9-3 ei lähde käyntiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

9-3 ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja AM »

9-3 2.0i SE vm.98 teki sitten lakon. Tänään ajoin n.150km:n lenkin normaalia maantieajoa. Auto toimi kyseisen matkan täysin ongelmitta.
Kun piti lähteä uudestaan liikenteeseen, auto ei suostunut tunnin seisomisen jälkeen käynnistymään.

Starttaa kyllä ja kipinääkin tulee, mutta ei lähde käymään. Jos kerran tulee kipinää, niin eikös sytytysboksi ole kunnossa? Käsittääkseni jos sytytysboksi on rikki, niin ei tule lainkaan kipinää!?!

Epäilin joko p-aine pumppua tai sytytystä. Tuntuu siltä että se on p-aine puoli joka reistailee, kun kipinää kerran tulee. Bensan tuloahan ei pysty helposti testaamaan, koska p-aine letkut ovat sellaisilla 3-sakaraisilla muttereilla kiinni suutintukissa. Pumpulle tulee yleismittarin mukaan 12V:n jännite, kun starttaa (mitattu takapenkin alla olevasta liittimestä).

Eikös p-aine pumpun pitäisi hyrrätä muutaman sekunnin ajan kun pistää virrat päälle ja eikös hyrräyksen pitäisi kuulua autoon sisälle/alle. En nyt muista kiinnittäneeni huomiota siihen että kuuluko pumpusta ääntä vai ei. Nyt ei kuulu inahdustakaan.

Vinkkejä ja neuvoja kaivaten,
Artturi
Saab 9-5 Aero MY01
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

vapari

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Eikös vaparissa oo jakaja eikä sitä kasettii onko kunnon kipinä?

Tee niinkun mimmi sano eli yhistä sieltä releeltä ja koita lähteekö,
jos ei niin suodatin tukossa (tuskin) taitaa olla pumppu rikki??.

Yhessä voortissa oli sama vika uusivat pumpun ei lähteny,oli katti tukossa.
tuskin saabissa on semmosta vikaa,avaa vielä tankin korkki että saa ilmaa jos on tankin huohotin tukossa.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-3 ei lähde käyntiin

Viesti Kirjoittaja rr »

AM kirjoitti:9-3 2.0i SE vm.98 teki sitten lakon. Tänään ajoin n.150km:n lenkin normaalia maantieajoa. Auto toimi kyseisen matkan täysin ongelmitta.
Kun piti lähteä uudestaan liikenteeseen, auto ei suostunut tunnin seisomisen jälkeen käynnistymään.

Starttaa kyllä ja kipinääkin tulee, mutta ei lähde käymään. Jos kerran tulee kipinää, niin eikös sytytysboksi ole kunnossa? Käsittääkseni jos sytytysboksi on rikki, niin ei tule lainkaan kipinää!?!

Vinkkejä ja neuvoja kaivaten,
Artturi
Onko ajonesto ehkä jäänyt päälle jostain syystä. Auton ohjekirjassa oli selostus tällaisten tilanteiden varalta.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Mimmi kirjoitti:Voithan ohittaa polttoainepumpun releen (navat 30 ja 87 yhteen johdonpätkällä), jotta pääset toteamaan polttoainepumpun toiminnan.
Missäs tuo polttoainepumpun rele oikein sijaitsee???
Saab 9-5 Aero MY01
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Mimmi kirjoitti:Löytyypi kojelaudan vas. päästä sulakerasiasta. Tekstinä "Fuel pump".
9-3:ssa tuolla ei ole kuin sulakkeita tuolla. Helposti näkyvillä olevat releet ovat konehuoneen puolella muovisen kannen alla, mutta tuolla ei polttoainepumpun relettä ole.

Kojelaudan vasemmassa päässä alla (vaatii pikkuisen purkamista), sen sijaan on valkoinen laatikko jossa on releitä, mutta missään ei lue mitä releitä ne ovat. Kunpa joku osaisi kertoa mikä noista releistä on polttoainepumpun...
Saab 9-5 Aero MY01
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Mimmi kirjoitti:2.alin rivi ja oikea pääty. Ainakin EPC:n mukaan.
Ja mitenköhän tuo pitäisi tulkita, kun on releet vaakatasossa... :roll:

Koitettiin pyörittää bensapumppua takapenkin alla olevan liittimen kautta syöttämällä pumpulle 12 volttia => ei pihaustakaan eli pumppu ilmeisesti paukahtanut. Taitaapi mennä uuden polttoainepumpun hankinnaksi!?!

