen on todella elastinen voisi jopa luonnehtia taikinamainen.
Löytyykö tuohon päähän ohjausvaihdetta kovempia puslia?
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

SpedeX kirjoitti:
usvaa putkeen kirjoitti:Kun ottaa raidetangonpään irti ja heiluttelee raidetankoa ymmärtää, miksi ohjaus ei ole maailman tarkin. Kiinnnitys ohjausvaihteeseen on todella elastinen voisi jopa luonnehtia taikinamainen.
Löytyykö tuohon päähän ohjausvaihdetta kovempia puslia?


Genuinesaab myy steering rod bushings 20$.
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Genuine :saab: illa on postikulut kohallaan 8O 120$ parinkympin puslista jotka tulee kirjeessäkin... :lol:
Löytyiskö noita steering rod bushingeja esim. enklannista? Ite en löytänyt kun kävin nämä yleisimmät läpitte :?:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SS »

Hetkoonen, mistä puslista on kyse (numero tässä kuvassa? http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 0-93.shtml)? Ei kait ohjaukseen suoraan liity muut kuin kuin hammastangon kiinnityspuslat? Eklparts ja Partsforsaabs pitäisi löytyä kaikki mahdolliset. Ja tietty PCS:n kautta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
ekark1
"Tuplakaasari"
Viestit: 96
Liittynyt: La Loka 27, 2007 14:28
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja ekark1 »

Enpä ole tuossa omassa ajopelissäni huomannut minkään valtakunnan vetelyjä ajaessani. Menee ihmeteltävän suoraan ja vakaasti. Siksi nämä puheet Saapin "kiemurtelemisesta"hiukka kummastuttavat 8O Ainoastaan tuulisella ilmalla on havaittavissa pientä sivuttaisliikettä,mutta ei haitaksi asti. Alla on vielä hyväkuntoiset Nokialaiset 185/60/15.
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

SS kirjoitti:Hetkoonen, mistä puslista on kyse (numero tässä kuvassa? http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 0-93.shtml)? Ei kait ohjaukseen suoraan liity muut kuin kuin hammastangon kiinnityspuslat? Eklparts ja Partsforsaabs pitäisi löytyä kaikki mahdolliset. Ja tietty PCS:n kautta.
Ei löydy siitä kuvasta...
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=623
Vaan kyse on näistä linkisä olevista ohjaustangon sisemmistä puslista...
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

ekark1 kirjoitti:Enpä ole tuossa omassa ajopelissäni huomannut minkään valtakunnan vetelyjä ajaessani. Menee ihmeteltävän suoraan ja vakaasti. Siksi nämä puheet Saapin "kiemurtelemisesta"hiukka kummastuttavat 8O Ainoastaan tuulisella ilmalla on havaittavissa pientä sivuttaisliikettä,mutta ei haitaksi asti. Alla on vielä hyväkuntoiset Nokialaiset 185/60/15.
Ei kai noilla kärrynpyörillä vetelyä olekkaan... Laita matalat ja leveät kumit niin johan alkaa tapahtua... :lol:
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3504
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ohjauksessa väljää

Viesti Kirjoittaja SS »

Ei löydy siitä kuvasta...
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=623
Vaan kyse on näistä linkisä olevista ohjaustangon sisemmistä puslista...
Missä kohdin nuo tarkalleen ottaen ovat? Meikäläisen englanti ei riittänyt ymmärtämään linkin selostusta. "tie rod" lienee raidetanko, mutta ei kai raidetankojen päissä yleensä ole muuta kuin metalliset pallonivelet?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin