9-3 vm98 ilmastoinnnilta puuttuu virta
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
9-3 vm98 ilmastoinnnilta puuttuu virta
kerta etupään osien tilauksessa kestää ruvettiin tutkimaan ilmastoinnin mysteeriä ,kun ei toimi...tutkimukset osoitti et ku tarjoo suoraa 12v magn kytkimelle ni ilmastointi pelaa....missä kohtaa virta hukkuu....huomenna tutkitaan lisää ni ei ois ihan hukassa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9-3 vm98 ilmastoinnnilta puuttuu virta
Noh niin, tovin olen odotellut, josko tähän viestiin tulisi lisäinfoa...
Itsellä samainen -98 mallinen 9-3 ja prikulleen sama vika !
Osaisiko joku kertoa, miten tarkastaa edellämainitut termostaatti + kytkimet ?
Releen ja sulakkeen tiedän olevan ehjiä, kylmäainetta on riittävästi, suora jännite kompuralle käynnistää sen.
Tämä kyseinen saappi yksilö on kyseisen vian takia ollut korjaamolla useaan kertaan ja merkkiliikkeen kommentti on, että kompuran käynnistys signaali hukkuu (nopeus)mittaristoon.
Löytyisikö joltakulta hiukan "kättä pidempää" tähän vaivaan ?
Itsellä samainen -98 mallinen 9-3 ja prikulleen sama vika !
Osaisiko joku kertoa, miten tarkastaa edellämainitut termostaatti + kytkimet ?
Releen ja sulakkeen tiedän olevan ehjiä, kylmäainetta on riittävästi, suora jännite kompuralle käynnistää sen.
Tämä kyseinen saappi yksilö on kyseisen vian takia ollut korjaamolla useaan kertaan ja merkkiliikkeen kommentti on, että kompuran käynnistys signaali hukkuu (nopeus)mittaristoon.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Löytyisikö joltakulta hiukan "kättä pidempää" tähän vaivaan ?
9-3 2.0T SE -98
Re: 9-3 vm98 ilmastoinnnilta puuttuu virta
Kiva kiitos, selväpiirteinen ohje...
Tarkoitatko, että kaikki virtapiiriin kuuluvat ovat, joko täysin auki, tai täysin kiinni ?
Tarkoitatko, että kaikki virtapiiriin kuuluvat ovat, joko täysin auki, tai täysin kiinni ?
9-3 2.0T SE -98
Re: 9-3 vm98 ilmastoinnnilta puuttuu virta
Ilmotelkaa kun löytänette vian... Itelläkään ei kompura pyöri...
Eipä tuota oo kyllä tarvinnutkaan, kiitos ilmaston "lämpenemisen".![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Eipä tuota oo kyllä tarvinnutkaan, kiitos ilmaston "lämpenemisen".
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Re: 9-3 vm98 ilmastoinnnilta puuttuu virta
No niin !
Onpahan tullut sitten tutkittua ilmastointiin liittyviä kaavioita oikein urakalla...
Kerrankin voin sanoa, että tiedän mistä puhun.
Seuraava sepustus natsaa siis ainakin -98 vuotiseen 9-3 saappiin, jossa automaatti ilmastointi:
Mikä on asioiden kulku, kun "pyydetään" ACC ohjaimesta kylmää ilmaa >
-ACC ohjain lähettää pyynnön DICE:lle I-Bus väylää pitkin
-DICE tunnistaa onko painekytkin ok (paineet oikeissa rajoissa) sekä höyrystimen jäätymissuojan vastusarvo ok (0 ohmia tai poikki EI ole ok), jonka jälkeen DICE lähettää aktivointi pyynnön I-Bus väylää pitkin Mittaristolle (nopeus, kieppi... siis päämittaristo)
-Päämittaristo tutkii vielä, onko jäähdytysveden lämpötila ok, jonka jälkeen mittaristo aktivoi akkujännitteen tiettyyn liittimen pinniin
-mittaristo ja moottorinohjain (Trionic) ovat johtimella yhdistetty
-akkujännite tietyssä Moottorinohjaimen pinnissä, aktivoi maadoituksen toiseen pinniin moottorinohjaimessa, joka maadoittaa itse AC releen (myös tietty päämittariston pinni maadoittuu, näin mittaristo tietää, että AC rele on aktivoitu)
-AC releelle tulee aina akkujännite toisesta suunnasta, joten toisenpuolen maadoitus aktivoi itse releen
-akkujännite kulkee suoraan releenkärkien kautta kompressoriin
-kompura pyörii ja kylmää tulee !!!
Omassa saapissa oli melko harvinainen päämittaristo vika eli aktivointi tieto kyllä tuli mittaristolle, mutta mittaristo ei kytkenyt akkujännitettä tiettyyn pinniin.
Mittaristo vaihtoon, niin johan alkoi tulemaan kylmää jälleen !
Lisätiedoksi vielä, Mittariston, TWICE:n tai moottorinohjaimen vaihto aktivoi käynnistyksen eston.
Eli kyseisien aparaattien vaihto on tehtävä merkkihuollon pihalla, ellei satu omistamaan TECH2 laitetta.
Merkkiliike veloitti 80 Ekee uudelleen ohjelmoinnista.
Suuresti ylpeänä onnistumisestani, kommentteja ?
p.s. Länsi-auton asentajat olivat sitä mieltä, että maadoitus hukkuu mittaristoon... Kyllä sokea kanakin voi jyvän löytää...![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Onpahan tullut sitten tutkittua ilmastointiin liittyviä kaavioita oikein urakalla...
Kerrankin voin sanoa, että tiedän mistä puhun.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Seuraava sepustus natsaa siis ainakin -98 vuotiseen 9-3 saappiin, jossa automaatti ilmastointi:
Mikä on asioiden kulku, kun "pyydetään" ACC ohjaimesta kylmää ilmaa >
-ACC ohjain lähettää pyynnön DICE:lle I-Bus väylää pitkin
-DICE tunnistaa onko painekytkin ok (paineet oikeissa rajoissa) sekä höyrystimen jäätymissuojan vastusarvo ok (0 ohmia tai poikki EI ole ok), jonka jälkeen DICE lähettää aktivointi pyynnön I-Bus väylää pitkin Mittaristolle (nopeus, kieppi... siis päämittaristo)
-Päämittaristo tutkii vielä, onko jäähdytysveden lämpötila ok, jonka jälkeen mittaristo aktivoi akkujännitteen tiettyyn liittimen pinniin
-mittaristo ja moottorinohjain (Trionic) ovat johtimella yhdistetty
-akkujännite tietyssä Moottorinohjaimen pinnissä, aktivoi maadoituksen toiseen pinniin moottorinohjaimessa, joka maadoittaa itse AC releen (myös tietty päämittariston pinni maadoittuu, näin mittaristo tietää, että AC rele on aktivoitu)
-AC releelle tulee aina akkujännite toisesta suunnasta, joten toisenpuolen maadoitus aktivoi itse releen
-akkujännite kulkee suoraan releenkärkien kautta kompressoriin
-kompura pyörii ja kylmää tulee !!!
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Omassa saapissa oli melko harvinainen päämittaristo vika eli aktivointi tieto kyllä tuli mittaristolle, mutta mittaristo ei kytkenyt akkujännitettä tiettyyn pinniin.
Mittaristo vaihtoon, niin johan alkoi tulemaan kylmää jälleen !
Lisätiedoksi vielä, Mittariston, TWICE:n tai moottorinohjaimen vaihto aktivoi käynnistyksen eston.
Eli kyseisien aparaattien vaihto on tehtävä merkkihuollon pihalla, ellei satu omistamaan TECH2 laitetta.
Merkkiliike veloitti 80 Ekee uudelleen ohjelmoinnista.
Suuresti ylpeänä onnistumisestani, kommentteja ?
p.s. Länsi-auton asentajat olivat sitä mieltä, että maadoitus hukkuu mittaristoon... Kyllä sokea kanakin voi jyvän löytää...
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
9-3 2.0T SE -98