Ohjauksessa väljää
Ohjauksessa väljää
Olis tuollainen 2000 vuosimallin 9-3 aero jolla ei meinaa pysyä tiellä...
Kertokaapa amatöörisaapistille että missä todennäköisimmin on vika?
Katsoin molemmat raidetangon päät (sisemmät & ulommat) enkä nähnyt niissä väljää.
Voiko ohjausvaihde olla vain yksinkertaisesti väljä, ja voiko sitä kiristää?
Onko raju vetely normaalia saabissa kun alla on 225/40r18 gummit?
Kertokaapa amatöörisaapistille että missä todennäköisimmin on vika?
Katsoin molemmat raidetangon päät (sisemmät & ulommat) enkä nähnyt niissä väljää.
Voiko ohjausvaihde olla vain yksinkertaisesti väljä, ja voiko sitä kiristää?
Onko raju vetely normaalia saabissa kun alla on 225/40r18 gummit?
Re: Ohjauksessa väljää
Ainakin vakio-matalapaineturbolla raju vetely on "normaalia" jo kapeammillakin kumeilla. Hammastangon kiinnityspuslien vaihdolla uretaanisiin tai "clampilla" (haku auttaa) saa aikaan huomattavaa parannusta. Lieköhän nuo puslat aerossa samanlaiset? Lisäksi kaikki muutkin pyöräntuennan puslat ovat aika pehmeää ainetta 

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ohjauksessa väljää
Varmasti on rajua vetelyä noilla kumeilla jos ohjaukselle ei ole mitään tehty.
Omassa samankokoiset kumit ja clampin kanssakin uraisella tiellä oli yhtä helvettiä. Myös kovin kallistavilla ajokastoilla ohittaminen oli aika tarkkaa hommaa. En osaa edes kuvitella millainen olisi ollut kelluvalla ohjausvaihteella ilman clamppia. Vakiorenkaallakin clamppi teki muutoksen.
Nyt viikon verran ollut lisänä etupään tukivarsissa Powerflexin puslat ja muutos parempaan oli kohtuullisen iso. Edelleen kuitenkin etenkin urat vääntää rattia, mutta tasaisella ja ohittelujenkin hyökimiset katosivat lähes täysin.
Nyt on itseasiassa ohjaus ihan "OK", kun pitää kuitenkin muistaa, että alla on väärällä offsetilla olevat ylileveät kumit. Kolkki varmaan enemmän ottaa näistä poikkeavuuksista nokkiinsa kuin monet muut autot.
Eli jos maltat muutaman satkun laittaa, niin muutos parempaan on melkoinen.
Clamppi löytyy varmaan kivasti foorumiltakin.
Puslat vaikka täältä
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_175
Tämän näköisiä palikoita.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/clamppi.jpg
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/puslarna.jpg
Omassa samankokoiset kumit ja clampin kanssakin uraisella tiellä oli yhtä helvettiä. Myös kovin kallistavilla ajokastoilla ohittaminen oli aika tarkkaa hommaa. En osaa edes kuvitella millainen olisi ollut kelluvalla ohjausvaihteella ilman clamppia. Vakiorenkaallakin clamppi teki muutoksen.
Nyt viikon verran ollut lisänä etupään tukivarsissa Powerflexin puslat ja muutos parempaan oli kohtuullisen iso. Edelleen kuitenkin etenkin urat vääntää rattia, mutta tasaisella ja ohittelujenkin hyökimiset katosivat lähes täysin.
Nyt on itseasiassa ohjaus ihan "OK", kun pitää kuitenkin muistaa, että alla on väärällä offsetilla olevat ylileveät kumit. Kolkki varmaan enemmän ottaa näistä poikkeavuuksista nokkiinsa kuin monet muut autot.
Eli jos maltat muutaman satkun laittaa, niin muutos parempaan on melkoinen.
Clamppi löytyy varmaan kivasti foorumiltakin.
Puslat vaikka täältä
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_175
Tämän näköisiä palikoita.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/clamppi.jpg
http://koti.mbnet.fi/tomsson/saap/puslarna.jpg
Re: Ohjauksessa väljää
Tietääkseni tuossa on powerflexin puslat tukivarsissa... sekä nuo hammastangon kiinnityspuslat... Tuota clamppia täytyy kokeilla seuraavaksi...
En kyllä silti voi käsittää tätä ohjauksen väljää joka on pahempi kuin edesmenneessä -66 Newportissa...
En kyllä silti voi käsittää tätä ohjauksen väljää joka on pahempi kuin edesmenneessä -66 Newportissa...

