Noh, eikun tulppaa imurööriin ja kompurakotelon nipasta painetta kompressorilla sisään. Noin 0.5 baarin kohdalla kaasuläppäkotelon suunnasta alkaa kuulua vaimeaa pihinää joka voimistuu koko ajan painetta nostaessa. 1.5 baarin ylipaineella suhina kuuluu jo erittäin selvästi, jolloin sen paikantaminen myös helpottuu. Suhina tulee kaasuläpän akselin juuresta.
Vuodon määrä oli karkeasti noin 0.1 bar/1s 1.5 baarin ylipaineella. Paineiden laskiessa vuodon nopeus tietysti hidastui, mutta suhinan pystyi erottamaan ainakin noin 0.5 baariin asti. Kaasuläpän asennolla ei ollut merkittävää vaikutusta vuodon määrään.
Purin ylimääräiset esteet akselin pään ympäriltä (kaasupolkimen ja vakkarin vaijerit, vivut ja jouset), jotta pääsin itse ongelman ytimeen. Akselissä tuntuu selvää klappia sormin heiluttaessa, joten eipä ihmekään, jos paineet eivät pysy sisässä.
Kysymykset:
1) Onko kukaan törmännyt vastaavanlaiseen vikaan, ja jos on, niin miten korjasit (haulla en ainakaan löytänyt mitään vastaavaa)?
2) Akselissa näyttää olevan jonkinlainen kiinteä, ei vaihdettavissa oleva holkki, joten onko ainoa korjauskeino uuden/tiiviin kaasuläppäkotelon osto?
3) Missä malleissa on samanlainen kotelo (OG9-3?)?
3) Liekö kyseessä mitenkin yleinen vika enempi tai vähempi ajatuissa yksilöissä (omalla ajettu 250 tkm), joka ilmenee selvästi vasta isompia ahtoja havitellessa?
PÄIVITYS: Vaihdoin koko läppäkotelon tuoreempaan ja vähemmän ajettuun, joka ei vuotanut juuri lainkaan akselin ympäriltä. Varsinainen ahtojen nousuun/spoolaukseen liittynyt ongelma ei kuitenkaan ollut kiinni tuosta vuodosta, vaan softan säädöistä. Hieman erilaisilla säädöillä (T5Suite) 1 bar saavutetaan nyt jo noin 2800 rpm kohdilla; 3000 rpm ahtaa jo tarvittaessa yli 1,5 bar.

