Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
some0ne
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 12:36

Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja some0ne »

Päivää.

Juu elikkä kun tuo entinen omistaja myynyt saabbia viritettynä.
Niin onko mitenkään mahdollista tarkistaa tätä asiaa.
Tässä entisen omistajan myynti-ilmoitus.
http://www.nettiauto.com/saab/900/2057265
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Myynti-ilmoituksen mukaan autossa pitäisi SP:n steg3. Speedpartsin bokseissa on yleensä spedepartsin tarra tms. merkki, joten voit tarkistaa boksin. Boksi löytyy näillä ohjeilla: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... /box93.htm

Eski
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja peinu »

Stage 3:n kuuluu myös 3" putkisto tai ainakin downpipe ja katti, eli 3" pakoputki turbolta ainakin auton pohjan puoleenväliin ellei sitten takapuskuriin asti.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
some0ne
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 12:36

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja some0ne »

Kiitos paljon ohjeista pitääpi tarkastaa millainen boksi sieltä löytyypi.
Putkisto on vaihdettu (en ole mitannut minkä kokoinen on), samaten ahtoputket ja dumppi on lisäilty. Erään korjaamon mukaan välijäähdytin on erilainen kuin vakio.

Aattelin jo et jos penkkiin pitää lähteä, mutta jos on joku viriboksi, niin sitten on pakko käydä penkissä että saa varmaa tietoa tehoista.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Sen ECUn sisällön voi myös lukea ja katsoa millaisia ahtopyyntöjä sinne on ohjelmoitu. Toinen asia on sitten miten tavoitteisiin päästään. Tässäkin CAN-väylältä logitus auttaa kummasti salapoliisityössä.

Jos on asteikollinen ahtomittari käytössä niin stabiili 1.3x bar pitäisi keskialueelta löytyä mikäli setti on kunnossa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja peinu »

some0ne kirjoitti:Kiitos paljon ohjeista pitääpi tarkastaa millainen boksi sieltä löytyypi.
Putkisto on vaihdettu (en ole mitannut minkä kokoinen on), samaten ahtoputket ja dumppi on lisäilty. Erään korjaamon mukaan välijäähdytin on erilainen kuin vakio.
.
Jos on edelläkuvatut muutokset, niin varmaan on joku virisoftakin. Vain idiootti tuhlaisi rahansa em. asioihin muuttamatta ohjelmaa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
some0ne
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 12:36

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja some0ne »

7.7.09
klo: 17.50

Meitä on moneen junaan, katsellaan nyt millainen boksi sieltä löytyy.
Ei ole turbo autoa ollutkaan moneen vuoteen ja muutenkin hiukan outoa tuo viritys puoli.
Niin voisin esittää tyhmän kysymyksen. dumppi on säädettävä ja itse en suhauksista niinkään perustu.
Kannattaako se pitää pienellä vai isolla.
Vaikuttaako se oikeasti mihinkään muuhun kuin suhauksen määrään. =)

Muokkaus.
7.7.09
klo: 18.00

Juu elikkä aivan vakio saabin boksi siellä sitten oli. Mutta kaikki viittaa siihen, että on kylläkin joku ennenkin käynyt siellä ruuveja irroittelemassa. Että voi hyvinkin olla että on jossain vaiheessa ollut eri boksi, kun oli joku pari kantaa vääntänyt jo aika huonoksi. Että ilm. pari kertaa käyty siellä.
No se oli hyvä että tuli tämäkin selväksi.

Vielä kun saa moottorin takimmaisen tukikumin hommattua, niin auto on varmaan tosi hyvä ajaa sen jälkeen.

Voisimpa samalla kysyä vaikkei tähän asiaan kuuluukaan. Tuo takimmainen tukikumi on mallia "hydraulinen". Kuinka kestäviä ja pitkäikäisiä nuo ovat?
Ja onko alkup. hydraulisen tilalle parempaa olemassa?
Jos joku varaosien omistaja katsoo niin yhteyksiä vaan, sellaiselle on tarvista. Pääsee kone ikävästi heilahtamaan.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laita dieselin takatukikumi, kestää paremmin kuin bensamallin orkkis.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja SS »

Juu elikkä aivan vakio saabin boksi siellä sitten oli. Mutta kaikki viittaa siihen, että on kylläkin joku ennenkin käynyt siellä ruuveja irroittelemassa. Että voi hyvinkin olla että on jossain vaiheessa ollut eri boksi, kun oli joku pari kantaa vääntänyt jo aika huonoksi. Että ilm. pari kertaa käyty siellä.
No se oli hyvä että tuli tämäkin selväksi.
Millä tarkistit boksin sisältämän ohjelman?
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
some0ne
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Touko 13, 2009 12:36