Re: Ohjauksessa väljää
Niinno, eihän sen pitäisi väljää sentään olla? Vaan tuota.. löysyyttä. .pehmeyttä. Paikat myötäilee. Renkaat vääntää, muttei käänny ja rattia joutuu silti muljaamaan sisällä puolelta toisella että ajolinja säilyy
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Ohjauksessa väljää
Kun ottaa raidetangonpään irti ja heiluttelee raidetankoa ymmärtää, miksi ohjaus ei ole maailman tarkin. Kiinnnitys ohjausvaihteeseen on todella elastinen voisi jopa luonnehtia taikinamainen.
Re: Ohjauksessa väljää
Löytyykö tuohon päähän ohjausvaihdetta kovempia puslia?usvaa putkeen kirjoitti:Kun ottaa raidetangonpään irti ja heiluttelee raidetankoa ymmärtää, miksi ohjaus ei ole maailman tarkin. Kiinnnitys ohjausvaihteeseen on todella elastinen voisi jopa luonnehtia taikinamainen.
Re: Ohjauksessa väljää
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Ohjauksessa väljää
SpedeX kirjoitti:Löytyykö tuohon päähän ohjausvaihdetta kovempia puslia?usvaa putkeen kirjoitti:Kun ottaa raidetangonpään irti ja heiluttelee raidetankoa ymmärtää, miksi ohjaus ei ole maailman tarkin. Kiinnnitys ohjausvaihteeseen on todella elastinen voisi jopa luonnehtia taikinamainen.
Genuinesaab myy steering rod bushings 20$.
Re: Ohjauksessa väljää
Genuine
illa on postikulut kohallaan
120$ parinkympin puslista jotka tulee kirjeessäkin...
Löytyiskö noita steering rod bushingeja esim. enklannista? Ite en löytänyt kun kävin nämä yleisimmät läpitte



Löytyiskö noita steering rod bushingeja esim. enklannista? Ite en löytänyt kun kävin nämä yleisimmät läpitte

Re: Ohjauksessa väljää
Hetkoonen, mistä puslista on kyse (numero tässä kuvassa? http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 0-93.shtml)? Ei kait ohjaukseen suoraan liity muut kuin kuin hammastangon kiinnityspuslat? Eklparts ja Partsforsaabs pitäisi löytyä kaikki mahdolliset. Ja tietty PCS:n kautta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Ohjauksessa väljää
Enpä ole tuossa omassa ajopelissäni huomannut minkään valtakunnan vetelyjä ajaessani. Menee ihmeteltävän suoraan ja vakaasti. Siksi nämä puheet Saapin "kiemurtelemisesta"hiukka kummastuttavat
Ainoastaan tuulisella ilmalla on havaittavissa pientä sivuttaisliikettä,mutta ei haitaksi asti. Alla on vielä hyväkuntoiset Nokialaiset 185/60/15.

Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Ohjauksessa väljää
Ei löydy siitä kuvasta...SS kirjoitti:Hetkoonen, mistä puslista on kyse (numero tässä kuvassa? http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... 0-93.shtml)? Ei kait ohjaukseen suoraan liity muut kuin kuin hammastangon kiinnityspuslat? Eklparts ja Partsforsaabs pitäisi löytyä kaikki mahdolliset. Ja tietty PCS:n kautta.
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=623
Vaan kyse on näistä linkisä olevista ohjaustangon sisemmistä puslista...
Re: Ohjauksessa väljää
Ei kai noilla kärrynpyörillä vetelyä olekkaan... Laita matalat ja leveät kumit niin johan alkaa tapahtua...ekark1 kirjoitti:Enpä ole tuossa omassa ajopelissäni huomannut minkään valtakunnan vetelyjä ajaessani. Menee ihmeteltävän suoraan ja vakaasti. Siksi nämä puheet Saapin "kiemurtelemisesta"hiukka kummastuttavatAinoastaan tuulisella ilmalla on havaittavissa pientä sivuttaisliikettä,mutta ei haitaksi asti. Alla on vielä hyväkuntoiset Nokialaiset 185/60/15.

Re: Ohjauksessa väljää
Missä kohdin nuo tarkalleen ottaen ovat? Meikäläisen englanti ei riittänyt ymmärtämään linkin selostusta. "tie rod" lienee raidetanko, mutta ei kai raidetankojen päissä yleensä ole muuta kuin metalliset pallonivelet?Ei löydy siitä kuvasta...
http://www.genuinesaab.com/catalog/prod ... cts_id=623
Vaan kyse on näistä linkisä olevista ohjaustangon sisemmistä puslista...
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2