Mitä tehdä ruosteelle?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
M0lla
"Kaasari"

Mitä tehdä ruosteelle?

Viesti Kirjoittaja M0lla »

Naarasimmeinen kaipais taas vähän apuja saappinsa kanssa. Ikävä ruosteläikkä löytyy ovenkarmista sekä oven alareunasta. Pienistä kukkasista on kyse, mutta jotain niille pitäis tehdä ettei ainakaan pahenemaan pääse. Mites kotikonstein asian hoitaisin? Eli mitä pitää tehdä?
Exä 900SE 2.0t, '97
Nyxä 9-3SE 2.0t, '99
saabracing
"Hölösuu"

Re: Mitä tehdä ruosteelle?

Viesti Kirjoittaja saabracing »

Ruoste pois hiomalla ja ruosteenesto/pohjamaali pintaan.

tai sitten jos on tinavehkeet, niin ruoste pois ja tinat niskaan ja sitten pohjamaali.

pikkukohtien maalaus hankala saada nätisti häivytettyä, hyvän lopputuloksen saamiseksi vaatii isomman alueen maalausta.

onhan niitä kaikenmaaliman ruosteensyöjiä, mutta niistä ei oo mulla kokemusta...

työkaluina siis, hiomapaperi jotakin 100-240-400 karkeutta, riippuen ruosteesta.

epäkeskohiomakone toimii hyvin ja sitten pieni nauhahiomakone "raspiRoope" on kätevin, myös pikku dremeli pieniin paikkoihin.
Fechter
"Tuplakaasari"

Viesti Kirjoittaja Fechter »

saabracing kirjoitti: onhan niitä kaikenmaaliman ruosteensyöjiä, mutta niistä ei oo mulla kokemusta...
Mulla on niistä kokemusta ja hyvin toimii, eli ihan niinkuin purkin kyljessä lukee. Kahta eri ainetta tullut kokeiltua, Bilteman ruosteen syöjää ja Mastonin Roststoppia, näyttää ainakin koostumukselta yms. ihan vastavilta.

Juuri fiksasin omasta Saabista ovien alareunojen ruosteet, oli sieltä korikitin alta ruostunu ja päällepäin ei näkyny mitään, kitistä kun otti kiinni ja repäisi, se irtosi koko oven alareunan matkalta ja alta paljatui ruostetta, jota onneksi oli vielä suht vähän.

Ensiksi rapsuttelee enimmät ruosteet pois ja sitten sivelee Roststoppia ruosteen päälle ja odottelee jonkun aikaa, aine muodostaa kemiallisen reaktion ruosteen kanssa ja pysäyttää ruostumisen ja ruoste muuttuu mustaksi.
Sen päälle pari kerrosta Hammeritea (Hammerite ja Hammer kaksi eri asiaa, ensimmäinen toimii, jälkimmäinen ei) ja Hammeriten kuivuttua pintaväri päälle. Sen päälle ruiskutin vielä Tectylin kotelosuojaa muutaman kerroksen.

Näin toimien aiemminkin ruosteita korjannut ja hyvin on kestänyt, ei ole ruoste tullut paikatuista kohdista uudelleen näkyviin.
Poy
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Poy »

Fechter kirjoitti:
saabracing kirjoitti: onhan niitä kaikenmaaliman ruosteensyöjiä, mutta niistä ei oo mulla kokemusta...
Ensiksi rapsuttelee enimmät ruosteet pois ja sitten sivelee Roststoppia ruosteen päälle ja odottelee jonkun aikaa, aine muodostaa kemiallisen reaktion ruosteen kanssa ja pysäyttää ruostumisen ja ruoste muuttuu mustaksi.
Sen päälle pari kerrosta Hammeritea (Hammerite ja Hammer kaksi eri asiaa, ensimmäinen toimii, jälkimmäinen ei) ja Hammeriten kuivuttua pintaväri päälle. Sen päälle ruiskutin vielä Tectylin kotelosuojaa muutaman kerroksen.
En kyllä suosittele päällemaalauksia. Mulla kesti jotain pari 1,5v että huomasin maalin menneen kuprulle, ja ruostehan sieltä on paljastunut. Asia on varminta, kun näkee että oikeasti ei ole ruostetta jäänyt. Varmaan tuokin toimis, mutta millä varmistat sen ettei ole ruostetta.
Itse olen nyt pienistä hankalista kohdista raaputtanut ensin pois enimmät ja lopuksi hionut hiekkapaperilla ja välillä dremelin metalliahiovilla kivillä pois. Mulla on autossa ollut ruostetta parissa kohtaa, just sellasissa johon ei kovin isoilla työkaluilla pääse, mutta taas ne eivät olleet näkyvillä kohdilla. Muuten käyttänyt jotain pohjamaalia, auton kynämaalia ja -lakkaa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Vastaa Viestiin