Automaatti ilmastointi ei toimi kun kone on kuuma?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Automaatti ilmastointi ei toimi kun kone on kuuma?

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Eli mistähän voisi johtua kun ilmastointi toimii vain kun moottori on kylmä?
Koneen lämmettyä se lakkaa toimimasta.
Auto olisi ´99 9-3
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Juuh, anteeksi vain eli ei tule kylmää. Puhallus ja muut toimii, muttei tule konekylmää ilmaa.
Auto ei ole minun (viellä) vaan olen tuollaista ehkä ostamassa.
Myyjä epäili jotain relettä/venttiiliä tms.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Vaihtoehtoja on mm. kylmäaineen vähyys (alipainekytkin katkaisee kylmäaineen kierron), kylmäaineen liikatäyttö (ylipainekytkin tai jäätymissuojatermostaatti katkaisee kylmäaineen kierron), ilmastoinnin lauhdutinpatterin jäähdytyspuhaltimen vika (tämä on auton keulalla syylarin kanssa nipussa), kompressorin magneettikytkimen vika, ilmaläpän väärä asento tai viallisuus (autossa kiertää koko ajan lämmityslaitteen kennossa vesi ja ilman lämpötilaa säädetään ohivirtausläpällä). Viimeiseen vaihtoehtoon vika VOIDAAN saada korjattua resetoimalla ACC (tämä ei auta kuin läpän asentotunnistimen vikaan)
Mikähän omassa ilmastoinnissani on vikana?
Pidin autoa tunnin parkissa ja kun lähdin liikkeelle ei enää tullut kylmää ilmaa. Vika kesti 2 päivää ja yhtäkkiä pitkää matkaa ajaessani alkoi kylmää tulemaan. Ilmastointi toimi pari viikkoa OK ja eilen iski sama vika uudelleen. Auto tunnin parkissa eikä enää kylmää. Ei tullut vielä tänäänkään kun sitä olisi tosissaa kaivannut.. ehkä huomenna sitten.

Ajattelin nyt aluksi käydä tarkistuttamassa kylmäaineet. Onko tampereella jotain suositeltavaa paikkaa?
Keltaisilta sivuilta löytyi muutama auto kylmälaiteyritys:
-Pirkanmaan Laitehuolto
-Thermohuolto Oy
-Tampereen autokylmä oy

Onko kellään näistä kokemuksia?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

Kysyin Länsiautosta tuosta ilmastoinnin toimimattomuudesta ja sain vastaukseksi että yleisin vika ilmastoinneissa on se, että kylmäaineen määrä on liian pieni.
Tietenkin myös jossain muussa voi olla vika, mutta kylmäaineen määrä on varmaankin kannatavaa ensin tarkistuttaa.
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Tuumer kirjoitti:Kysyin Länsiautosta tuosta ilmastoinnin toimimattomuudesta ja sain vastaukseksi että yleisin vika ilmastoinneissa on se, että kylmäaineen määrä on liian pieni.
Tietenkin myös jossain muussa voi olla vika, mutta kylmäaineen määrä on varmaankin kannatavaa ensin tarkistuttaa.
Kylmäainetta on ja painekytkin kuulemma toimii. Kompressori ei vaan käynnisty. Sulakkeet ovat ehjiä.

Se että kompressori alkoi ensimmäisen vian jälkeen uudelleen toimimaan ja sen jälkeen vika ilmeni uudestaa vittaisi kai sähkökontakti ongelmaan?

MIstäköhän kannattaisi lähteä vikaa etsimään vai kannattaako suosiolla mennä lukemaan vikakoodit?
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Millä on varmistettu paineiden oikeellisuus ja painekytkimen toiminta :?:
Ilmastointisysteemissähän on alipaine- ja ylipainekytkimet (yhteenrakennettuna) ja jäätymissuojatermostaatti (kapillaaritermostaatti) varolaitteina + jäähdytysnesteen lämpötilan tulee olla ALLE 119´C, jotta kompressori käynnistyisi automatiikan (tai manuaali-ilmastoinnissa kytkimen) ohjaamana.

Kompressorissahan on magneettikytkin, joka kytkee kompressorin hihnapyörän kiinteäksi ja hihna pyörittää sitten kompressoria.
Kävin tuolla Thermohuolto Oy ja kaveri mittasi paineet. Sanoi että kylmäainetta on riittävästi ja painekytkin toimii. Kompura ei vaan pyöri. Soitin metro autoon ja sanoivat ettei vikakoodien lukukaan todennäköisesti auta vaan pitää antaa suoraaan sähköä kompuralle ja katsoa herääkö se.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Siis Thermohuollon kaveri mittasi yleismittarilla painekytkimen läpi kulkevan jännitteen (minä kun en usko kuin mitattuihin arvoihin).

