Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja yason »

Moi taas, alottelen vihdoin tässä kesäloman alettua jo odottelemaani ruostevaurion korjaushommaa.

NG900:n takakaarissa on siinä tavanomaisessa paikassa ruostetta, ja kuskin puolella ruostetta on lisäksi takakaaren etuosassakin siinä takaoven alla, ja jotain kupruilee takakynnyksenkin liepeillä. Kun tarpeeksi römysin ruuvarilla, niin parista paikasta sain sen kyllä menemään pellistä läpi, eli ole pelkästään pintaruosteesta kysymys. Olen oppinut, että ei kannata "varovaisesti" kokeilla noita ruostekukkia, jotta eivät leviäisi ;) Muovipaneeleita en ole vielä ottanut helmoista irti, sen alta voi hyvinkin todennäköisesti löytyä lisää töitä >:)

Nyt vaihtoehtoja olisi kaksi:

1) omatoiminen puhdistus, pohjatyöt, pakkelointi reikään (tiedän joo, ruosteen tekemää _reikää_ on helvetin epäkäytännöllistä paklata) ja ruosteenestoainetta sisälle. Tähän astisen kokemuksen mukaan kestää pari vuotta nättinä ja jos pohjatyöt on tehty kunnolla, niin ei ihan järkyttävää vauhtia leviä senkään jälkeen, kun pakkeli on lämpölaajentunut/kuivunut irti pellistä. Ja niihin kohtiin, joita ei voi puhdistaa ja maalata, jotain ohutta ruosteeseen imeytyvää dinitrolin litkua vaan reilusti kuorrutukseksi.

2) vien pajalle, jossa leikataan ruosteet pois, hitsataan plootua tilalle ja ruostesuojataan paikatut alueet ja maalataan päälle. Ja pintaruosteet puhdistetaan ja maalataan pois. Eli siis ns. kunnon korjaus verrattuna ykköseen. Ulkonäöllä ei ole liikaa merkitystä (=kunhan tulee suunnilleen samanlaisena tummanvärisenä kotio...), kunhan korjaus kestäis eikä auto noin kokonaisuutena menis huonompaan kuntoon.

Auto ei ole muualta juurikaan ruosteessa, ja sillä olis tarkoitus jatkaa käyttöautona ainakin viisi vuotta. Tuolloin satkuni olis komeasti 20-vuotias, ja siinä vaiheessa voidaan taas sietää vähän enemmän ongelmia (ja mahdollisesti korjausta). Potentiaalia siis on.

Nyt jälkimmäiseen kohtaan liittyen jatkokysymyksiä:

- paljonko hitsausvaihtoehdossa keskimäärin voittaa aikaa? hitsaussaumoistahan ruoste yleensä lähtee leviämään uudestaan, tosin kokemusta on vaan og900:n etuakselinkoteloiden hitsauttamisesta ja niitä on pirun hankala puhdistaa ja suojata hitsauksen jälkeen... Korin ulkopintojen hitsauskorjauksesta mulla ei ole kokemusta.

- vaikka riippuu tietenkin loppujen lopuks löytyvistä vaurioista, niin mitä tollasen operaation vois suunnilleen olettaa maksavan? 200€? 400€? 800€? 1600€?

- olisko suositella PK-seudulla hyvää korjauspajaa, jolta vois mennä kyselemään arviota ja tarjousta? En viitti ensimmäiseen vastaantulevaan ranetuspajaan jättää autoa: huono jälki kukkii kyllä pintaan vuodessakin. Ranetan sitten mieluummin itse muutamalla kympillä kuin palkkaan tuntipalkalla itse Ranen... ;)

Eli eri vaihtoehtojen trade-offeja yritän selvittää itselleni, tyyliin hinta vs. hyöty ja halpa korjaus vs. järkevä kunnostus vs. "täydellinen" korjaus, ja paljonko näppituntumalta voittais ajassa ja huolettomuudessa, jos jonkun satasen investois vanhan auton korjaukseen...

Oikeaa vastausta ei ole, mutta mielipiteitä olis kiva kuulla, kiitoksia vaan.


t:s
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Mikäs toi takakaaren tavanomainen ruostepaikka on?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja yason »

Jurkkis kirjoitti:Mikäs toi takakaaren tavanomainen ruostepaikka on?
Siinä sivulistan yläpuolella (vasemmalta sivulta katsottuna öö kello 11 kohdalla) tuntuu olevan kohta, joka ruostuu kummaltakin puolelta. Ilmeisesti siinä on jokin saumakohta, johon avautuu minimaalinen rako jännitysten muuttuessa, jos auton takapää esim. osuu kevyesti johonkin. Luulisin.

Perustuu ihan omakohtaiseen havainnointiin, kun esim. parkkipaikoilla tulee ihailtua samanlaisia NG900:sia kuin itsellä on. Niissä, missä on ruostetta, niin yleensä noi samat paikat kupruilee tai on maalattu. Muualta takakaaret on yleensä ihan ehjät. Sama ilmiö on havaittavissa muidenkin merkkien kohdalla, saumakohta voi olla eri.