Ei millään huvittais ryömiä tuolla auton alla...
Saab 9-5 Aero MY01
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

koita

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kaveri tarttaamaan ja ite paukutat nyrkillä siihen pumpuun voi lähtee pyöriin.Niinkin on käyny mutta ei se sillä korjaannu mutta voit päästä
ajaa jos on tarpeen.
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Mimmi kirjoitti:Sisäänvedetty kulma on vasen alakulma.
OK.
Mimmi kirjoitti:Tuo pumpun liittimiin annettu jännite paljastaa erinomaisesti pumpun kunnon. Kyllä se pumppu on sinulla vainaa.
Pumppu muuten on tankissa ja vaihdetaan yläkautta tavaratilan kannen alta.
Pumppu tosiaan on tankissa, mutta tankki on takapenkin alla => miten vaihdan pumpun yläkautta ja tavaratilan puolelta??? Pumppu on suunnilleen keskimatkustajan genitaalialueen alapuolella... 8O

Metroautossa pumpun hinnaksi sanottiin puhelimessa 400-600 euroa 8O Motonetissä 88€! 8)
Saab 9-5 Aero MY01
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

NG 900 samoin 9-3 tankki pois jos vaihtaa pumppua. Alkup pumppu taidetaa toimittaa ,jos en väärin muista niin antureineen ja keruu säiliöineen. Motonet malli pelkkä pumppu joka sit askarrellaa paikallee, molemmat toimittaa saman asian..Ng900 alkupään vehkees tankin pannat meni poikki kuin tupakat, Ja uusia ei saaabin tiskiltä saanu ,ei ollu kuulema ruottiskaa. Eli jälkitoimituksee olis menny. Reikä pannasta uudet pannat tankin pitämisee jos niin käy
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

AM kirjoitti: Metroautossa pumpun hinnaksi sanottiin puhelimessa 400-600 euroa 8O Motonetissä 88€! 8)
Kannattaa huomioida, että Motonetin pumppu käy vain tiettyjen pumppu tyyppien kanssa.
Varminta siis ensin purkaa ja vanhan pumpun kanssa tiskille.
AM
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Su Marras 02, 2003 18:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja AM »

Tuumer kirjoitti:
AM kirjoitti: Metroautossa pumpun hinnaksi sanottiin puhelimessa 400-600 euroa 8O Motonetissä 88€! 8)
Kannattaa huomioida, että Motonetin pumppu käy vain tiettyjen pumppu tyyppien kanssa.
Varminta siis ensin purkaa ja vanhan pumpun kanssa tiskille.
Onkohan se pumpun numero merkitty siihen pumpulle menevään sähköjohtoon -siinä kun oli sellainen punainen eristeen pätkä jossa oli joku koodi. Olisivatko ne olleet niin fiksuja siellä tehtaalla? 8O
Saab 9-5 Aero MY01
Tuumer
"Turbo"
Viestit: 202
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 22:04
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tuumer »

AM kirjoitti:
Tuumer kirjoitti:
AM kirjoitti: Metroautossa pumpun hinnaksi sanottiin puhelimessa 400-600 euroa 8O Motonetissä 88€! 8)
Kannattaa huomioida, että Motonetin pumppu käy vain tiettyjen pumppu tyyppien kanssa.
Varminta siis ensin purkaa ja vanhan pumpun kanssa tiskille.
Onkohan se pumpun numero merkitty siihen pumpulle menevään sähköjohtoon -siinä kun oli sellainen punainen eristeen pätkä jossa oli joku koodi. Olisivatko ne olleet niin fiksuja siellä tehtaalla? 8O
Motonetin sivuilta löytyy ne pumpputyypit minkä kanssa heidän pumppu käy. Vertaa niihin ja jos löytyy sama niin uskaltaisin melkein väittää, että pumppu käy. Mutta ikinähän ei voi olla varma.
Vastaa Viestiin