Autoni on vuoden 02 9-3:nen ja mittarissa rapiat 150tkm. Juttu menee näin:
Juhannuksen jälkeen laukesi hesan motorille turbo, jumittui ja siivekkeen palanen oli ilmeisesti eksynyt läppäkoteloon. Ahdin oli Metroauton mielestä niin vioittunut että se piti vaihtaa. Tästä tuli kustannuksia vaivaiset 1500€.
Huoltopäällikkö ehdotti että kannattaisi harkita jakohihnanvaihtoa seuraavaksi koska on ilmeisen paljon löystynyt. Kone kyllä tuppasi jonkinmoista rahinaa pitämäänkin. Tuon jakohihnan vaihdon saisin nyt teetettyä sen GM:n 8 vuoden takuun piikkiin, mutta nyt huoltopäällikkö suvaitsi mainita että olisi enemmän kuin suositeltavaa hoitaa samassa yhteydessä myös kannentiivisteen vaihto, männänrenkaiden vaihto, sylintereiden hoonaus ja jotakun jostakin laakereistakin taisi puhua, eli aika kattava koneremontti. Tämä suositus johtui siitä että menin mainitsemaan auton kuluttavan jonkun verran öljyä.
Metroauton kanta oli että tämä on tuttu tapaus ja jos en teetä em. remppaa tässä yhteydessä tulen vinkumaan samasta asiasta (öljyn kulutuksesta) noin vuoden päästä ja maksan remontista vähintään kaksinkertaisen hinnan koska kone pitää rilloin pudottaa vartavasten tätä varten. Nyt homman saisi tehtyä takuuhuollon yhteydessä. hinta-arvioksi sain n.1200€ joka tietenkin kauhistutti tuon 1500€:n turborempan jälkeen.
Kertokaahan nyt mitä kannattaa tehdä? Onko Metroauton huollon kanta oikea vai haiseeko siinä rahastus...? Kannattaako pulittaa vielä tuo 1200 ja ajaa "rauhassa" sitten ainakin se pari kuukautta ennen kuin auto tulee taas kipeäksi. Lisäksi olisi kiva tietää mitä kaikkea tulisi vaatia vaihdettavaksi jos se kone nyt kerran avattaisiin.
remonttia ja lisää remonttia
Re: remonttia ja lisää remonttia
Jollei öljynkulutusta saa kuriin ahtimen vaihdolla niin tässä on eräs lista millä se on saatu loppumaan. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=86286
#3272
Re: remonttia ja lisää remonttia
Jakoketjun.jakohihnanvaihtoa
Jos kone on noilla kilometreillä remonttikunnossa, niin jossain on kyllä vikaa. Jos ei koko remppaa saa menemään tuon 8-vuotis"takuun" piikkiin, jättäisin tekemättä. Öljynkulutus kun saattaa johtua monesta muustakin seikasta. Onkohan tuohon huohotinpäivitystä tehty? Myös puristuspaineet/ohivuoto kannattaisi mitata niin saisi ainakin jotain käsitystä koneen kunnosta.
Jos koneremppa tulee jossain vaiheessa eteen, teettänee sen tuolla hinnalla jossain halvemmalla.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: remonttia ja lisää remonttia
Vanha sanonta, "ehjää ei kannata korjata", pätee tässäkin. Mitä hyötyä on rakentaa moottoria uudelleen, jos oireena on pienehkö öljynkulutus? Mikä oli peruste kannentiivisteen vaihdolle?
Re: remonttia ja lisää remonttia
Jos mulle joku tarjois täyttäkoneremppaa osineen 1200€, niin ottaisin sen kirkuen ja maksaisin vielä hyvät kahvirahat päälle. Kylläkin en laittaisi koneeseen enään jöötejä T7 mäntiä vaan paremmat takomännät. Vaikka koneessa ei olisi mitään vikaa niin ottaisin ilomielin tuollaisen tarjouksen, mutta sisälsikö tuo n.1200€ osat vai oliko pelkkä työn hinta? Toisaalta merkkikorjaamo taitaa ottaa jo pelkästä kytkimen vaihdosta tuommoset 1500€ vai riittäneekö edes.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.