NG900:n takakaarissa on siinä tavanomaisessa paikassa ruostetta, ja kuskin puolella ruostetta on lisäksi takakaaren etuosassakin siinä takaoven alla, ja jotain kupruilee takakynnyksenkin liepeillä. Kun tarpeeksi römysin ruuvarilla, niin parista paikasta sain sen kyllä menemään pellistä läpi, eli ole pelkästään pintaruosteesta kysymys. Olen oppinut, että ei kannata "varovaisesti" kokeilla noita ruostekukkia, jotta eivät leviäisi
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nyt vaihtoehtoja olisi kaksi:
1) omatoiminen puhdistus, pohjatyöt, pakkelointi reikään (tiedän joo, ruosteen tekemää _reikää_ on helvetin epäkäytännöllistä paklata) ja ruosteenestoainetta sisälle. Tähän astisen kokemuksen mukaan kestää pari vuotta nättinä ja jos pohjatyöt on tehty kunnolla, niin ei ihan järkyttävää vauhtia leviä senkään jälkeen, kun pakkeli on lämpölaajentunut/kuivunut irti pellistä. Ja niihin kohtiin, joita ei voi puhdistaa ja maalata, jotain ohutta ruosteeseen imeytyvää dinitrolin litkua vaan reilusti kuorrutukseksi.
2) vien pajalle, jossa leikataan ruosteet pois, hitsataan plootua tilalle ja ruostesuojataan paikatut alueet ja maalataan päälle. Ja pintaruosteet puhdistetaan ja maalataan pois. Eli siis ns. kunnon korjaus verrattuna ykköseen. Ulkonäöllä ei ole liikaa merkitystä (=kunhan tulee suunnilleen samanlaisena tummanvärisenä kotio...), kunhan korjaus kestäis eikä auto noin kokonaisuutena menis huonompaan kuntoon.
Auto ei ole muualta juurikaan ruosteessa, ja sillä olis tarkoitus jatkaa käyttöautona ainakin viisi vuotta. Tuolloin satkuni olis komeasti 20-vuotias, ja siinä vaiheessa voidaan taas sietää vähän enemmän ongelmia (ja mahdollisesti korjausta). Potentiaalia siis on.
Nyt jälkimmäiseen kohtaan liittyen jatkokysymyksiä:
- paljonko hitsausvaihtoehdossa keskimäärin voittaa aikaa? hitsaussaumoistahan ruoste yleensä lähtee leviämään uudestaan, tosin kokemusta on vaan og900:n etuakselinkoteloiden hitsauttamisesta ja niitä on pirun hankala puhdistaa ja suojata hitsauksen jälkeen... Korin ulkopintojen hitsauskorjauksesta mulla ei ole kokemusta.
- vaikka riippuu tietenkin loppujen lopuks löytyvistä vaurioista, niin mitä tollasen operaation vois suunnilleen olettaa maksavan? 200€? 400€? 800€? 1600€?
- olisko suositella PK-seudulla hyvää korjauspajaa, jolta vois mennä kyselemään arviota ja tarjousta? En viitti ensimmäiseen vastaantulevaan ranetuspajaan jättää autoa: huono jälki kukkii kyllä pintaan vuodessakin. Ranetan sitten mieluummin itse muutamalla kympillä kuin palkkaan tuntipalkalla itse Ranen...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eli eri vaihtoehtojen trade-offeja yritän selvittää itselleni, tyyliin hinta vs. hyöty ja halpa korjaus vs. järkevä kunnostus vs. "täydellinen" korjaus, ja paljonko näppituntumalta voittais ajassa ja huolettomuudessa, jos jonkun satasen investois vanhan auton korjaukseen...
Oikeaa vastausta ei ole, mutta mielipiteitä olis kiva kuulla, kiitoksia vaan.
t:s