* * *

<rant>Ärsyttää tämä oma suhtautuminen ruosteeseen. Auto kuitenkin on vaan auto ja kun siihen kuitenkin jossain vaiheessa tulee ruostetta, niin jollain tavalla se pitää korjata (tai antaa vaan ruostua...yh). Ei sen nyt pitäis olla mikään maata kaatava päätös olla eikä sen vanhan auton tartte olla priimakuntoinen. Kuitenkin ne pari reikää saavat ihan liikaa ilmaista pysäköintiaikaa pääni sisällä. Mitenkähän sitä sais päänsä hiljaiseksi ja vois hoitaa noi korjaukset sopivalla ajalla, kun on emotionaalisesti etäällä ruostepeikosta ja osaa ottaa homman lunkisti. Perkele.</rant>

t:s
personal jesus
"Saabisti"
Viestit: 148
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 22:05
Paikkakunta: stadi

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja personal jesus »

Sama kiinnostaisi meikäläistäkin, kun 9-3 3d -01 kupruilee kuskin puolen takakaaresta. Tosiaan ei viitsisi aivan ekaan pajaan sokkona mennä, mikä vastaan tulee. Pääkaupunkiseudulta.
#3332
Seat Altea XL 2.0tdi dsg -09
Saab 1011011001 2.0t A 3d -00
tankkaus.com polttoaine.net katsastushinnat.fi
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

onko löytynyt jotain pajaa jossa näitä olisi teetätetty pk-seudulla?
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Hitsauksessa tulee vaan ongelmaksi se suojaaminen sieltä takapuolelta, riippuen toki kohdasta, esimerkiksi kynnyksissä vaikea suojata sisäpuolelta sitä tuoretta peltiä/hitsaussaumaa. Mulla on kans kuskinpuolen takakaaressa ilmeisesti samassa kohtaa kun sulla ruostetta, luulin että olisi riittänyt hiominen ja maalaaminen, no ei riittäny läpi meni. Fiksailen sen tässä lähiaikoina niin voisin ottaa vähän kuvia ja vaikka kirjotella jonku pikku sepustuksen. Ovien alareunat, takakontin reuna ja konepellin etureuna vaativat myös käsittelyä. Pohjastakin paikkasin yhden reiän viime viikolla, ei nää mitään vähäruosteisia ikäisekseen ole :saab:
Ng900
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Mistä tällaisia muovisia takakaaren korjauskappaleita saa? Olen nähnyt jo useammassa ng900 & og 9-3.

Kuva
T7 vm. 2001 9-3
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja ValPe »

^Kaikissa 3-ovisissa OG-kolkeissa on tuommoiset "lirpakkeet", eivät ruostu samalla tavalla kuin 5-oviset. NG-satkuista en tiedä.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
karihai
"Aero"
Viestit: 495
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja karihai »

On nuo ng satkuissakin.
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Näyttää ihan mun autolta tuo kuvan kolkki :D Paikkakunta, väri, vanteet ja kaaren ruoste ainakin täsmäävät!
Tuossa näkyykin hyvin 3-ovisen tyypillinen ruostepaikka: ei ole sitä saumaa kaaren etuosassa, josta lähtee mätimään, vaan kuplat ilmestyvät kaaren ylimpään kohtaan. Mun autossa nuo on varmaan laitettava keväällä kuntoon -alkaa olla etenkin apparin puolella jo aika rapeeta...
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Tosiaan kun mietin, niin kaikki nämä näkemäni autot ovat olleet 3-ovisia :idea: No nyt ollaan taas vähän viisaampia.
Lahti411 kirjoitti:Näyttää ihan mun autolta tuo kuvan kolkki :D Paikkakunta, väri, vanteet ja kaaren ruoste ainakin täsmäävät!
Kuva on otettu 28. lokakuuta Oilonin vierasparkkipaikalta, tämä varmaan varmistaa asian suuntaan tai toiseen :D
T7 vm. 2001 9-3
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Itse korjautin paikallisella kolarikorjaamolla...

Ennen:

Kuva

Kuva

Jälkeen:

Kuva

Kuva
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Hyvältä näyttää. Paljonko homma kustansi?
T7 vm. 2001 9-3
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Koskimaa kirjoitti:Kuva on otettu 28. lokakuuta Oilonin vierasparkkipaikalta, tämä varmaan varmistaa asian suuntaan tai toiseen :D
Juu, kyllä siellä tulee aina välillä vierailtua, joten eiköhän tuo minun ole. Onkos sulla valkoinen 9-3 Sport-helmoin? Ainakin yhtä sellaista olen siellä pihassa katsellut.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Takakaarien ja kynnyksen ruosteiden korjaamisesta

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Koskimaa kirjoitti:Hyvältä näyttää. Paljonko homma kustansi?
Minun ja tekijän välinen asia sovitusti. :wink:
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Vastaa Viestiin