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja some0ne »

Kuten Eski tuossa aiemmin sanoi " Speedpartsin bokseissa on yleensä speedpartsin tarra tms. merkki, joten voit tarkistaa boksin. Boksi löytyy näillä ohjeilla: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... /box93.htm"

En kai minä sitä ohjelmaa mitenkään pysty kuule tarkastamaan.
Mutta boksissa itsessään oli ainakin ihan Saab:in merkit ja alkup. ainakin tuo boksi oli.

Ja kuten edellisen omistajan ilmoituksesta voi ymmärtää, niin siihen oli ollut vaihdettuna speedparts:in stage3 jossa on erillinen boksi.
Näin siis asian olen ymmärtänyt.
Jonni Peura
"Hirsch"
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Jonni Peura »

some0ne kirjoitti:Kuten Eski tuossa aiemmin sanoi " Speedpartsin bokseissa on yleensä speedpartsin tarra tms. merkki, joten voit tarkistaa boksin. Boksi löytyy näillä ohjeilla: http://www.speedparts.se/arkiv/anvisnin ... /box93.htm"

En kai minä sitä ohjelmaa mitenkään pysty kuule tarkastamaan.
Mutta boksissa itsessään oli ainakin ihan Saab:in merkit ja alkup. ainakin tuo boksi oli.

Ja kuten edellisen omistajan ilmoituksesta voi ymmärtää, niin siihen oli ollut vaihdettuna speedparts:in stage3 jossa on erillinen boksi.
Näin siis asian olen ymmärtänyt.
Entäpä jos alkuperäinen boxi on lähetetty speedpartsille, jossa stage 3 päivitys on tehty -> boxi takaisin ja kiinni? Jäänyt ehkä tarra laittamatta?

Myynti-ilmoituksesta: "Speedpartsin steg 3 ohjelmisto päivitys"

Eikö tuo viittaisi siihen että päivitys on tehty alkuperäiseen boxiin.. No, kunhan arvailen. :D

E: pähkäilin samaa juttua kun itse olin ostanut saabin, mutta mun tapauksessa oli selkeää kun boxiin oli kaiverrettu "performance by nordic" :idea:
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei nuo tarrat mitään todista. Minulla käytössä oleva 9-3:n ECU olis silloin tonnarin ECU ja nehän ei vakiona toimisi kovinkaan hyvin ristiin.
Jos laittaisin siihen volvon tarran kylkeen niin ei siitä traktoria tule

Kyllä sä nyt joudut rullille lähtemään todistamaan dynotehoja ellei joku lue sitä boksin ohjelmaa ja tulkkaa.
Vihjettä stagesta saat jos autossa on ahtomittari ja sillä saa yli barin ahtopaineita aikaan eikä konehuoneessa ole mitään bleederiranetuksia.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Se on ihan yksi ja sama mitä boksin kyljessä lukee kun omistajan haluama softa voidaan flashata alkuperäiseen purkkiin.

kertoo nimimerkki:"voiko täysipaineisen softa eksyä vajaapaineiseen?" :wink:
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Kinnunen1
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Pe Helmi 10, 2012 11:59

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja Kinnunen1 »

Terve,

Auto: 9-3 2.0t 110kw Jubilee -01

Tuli tuossa osteltua tuommottine peli. Auton ostin huutokaupasta jossa ei pahemmin tiedetty mitään pelistä, mutta nyt rupesin tutkimaan tuota vähän enemmän. Ja huoltokirjasta löytyi merkintä, että olisi joku viritys sarja asennettu, mutta tarkempaa tietota sieltä ei sitten löydy. Laakkosella tuo oli sinne asennettu ja sinne päähän soitinkin, mutta sielläkään eivät sen enempää tienneet kuin, että sinne jotain on heillä asennettu. Sanottiin vaan, että heillä nuo virityssarjat ovat olleet Nordic Uhria. Näitä tuntuu olevan eri sarjoja. Niin kysymys kuuluukin, että mistä tietää mitä sinne on laitettu?

Kiitosta jo etukäteen 8)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Miten tarkistaa lastutus / ohjelmointi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softasta voi tehdä aika hyvän valistuneen arvauksen kun lukee sen flashaustyökalulla ulos ja tutkii T7Suitessa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin