900 & 9-3 cabbe erot?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

900 & 9-3 cabbe erot?

Viesti Kirjoittaja maverick »

On tässä poltellut jo jonkin aikaa hommata joko NG900 tai OG9-3 cabrioletti. Hiukkasen on epäselvää mitä noissa on pääosin eroa, kun aikas paljon tuntuu olevan myynnissä sellaisia 900 yksilöitä joissa on 9-3 osia vaihdettu tilalle.

Vanhoista keskusteluista olen käsittänyt että kattosysteemi olisi noissa erillainen. 900.ssa sähköinen ja 9-3:ssa sähkö/hydraulinen? Pitääkö tuo paikkansa ja kumpi on luotettavampi toiminnaltaan?

Mitäs muita eroja on cabrioleteissa, jos nyt unohdetaan yleiset mallimuutokset 900 -> 9-3 vaihdoksessa?

Vaihtuiko cabrioletin malli samaanaikaan (1998?) kuin kovakattoisten malli vai ensiksi vain nimi ja rakenne sitten hiukkasen myöhemmin?

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 900 & 9-3 cabbe erot?

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

maverick kirjoitti:On tässä poltellut jo jonkin aikaa hommata joko NG900 tai OG9-3 cabrioletti. Hiukkasen on epäselvää mitä noissa on pääosin eroa, kun aikas paljon tuntuu olevan myynnissä sellaisia 900 yksilöitä joissa on 9-3 osia vaihdettu tilalle.

Vanhoista keskusteluista olen käsittänyt että kattosysteemi olisi noissa erillainen. 900.ssa sähköinen ja 9-3:ssa sähkö/hydraulinen? Pitääkö tuo paikkansa ja kumpi on luotettavampi toiminnaltaan?

Mitäs muita eroja on cabrioleteissa, jos nyt unohdetaan yleiset mallimuutokset 900 -> 9-3 vaihdoksessa?

Vaihtuiko cabrioletin malli samaanaikaan (1998?) kuin kovakattoisten malli vai ensiksi vain nimi ja rakenne sitten hiukkasen myöhemmin?

-Tommi

NG900 cabrioleteissa on sähköinen katto, ja OG9-3 cabrioleteissa on hydraulinen katto.

NG900 vaihtui 9-3:seksi 1998 (amerikassa vissiin 1999), eli samalla kuin kovakattoiset.

OG9-3:sen kattomekanismi on kyllä (kuulemma) paljon parempi, luotettavampi, kuin NG900:sen.
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 900 & 9-3 cabbe erot?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

NG900 katto on sähkömoottorien ansiosta äänekkäämpi, sekä hieman hitaampi.
yhtä luotettavia ne on kunhan ei käsittele väärin ja vahvistaa sen kattokotelon sähkömoottorinrungon NG900- mallissa. 9-3 ei ole kokemusta kuin 2 viikolta vasta :D

-97-> mallisessa NG900 on paremmat jarrut kuin vanhemmissa.

korinosat käy ristiin, itsellä on puskurit Aero/Viggen ja kävi suoraan.

9-3 on rumat harmaat verhoilut, verrattuna NG900 tyylikääseen mustaan.(makuasia)

9-3 on T7 moottorinohjaus ja "uudemman" moottorin mahdolliset huohotusongelmat.


9-3 on katon avaus/lukitus yhdella kahvalla, kun NG900 on 2kpl lukitussalpoja, NG900 joutuu kääntämään aurinkolipat alas kun avaa katon/laittaa kiinni.

Mulla ois myynnissä -97 cabbe Viggenin/Aeron korisarjalla :wink:




maverick kirjoitti:On tässä poltellut jo jonkin aikaa hommata joko NG900 tai OG9-3 cabrioletti. Hiukkasen on epäselvää mitä noissa on pääosin eroa, kun aikas paljon tuntuu olevan myynnissä sellaisia 900 yksilöitä joissa on 9-3 osia vaihdettu tilalle.

Vanhoista keskusteluista olen käsittänyt että kattosysteemi olisi noissa erillainen. 900.ssa sähköinen ja 9-3:ssa sähkö/hydraulinen? Pitääkö tuo paikkansa ja kumpi on luotettavampi toiminnaltaan?

Mitäs muita eroja on cabrioleteissa, jos nyt unohdetaan yleiset mallimuutokset 900 -> 9-3 vaihdoksessa?

Vaihtuiko cabrioletin malli samaanaikaan (1998?) kuin kovakattoisten malli vai ensiksi vain nimi ja rakenne sitten hiukkasen myöhemmin?

-Tommi
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: 900 & 9-3 cabbe erot?

Viesti Kirjoittaja maverick »

Kiitoksia erolistauksesta.... olihan niitä eroja jonkinverran..

Katto minua erityisesti kiinnosti että kuinka hyvin se NG900:ssa toimii. OG900 katto on ainakin toiminut tosi hyvin edellisessä autossa jonka osaomistin.

Huomasinkin tuon sun auton ilmoituksen jo aikaisemmin. Näyttää kuvissa tosi hyvältä... varsinkin tuo puunattu maalipinta. Pitäneet mietiskellä ja hieroa päätä tyhjällä lompakolla jos cabbe kuume hellittäisi :)

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
NG900CAB
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2008 09:44
Paikkakunta: Espoo

Re: 900 & 9-3 cabbe erot?

Viesti Kirjoittaja NG900CAB »

Terve,

osaako joku neuvoa miten/missä tuon kattokotelon vahvistamisen voisi tehdä???

T.JT
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 900 & 9-3 cabbe erot?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

NG900CAB kirjoitti:Terve,

osaako joku neuvoa miten/missä tuon kattokotelon vahvistamisen voisi tehdä???

T.JT

tommosen joskus oon sepostanu :D

varmaan sama, varovasti kun taivuttaa sitä runko-osaa, missä on se sarana, niin oikee.

hirvittää kyllä vääntää sitä

se moottori on otettava pois siitä peltirungosta ensin.


eli suunnilleen näin :

-takaluukku auuki (en muista tarviiko vetää sitä hätävipua, ei luultavasti)

-oikeen puolen sisäverhous kontista irti ja lattiaverhous, sekä oikeen yläkulman kontin reuna, jotta pääsee käsiksi niveleen.

-hätävaijeri irti, könyää sinne konttiin lampunkanssa, niin näkee.

-lukitusvaijerit irti, myös siellä takana pimeessä, tarvii hyvät pihit, kun on semmoset sokat, niissä. (älä hukkaa) 10mm lenkkiavaimella muuten muistaaksen pärjää.

-sitten se nivel irti, on semmosilla lukituskuusiokoloruuvveilla kiinni.

-höskä on kiinni 3:lla 10mm pultilla, ne irti, niin sitten se on enää sähköjohtojen varassa.

sitten siinä itse sähkömoottorissa se nivelhässäkkä on keskeltä kiinni kuusiokoloruuvvilla, niin sitä joutuu lämmittään jos ei lähe, siinä oli mulla ainakin lukitetta laitettu.

ite merkkasin osien asennon ja laitoin samanlailla kasaan, en tiiä onko silläkään mitään merkitystä, saattaa ola, että moottori ajaa kumpaankin suuntaan ja raja tunnistaa oikeat asennot, mutte teinpä varman päälle.

kannattaa voidella rattaat ja putsata siitä metallisilpusta mitä on kertyny sinne.

ja muutenkin rasvata kaikki rattaat ja nivelet kattomekanismista, nin toimii paremmin.

ja toinen sähköliittimistä on semmonen, että se tummanpunanen "kansi" nostetaan ylös, niin irtoa se liitin.


noitten jälkeen siis ruuvipenkkiin kiinni se alumiinivalusähkömoottorihässäkkä ja vaan varovasto taivuttaa suoraan sen. sitten se vahvistaminen tehään niin, että "sidotaan" jollain lattaraudalla nippuun, ettei pääse enää antamaan periksi se alumiinirunko.


ite tein pyöreestä umpitangosta semmosen L-muotoisen raudan siihen, että saa hätätapauksessa käännettyä sen pois tieltä ja laitettua käsin vielä kiinni katon...

Ooon semmosiakin nähnyt missä kiinteesti vaan vedetään runko nippuun ja ei saa kun pultit aukasemalla auki sen.
Vastaa Viestiin