Asiaan:Mittaahan siinä kompuran päällä olevasta liittimestä tuleeko siihen jännite, jos siihen tulee, mutta kompura ei kytkeydy päälle, on kompura (tai magneettikytkin) viallinen. Jollei siihen tule jännitettä, löytyy vika aiemmin kuvatuista paikoista (painekytkin, jäätymissuojatermari...).
Thermohuollon kaveri mittasi paineet molemmista paikoista ja niitä oli riittävästi. Sen jälkeen hän johti suoraan akulta painekytkimeen virran ja sai sillä aikaiseksi koneen kierrosten nousun eli kone kaiketi kompensoi ilmastoinnin kytkeytymistä.

Siitä pääteltiin että vika on sähköinen jos kompura kytkeytyy kun vedän sille virrat suoraan akusta. Jos ei siltikään käynnisty on vika mekaaninen. Ongelma on vaan enää että tiedän mihin johdan virran. Sähkö asioissa olen aika käsi..
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Siis Thermohuollon kaveri EI ole mitannut sinulta yhtään mitään sähkökomponenttia.

Kompuran päällä on putki, jonka sisällä on sähköliitin. Kytke kompuraan menevään johtoon jännite akun + navalta (sulake väliin). Jos nyt kompura pyörii, on kompura ehjä, jollei lue vanha viestini vianetsintään.
Kyllä se sitä painekytkintä yritti mittailla muttei siitä oikeen luotettavaa tulosta saanut. Sen takia se taisi antaa virtaa suoraan akulta ja huomasi että toimii. Kävin itse sulakkeet läpi ja illalla ajattelin WISsin ohjeiden mukaisesti ohittaa releen pistämällä johdon pätkän releen tilalle. Siihen loppuukin tietotaito.

Täytyy purkaa ilmanputsari ja muutama letku pois jos näkisin sen kompuran päällä olevan liittimen. Jos kompura tuolla herää henkiin niin uskaltaako sitä johtoakytkeä ajonajaksi vai voiko esim. paineet ilmastointi järjestelmässä nousta liian korkealle että se hajoittaa jotain kun kaikki varotoimet on ohitettu? Muuten voisin rakentaa viikonlopuksi väliaikaisen katkaisimen kabiinin puolelle josta kompuran saa väkisin päälle.

Printtaan ton sun tekemän lista autoon niin pääsee viikonloppuna etsimään vikaa. Kiitti vinkeistä!
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Mimmi kirjoitti:Älä kytke kompuraa pakko-ohjauksella päälle ajon ajaksi. Siinä on vaarana kennon jäätyminen, paineiden putoaminen ja kompuran hajoaminen kylmäaineiden puuttumiseen ja ylikuumentumiseen puhumattakaan sisälläolijoiden jäätymisestä.


Vieläkin ihmettelen mitä se Thermohuollon kaveri kuvitteli saavuttavansa painekytkimelle jännitteen annolla. Ko. kytkinhän on vain kärkipari (ylipainekärki ja alipainekärki), joka on vain varolaitepiirissä ennen kompuran magneettikytkintä.
No nyt on puolitoista tuntia ropattu ilmastointikompuran johtoja suhteellisen kuumana käyvän turbon vieressä saamatta mitään erikoista aikaan..

Ilmastointikompuran päällä on muoviletku josta tulee kaksi johtoa. Irroitin ensin sen joka on heti kompuran päällä. Syötin siihen naaras puoleen joka kompuran sisältä tuli + akulta muttei mitään tapahtunut. Mittasin uros puolesta 70mV jännitteen. Aika pieni vai kuuluuko olla tuollainen?
Toisen johdon irroitin myös ja siitä mitatessa tuli normaalit 13,5V. Tämä johto kai menee magneettikytkimelle?

Koitin myös vaihtaa ilmastoinnin relettä päittäin pitkien valojen releen kanssa. Molemmissa sama Boschin koodi. Ei vaikutusta.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Vika löytyi

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Vika löytyi metroautossa. Kompuran kyljessä oleva lämpöanturi oli rikki. Osa oli 65e ja työ saman verran. Aika suolainen hinta pienestä tesmostaatista. No siitä ilosta että ei tarvitse autossa hikoilla olisin maksanut enemmänkin. Nyt oli muuten palvelu yllättävän hyvää. Taisi olla vähän asiakkaita.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Sabii
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2021 15:25

Re: Automaatti ilmastointi ei toimi kun kone on kuuma?

Viesti Kirjoittaja Sabii »

Sama ongelma, olen yrittänyt etsiä anturin paikkaa, olisiko jollain tietoa missä anturi sijaitsee ei äkkiseltään löytynyt, mistä löytyy uusi?
Vastaa Viestiin